2020-05-19, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorAndreFlo
Intellektuellt självskadebeteende att läsa denna tråd, men det är så otroligt fascinerande. Och har man lite rast – varför inte? Det lite mondo, gore och bizarre över det hela. Man

Jag menar alla er som för några månader sedan inte ägnade en tanke åt nationalekonomi, folkhälsa eller medicin och som nu är experter på bådadera. Trygghetsnarkomanerna som känner starkt och massor hela tiden, men aldrig tänker längre än näsan räcker och kräver fullständig trygghet och 100 procent säker information vid varje givet tillfälle; det är sådana som ni som hindrar barn från att leka fritt, era jävlar. Excel-riddarna som självsäkert räknar fel på siffror de inte förstår. Demagogerna som skojar om Tengele (lite kul, men oändligt ovärdigt) och massmord. Domedagsriddarna som om och om igen konstaterar att snart kommer den, samhällskollapsen – när ska den komma, undrar man såhär två och en halv månad senare. Ni som gastar ”FHM har haft fel i varje påstående sedan februari” – även om det vore sant är du och din orala diarré än mer värdelös än den sämste FHM-tjänstemannen. Pro life-typer som kräver respirator åt 90-åriga multisjuka – jag hade velat se er stå bredvid och ta ansvar för lidandet under dödskampen.

Visst finns här några undantag. En del intressanta inlägg, en del tänkvärd balanserad kritik mot FHM. Överlag är dock denna tråd Sverige mest bajsluktande intellektuella gödselbrunn. Den mest toxiska platsen i Sverige just nu, en modern Völkischer Beobachter. Här får aldrig en långsiktig tanke överskugga den omedelbara känslan av panik, rädsla och missunnsamhet. Att be folk i denna tråd att tänka på ett års sikt är som att med retorik försöka hindra en katt från att äta en färsk strömming som ligger rensad och klar på en tallrik.

Ni som sitter här och skriver Tengele och förutspår masskollisions måste väl på något plan inse att ni är samhällets bottenskrap? Ni är just nu den mobb som i alla tider funnits i en form eller annan som ett hot mot de upplysningsideal som gjort Sverige rikt och värt att leva i. Ni är en varning om att vi som samhälle aldrig blir kvitt risken för en återgång till The Dark Ages.

Nu är rasten slut på mitt analysjobb (ett sådant kan majoriteten i denna tråd se i stjärnorna efter, och ni vet om det). Dags att slås av hur lite man faktiskt kan om någonting. Det är ynnest att ha denna sokratiska insikt. Jag älskar det. Det är som träning. Skitjobbigt i början, sedan givande. Ni borde pröva.

Ett av de mest arroganta inlägg jag läst i denna tråden. När jag analyserar hur världen fungerar är jag faktiskt ofta glad att jag tillhör samhällets bottenskrap, förhoppningsvis gör det mig inte alltför medskyldig till den absurda iskyla och brutalitet som härskar genom delvis fint klingande ord som fri rörlighet, efterfrågan och tillgång osv. Ett av mina bästa beslut var att säga upp mig och det är inte speciellt många arbeten jag är avundsjuk på, speciellt inte inom den privata sektorn, det är möjligt att du gör analyser för egen del men om du gör dem åt den sk eliten så hälsa Darth Vader från oss i botten, själv väljer jag rebellernas sida anyday. Undrar hur koncentrerat ägandet behöver bli för att krav på rättvis fördelning inte ska kallas missunnsamhet, jantelag osv, när en person äger hela världen? Det är omöjligt att beskriva allt onödigt lidande som sker pga att det inte får finnas några begränsningar för vad de starkaste ska få göra. För mig är inte en miljard skidresor värt ett enda liv, för imperiet är förmodligen en skidresa värd några tusentals okända människoliv, imperiet styr så skidresor blev det men det sägs att hoppet är det sista som överger människan även om vi vet att i verkligheten är det svårare än på film att förstöra dödsstjärnan.
Citera
2020-05-19, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina1981
Det finns inte en chans att Norge, Danmark och Tyskland kommer komma ikapp Sveriges dödstal. Oberoende av hur många hobbyanalyser du gör. Vi har skött det här alldeles för dåligt från början.

Det skulle vara om det aldrig kommer något vaccin. Allt tyder dock, tvärtom, på att vaccin kommer finnas tillgängligt för flera länder redan nästa år. Förmodligen redan i slutet av detta år för högriskgrupper.
Citera
2020-05-19, 17:24
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag väljer att inte kommentera dem som enskilda utan som helhet.
Ja, av alla inlägg jag har gjort så kan jag utan tvekan konstatera att jag idag vet mer och bättre än vad jag visste i mars månad.
Och det har gjort mig ödmjukare inför denna fråga.
Det har jag inte minsta problem att både erkänna och stå för.

Full respekt för ditt svar och tycker det hedrar dig att svara så. Tummen upp för det Wakkawalla!
Citera
2020-05-19, 17:29
Medlem
Nu har vi fakta från Danmarks stora lockdown.

En högst marginell,direkt försumbar effekt på smittan.

En absolut mördande effekt på ekonomin.

De ENDA personer som skall skyddas under denna pandemi är de som tillhör en riskgrupp!

För jävla synd att vi sabbade ekonomin för generationer framöver innan detta insågs bara.

Effekterna av de globala lockdowns kommer att kosta miljontals människoliv.
Citera
2020-05-19, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Norge kommer att hinna ikapp de svenska dödstalen

Du är ju sinnessjuk.

Folk i de ledande positionerna i grannländerna är oändligt mycket bättre på sina jobb än sina svenska motsvarigheter, så det finns ingen chans i helvetet att något grannland kommer ikapp Sveriges dödstal.
Citera
2020-05-19, 17:32
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Nu har vi fakta från Danmarks stora lockdown.

En högst marginell,direkt försumbar effekt på smittan.

En absolut mördande effekt på ekonomin.

De ENDA personer som skall skyddas under denna pandemi är de som tillhör en riskgrupp!

För jävla synd att vi sabbade ekonomin för generationer framöver innan detta insågs bara.

Effekterna av de globala lockdowns kommer att kosta miljontals människoliv.

Så med andra ord tycker du att pengar är värd mer än ett människoliv?
Citera
2020-05-19, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Full respekt för ditt svar och tycker det hedrar dig att svara så. Tummen upp för det Wakkawalla!
Gruppkram på den!
Tänk om alla visste något innan de skrev sina inlägg
Citera
2020-05-19, 17:35
Medlem
Wajis avatar
Då summerar vi dagens dag.

Allt och frid och fröjd och allt går ner. Ingen svensk journalist ställer några frågor som pressar FHM eller annan myndighet. Det är som att man får inte säga något negativt för störa Sverige bilden.

Times ställer en fråga om FHM är oroliga för att Sverige har högst dödlighet i Europa per capita senaste 7 dagarna och då börjar faktiskt idioten ifrån FHM att skratta. Och frågar vad dom får dom siffrorna och när man sedan svarar så säger man att man inte har koll på det, men man är nöjd med att man följer planen.
Bara här skulle en normal journalist börja undra vad fan det är frågan om.

Locket på och man går vidare. Sverige fortsätter att gå emot strömmen.

Efter presskonferensen ser vi reportage från Holland, Spanien och Italien och upplyses om deras öppning och svårigheter. Man fokuserar på alla andra länder utom reportage från Sverige.
I TV går allin och lägger fokus att Trump försöker vinna valet med Covid-19 Man går allin med spekulationer och om hur fult spel det kommer bli.

Inte ett ord om Sveriges problem och regeringen svaghet.

Jag tror Nordkorea har bättre rapportering än Sverige.

Det som kommer kablas ut i utländska medier om hur man blundar och att man skrattar när man är sämst kommer inte gå omärkt förbi.

Säger det igen som jag sagt förut. Sverige kommer inte att få lämna sitt land för tidigast i höst. Europa, världen och framför allt Norden kommer inte acceptera den svenska misslyckade strategin.

Massmördaren Tegnell lär säkerligen inte dyka upp i morgon då mycket tyder på ca 100 nya döda då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Så med andra ord tycker du att pengar är värd mer än ett människoliv?

En vansinnig frågeställning naturligtvis.
Jag utgår ifrån att du förespråkar att vi inte skall ha någon bilism alls på våra vägar också?

Vi har gett Arsenik till patienten,och nu är den död.

Skälet har kanske varit vettlösa frågeställningar som din?

Rädda några tusen liv nu...låt miljoner människor dö framöver?

Du får nog kolla på dina prioriteringar.
Citera
Medlem
Citat:
Tidigare statsepidemiolog: Stängning hade gett oss tid - http://DN.SE
https://twitter.com/MarieSusanh/status/1262731181889650688
Citera
2020-05-19, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Och vad tillför du i tråden, då..?

För övrigt är kunskap inget statiskt. Jag medger att det var mycket jag inte visste om särskilt virologi, epidemiologi och intensivvård för fyra månader sedan, men jag har ju lärt mig under resans gång. Man måste inte läsa på universitet och ta en officiell examen, för att kunna ta till sig kunskap och värdera den.

Oftast räcker det dessutom med urgammal kunskap och sunt förnuft, när företeelser återkommer som människan har drabbats av förut. För vissa saker ändras inte. Redan på medeltiden visste man att man måste stänga landsgränser och stadsportar, isolera sjuka och dom som de sjuka hunnit träffa (även om de inte hade symptom), begrava döda snabbt, sätta fartyg i karantän ett visst antal dagar innan sjömännen fick komma i land, hålla särskilt de svaga borta från risk för smitta, försöka sätta sig i säkerhet innan smittan hann till ens ort genom att flytta sitt hushåll t.ex. till ett jaktslott i skogen eller en fäbod.

Hade vi gjort de här sakerna eller motsvarande, så hade vi klarat den här epidemin också.

Ssshh, you're making too much sense..

Tolkar den andre skribenten som någon som är väldigt förtjust i Sveriges nuvarande styre och/eller FHM av oklar anledning och mest ville häva ur sig lite frustration över att det går så dåligt för dem. Då är det lätt att projicera ilska på andra, istället, t.ex. skribenter i allmänhet här i tråden.

Självklart har du rätt i det du säger om att mycket av detta med att bekämpa dödliga smittor handlar om gammal historisk kunskap och sunt förnuft.

Blind tro på endast vissa auktoriteter eller experter, kan ibland vara väldigt farligt, som vi har sett gällande covid i Sverige. Det fanns nog en anledning att lärarna mässade "tänk kritiskt, sök fakta från olika källor och jämför", åtminstone när jag gick i skolan...
Citera
2020-05-19, 17:36
Medlem
sannes avatar
Nu säger en person från FoHM (Sara Byfors) att det finns "kluster" i samhället och i olika delar av Sverige. 47:26 in i sändningen.

https://www.svtplay.se/video/26829449/nyheter-direkt/det-senaste-om-smittspridningen-i-sverige-och-varlden-3

Sen kommer nästa uttalande från FoHM (Anders Tegnell) att vi kommit "förbi" klustersmitta.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-klustersmittan-over-sverige-i-ny-fas/

Samma dag 2020-05-19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in