2020-05-19, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
...eller (rådvill geocachare som missat omplaceringen av gamla cachen):
"Står vid bortre änden av planket och hittar bara ett hål i marken"
"På väg"

23:23 ca------------LW påbörjar promenad från hemmet
23:28-29 Bakhåll
23:30 Vittnet EL blir väckt av sin sambo (som redan hört skrik), tar sin mobil på nattduksbordet och noterar tiden: 23:33; hör tre höga, hjärtskärande (ångestladdade) kvinnoskrik; 2-3 min (Vittnet uppger 23:28 - 23:31 i TR men 23:30-33 i tid. förhör)
23:33 Skriken har upphört (EL tittar reflexmässigt på sin mobil)

Försökt att öppna Akt 163 lyckades ej.

"Står vid bortre änden av planket och hittar bara ett hål i marken". "På väg".

Vilket datum gäller det? Vem var det LW svarade?

Ps Såg nu i ett tidigare inlägg från Dig att det kom från SD till JG Ds
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-05-19 kl. 08:20.
Citera
2020-05-19, 08:40
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om det kan konstateras vara blod så hamnar naturligtvis allting i ett helt annat läge, då har ju åklagaren plötsligt ett case. Utifrån åklagarens antagande om att SD skulle vara gärningsmannen blir en given hypotes att han någon gång efter att LW dödades har tvättat kläder med LW:s blod på.

Givet formuleringarna i domen ser jag inte hur det eventuella blodet påverkar i tillräckligt stor grad. De fundamentala delarna att placera SD på brottsplatsen och/eller att utesluta andra gärningsmän kvarstår ju rimligen även hos HR. Eller finns teknik i något annat land för att tidsbestämma denna typ av blodspår?

Till detta kommer också att beviskraven blir väldigt höga när telefon och mordvapen saknas. Från domen:

Omständigheten att två centrala föremål –tillhygge/tillhyggenoch Lena Wesströms mobiltelefon –saknas medför alltså att åklagarnas bevisning måste uppnå kravet ställt utom rimligt tvivelmed sådan marginal att det inte finns utrymme för att den uteblivna utredningen rubbar åklagarnas bevisningpå ett sådant sätt att det inställer sig rimligt tvivel.

Det är anmärkningsvärt att blodet på tvättmaskinen inte uppmärksammades vid undersökningarna den 15 och 16 maj 2018. Detta tillsammans med omständigheten att NFC inte fick någon DNA-träff vid den första undersökningen talar för att det rör sig om väldigt lite blod. Detta skapar osäkerhet kring vilka slutsatser som kan dras av blodet på tvättmaskinen. Göran Schwartz har berättat att det vid undersökningen i källaren den 21 juni 2018 inte hittadesnågraspår efter avstrykningar. Genom Stefan Davidssonsoch vittnet Andreas Marklunds uppgifter har det framkommit att huset städades grundligt den 25 maj 2018, dvs. i tiden före blodet på tvättmaskinen anträffades. Om det hade va-rit fråga om blod från mordet på Lena Wesström bordedet hatorkats bortvid en grundlig städning. I vart fall borde sådana försök ha gjorts. Några spår efter avtork-ning finns dock inte. Detta skapar också en osäkerhet kring vilken betydelse blodet på tvättmaskinen kan tillmätas i förhållandetillStefan Davidssons anknytning tillbrottsplatsen.
Citera
2020-05-19, 08:48
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är självklart att grannarna skulle uppskatta att slippa ha SD till granne.
Men vad har det att göra med att huset blir svårsålt?
Tror du att det är någon av grannarna som tänker köpa hans hus för att underlätta försäljningen?
Det tror inte jag.

Nu var det inte jag som påstod att huset blir svårsålt:

Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror den kåken blir svårsåld. Och värdet på resten av kåkarna i området har nog också sjunkit för en tid framöver - och inte bara pga Covid-19 och samhällsläget. Vem vill ha en mördare till granne?

Tack för länken. Det är hjärtskärande att läsa. Och hon har ju rätt. När ska det ta slut? När ska män sluta slå ihjäl sina flickvänner bara för att de KAN? Vad har dessa män för förebilder i sina fäder, den största förebilden i uppväxten? För att inte tala om mödrarna - är de kvinnohatare pga en taskig mamma? Det ligger nog en del uppväxtpsykologi bakom.
Citera
2020-05-19, 09:08
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Jag tror absolut inte att åklagarna döljer något ess i rockärmen men jag tror att nya saker hela tiden dyker upp i och med att utredningen fortsätter.

Jag har en stark tro att åklagaren och domaren inte alls är sams.
Man kan undra om det är personkemi eller erfarenheter från tidigare fall som gör att de är på kollisionskurs.

Det grundar jag på att domen är skriven på ett pekpinneaktigt sätt och med väldigt överdriven kritik mot åklagarna.
Detta är spekulationer och min personliga åsikt.

Jag delar din uppfattning om att tonaliteten BL > ÅKL antyder visst agg. Sen är det ju frågan vad det betyder. Kanske är det personkemi eller nåt bagage som ligger bakom. Det kan också vara att domarna lessnat på saknaden av konsekvent linje. Kanske är det sent på eftermiddagen och BL längtar hem till en rejäl 18-årig pinne.

Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det fetade. Åklagaren måste tro på fällande dom. Annars får denne inte ens väcka åtal överhuvudtaget.

Så det säger sig självt att åklagaren trodde på fällande dom i Tr.

Har länkat till denna innehållsrika artikel tidigare. Tolkar saken som att det föreligger en slags negativ korrelation när det kommer till just mordfall. Brottet är allvarligast möjligt, vilket nästan kräver en rättslig prövning.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/en-aklagare-har-alltid-ratt-skepsis-sjalvstandighet-rattskansla-objektivitet-och-empati/

Citat:
Jag tror att det är en avvägningsfråga hur mycket som ska utredas och hur länge utredningen skulle fortsätta. Antagligen finns det mycket som kan utredas ännu mer. Men åklagaren tyckte att det hon hade skulle räcka till en fällande dom. För säkerhets skull så fortsatte hon ändå utredningen.

Hur mycket påverkar häktningstiden en sån här gång, tro? Kan man ha insett att bevisningen är i tunnaste laget men ändå mer eller mindre tvingats ta det till åtal, baserat på brottets art, resurs- och tidsförbrukning tillsammans med massmedialt tryck?

Ett resonemang som ju faller i och med överklagandet, men kanske indikativt för att åklagaren verkligen har ny bevisning av dignitet.
Citera
2020-05-19, 09:17
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genomsnittsvensken
Jag läser här i tråden att det finns tankar om att händelserna på SDs dator kl 23.34 skulle bero på att datorn öppnats av SD då.

Har någon av er funderat på om det istället är tvärsom, att datorn initierat en synkning mot "molnet" (som SD beskriver här ovanför) Inte för att datorn uppdaterat något, utan för att filerna ändrats i "molnet" av en annan enhet, till exempel en telefon.

Med andra ord. SD uppdaterade något på sin mobiltelefon som då uppdaterade "molnet" och sedan synkades detta mot SDs dator hemma. Det kan till och med ha varit en uppdatering av LWs telefon, om de har haft delade filer eller delade bilder med varandra i "molnet". Kanske togs något bort något från LWs telefon och det synkroniserades via Googles "moln". SD har ju haft stor kontroll över LW. Skulle det loggas på det här sättet om Google Android platsdelning togs bort?

Har det scenariot beaktats?
Angående det jag fetat, jag har testat (även) den varianten och skrivit om det tidigare . Man kan inte påverka cachehistoriken från en annan enhet. Webbhistoriken (dvs t ex vika sidor man besökt) synkas men inte cachehistoriken.

Forensikern skrev:
Citat:
Jag menar att osäkerheten i alla möjliga scenarion gör att det inte går att säga att det som avsätter webbhistorik i datorn vid tiden 23 .34 sker på grund av en aktiv handling av någon som sitter vid datorn, eller om det uppstår på grund av en synkronisering till eller från Google Drive.
Nej det kan inte uppstå på grund av det. Däremot kan det omvända uppstå, det vill säga när man öppnar/uppdaterar(refresh) en webbsida med ett googledocs-dokument så kan det uppstå någon slags "synkhändelse" bakom kulisserna som man kan se i sync_log.log.

Det här är en typ av händelse som inte har uppstått fler gånger under en 11-timmars period utom vid 20.29, då SD förmodligen öppnat dokumentet och som sedan legat öppet i en flik i webbläsaren.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-19 kl. 09:27.
Citera
2020-05-19, 09:17
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
En bild säger mer än 1000 ord...
https://forumbilder.com/i/ro6E

Det här är möjligen signifikativt. Minns Vatchareya-fallet exempelvis där dömda gärningsmannen till och med deltog i eftersökningarna.

Angående mordkvällens kommunikation mellan BO och MT (kladdkakeinbjudan) för TR ett resonemang utifrån tidigare korrespondens och att det inte var något nytt för MT att uttrycka sig avvaktande. Vet man hur ofta MT brukade ringa till BO som första alternativ?
Citera
2020-05-19, 09:20
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Det här är möjligen signifikativt. Minns Vatchareya-fallet exempelvis där dömda gärningsmannen till och med deltog i eftersökningarna.

Angående mordkvällens kommunikation mellan BO och MT (kladdkakeinbjudan) för TR ett resonemang utifrån tidigare korrespondens och att det inte var något nytt för MT att uttrycka sig avvaktande. Vet man hur ofta MT brukade ringa till BO som första alternativ?
Bra fundering, har för mig att det absolut inte var första alternativet i deras kommunikation men det finns säkert andra i tråden som är mer insatta angående det.
Citera
2020-05-19, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genomsnittsvensken
Jag läser här i tråden att det finns tankar om att händelserna på SDs dator kl 23.34 skulle bero på att datorn öppnats av SD då.

Har någon av er funderat på om det istället är tvärsom, att datorn initierat en synkning mot "molnet" (som SD beskriver här ovanför) Inte för att datorn uppdaterat något, utan för att filerna ändrats i "molnet" av en annan enhet, till exempel en telefon.

Med andra ord. SD uppdaterade något på sin mobiltelefon som då uppdaterade "molnet" och sedan synkades detta mot SDs dator hemma. Det kan till och med ha varit en uppdatering av LWs telefon, om de har haft delade filer eller delade bilder med varandra i "molnet". Kanske togs något bort något från LWs telefon och det synkroniserades via Googles "moln". SD har ju haft stor kontroll över LW. Skulle det loggas på det här sättet om Google Android platsdelning togs bort?

Har det scenariot beaktats?

Jag har inte sett det diskuteras här. Platsdelningen för Google på LWs telefon stängdes av 23:38 Om jag fattat rätt. Men om mordet var klart 23:33 ( sista skriket rapporterat) kan GM hunnit få upp LWs mobil tidigare förstås. Kanske ligger något av detta bakom att SD plötsligt vägrade dela sin tidslinje från Google?
Citera
2020-05-19, 09:45
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Jag har inte sett det diskuteras här. Platsdelningen för Google på LWs telefon stängdes av 23:38 Om jag fattat rätt. Men om mordet var klart 23:33 ( sista skriket rapporterat) kan GM hunnit få upp LWs mobil tidigare förstås. Kanske ligger något av detta bakom att SD plötsligt vägrade dela sin tidslinje från Google?
Glöm det där om att en "23.34-händelse" kan uppstå p g a saker som händer på en annan enhet. Jag skrev om det i ett inlägg nyss

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2020-05-19, 09:52
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Givet formuleringarna i domen ser jag inte hur det eventuella blodet påverkar i tillräckligt stor grad. De fundamentala delarna att placera SD på brottsplatsen och/eller att utesluta andra gärningsmän kvarstår ju rimligen även hos HR. Eller finns teknik i något annat land för att tidsbestämma denna typ av blodspår?

Till detta kommer också att beviskraven blir väldigt höga när telefon och mordvapen saknas. Från domen:

Omständigheten att två centrala föremål –tillhygge/tillhyggenoch Lena Wesströms mobiltelefon –saknas medför alltså att åklagarnas bevisning måste uppnå kravet ställt utom rimligt tvivelmed sådan marginal att det inte finns utrymme för att den uteblivna utredningen rubbar åklagarnas bevisningpå ett sådant sätt att det inställer sig rimligt tvivel.

Det är anmärkningsvärt att blodet på tvättmaskinen inte uppmärksammades vid undersökningarna den 15 och 16 maj 2018. Detta tillsammans med omständigheten att NFC inte fick någon DNA-träff vid den första undersökningen talar för att det rör sig om väldigt lite blod. Detta skapar osäkerhet kring vilka slutsatser som kan dras av blodet på tvättmaskinen. Göran Schwartz har berättat att det vid undersökningen i källaren den 21 juni 2018 inte hittadesnågraspår efter avstrykningar. Genom Stefan Davidssonsoch vittnet Andreas Marklunds uppgifter har det framkommit att huset städades grundligt den 25 maj 2018, dvs. i tiden före blodet på tvättmaskinen anträffades. Om det hade va-rit fråga om blod från mordet på Lena Wesström bordedet hatorkats bortvid en grundlig städning. I vart fall borde sådana försök ha gjorts. Några spår efter avtork-ning finns dock inte. Detta skapar också en osäkerhet kring vilken betydelse blodet på tvättmaskinen kan tillmätas i förhållandetillStefan Davidssons anknytning tillbrottsplatsen.

Mer om detta i domen:

Åklagarna har anförtatt Stefan Davidsson haft tidsmässigt utrymme att röja undan blodiga kläder under natten den 14-15 maj 2018. Även om Stefan Davidsson haft sådan möjlighet är detta inte en omständighet som kan ligga till grund för en fällande dom i målet. Återigen ska det framhållas att åklagarna måste lägga fram bevisning som på ett positivt sätt knyter Stefan Davidsson till mordet på Lena Wesström.
Citera
2020-05-19, 10:31
Medlem
Efter att ha gått igenom överklagan måste jag säga att åklagaren har många bra poänger som delvis tar isär tingsrättens sammanvägning och värdering av bevisningen. Både när det kommer till betydelsen av hur mastbytet kan ha skett när Lenas mobil transporterades bort och om blodspår och andra DNA-spår.

Jag rekommenderar alla som vill få upp hoppet om en fällande dom att läsa överklagan till hovrätten!
Citera
2020-05-19, 10:37
Medlem
En fundering på förmiddagen...

Långt in i tråden har jag varit osäker på vem som är GM. Jag har nu kommit till den slutsatsen att jag är ganska övertygad om vem som är den skyldige.

Nu verkar SD (än så länge) komma undan iom sina sagda kontakter med LW väldigt nära inpå mordet (hans uppgifter finns inget bevis från LW ang kontakten på kontoret den 11:e och ev senare).

En fråga som kanske är dum... kan Åkl nu vid nästa omgång lista upp alla indicier som pekar mot SD?
Visa upp allt tex hur han ändrat sig efter fått tillgång till FUP, hur han haft så dåligt minne redan dagen efter LW var försvunnen. Även HD:s dåliga minne...
Får Åkl visa på hur de som ska döma kan lägga ihop 1 plus 1 i all oändlighet?

Det har väl hänt tidigare att mördare har blivit dömda på indicier...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in