2020-05-19, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, det är inte det. Lombardiet blev stängt innan resten av Italien redan 21 Februari. Resten Italien fick samma restriktioner 9 March.
Den lilla nedstängningen omfattade bara 50,000 av Lombardiets 10 miljoner invånare.
Citera
2020-05-19, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Fel kvinna. Du tänker på Sara Byfors.

Annika Linde borde erbjudas vilken lön hon än önskar för att ta över FHM igen.

Från DN (och tidigare i tråden):
Annika Linde anser att man borde ha stängt ned samhället och haft karantän för inresande:
Citat:
– Skulle man göra om detta så tror jag att vi skulle ha stängt betydligt hårdare i början. Man borde ha vetat vilken dålig beredskap vi hade inom vården och äldrevården. En stängning skulle kunnat ge oss en chans att förbereda oss, tänka igenom saker och dämpa smittspridningen maximalt. Det är efterklokskap och jag vill inte säga att jag när det begav sig hade kunnat vara klokare än vad vår ledning i Sverige varit.

– Men jag tror också att man skulle ha varit mycket striktare med karantän för de som kom från olika länder, från Iran, Kina och skidresenärerna, alla potentiella smittbärare. Då hade man fått en mindre insådd av smitta och en bättre chans att förbereda sig. Och det har jag tyckt hela tiden.

Annika Linde tror att Johan Giesecke har fel om att alla kommer att drabas lika illa:
Citat:
I en intervju med DN den 8 maj sa hennes företrädare Johan Giesecke att han var övertygad om att alla kommer att smittas av det nya coronaviruset och att det inte går att bromsa. Den bilden delar inte Annika Linde:

– Jag är inte enig med Johan Giesecke där. Jag tror att man med smarta strategier kan släcka bränder. Det är inte alls säkert att de som har stängt sina samhällen kommer att drabbas i samma utsträckning som vi.

Annika Linde gillar munskydd:
Citat:
Annika Linde menar att Sverige borde lyssna på WHO och testa väldigt mycket. Dessutom förespråkar hon att vi borde bära munskydd om vi vistas inomhus där det är oundvikligt att vi träffar olika människor, som i affärer.

– Jag tror att man kan begränsa smittan med det. Det har ju visats att de som är smittade sprider viruset betydligt mindre om de sätter på sig munskydd.

Annika Linde sågar myndigheterna och regeringen längs med fotknölarna:
Citat:
– De som bestämmer hur man ska sköta en pandemi måste ju veta om det är möjligt att göra detta i praktiken. Inspektionen för vård och omsorg, Socialstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap skulle haft den kunskapen och informerat Folkhälsomyndigheten om det fanns tillräcklig beredskap att skydda de äldre. Men det har uppenbarligen helt saknats en övergripande kunskap om vilken beredskap som faktiskt fanns. Det avslöjar väldiga samordningsbrister där den ene skyller på den andre. Och, i grunden är det regeringen som tillåtit detta hända.

Annika Linde sammanfattar:
Citat:
– Jag tror inte att vår strategi på sikt kommer att ge det bästa utfallet, säger hon.
Jag håller med Linde men är det inte så att anledningen till att man inte agerade mer resolut i ett tidigt skede mycket hade att göra med avsaknad av resurser för att kunna genomdriva de nödvändiga åtgärderna? Dessutom var man livrädd för vad som skulle ske om utanförskapsbarnen inte var i skolan...
Citera
2020-05-19, 15:09
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag skulle vilja säga att dödstalet är förvånansvärt lågt i Sverige med tanke på de obefintliga restriktionerna som är införda.
Det fanns prognoser om att antal daglig dödsfall skulle vara runt 500st per dag i mitten av maj. Men så har det inte varit.

Högsta dödstalen senaste sju dagarna per capita i världen är förvånansvärt lågt?
Citera
2020-05-19, 15:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Hon har ju också någon diagnos. Hånler åt antalet döda och brister ut i skratt så hon måste be om ursäkt för det i intervjun efteråt.

(FB) Här samlas vi som vill stötta demonstranterna utanför FHMs pressträffar!
Postaren menar fd stadsepidemiolog Annika Linde.☺️
Citera
2020-05-19, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Verkar onekligen ha minskat markant. Vi ligger nog som sagt på ca 70 dödsfall om dagen. Det tragiska är nog att antalet sjunker då viruset bränt igenom så många boenden i äldreomsorgen att de äldre är a) döda eller B) immuna eller har en pågående infektion. Framförallt i Stockholm.

Det jag inte fattar är att det va 70 om dagen även de värsta veckorna(?)
Citera
2020-05-19, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Nu får ni väl ge er...

Ena sekunden så skyller ni på att Folkhälsomyndigheten är de sämsta som någonsin har hänt Sverige, att allt är deras fel. Den andra sekunden så skyller man på att svensk media inte vågar ställa kritiska frågor, att allt är deras fel för att Folkhälsomyndigheten inte ''tar ansvar''.

Hur ska ni ha det?

The FHM have been incorrect in their appreciation of the lethality of the virus since the beginning, where they considered it to be around 0.025%. This was raised in time to 0.1%, then 0.2%. Now it is at 0.6% after they spent time agreeing with Britton’s 0.4% — and even this is likely too low based on multiple serological studies and general international consensus.

This has informed their policy, which has been a failure. They had no idea in regards to the elderly home and healthcare situations as to how bad the underlying systemic faults were, which they should have. This has led to both war-time triage and pre-triage and an enormous and incredibly tragic loss of life because they didn’t follow scientific consensus. This isn’t acceptable.

At the same time, journalists have been incredibly soft in their criticisms of this. International media has repeatedly been the only voice asking important questions. This isn’t acceptable either.
Citera
2020-05-19, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Att leva med denna Coronasmitta innebär egentligen inga konstigheter,och inga ingrepp behövs egentligen i det vanliga livet för en stor majoritet av befolkningen.

Det är inga konstigheter.Riskgrupper skall skyddas och övriga skall leva som vanligt i ett öppet samhälle.

All tillgänglig fakta som tar i beaktande HELA samhällssituationen pekar entydigt mot detta.

Det låter inte bättre att låsa in 1/3 av sveriges befolkning tills vi uppnått flockimmunitet.
Citera
2020-05-19, 15:14
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Den lilla nedstängningen omfattade bara 50,000 av Lombardiets 10 miljoner invånare.
Men den initiala spridningen i Italien var koncentrerad till Lombardiet, det var ju därför man stängde ned Lodi. Majoriteten av döda finns också i Lombardiet. Att man peakade innan övriga landet är fullt naturligt. Samma utveckling i Stockholm, London, New York, Wuhan etc. etc.

Inte ett dugg konstigt.
Citera
2020-05-19, 15:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Reagerade också på det.

Vilken vidrig människa och som hon försökte blanda siffrorna utan att lyckas.
Uländsk media ställer frågorna som svenska medier borde ställa.
Det måste ha varit ett nervöst skratt, helt galet att inte kunna behålla allvaret i en sådan situation.
Citera
2020-05-19, 15:17
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Ok tack
Spola fram till 33 min så börjar journalisten från Financial Times ställa sina två frågor:
Citera
2020-05-19, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Jag håller med Linde men är det inte så att anledningen till att man inte agerade mer resolut i ett tidigt skede mycket hade att göra med avsaknad av resurser för att kunna genomdriva de nödvändiga åtgärderna? Dessutom var man livrädd för vad som skulle ske om utanförskapsbarnen inte var i skolan...

Det stämmer att vi knappt har några extra resurser till något i Sverige längre. Men man fortsätter att förneka att det går att göra saker för att minska smittspridningen genom ex fler tester, spårning och isolering. Plus naturligtvis börja använda munskydd/ansiktsmask.

Från Linde ovan: "– Jag är inte enig med Johan Giesecke där. Jag tror att man med smarta strategier kan släcka bränder. Det är inte alls säkert att de som har stängt sina samhällen kommer att drabbas i samma utsträckning som vi.

Annika Linde gillar munskydd:
Citat:
Annika Linde menar att Sverige borde lyssna på WHO och testa väldigt mycket. Dessutom förespråkar hon att vi borde bära munskydd om vi vistas inomhus där det är oundvikligt att vi träffar olika människor, som i affärer.

– Jag tror att man kan begränsa smittan med det. Det har ju visats att de som är smittade sprider viruset betydligt mindre om de sätter på sig munskydd."

FHM förnekade så sent som på PK idag att en större smittspridning i samhället skulle ha någon effekt på smittspridning på äldreboenden. WTF!!!
Citera
2020-05-19, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Det jag inte fattar är att det va 70 om dagen även de värsta veckorna(?)

Vet att Tegnell sa i BBC igår att vi snittade runt 100 i April och runt 80 i dagsläget så jag vet inte riktigt vad som gäller egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in