2020-05-19, 18:09
Medlem
Exakt hur många faser i denna pandemi kan Sverige gå igenom?

Det verkar alltid finnas en ny fas som svar på varför vissa åtgärder inte behöver genomföras.

Tegnell svarar på Lindes kritik genom att hänvisa till ännu en ny fas.

Är det fler än jag som upplever samma sak?
Citera
2020-05-19, 18:10
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vet inte vad du skrattar åt, men såg just på doktor Mikael på 4an.
Han förklarade väldigt bra, nackdelarna med munskydd. Det verkar som att läkarna står bakom Tegnells idé.
Kolla gärna själv. Jag lägger ingen egen värdering i det, och har varit väldigt pro munskydd tidigare.
Men det blir lättare att ta till sig när det inte kommer ut Tegnells käft.
Jag kan inte se TV4, men det skulle vara intressant att höra vad de ansåg att det fanns för nackdelar med munskydd?

På sista tiden har jag hört en del argument MOT munskydd. Det ena vansinnigare än det andra.

För att ge ett exempel:
"När du har munskydd drar många ned munskyddet för att kunna prata i telefon eller med andra personer. Då tar de med handen i munskyddet eller vidrör ansiktet med händerna"

Det är således inte att bära munskydd som är problemet, det är att folk inte fattar hur de skall bete sig när de bär munskydd?
Citera
2020-05-19, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Men snälla. Tänk till lite.

Alla skriver om Covid-19 men ingen kritiserar Sverige nämnvärt. Världen börjar ställa frågor till Sverige och vi har högst döda per capita under den senaste 7 dagars veckan.

Det är utländska medier som har koll. FHM spelar helt ovetande.

Sveriges media börja visa sin korrupta sida. Vi skenar emot världen och det finns hur mycket material som helst att summera Sveriges fiasko.

Men Sveriges stora media blundar och kritiserar andra länder. Det är normalt eller?
Tycker du blandar bort korten lite- är samtliga 72 tidningar som fått presstöd en delmängd av din definition på 'Sveriges stora media'?
Citera
2020-05-19, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
https://twitter.com/MarieSusanh/status/1262731181889650688

Nedstängning visst men då hade antagligen de gamla och sjuka svultit ihjäl istället....

Testning av personal och munskydd i ett tidigt läge på äldreboenden är det enda som möjligen kunde ha fungerat. Men även det hade nog varit svårt för man har helt enkelt inte koll på personalen och många i personalen har ingen koll, om de ens pratar svenska. Sen reagerade FHM alldeles för sent när man underskattade antalet smittade. Aningen naivt att tro att smittspårning skulle kunna hantera inflödet av smittade till Sverige.
Citera
2020-05-19, 18:12
Medlem
Vi lär ha över 100 döda imorgon. Skåne rapporterade väl 21 idag? Eller var det igår?
Citera
2020-05-19, 18:15
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Och till råga på allt verkar svenskarna ha högsta D-vitaminnivåerna i hela Europa, om man får tro den här källan:

https://revista-fi.com.br/upload_arquivos/201606/2016060068176001464973585.pdf
Går emot alla undersökningar jag sett som pekar ut Norge och Island som den enda som inte har för lite D-vitamin i bedolkningen.

Undrar om de inte blandat ihop oss med Norge
"The high serum level in Sweden is
probably due to a high intake of
fatty fish and cod liver oil."
Citera
2020-05-19, 18:16
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Tycker du blandar bort korten lite- är samtliga 72 tidningar som fått presstöd en delmängd av din definition på 'Sveriges stora media'?

Jag får försvara mig att jag får så dumma frågor, och sedan vinklas dom för få att få en annan debatt.

Jag tycker vi ska prata om de stora tidningarna och den media som kallas de stora. 72 tidningar är egentligen ointressant.
Fria tider och Nyheter idag vågar sticka ut. Sedan finns det även en del journalister som sticker ut men tyvärr så verkar korrupta nyhetschefer lägga locket på.

Men jag ställer frågan igen. Tycker du media sköter sig bra och även FHM gör sitt jobb? Tycker du inte det är märkligt att utländsk media reagerar men inte Svensk media? Inte ens deras frågor skrivs det något om. Ingen slump va?
Citera
2020-05-19, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cassadesus
Exakt hur många faser i denna pandemi kan Sverige gå igenom?

Det verkar alltid finnas en ny fas som svar på varför vissa åtgärder inte behöver genomföras.

Tegnell svarar på Lindes kritik genom att hänvisa till ännu en ny fas.

Är det fler än jag som upplever samma sak?

Ja, han känns inte vid kritiken.
Lindes största kritik var väl dock inte hanteringen av nästa fas utan att klustren borde hanterats annorlunda från början.
Citera
2020-05-19, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
https://twitter.com/MarieSusanh/status/1262731181889650688

Citat:
Tidigare statsepidemiolog: Stängning hade gett oss tid - http://DN.SE

Det är ett enormt underbetyg som ges, av tidigare statsepidemiologen.

Hon säger även att Sverige borde fokusera på att stoppa klustren i Sverige.

AT avvisar kritiken, i Expressen (är någon förvånad över det? )....

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-klustersmittan-over-sverige-i-ny-fas/
Citera
2020-05-19, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vi lär ha över 100 döda imorgon. Skåne rapporterade väl 21 idag? Eller var det igår?
21 rapporter som samlats på hög senaste 3 veckorna.
Citera
2020-05-19, 18:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
17 "dubbla". Dr Kalkyl har talat och räknat igen.

Var är källorna till alla dessa påståenden? Och var ifrån kommer dessa konstanter, eller ska du fortsätta på samma uttrampade linje som du brukar och dra siffror ur röven?

Norge påstår att endast 0,5-07 procent av befolkningen haft covid-19. FHM uteslöt inte att 20 procent av svenskarna haft covid-19 fram till början av maj. På fredag så får vi, förhoppningsvis, bekräftade siffror på hur det såg ut för några veckor sedan.

Sen kan du gå och bajsa.
Citera
2020-05-19, 18:23
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Från Livsmedelsverket

"Har svenskar generellt brist på D-vitamin?
Det saknas breda, representativa studier om D-vitaminnivåer i blodet hos svenskar, men de studier som finns pekar på att nivån för vissa grupper är otillfredsställande, till exempel hos vissa invandrargrupper och äldre som tillbringar lite tid utomhus."

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in