Citat:
Om du läser hela den pdf:en jag länkade till så debunkas alla dina (och Trumps) påståenden där. Men det räcker faktiskt med att gå tillbaka till förra SARS-utbrottet där man definitivt under början skötte det dåligt med mörkningar och annat. De politiska konsekvenserna av detta var förödande. Där om något visade det sig att direkta försök att dölja utbrottet blev kontraproduktiva. Svagheter i den kommunistiska samhällsmodellen blottlades. Kina höll på att hamna i samma situation som under tidigare The Tiananmen Square protests. Allt tillsammans med ineffektiviteten i myndigheternas agerande skakade om Kina i grunden. Förutom detta så slog det oerhört hårt mot Kinas industriella produktion och internationella förtroende vilket är livsnödvändigt för regimen. Allt det finns beskrivet här:
THE SARS EPIDEMIC AND ITS AFTERMATH IN CHINA: A POLITICAL PERSPECTIVE
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92479/
Efter det så inledes ett omfattande program för att förhindra framtida liknade scenarier. Det är ju så att även diktaturer är beroende av att samhällskontrakt håller. Kanske t.o.m. mer än hos demokratier. Man genomförde stora förändringar i lokala såväl som i nationella maktstrukturer. Samtidigt inledes ett internationellt samarbete kring forskning specifikt om coronavirus faktiskt där labbet i Wuhan är en del av det decennielånga arbetet med att få beredskap mot epidemier väl medvetna om att Kina troligtvis är platsen där zoonotiska händelser med just coronavirus är mest sannolika att uppträda.
Det är bara korkat att tro att Kina inte skulle ha lärt sig läxan från förra gången. Jag tror t.o.m. att just p.g.a. att de tidigare haft ett så svårt utbrott att de var bättre förberedda än vi i väst.
Jag personligen har inga problem med att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Jag ogillar starkt den kinesiska regimen och vad de ibland gör sig skyldiga till. Med det förändrar inte det faktum att på det virologiska området har de sprungit förbi oss måste jag erkänna. Deras forskare är internationellt erkända som de bästa i fältet. Om man tar sig förbi all propaganda och desinformation framträder istället ett mycket snabbt och resolut agerande med en närmaste tsunami av information under kort tid. Bara det att hela genomet var kartlagt i början av januari är imponerande och har bidragit till att vaccinforskningen kommit igång på rekordtid.
Nu verkar det som att SARS-CoV-2 funnits med oss längre än vad vi trott. Man har noterat misstänkta fall på flera håll i världen som i USA och i Italien där oförklarliga och mystiska lunginflammationer av allvarlig karaktär uppträtt så långt tillbaka som i början av hösten 2019. Här kan man ju fråga sig om vi är så mycket bättre på virusutbrott och varna för dem varför det dröjde ända fram till december och att det var de kinesiska experterna som upptäckte viruset och larmade om det.
Samtidigt förstår jag nu att ett fortsatt presidentinnehav ligger i potten för Trump och att det ser osäkert ut nu. Kan det hjälpa tro att lägga skulden för SARS-CoV-2 utbrottet på kineserna? Uppväger vinsten med det, försämrade relationer med risk för storkonflikt med en annan stormakt? Det är möjligt och kanske är det den enda vägen för Trump att vinna presidentvalet och jag ser egentligen inget fel i att han gör det med tanke på vad man har på den Demokratiska sidan. Frågan är hur han sedan ska förbättra relationerna vilken han kommer att vara tvungen till hursomhelst. Ja Trump är kapabel till det mesta och även att göra en total about-face som om inget hade hänt.
Tyvärr är nog USA:s plats som världens ledande nation för länge sedan borta och den platsen kommer man inte att kunna återta utan att sätta igång WWIII.
Det är lika bra vi vänjer oss vid det.
THE SARS EPIDEMIC AND ITS AFTERMATH IN CHINA: A POLITICAL PERSPECTIVE
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92479/
Efter det så inledes ett omfattande program för att förhindra framtida liknade scenarier. Det är ju så att även diktaturer är beroende av att samhällskontrakt håller. Kanske t.o.m. mer än hos demokratier. Man genomförde stora förändringar i lokala såväl som i nationella maktstrukturer. Samtidigt inledes ett internationellt samarbete kring forskning specifikt om coronavirus faktiskt där labbet i Wuhan är en del av det decennielånga arbetet med att få beredskap mot epidemier väl medvetna om att Kina troligtvis är platsen där zoonotiska händelser med just coronavirus är mest sannolika att uppträda.
Det är bara korkat att tro att Kina inte skulle ha lärt sig läxan från förra gången. Jag tror t.o.m. att just p.g.a. att de tidigare haft ett så svårt utbrott att de var bättre förberedda än vi i väst.
Jag personligen har inga problem med att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Jag ogillar starkt den kinesiska regimen och vad de ibland gör sig skyldiga till. Med det förändrar inte det faktum att på det virologiska området har de sprungit förbi oss måste jag erkänna. Deras forskare är internationellt erkända som de bästa i fältet. Om man tar sig förbi all propaganda och desinformation framträder istället ett mycket snabbt och resolut agerande med en närmaste tsunami av information under kort tid. Bara det att hela genomet var kartlagt i början av januari är imponerande och har bidragit till att vaccinforskningen kommit igång på rekordtid.
Nu verkar det som att SARS-CoV-2 funnits med oss längre än vad vi trott. Man har noterat misstänkta fall på flera håll i världen som i USA och i Italien där oförklarliga och mystiska lunginflammationer av allvarlig karaktär uppträtt så långt tillbaka som i början av hösten 2019. Här kan man ju fråga sig om vi är så mycket bättre på virusutbrott och varna för dem varför det dröjde ända fram till december och att det var de kinesiska experterna som upptäckte viruset och larmade om det.
Samtidigt förstår jag nu att ett fortsatt presidentinnehav ligger i potten för Trump och att det ser osäkert ut nu. Kan det hjälpa tro att lägga skulden för SARS-CoV-2 utbrottet på kineserna? Uppväger vinsten med det, försämrade relationer med risk för storkonflikt med en annan stormakt? Det är möjligt och kanske är det den enda vägen för Trump att vinna presidentvalet och jag ser egentligen inget fel i att han gör det med tanke på vad man har på den Demokratiska sidan. Frågan är hur han sedan ska förbättra relationerna vilken han kommer att vara tvungen till hursomhelst. Ja Trump är kapabel till det mesta och även att göra en total about-face som om inget hade hänt.
Tyvärr är nog USA:s plats som världens ledande nation för länge sedan borta och den platsen kommer man inte att kunna återta utan att sätta igång WWIII.
Det är lika bra vi vänjer oss vid det.
Har jobbat med kineser sedan 2006 och dom är bland det värsta du kan ha att göra med, rasister och målet rättfärdigar medlem, att ljuga trovärdigt är en affärsstrategi. Jag vet inte vad du har sett som får dig att tro att dom är framtiden men dom är som en gräshoppssvärm där dom drar fram och alltfler länder i Afrika börjar få nog av dom.
Kanske ett hopp att dom skall knuffa USA av tronen?
Tyvärr så kommer det för oss i Europa inte bli bättre alls, USA riktar sina utsugande tentakler mot andra länder än Europa. Kina har ingen ambition att bli allierad med EU.
Nedan quote av dig förstår jag inte, vi har ju bevis för att ett antal läkare blev tystade.
Vi vet också att Kina visste att det smittade från person till person senast 15 Januari men pushade hårt för att flygstopp inte skulle införas.
Taiwan varnade ju WHO i december om person till person smitta.
I epidemologkretsar så är ju person tilll person smitta den stora varningsklockan och det visste WHO och Kina i December.
Citat:
Om man tar sig förbi all propaganda och desinformation framträder istället ett mycket snabbt och resolut agerande med en närmaste tsunami av information under kort tid. Bara det att hela genomet var kartlagt i början av januari är imponerande och har bidragit till att vaccinforskningen kommit igång på rekordtid.
Nedan quote, varför blev det inga kraftiga utbrott i Italien och USA 2019?`
När utbrottet startade i Wuhan spred det sig som en löpeld till hela världen på ett halvår.
Varför spred det sig inte som en löpeld från USA och Italien och dom blev ground zero 2019?
Har du någon tanke kring det?
Citat:
Absolut, Trump behöver vinna ett val och han behöver Kina som boogey man.
Men blanda inte bort korten med det för Kinas skuld är ENORM, dom har ju spritt corona till hela världen medvetet.
Citat:
Samtidigt förstår jag nu att ett fortsatt presidentinnehav ligger i potten för Trump och att det ser osäkert ut nu