2020-05-18, 13:50
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det innebär i första hand att du ska vara mer kritisk till vad du anser vara "pålitliga källor"

Nej i första hand innebär det att du bör ta av dig skygglapparna. I andra hand kan jag inte säga att det är på det här viset, det är klart jag inte kan garantera det, jag har ingen aning. Men jag har hört det från pålitliga källor. Vad som är sant vet inte jag. Och inte du heller. Men om det är sant så är Sveriges strategi åt skogen och Sverige borde i ett tidigt skede vara mer försiktiga inför detta virus.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Varför hålla på och gissa?

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2013-12-27.pdf

Syns inget speciellt i statistiken över vårdade 1993. Lite högre för influensa än åren precis innan, men sedan ökar ju den siffran ännu mer under senare år. (Diagram 6)
Så här lät det i UK i mitten av november 1993:

The showboat flu is starting to slow down

NOBLES at the courts of Queen Elizabeth I and Mary Queen of Scots referred to it as the 'newe acquaintance'. In 1568, a Thomas Willis said that it appeared to be sent 'by some blast of stars', and in 1775 it was reported that 20,000 people had been 'seized in one night.'

Two hundred years on, influenza is still making headlines as a 'killer' epidemic 'swept' through the country last week, claiming at least 16 lives. More than 200,000 people in England and Wales, and thousands more in Scotland, have gone down with Beijing flu since the epidemic began in mid-October.

A vaccine shortage due to bureaucratic bungling by manufacturers and the Department of Health has added spice to the crop of flu stories, but the epidemic of the winter of 1993/94 is unlikely to rate more than a footnote in a history of 20th-century epidemiology.

Experts say the illness, though widespread, is relatively mild in most people, and latest figures suggest that the average rate of increase of new illnesses is already slowing down. Flu deaths among frail, elderly patients are not unusual, particularly in the old people's homes and on geriatric wards where they have occurred so far.

[...]

The current wave of influenza - due to Beijing A virus in the northern hemisphere - began on a showboat on the Mississippi river in August, according to the World Health Organisation. It took its name from the Chinese capital because it was first isolated in Beijing last year.

[...]
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Samstämmiga uppgifter (statistik) från länderna i Europa ger vid handen att just den variant som är störst i Europa visar att ungefär 80% av alla smittade får lindriga eller knappt märkbara symptom.

Men det är som sagt de övriga 20% som råkar illa ut (av vilka ca 5% dör), och de verkar in Herr Giesecke vilja kännas vid. Obegripligt att han får mediatid. Och dessutom är han ganska duktig på att förolämpa andra länders ledare. Stolle.

Som s.k förnekare så instämmer även jag i att Giesecke m.fl uttalar sig alldeles för säkert och att det känns som att det inte heller blir rätt.
Den kritiken tycker jag är ytterst befogad.
Citera
2020-05-18, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Stort Tack till det mänskligaste inlägg jag läst på länge!
Det är verkligen så att vi måste se till att vården fungerar.
Nu är dessutom läkemedel godkända för användning, låt oss hoppas att de som behöver får del av dem i tid! Det har sagts att de gör mest nytta i början av sjukdomen.
Slipper även gärna odjur till chefer som tvingar personal att jobba när de är sjuka och som hindrar arbete från hemmet.
För övrigt är det förvånande många yngre som blivit svårt sjuka i C-19.
Tack själv. Ja, vården måste få mycket stöd och hjälp nu, inte minst med och för personal. Det kommer ju också alla dom som står i den massiva kön senare.

Dom som bromsade kraftfullt får en lättare resa då dom nu med mindre smittspridning kan vänta in läkemedel och bättre behandlingar, kanske även vaccin. Att som FHM exprimentera och ta saker och ting för givet är sällan lönsamt även om en del tycker det är intressant som jämförelse länder emellan. Står man inför något okänt som dödar så tar man den försiktiga vägen även om det också kostar. Frågan blir är om vi verkligen sparat ekonomin så mycket i längden då sjukvården kommer att sluka stora pengar för att hjälpa dom som inte kan få hjälp nu för andra sjukdommar. Satsar inte regeringen mer på sjukvården så blir det svårt för dom att hålla sig vid makten.

Man glömmer lätt bort att även yngre drabbas av död och men efter behandling och smittas miljoner svenskar så ökar även denna grupp till större antal.
Citera
2020-05-18, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
SARS Cov-12 : 0.06 µ - 0.14 µ.

0.06 µ = 0.00006000000 mm.

Dvs en partikelstorlek på tiotusendels millimeter. Krävs EN viral partikel för att starta en infektion.

Och folk hetsar kring enklare munskydd. "Munskydd vilka INTE skyddar in/utandning. Capish? De skyddar mot hostattack eller nysning.
Dessa "munskydd" blåser ut utandningsluft helt ofiltrerad åt sidorna (var trodde folk luften tog vägen?).
Eleverad/uppvärmd utandningsluft med jämnt fördelade aerosoler av den mindre storleksgraden [droplet nuclei] (vilka har en halveringstid på ~40 minuter i vanlig rumsluft/tas upp direkt nedre luftvägar [alveoler].
Nya studier på Nature/Nejjm visar även att SARS-COV-12 "tjuvåker"/"liftar" på dammpartiklar vilka ständigt hovrar i luften.

Samtidigt ska de med symtom vara hemma. Vilken nytta gör då enklare munskydd när assymtomatisk smittspridning är ett faktum samt huvudsaklig del av smittspridningen.
Men det bryr sig inte Yt-Stina eller Yt-Klas om. Det blir för jobbigt när de inser att det finns olika typer av skydd med olika konstruktion/ändamål/filter. Det blir för jobbigt när de behöver vidareutveckla "skyddar" "bra". Va jobbigt det blev nä vi tänker "munskydd" däää-ä juuww bäättre än nåågoot tyycker man ska göra allt maan kaaaaaaaan meen deet veerkar inte duuuuuuuuuuuu tycka.
*stött* *lite trumpen* *behöver shoppa lite*.
Den sk J kurvan (Jöns kurvan) är fortfarande hög och planar då fucking inte ut.
Ska alla skyddas är avstånd den säkraste åtgärden.
Avstånd samt val av miljö. (Stängd/Konditionerad/Ej konditionerad/Ytor(Droppsmitta).
Så för Blogg-Amanda som hoppades på att munskydd skulle säkra hennes reesor till Euroopa. Njet.

Fokus borde vara på hur fucking munskydd ska skydda äldre när vårdbiträdet Stina jobbar 20 cm nära Agda 92 och delar varm utandningsluft med henne.

Vad tröttsamt detta ständiga anti-munskydd tjatande är. Till och med egentillverkade munskydd minskar smittan hos bäraren.

Citat:

Tester visar att ansiktsskydd av tyg gör att vi kan gå närmare varann – och polyester är bättre än bomull

ansiktsskydd bromsar upp dropparna som bildas när man hostar, nyser eller andas ut

om redan hälften av befolkningen skulle använda bra ansiktsskydd av tyg när de inte kan hålla säkerhetsavståndet så skulle virusets reproduktionstal, R-talet, minska en hel del

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/14/tester-visar-att-ansiktsskydd-av-tyg-gor-att-vi-kan-ga-narmare-varann-och

Citera
2020-05-18, 13:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
På 90-talet dog det c:a 95 000 personer per år jämfört med runt 90 000 per år det senaste decenniet. Detta trots att befolkningen vuxit en del. Det beror på att barnkullarna som föddes i början av 1900-talet var mycket större än de var på 30-talet, och det påverkar antalet döda 80 år senare.

Mellan 1900 - 1913 föddes det fler än 130 000 barn varje år.
Mellan 1929 - 1938 föddes det 85 000 - 95 000 barn per år.

Se: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/helarsstatistik--riket/befolkningsutveckling-fodda-doda-in--och-utvandring-gifta-skilda/

Intressant! Jag tycker man hört så jävla mycket om ”åldrande befolkning” de sista 20 åren men då stämmer inte det riktigt.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Nej i första hand innebär det att du bör ta av dig skygglapparna. I andra hand kan jag inte säga att det är på det här viset, det är klart jag inte kan garantera det, jag har ingen aning. Men jag har hört det från pålitliga källor. Vad som är sant vet inte jag. Och inte du heller. Men om det är sant så är Sveriges strategi åt skogen och Sverige borde i ett tidigt skede vara mer försiktiga inför detta virus.
Det är det jag menar, varken du, jag eller din källa har en aning.
Det är ju något som diskuteras i hela världen just nu hur det ligger till med den saken, att du då skulle sitta med en "källa" som har något vettigt att tillföra är ju inte så sannolikt.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Det kommer nog mer, skall du se. Montenegro ligger på fastlandet och har bara 4 smittade kvar, så det är stor chans att de snart kommer med i listan.

Så väldigt små och isolerade är väl inte alla heller. Mauritius har över 1 miljon invånare och flygplatsen tar emot 3 miljoner passagerare per år, dvs mer än Bromma eller Sturup.

Listan växer nog vidare, får vi hoppas. Det är bara några veckor sedan Grönland var först i världen med att bli smittfria.
Nä jag skrev mestadels men även 1 miljon är rätt lite. Att de tar emot 3 miljoner turister påverkar väl knappast då de lär ha stopp nu. Däremot får de problem när de öppnar upp kanske...
Citera
2020-05-18, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
I mina ögon så har världen vidtagit åtgärder mot Corona-pandemin som aldrig någonsin skådats (möjligtvis vid tidigare världskrig). Vi totalt stänger ner världen, vi prioriterar Corona-sjuka framför andra sjukdomar, vi investerar helt plötsligt astronomiska summor pengar och resurser i vård, forskning, mediciner och framtida vacciner.
Gör vi det? Siffror på det?

Citat:
Skulle agerandet mot cancer vara proportionerligt så skulle vi sedan länge infört total lockdown, totalt förbjuda cigaretter, biltrafik, fet mat. Allt som skulle kunna leda till Cancer. Vi skulle vidare ha investerat otroliga resurser, mer än vad vi gör, i forskning och sjukvård.
Det har investerats enorma summor i att minska rökningen, avgasrening, kampanjer för att få folk att äta nyttigare, förbud mot cancerframkallande substanser i många sammanhang. Det läggs enorma resurser på forskning om prevention, diagnostik och behandling av cancer. Cancersjukvården kostar enorma summor varje år.

Citat:
Min gissning är att vi låtit rädslan i största grad styra. Rädslan inför det okända och för ett relativt snabbt sjukdomsförlopp.
Rädsla, eller i alla fall försiktighet, är väl motiverat när det är en helt ny sjukdom som vi vet väldigt lite om. Ingen människa i hela världen har haft covid-19 i mer än några månader. Vi vet nästan ingenting om rehabilitering och återhämtning, nästan inget om huruvida immunitet består över tid, vi har ingen aning om huruvida vi kommer att få ett vaccin och vi vet absolut ingenting om hur viruset kommer att mutera. Att i det läget chansa på att låta över halva befolkningen bli smittade och bara hålla tummarna för att det gör att smittan slutar spridas, det är ju fullkomligt vansinne.
Citera
2020-05-18, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Intressant! Jag tycker man hört så jävla mycket om ”åldrande befolkning” de sista 20 åren men då stämmer inte det riktigt.
Åldrande inhemsk befolkning kombinerat med import av yngre.
Citera
2020-05-18, 13:55
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Är det bara jag som tycker att samhället verkar ha tröttnat på den här fjantiga reklamapokalypsen? Folk går ute, det finns varor som vanligt i affären och det värsta som har hänt är att ett antal människor har dött varav många förmodligen skulle ha dött inom en snar framtid iallafall.

Amerikaner gör det de gör bäst, dvs överreagera, leka "senaten och ceasar" i den politiska sfären och bråka med varandra. Tredje världen och oorganiserade korruptionsstater som Italien lider värst och på brittianiens överbefolkade ö bränner de telefonmaster gud vet varför telefonmaster som den blivit den moderna världens häxor.

Men här i Sverige (förutom i dagstidningarna) verkar folk generellt slutat bry sig. Vi brydde oss inte så mycket mer än hur långt det skulle drabba samhälllet men suprise suprise, inte mycket har hänt. Tågen är fortfarande sena, vården är lika ineffektiv som den var innan krisen och politikerna tävlar i vem som kan tiga mest.

Det var skoj att leka kris, preppa för domedagen etc men nu är det vår och vackert väder så de kommande veckorna kommer intresset för corona falna som segraren i förra årets melodifestival.

Det är min lilla spådom

Intresset har varit på väg att svalna ett tag nu, i helgen och idag är inte första nyheterna corona längre. Vilket är jävligt skönt, folk blir helt matta av att läsa och höra om skiten 24/7
Citera
2020-05-18, 13:55
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Svenska turister är väl snarare kända för att vara rätt snåla och leva ganska enkelt på semestern, och är dessutom inte så många.
Huruvida vi är snåla vet jag inte. Själv brukar jag bränna cirka 30 000 när jag är på semester med husvagnen. Många och många är väl en smaksak men det är fler svenskar än polacker på turistorterna trots befolkningsskillnaderna som exempel bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in