Citat:
Ursprungligen postat av
genomsnittsvensken
Jag läser här i tråden att det finns tankar om att händelserna på SDs dator kl 23.34 skulle bero på att datorn öppnats av SD då.
Har någon av er funderat på om det istället är tvärsom, att datorn initierat en synkning mot "molnet" (som SD beskriver här ovanför) Inte för att datorn uppdaterat något,
utan för att filerna ändrats i "molnet" av en annan enhet, till exempel en telefon.
Med andra ord. SD uppdaterade något på sin mobiltelefon som då uppdaterade "molnet" och sedan synkades detta mot SDs dator hemma. Det kan till och med ha varit en uppdatering av LWs telefon, om de har haft delade filer eller delade bilder med varandra i "molnet". Kanske togs något bort något från LWs telefon och det synkroniserades via Googles "moln". SD har ju haft stor kontroll över LW. Skulle det loggas på det här sättet om Google Android
platsdelning togs bort?
Har det scenariot beaktats?
Angående det jag fetat, jag har testat (även) den varianten och skrivit om det tidigare . Man kan inte påverka
cachehistoriken från en annan enhet.
Webbhistoriken (dvs t ex vika sidor man besökt) synkas men inte cachehistoriken.
Forensikern skrev:
Citat:
Jag menar att osäkerheten i alla möjliga scenarion gör att det inte går att säga att det som avsätter webbhistorik i datorn vid tiden 23 .34 sker på grund av en aktiv handling av någon som sitter vid datorn, eller om det uppstår på grund av en synkronisering till eller från Google Drive.
Nej det kan
inte uppstå på grund av det. Däremot kan det
omvända uppstå, det vill säga när man öppnar/uppdaterar(refresh) en webbsida med ett googledocs-dokument så kan det uppstå någon slags "synkhändelse" bakom kulisserna som man kan se i sync_log.log.
Det här är en typ av händelse som inte har uppstått fler gånger under en 11-timmars period utom vid 20.29, då SD förmodligen öppnat dokumentet och som sedan legat öppet i en flik i webbläsaren.