2020-05-19, 15:20
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det måste ha varit ett nervöst skratt, helt galet att inte kunna behålla allvaret i en sådan situation.

Har kollat här och där på Presskonferensen i frågestunden.
Den spontana uppfattningen jag får är att de utländska journalisterna ställer rakare och skarpare frågor.

Hela det här sättet med dessa politikersvar har man ju personligen upplevt på andra platser i samhället i andra sammanhang flera gånger tidigare.

Personligen så trött på detta dribblandet och retoriken av denna typen av människor.
Citera
2020-05-19, 15:20
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Spola fram till 33 min så börjar journalisten från Financial Times ställa sina två frågor:

Yes, såg det precis. Tack.

Intressant även när dom slår ifrån sig frågan om att våra grannländer inte vill ha med oss att göra då vi har så hög smittspridning.

"Det får stå för dom".

Jävla kanonsvar. Geni.
Senast redigerad av Sinnersten 2020-05-19 kl. 15:23.
Citera
2020-05-19, 15:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Usch vad jag har svårt för dumma människor på positioner som de inte borde inneha!

Självklart hade det haft effekt, om personalen i äldrevården bara hade åkt fram och tillbaka till arbetet, i stället för att ränna ute på stan på kvällarna, och deras makar/sambos och barn hade varit hemma från sina industrijobb, och deras barn hemma ifrån skolan och dagis. Då hade sannolikheten för dem att smittas varit nära noll! Och alltså hade de inte kunnat dra in smittan på äldreboendena.

Ja, att stänga ner hela Sverige alldeles i början hade varit en riktig åtgärd. Då hade smittan inte kommit in här, eller i alla fall inte spritts här, och alla myndigheter hade haft god tid på sig att planera framtiden, utan panik. Beställa hem testkit, skyddsutrustning, respiratorer och narkosmedel, köra en hygienkampanj med alla i äldrevården där varenda personal skulle ha fått avlägga ett skriftligt och muntligt prov innan de fick arbeta, anhöriga skulle ha fått en möjlighet att ta hem sina gamla (de som kunnat och velat), undersköterskor, sjuksköterskor och läkare kunde ha fått en snabbkurs i IVA-vård, andra (t.ex. arbetslösa) hade kunnat snabbutbildas för enklare uppgifter inom vården, o.s.v..

En lockdown alldeles i början, då i februari, hade kunnat köpa oss tid.

NIVETTE DAWOD
29 min
[i]https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=324699
TT frågar om före detta statsepidemiologen Annika Lindes uttalande tidigare i dag i Dagens Nyheter, bland annat om att man borde ha stängt Sverige en kort tid för att hinna ta beslut om vilka insatser som kunde varit viktiga att vidta.

– Egentligen gör vi samma iakttagelse, det har inte fungerat väl att skydda äldre i äldreomsorgen. Om det skulle ha hjälpt att stänga ner samhället får stå för henne. Det har vi inte sett som väg framåt. Det är stora förändringar som skulle behövt göras. Vad det hade fått för effekt är svårt att säga. Även i Sverige har samma åtgärder sett olika ut i olika regioner. Om man hade hunnit göra något i kortare tid i början hade folk ändå behövt gå till arbeten i äldrevården. Vi tror inte det hade haft stor effekt, säger Sara Byfors, enhetschef på Folkhälsomyndigheten.[/I]
Jag förstår verkligen inte hennes svar! Naturligtvis hade många behövt arbeta ändå trots en nedstängning men med mindre samhällsspridning hade färre gått smittade till sitt arbete inom äldrevården!?! Eller hur resonerar hon? Färre av dessa hade ju smittats ute i samhället. Vad är det jag inte begriper?
Citera
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Nu får ni väl ge er...

Ena sekunden så skyller ni på att Folkhälsomyndigheten är de sämsta som någonsin har hänt Sverige, att allt är deras fel. Den andra sekunden så skyller man på att svensk media inte vågar ställa kritiska frågor, att allt är deras fel för att Folkhälsomyndigheten inte ''tar ansvar''.

Hur ska ni ha det?
Ja här svänger det snabbt. Det primära i den här tråden tycks vara att smutskasta Sverige med alla tänkbara konspirationsteorier. Jösses vilket självhat... Vi har en större dödlighet än andra nordiska länder, men det finns samtidigt andra länder som haft en total lockdown och som trots detta har en ännu värre situation. Sorry alla foliehattar, men i pandemier dör folk.
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Det måste ha varit ett nervöst skratt, helt galet att inte kunna behålla allvaret i en sådan situation.

Jo jag tolkade det så med, att hennes försvarsmekanism när det blir jobbigt är att hon börjar skratta. Tror hon har hjärtat på rätt ställe, men det blir tyvärr inte så proffsigt. Var än värre i SVT:s intervju efter, troligen pga personen som var högljudd i bakgrunden.
Citera
2020-05-19, 15:23
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vet att Tegnell sa i BBC igår att vi snittade runt 100 i April och runt 80 i dagsläget så jag vet inte riktigt vad som gäller egentligen.

Ingen vet vad vi ligger på i dagsläget, eftersom siffrorna inte är tillräckligt säkra förrän om 1-2 veckor.
Citera
2020-05-19, 15:23
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Det stämmer att vi knappt har några extra resurser till något i Sverige längre. Men man fortsätter att förneka att det går att göra saker för att minska smittspridningen genom ex fler tester, spårning och isolering. Plus naturligtvis börja använda munskydd/ansiktsmask.

Från Linde ovan: "– Jag är inte enig med Johan Giesecke där. Jag tror att man med smarta strategier kan släcka bränder. Det är inte alls säkert att de som har stängt sina samhällen kommer att drabbas i samma utsträckning som vi.

Annika Linde gillar munskydd:
Citat:
Annika Linde menar att Sverige borde lyssna på WHO och testa väldigt mycket. Dessutom förespråkar hon att vi borde bära munskydd om vi vistas inomhus där det är oundvikligt att vi träffar olika människor, som i affärer.

– Jag tror att man kan begränsa smittan med det. Det har ju visats att de som är smittade sprider viruset betydligt mindre om de sätter på sig munskydd."

FHM förnekade så sent som på PK idag att en större smittspridning i samhället skulle ha någon effekt på smittspridning på äldreboenden. WTF!!!

Citat:
FHM förnekade så sent som på PK idag att en större smittspridning i samhället skulle ha någon effekt på smittspridning på äldreboenden. WTF!!!

Ja verkligen. What the f*ck!

Det säger ju allt ett sånt uttalande! Att lita på FoHM skulle jag nästan säga är samhällsfarligt idag. Jag har tappat all som helst tillit till deras råd, rekommendationer, eller riktlinjer.

Deras agerande är rent skadligt. Makalöst.
Citera
2020-05-19, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
I Danmark verkar debatten vara åt andra hållet.

https://www.expressen.se/kvallsposten/effekterna-av-den-danska-strategin-har-overdrivits/

Ja der er meget debat og mange holdninger, men specielt de holdninger som i bagklogskabens klare lys anviser alle de tiltag som man skulle have taget er letkøbte.

Jeg kan se behovet for nøje at overveje hvad man skulle have gjort, hvis Danmark var i en dårlig situation med en stor generel overdødelighed, men det er Danmark ikke.

De beslutninger der er taget i Danmark har reddet mange liv, og det skal beslutningstagerne have stor ros for, uanset om der efterfølgende kan flyttes kommaer i de beregninger som var nogen af forudsætningerne (men ikke alle) for beslutningerne.
Citera
2020-05-19, 15:25
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Jag förstår verkligen inte hennes svar! Naturligtvis hade många behövt arbeta ändå trots en nedstängning men med mindre samhällsspridning hade färre gått smittade till sitt arbete inom äldrevården!?! Eller hur resonerar hon? Färre av dessa hade ju smittats ute i samhället. Vad är det jag inte begriper?
Exakt!

Annika Linde sade att resenärer från framför allt högriskområden skulle sättas i karantän. På så vis hade smittspridningen blivit begränsad, vilket i sin tur hade föranlett färre vårdare som var sjuka.

Hennes svar var "Goddag yxskaft"!
Citera
2020-05-19, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ylvas vädjande är ett oförskämt försök att åka snålskjuts på de andra, som har gjort de uppoffringar i kampen mot viruset som Sverige vägrade göra. Ungefär som att vägra betala sin del av kostnaden för julfesten och sedan insistera på att få vara med på kalaset i alla fall.

Ja, Sverige har från dag 1 försökt åka snålskjuts. Men trodde att resten av världen skulle göra jobbet åt Sverige. Sjukt men sant. Hoppas resten av världen allvarligt inser detta och hämnas.
Citera
2020-05-19, 15:26
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Ingen vet vad vi ligger på i dagsläget, eftersom siffrorna inte är tillräckligt säkra förrän om 1-2 veckor.

Ja eller 3 veckor, ibland är deras eftersläpningar upp till 1 månad, även om det är enstaka dödsfall som ska "smetas" ut på tidigare dagar. Makalöst. Jag tror vi som inte reagerar på FoHM (ibland) kan bara förklaras genom normalisering (man vänjer sig, man lyssnar men ändå inte, dödsfallen går ut och in genom örat). Obehagligt.
Citera
2020-05-19, 15:28
Medlem
Fd statsepidemiologen Annika Linde: Sverige borde ha stängt ner samhället under en månad. Tegnells strategi var fel.

Ytterligare en som kommer till insikt, till slut. Grattis. 2 månader efter oss andra vettiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in