2020-05-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Har väl åtminstone funnits en notis i all etablerad media. Personen du citerar hänvisar ju till dagens presskonferens så du har källan på att Financial Times frågade så på svtplay.

Källan till att vi har högst dödstal hittar du som sagt snart sagt överallt där det talas eller skriva om smittan.
Som t.ex.?
Citera
2020-05-19, 17:49
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hörde en kvinna i bakgrunden som ropade något om "nära och kära", och "ingen säger något". Det kan vara en demonstrant, eventuellt.

Väldigt märkligt att de bara står kvar och fortsätter intervjua utomhus, med oväsendet, man hör nästan inte vad hon från FHM säger ju, under intervjun...

F.ö. är jag glad att se att iaf Financial Times och Le Monde ställde kritiska frågor, känns som att utländska medier är i princip de enda som verkar göra det på pressträffarna.

(Finns annan tråd om andra demonstranter sedan tidigare, om man vill läsa mer om det: tips kolla på politik inrikes här på FB).
Precis, det var väldigt svårt att höra eller koncentrera sig på vad
som sades i intervjun....

Såg via ett annat svar att det fanns en länk till en protestgrupp...

Bra ändå att det finns journalister från andra länder som ställer
kritiska frågor....de svenska journalisterna är ju en aning servila...
Citera
2020-05-19, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vet att Tegnell sa i BBC igår att vi snittade runt 100 i April och runt 80 i dagsläget så jag vet inte riktigt vad som gäller egentligen.

Juste- det läggs ju på efteråt så svårt att hålla koll.
Men ja tydligt är ju att det går neråt, om än mycket sakta.
Citera
2020-05-19, 17:50
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Källa?

Källa på vad? Du kan kolla på pressträffen och kolla 28 min in.
Citera
2020-05-19, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Källa på vad? Du kan kolla på pressträffen och kolla 28 min in.
Så din källa är att någon påstod någonting?
Citera
2020-05-19, 17:53
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Tack det var vänligt sagt.
Jag lär mig förhoppningsvis mer för varje dag.
Och min senaste insikt är att jag inte tror att övriga länder som öppnar upp nu får så höga dödstal.
Jag trodde nog det skulle kunna ta fart dör men det känns inte som det kommer ske.
Så där tror jag även Giesecke kommer få pudla rätt ordentligt.
Sverige lär vara kvar i topp gällande just dödsfall av pandemin. Det börjar för mig att framstå som en rätt sannolik utgång när vi framöver sammanfattar.

Trevlig kväll.

Jag tycker man ska lyfta fram positiva saker och gå vidare. Finns ingen längre agg eller ingen behöver attackera dig för tidigare uttalande utan du visar tydligt och ger mogna svar.
Sedan att du har annan syn eller åsikt är helt okej.

Nu har jag varit livrädd från dag ett att Sverige inte kan hantera detta och måste säga att jag är mer orolig idag än vad jag var i April. Jag vete fan hur det ska sluta för Sverige. Nu känns det som nästa bomb är jobb och ekonomi då uppenbart inte får bukt på smittan i Sverige..
Citera
2020-05-19, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kan inte tänka mig att 6 miljarder använder munskydd men i alla fall några miljarder. Dock i Sverige har vi inte ens möjligheten att använda munskydd eftersom de inte finns att köpa.
Sitter själv idag och försöker hitta en försäljare från Kina med ett bra pris på ansiktsmasker.
Dock eftersom hela världen skriker efter munskydd så är allt så jäkla dyrt just nu.
Och Sverige verkar ju inte att klara av produktion till den inhemska marknaden.

Vänta bara till vintern 2020 då vi kommer att få ont livsmedel och andra förnödenheter.

Det är nog svårt för oss svenskar att tänka oss det men det är för vi saknar perspektiv här i vår underliga avkrok vid norra polcirkeln.
Vi kan bocka av 3 miljarder människor i ostasien direkt.
Sedan har jag sett inslag från 10 tals länder i Afrika och sydamerika där man tom i slummen har ansiktsskydd. Chockerande. Men ja det delas ju ut i befolkningen i u-länder både här och där.
Böter i många länder om man går utan.
Så jodå 6 miljarder kan jag garantera men utan att backa med källor då, det blir för jobbigt..
Glöm ej att vi snart är 8 miljarder på planeten.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Nu har vi fakta från Danmarks stora lockdown.

En högst marginell,direkt försumbar effekt på smittan.

En absolut mördande effekt på ekonomin.

De ENDA personer som skall skyddas under denna pandemi är de som tillhör en riskgrupp!

För jävla synd att vi sabbade ekonomin för generationer framöver innan detta insågs bara.

Effekterna av de globala lockdowns kommer att kosta miljontals människoliv.
Nu vet jag inte om jag missat detta alldeles, men nog är väl kärnfrågan de hälsoaspekter som kretsar runt viruset och hur det drabbar befolkningen? Jag menar, om vi skall se det hela ur en ekonomisk synvinkel är det rent förkastligt att överhuvudtaget vårda människor. Ur den synvinkeln borde man kanske skjuta av dem, säger du?

På samma sätt känns det mer ekonomiskt riktigt att helt enkelt skjuta av folk som av någon anledning har en negativ balans på samhälls-kontot. Invalider, gamla, sjuka - där går det att spara en hel del, säger du?
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-05-19 kl. 17:57.
Citera
Medlem
Citat:
''Times ställer en fråga om FHM är oroliga för att Sverige har högst dödlighet i Europa per capita senaste 7 dagarna och då börjar faktiskt idioten ifrån FHM att skratta.''
Nu får du nog Googla
Citera
2020-05-19, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men alltså, nu får ni ge er här. Faktum är att dödstalen i Danmark, Norge och Finland minskar mer än vad dom gör i Sverige. Dom redovisade idag 3 nya för Danmark, 0 nya för Norge och 1 ny för Finland.Det är otroligt låga dödstal och deras samhällen har ju inte varit helt nedstängda.

Att det plötsligt skulle blossa upp till en 50 döda per land är ju helt uteslutet, det händer inte. Jag collade just c19.se och där var dödstalet i Sverige nu 3783 och det anges till 71. Dödligheten är fortfarande hög i Sverige men det blir långsamt allt bättre med IVA, det är en positiv faktor.

Minskar i hela Europa. Lockdown eller ej. Vet inte hur många som trott att det skulle explodera i närtid i te.x Danmark. Är nog mer hösten/vintern folk pratar om när länderna har återgått till ett normalläge i sin iver att öppna upp allt. Teorin gör då gällande att nationer med låg immunitet drabbas hårdare än Sverige av våg nr två. Det som menas är alltså att det är sunt att ha en smitta som puttrar på i samhället förutsatt att vården klarar av detta. I teorin låter det ju bra men i praktiken har det varit svårare. Titta bara på äldreomsorgen. Dessutom ligger det vissa frågetecken till hur länge man faktiskt är immun.
Citera
2020-05-19, 17:58
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Så du tror att samtliga 72 tidningar är ''köpta''?

Det finns en feghet och något är fel när ingen fokuserar på den kris som finns. Köpta vet jag inte, men uppenbart så vågar ingen sticka ut och berätta sanningen förutom de media som inte finns där.

Eller tycker du att media är bra och de gör sitt jobb och Sverige inte har några problem?
Citera
2020-05-19, 17:58
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Varsågod;
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sveriges-dodsgenomsnitt-hogre-an-de-varst-drabbade/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in