2020-05-19, 22:46
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Som IT-proffs borde du också veta att för att få fram samma resultat måste du ha precis samma konfigurering och samma inställningar som SD hade för att få fram samma resultat.
Jag tror inte det är möjligt att du kan återskapa allt på exakt samma sätt som det var på SD:s dator.
Helt korrekt men för vissa elementära saker behövs inte det, det här är ganska basic.

Det viktiga här är att försvaret tar upp det i HR och det gör de säkert, SD har ju redan påpekat det i TR-brevet. Om han läser här så förstår han nu att han var helt rätt ute

"ej tillräckligt belyst" borde dock vara "vilseledande och felaktigt belyst"
Citera
2020-05-19, 22:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Då vore det väl bättre med ett omtag av utredningen med en ny ÅK istället för ett överklagande av en dom där MGM har ett alibi? Det finns ju hur många som helst att välja på som hade motiv.
Jag har funderat en hel del kring det här efter att jag fått pejl på det tekniska *händelseförloppet och kan inte få det till annat än att det mest rimliga är att han faktiskt har ett alibi.

*)=Inkommande mejl 23.32, webbsida öppnas/uppdateras på datorn 23.34
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-19 kl. 22:58.
Citera
2020-05-19, 22:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vi får väl se vem som vilseleder vem.

Jag skulle tro att den tilläggsinformation som åklagaren ska lämna in den 17/6 handlar om just detta.
Forensikern anser att det handlar om automatiska uppdateringar men SD påstår att uppdateringarna ger honom alibi.
Människor som inte arbetar med IT (läs domarna) kan inte avgöra vem som har rätt.
Därför tror jag att åklagaren kommer begära ett nytt utlåtande som inte kan ifrågasättas från ytterligare en kompetent IT-tekniker, möjligen i USA eller Holland.
Det blir sista spiken i kistan för SD.

Kan vi inte avsluta det här tjafset som inte leder någonstans och återuppta det efter den 17/6 (om jag har rätt) eller senare när rättegången i Hovrätten påbörjas.

Dock är väl IT-loggar och liknande en frekvent företeelse i framställningar gällande bevisning numera. Så att domarna inte jobbar med IT innebär ju inte att de inte kan bedöma vad som är vad och vad som är vagt?

Vem har tvingat dig att ens läsa tråden?
Citera
2020-05-19, 22:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Okej jag gör ett litet försök ( till skillnad mot NFC och IT-forensiker som tyckte det var för krångligt, typ)

23.34 öppnar/uppdaterar en webbsida, de övriga "skruttarna" gör inte det.
Du har fortfarande inte svarat på hur det ser ut i cachen när webbsidor uppdaterar sig själva oberoende av användaraktivitet.
Du verkar inte känna till att det är en funktion som finns på vissa webbsidor.
Citera
2020-05-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det var väl knappt ens en kilometer från platsen påsmannen var synlig, vittnet gjorde en halvtafflig spekulation om att påsmannen kanske var berusad och i fara och därför ringde och anmälde detta. Vittnet säger ju också att han inte såg såg någon bil i någorlunda närhet som skulle kunna förklara att hen gick på vägen (man är väl nödd till det att gå på en motorväg om man exempelvis får soppatorsk eller något haveri).

Du tror att denna mannen kan vara en presumtiv mördare av LW? Vilka vill du övertyga i tråden? Återigen: skulle denna "kanske berusade man" kunna vara gärningsmannen som tagit LW av daga. Om jag påstod att jag såg SD på samma ställe vid denna tidpunkt så skulle jag vara tvungen att bevisa det. Men dina fantasifulla påståenden skall man ta hänsyn till utan att du kan visa om de stämmer. Ridå!
Citera
2020-05-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Jag har inte sett det diskuteras här. Platsdelningen för Google på LWs telefon stängdes av 23:38 Om jag fattat rätt. Men om mordet var klart 23:33 ( sista skriket rapporterat) kan GM hunnit få upp LWs mobil tidigare förstås. Kanske ligger något av detta bakom att SD plötsligt vägrade dela sin tidslinje från Google?

Kan inte Google lämna ut alla dessa uppgifter till polisen? "Raderade" uppgifter är sällan raderade och Big Brother sees us 24/7.
Citera
2020-05-19, 23:07
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Du tror att denna mannen kan vara en presumtiv mördare av LW? Vilka vill du övertyga i tråden? Återigen: skulle denna "kanske berusade man" kunna vara gärningsmannen som tagit LW av daga. Om jag påstod att jag såg SD på samma ställe vid denna tidpunkt så skulle jag vara tvungen att bevisa det. Men dina fantasifulla påståenden skall man ta hänsyn till utan att du kan visa om de stämmer. Ridå!

Men nu är det inte mina påståenden om att det gick en man i tidsmässig och geografisk närhet på motorvägen. Det är ett vittne som befann sig på platsen och ringde in och anmälde det. Som bärgarföraren kommenterade, det är anmärkningsvärt när man inte ser en bil vid vägrenen någonstans, jobbar man i räddningstjänst finns kanske premissen om att förutsätta att en olycka, missöde har skett eller kommer att ske. Kreti och pleti motionerar inte på motorvägar, därav kanske han antog på mer eller mindre lös grund att personen var full.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-05-19 kl. 23:10.
Citera
2020-05-19, 23:08
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Kan inte Google lämna ut alla dessa uppgifter till polisen? "Raderade" uppgifter är sällan raderade och Big Brother sees us 24/7.
Det kan de säkert, men de vill inte, vilket har framkommit i något tidigare inlägg för ett tag sedan.
Citera
2020-05-19, 23:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ang fett: mord och mördares agerande behöver inte alltid vara såvärst nära lierade med logikens alla lagar.
Ta tex det nu aktuella fallet med Tischko i Uddevalla som mördat Wilma: han plockade polisen upp under mordkvällen flera mil hemifrån då han var ute och vandrade likt en zombie med utsträckta armar utan jacka på en motorväg.
Han agerade inte direkt diskret efter mordet.
Så att av den anledningen räkna bort påsmannen som en potentiell GM kan vara förhastat.

Nä, kanske inte.

Men här har vi en mördare som har ändå lyckats inte bara få ut Lena, mörda henne inom några minuter med ett medhavt tillhygge och sedan lyckas få tag på hennes mobil och förflytta den till en plats mellan radhusen. Det finns ett mönster i skeendet som tyder på en handlingskraft, förmåga att få till en plan. Det är inte sannolikt att Lena skulle följa med en random person till planket. Personen känner Lena väl.

Därtill har personen sett till att själv inte vara spårbar, ingen mobil med sig. Vid 01:40 (rätta mig om jag har fel med tiden, kommer inte in i FUP) är personen ännu kvar i området, för att då stänga av mobilen. För mig verkar det mer troligt att den som gjorde det, har ett boende på ett geografiskt avstånd som inte är långt bort från brottsplatsen. Vem stannar kvar i timmar efter de höga skriken, blodig?

På Lena fanns inget DNA från någon okänd. Däremot finns det DNA på Lenas ring och sperma på kjolen från SD. Det brutala våldet är ett övervåld som är riktat mot huvudet. Det är personligt våld som brukar se ut på det sättet.

För att komma in i Lenas mail, borde man ha vara införstådd med att hon är död. Detta är ingen slump. Ingen okänd, ingen random. Någon som känner Lena mycket väl. Vi vet att SD har av flera varit misstänkt för att ha gått in och läst deras konversationer. Han har själv medgett att han har haft kännedom av hur hon brukar bygga upp sin inloggninguppgifter.

Den som dödat Lena känner till henne, vet hur man kan få ut henne mitt i natten. Kan hennes mailinloggning.

Skulle denna person gå helt under radarn för utredningen?

Inom radien 2,5 km och tiden 02.10 finns det med säkerhet många andra personer som är vakna, ute eller inne. Ska alla dessa också misstänkas?

Säkert fanns det någon som tankade på macken, någon som gick ut med hunden 2 km från brottsplatsen. Någon gick upp och kissade, och tände lampan i badrummet.
Citera
2020-05-19, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Okej jag gör ett litet försök ( till skillnad mot NFC och IT-forensiker som tyckte det var för krångligt, typ)

23.34 öppnar/uppdaterar en webbsida, de övriga "skruttarna" gör inte det.

Förklara hur du vet det.
Citera
2020-05-19, 23:11
Medlem
Justerat ord

Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Äntligen, tack så mycket!

Och ja jäklar du den var välskriven Det ska väl för bövelen bara räcka! Tingsrätten fick sig några kängor tillbaka hehe

"Härlig" kvällsläsning. När, var och hur alltså besvarade enligt åkl. Nu får de bevisa att mannen är SD och ingen annan gärningsman lite tydligare. Hovr tar väl upp fallet?
Senast redigerad av Petitoo 2020-05-19 kl. 23:12. Anledning: Justerat ordval
Citera
2020-05-19, 23:12
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Dock är väl IT-loggar och liknande en frekvent företeelse i framställningar gällande bevisning numera. Så att domarna inte jobbar med IT innebär ju inte att de inte kan bedöma vad som är vad och vad som är vagt?
De verkar inte veta om de ska tro på IT-forensikern eller på SD.
Vem tycker du är trovärdigast?

Citat:
Vem har tvingat dig att ens läsa tråden?
Vad menar du med det?
Kan du inte förtydliga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in