2020-05-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cassadesus
Exakt hur många faser i denna pandemi kan Sverige gå igenom?

Det verkar alltid finnas en ny fas som svar på varför vissa åtgärder inte behöver genomföras.

Tegnell svarar på Lindes kritik genom att hänvisa till ännu en ny fas.

Är det fler än jag som upplever samma sak?

Japp, korrekt.

Antingen är det för tidigt, eller för sent. Eller en helt ny fas. Det finns oändligt många "fas"-ursäkter för att ej bekämpa smittan, verkar det som...
Citera
2020-05-19, 18:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Sveriges före detta statsepidemiolog sågar FHM och taktiken;

https://www.dn.se/nyheter/sverige/annika-linde-en-manads-stangning-hade-gett-oss-tid/
Citat:
Sveriges tidigare statsepidemilog Annika Linde är mycket kritisk till hur Sverige förberett sig på hur en pandemi kan slå mot äldrevården.

– Det har uppenbarligen helt saknats en koordination av vilken beredskap som faktiskt finns. Det avslöjar väldiga brister där den ene skyller på den andre, säger hon.
En tidig lockdown hade varit rätt lösning!

Tvärr låst artikel men någon kanske kan citera?
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Finns jäla mycket experter efteråt när man har facit.
Hon är inte den första,

Fanns det inga varningar tidigare?

En körskoleelev är ute och övningskör:
Läraren: Ta det lugnt här!
Läraren: Sakta ner!
Eleven: Håll truten!
Läraren: Bromsa!
Läraren: För guds skull, bromsa!
Läraren: Är du galet? Bromsa nu genast!
Krock. #@&#@
Läraren: Du borde ha bromsat.
Eleven: Så dags att säga det nu. Du borde ha varnat mig tidigare. Du är helt värdelös som bara sitter här och är efterklok.
Eleven: Det är inte mitt fel att vi krockade.
Citera
2020-05-19, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är ett enormt underbetyg som ges, av tidigare statsepidemiologen.

Hon säger även att Sverige borde fokusera på att stoppa klustren i Sverige.

AT avvisar kritiken, i Expressen (är någon förvånad över det? )....

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-klustersmittan-over-sverige-i-ny-fas/

Testningskapaciteten (30.000/vecka, fast målet har varit 100.000 i mer än en månad) ska användas till vårdpersonal och andra kritiska samhällsbärare (läs: dem själva). Här ska inga kluster stoppas.

Å andra sidan verkar det som de flesta kluster verkar återfinnas inom sjuk- och äldrevården...
Citera
2020-05-19, 18:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Fanns det inga varningar tidigare?

En körskoleelev är ute och övningskör:
Läraren: Ta det lugnt här!
Läraren: Sakta ner!
Eleven: Håll truten!
Läraren: Bromsa!
Läraren: För guds skull, bromsa!
Läraren: Är du galet? Bromsa nu genast!
Krock. #@&#@
Läraren: Du borde ha bromsat.
Eleven: Så dags att säga det nu. Du borde ha varnat mig tidigare. Du är helt värdelös som bara sitter här och är efterklok.
Eleven: Det är inte mitt fel att vi krockade.

Varningsklockorna ringde i Wuhan, sen Italien. Men Tegnell såg det inte komma.
Citera
2020-05-19, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jävligt skönt att fokuset lugnar ner sig.

Du får få in på någon annan av dina 389 Coronaflikar för senaste nytt

Det finns säkert en viss trötthet också i att det "aldrig verkar ta slut", tror jag. Bara en personlig gissning, men jag kan iaf känna så. Lite "Corona Fatigue" liksom, man vill bara att det skall vara "över" nån gång.

389 flikar, haha det var roligt sagt. Jag tar det faktiskt som lite positivt, jag brukar ofta länka här inne till artiklar och sånt som jag hittat och läser, tycker det blir bättre diskussioner utifrån det. Men jag har nog "bara" en 5-6 tidningar jag brukar kolla mest i..
Citera
2020-05-19, 18:56
Medlem
jack.danielss avatar
71 döda idag enligt c19.se och 45 enligt worldometer! Vad FHM har sagt idag, förutom att kurvan är på väg ner, (vilket den varit en månad nu) vet jag inte?

Tidigare har det slagit nån enstaka på antalet på de sidorna, men nu nästan 30?
Citera
2020-05-19, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Fyfan Sydamerika med Brasilien i spetsen verkar bli kommande helvetes epicentrum. Det är lätt dubbla siffrorna de rapporterar dessutom.
Brasilien har 522 döda rapporterat senaste dägen. Det motsvarar 26 personer per dag om man jämför med Sverige. Brasilien har nästan 20 gånger mer invånare. Det är mycket kvar för nå Sveriges världsrekord.
Citera
2020-05-19, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Varför tjatar alla om Tegnell?

Beslutet att inte stänga ned Sverige var en fråga för Regeringen.

Tja, det kan ju vara för att regeringen sagt att de lyssnar på FHM.

Där måste jag ge svensk media att ett par tidningar faktiskt vid åtminstone något tillfälle har uttalat sig lite ifrågasättande mot regeringens sätt att "lämna över" ansvaret till FHM.
Citera
2020-05-19, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Tja, det kan ju vara för att regeringen sagt att de lyssnar på FHM.

Där måste jag ge svensk media att ett par tidningar faktiskt vid åtminstone något tillfälle har uttalat sig lite ifrågasättande mot regeringens sätt att "lämna över" ansvaret till FHM.

Fast grejen är att Regeringen med Blobbfisken i spetsen har ansvaret. De har haft det hela tiden.
Citera
2020-05-19, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Coronssemester Hur stor är risken att smittas i av vattnet i våra Svenska badsjöar överlever viruset i vattnet?
Lyssnar man på amerikanska "FHM", CDC är risken med att bada i sjön överfulla stränder där social distansering saknas.

Även om virus skulle lyckas överleva i sjön blir partiklarna såpass skingrade i stora vattenmassor att det vore "extraordinärt ovanligt" att smittas.

Att åka ut till en skogssjö och slå upp ett tält eller dra ut en sväng med båten, är väl om något säkrare än att stanna inne i stan, sitta på uteservering eller dylikt. Därute träffar du ju nog ingen alls.

Dvs, att bada är som allt annat. Håll den sociala distans du känner dig bekväm med så ska det gå bra.
Senast redigerad av Olbars 2020-05-19 kl. 19:07.
Citera
2020-05-19, 19:06
Medlem
Så nu har alltså FHM erkänt att det är som vanligt i Sverige. Sveriges strategi styrdes av en dold agenda. Enligt GD så var anledningen till att men lät viruset spridas att man vär rädda att det skulle bl fler kvinnomisshandlar ifall man läste in folk i sina hem. Det var troligen detta som Stefan Löfven menade när ha sa att Sveriges strategi var baserad på forskning. Det var naturligtvis inte epidemiologi som han menade utan genusforskning. Det är väl nästan den enda forskning som våra politiker bryr sig om.
Citera
2020-05-19, 19:07
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vi lär ha över 100 döda imorgon. Skåne rapporterade väl 21 idag? Eller var det igår?
Hur många döda har det varit idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in