2020-05-19, 17:37
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Norge kommer att hinna ikapp de svenska dödstalen

Sverige har ju bromsat smittan långt innan 60%, varför skulle inte Norge göra lika dant?
Citera
2020-05-19, 17:39
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Gruppkram på den!
Tänk om alla visste något innan de skrev sina inlägg

Det är många som skulle be om ursäkt i denna tråd. Få som gör det sen har vi en handfull personer som ljugit sedan starten men fortsätter att gå allin om att Sverige gör rätt och alla andra har fel. '
Men jag råder alla att klippa ut deras egna citat och fråga varför och sedan varför de fortsätter.

Just nu behöver Sverige gå ihop och avsätta Tegnel och Co. Sedan skulle jag gärna vilja att Svensk media börjar agera för annars finns det ingen förhoppning.

Jag undrar om det fanns klausuler i presstödet att inte kritisera regeringen? Man börjar ju undra
Citera
2020-05-19, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Då summerar vi dagens dag.

Allt och frid och fröjd och allt går ner. Ingen svensk journalist ställer några frågor som pressar FHM eller annan myndighet. Det är som att man får inte säga något negativt för störa Sverige bilden.

Times ställer en fråga om FHM är oroliga för att Sverige har högst dödlighet i Europa per capita senaste 7 dagarna och då börjar faktiskt idioten ifrån FHM att skratta. Och frågar vad dom får dom siffrorna och när man sedan svarar så säger man att man inte har koll på det, men man är nöjd med att man följer planen.
Bara här skulle en normal journalist börja undra vad fan det är frågan om.

Locket på och man går vidare. Sverige fortsätter att gå emot strömmen.

Efter presskonferensen ser vi reportage från Holland, Spanien och Italien och upplyses om deras öppning och svårigheter. Man fokuserar på alla andra länder utom reportage från Sverige.
I TV går allin och lägger fokus att Trump försöker vinna valet med Covid-19 Man går allin med spekulationer och om hur fult spel det kommer bli.

Inte ett ord om Sveriges problem och regeringen svaghet.

Jag tror Nordkorea har bättre rapportering än Sverige.

Det som kommer kablas ut i utländska medier om hur man blundar och att man skrattar när man är sämst kommer inte gå omärkt förbi.

Säger det igen som jag sagt förut. Sverige kommer inte att få lämna sitt land för tidigast i höst. Europa, världen och framför allt Norden kommer inte acceptera den svenska misslyckade strategin.

Massmördaren Tegnell lär säkerligen inte dyka upp i morgon då mycket tyder på ca 100 nya döda då.
Källa?
Citera
2020-05-19, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nu säger en person från FoHM (Sara Byfors) att det finns "kluster" i samhället och i olika delar av Sverige. 47:26 in i sändningen.

https://www.svtplay.se/video/26829449/nyheter-direkt/det-senaste-om-smittspridningen-i-sverige-och-varlden-3

Sen kommer nästa uttalande från FoHM (Anders Tegnell) att vi kommit "förbi" klustersmitta.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-klustersmittan-over-sverige-i-ny-fas/

Samma dag 2020-05-19

Den stora frågan är varför Aftonbladet börjat rulla pro-FHM kampanjen igen eller kan det bero på att regeringen gett ekonomisktstöd till samtliga tidningar som kompensation för fallande annonsering?
Citera
2020-05-19, 17:40
Medlem
Citat:
Jo ingång, strategi och vad man befinner sig på pandemikurvan spelar roll.

Men något som har väldigt stor betydelse för dödstalet är, naturligtvis, hur stor andel av befolkningen som insjuknat covid-19. I Norge är det ca 1/2 procent, i Sverige kan andelen vara hela 20 procent. 40 gånger större andel har alltså haft covid-19 i Sverige, vad av några promille avlider, jämfört med i Norge. Tar man sedan hänsyn till att Sverige har lite mer än dubbla folkmängden jämfört med Norge framkommer en intressant sak:

Man måste 17 dubbla Norges dödstal i covid-19 för att kunna göra en rättvis jämförelse mellan länderna. 233 gånger 17 blir 3961, vilket är något högre än det svenska dödstalet.

Men nu påpekar kanske vän av ordning att Norge valt en annan strategi än Sverige. Man har valt lockdown för att hålla nere sina dödstal. Frågan är bara om man kan hålla på så tills ett vaccin finns på plats. Jag tror inte det. Norge kommer att hinna ikapp de svenska dödstalen när smittspridningen väl där drar igång, långt före vi har ett vaccin. Under tiden kommer Sverige, genom sin höga andel redan immuniserade att ha skaffat sig ett permanent skydd emot nya smittvågor.
Det du skriver motsäger inte det jag påstår.

Siffran 200-400 döda/1M skulle alltså inträffa nära ett takvärde av smittade, där en hårt drabbad region börjar se effekt av immunitet.

Det finns inget som hindrar att man (tillfälligt) bryter trenden på en lägre nivå. Som Norge har gjort.
Citera
2020-05-19, 17:42
Medlem
Citat:
Det är många som skulle be om ursäkt i denna tråd. Få som gör det sen har vi en handfull personer som ljugit sedan starten men fortsätter att gå allin om att Sverige gör rätt och alla andra har fel. '
Men jag råder alla att klippa ut deras egna citat och fråga varför och sedan varför de fortsätter.

Just nu behöver Sverige gå ihop och avsätta Tegnel och Co. Sedan skulle jag gärna vilja att Svensk media börjar agera för annars finns det ingen förhoppning.

Jag undrar om det fanns klausuler i presstödet att inte kritisera regeringen? Man börjar ju undra
Så du tror att samtliga 72 tidningar är ''köpta''?
Citera
2020-05-19, 17:43
Medlem
Flashshits avatar
Citat:

Men något som har väldigt stor betydelse för dödstalet är, naturligtvis, hur stor andel av befolkningen som insjuknat covid-19. I Norge är det ca 1/2 procent, i Sverige kan andelen vara hela 20 procent. 40 gånger större andel har alltså haft covid-19 i Sverige, vad av några promille avlider, jämfört med i Norge. Tar man sedan hänsyn till att Sverige har lite mer än dubbla folkmängden jämfört med Norge framkommer en intressant sak:

Man måste 17 dubbla Norges dödstal i covid-19 för att kunna göra en rättvis jämförelse mellan länderna. 233 gånger 17 blir 3961, vilket är något högre än det svenska dödstalet.

Men nu påpekar kanske vän av ordning att Norge valt en annan strategi än Sverige. Man har valt lockdown för att hålla nere sina dödstal. Frågan är bara om man kan hålla på så tills ett vaccin finns på plats. Jag tror inte det. Norge kommer att hinna ikapp de svenska dödstalen när smittspridningen väl där drar igång, långt före vi har ett vaccin. Under tiden kommer Sverige, genom sin höga andel redan immuniserade att ha skaffat sig ett permanent skydd emot nya smittvågor.

Tror du själv på den där rapparkaljan du skriver?
Du verkar mer än lovligt ointelligent...
Citera
2020-05-19, 17:45
Medlem
Citat:
Full respekt för ditt svar och tycker det hedrar dig att svara så. Tummen upp för det Wakkawalla!

Tack det var vänligt sagt.
Jag lär mig förhoppningsvis mer för varje dag.
Och min senaste insikt är att jag inte tror att övriga länder som öppnar upp nu får så höga dödstal.
Jag trodde nog det skulle kunna ta fart dör men det känns inte som det kommer ske.
Så där tror jag även Giesecke kommer få pudla rätt ordentligt.
Sverige lär vara kvar i topp gällande just dödsfall av pandemin. Det börjar för mig att framstå som en rätt sannolik utgång när vi framöver sammanfattar.

Trevlig kväll.
Citera
Medlem
Men alltså, nu får ni ge er här. Faktum är att dödstalen i Danmark, Norge och Finland minskar mer än vad dom gör i Sverige. Dom redovisade idag 3 nya för Danmark, 0 nya för Norge och 1 ny för Finland.Det är otroligt låga dödstal och deras samhällen har ju inte varit helt nedstängda.

Att det plötsligt skulle blossa upp till en 50 döda per land är ju helt uteslutet, det händer inte. Jag collade just c19.se och där var dödstalet i Sverige nu 3783 och det anges till 71. Dödligheten är fortfarande hög i Sverige men det blir långsamt allt bättre med IVA, det är en positiv faktor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
FMH:s Generaldirektör Johan Carlson har uttalat sig i AB. Äntligen! skulle säkert några av er säga. Trötta på Tegnell vill ni veta hur han ser på situationen och ifall han tänker att Tegnell borde kickas..

Carlson funderar på om Sveriges stategi har varit för sträng. Borde vi verkligen ha stängt gymnasierna och universiteten?

Annars anser han att strategin har legat bra och det faktum att man har litat på människors egna ansvar har fungerat.

Sen kritiserar han lite lätt på politikerna på 90-talet som flyttade ansvaret för vård och omsorg av de äldre till kommunerna.

"Det medicinska arbetet har sedan dess prioriterats ned och många anställda har för dålig utbildning och otrygga anställningar. Förändringen har inte genomförts ordentligt och har lett till att äldreomsorgen inte klarat av en sådan här situation."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/P9V14p/fhms-chef-man-kan-alltid-fundera-pa-om-saker-kan-goras-battre

This guy is a comic book villain I swear. He comes out and says that he’s looking into ways to get healthy seventy year olds to stop sheltering in place and now this? The world is watching.
Citera
2020-05-19, 17:46
Medlem
Wajis avatar
Citat:

Om Norge kommer ikapp Sverige i döda så lovar jag dig att jag ska gå ifrån Stockholm-till Oslo naken och bära en skylt att Tegnell är en gud.
Jag ger oddsen ca 1 på 1 miljard att Norge skulle få en massmördare i Tengell kapacitet vid rodret.

Man har kontroll i Norge och man har gjort allt rätt så här långt!
Citera
2020-05-19, 17:47
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Källa?
Har väl åtminstone funnits en notis i all etablerad media. Personen du citerar hänvisar ju till dagens presskonferens så du har källan på att Financial Times frågade så på svtplay.

Källan till att vi har högst dödstal hittar du som sagt snart sagt överallt där det talas eller skriva om smittan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in