Citat:
Ursprungligen postat av
blublang
Det låter som det vore bra med en rejäl checkup på din kropp.
Har du kollat prolaktin t.ex.?
Har du knölar i armhålorna eller vävnadsbumps runt bröstvårtorna?
I tonåren hade jag förjävlig gyno och ofta ont i testiklarna. Mitt ena bröst speciellt var stort och hårt. Det höll i sig några år och jag har idag en aning bröstvävnad där. Svettades helt sjukt i armhålorna i tonåren. Kunde spela schack mot en kompis och under tiden rann det svett från armhålorna, vi pratar om över en halv dl säkert. Som tur är luktade det inte. Detta lugnade sig nån gång efter 20 års ålder typ. Dock hade jag problem med ömma tuttar av och till, men framförallt hade jag puttekulestora knölar i armhålorna av och till. Varje gång jag gick till läkaren sa de att det är vanligt till 25 års ålder. Detta blev sedan "det är vanligt till 30 års ålder". Strax efter 30 år gick jag tillbaka och fick remiss till riktig läkare där mammografi, vävnadsprov etc togs. Jag har en aning bröstvävnad. I övrigt hittade de inga fel på mig och föreslog att jag skulle ta det lugnt med ölen(är i princip nykterist) och byta till deodorant utan alkohol. Deodoranten var faktiskt orsaken till knölarna i armhålan. Man kan ju undra hur denna långvariga inflammation orsakad av deodorantens alkohol påverkat mig. Vi pratar ju 1-2 decennier.
Innan jag började med TRT var jag så himla trött. Sov hela natten, och behövde sova på dagen/eftermiddagen. När TRT väl börjat fungera hade jag typ 23nmol/l i dalvärde och mådde bra. Att sova på dagen var i stort sett omöjligt. Kunde ligga där titta tills jag gick upp. Jag kände mig ibland lite speedad, som av kaffe. Efter den årstesten har mitt dalvärde för samma intervall sjunkit för varje år. Nu är jag återigen trött på dagarna och sover 1-2 timmar mitt på dagen. Speciellt efter mat slocknar jag.
Oj, alltid intressant att läsa när folk delar med sig av såna här livshistorier. Tror inte de utan dessa problem någonsin kan leva sig in i hur svårt det är att gå runt med sånt här. Jag har vart ganska många gånger till vanliga sjukvården och tagit en väldans massa prover. En återkommande trend har tyvärr varit att de alltid skippat något utav värderna som krävts för att få en helhetsbild (eller för att jag själv ska kunna ge dem för starka argument för att något är fel). Exempelvis har man vid ett tillfälle tittat på testosteron, men skippat SHBG. En annan gång har man tittat på testosteron och östradiol, men då skippat SHBG. Osv. osv. Min förhoppning är att privatkliniken som jag börjat ta hjälp av kommer göra en bättre bedömning, och att de inte bara är ute efter att tjäna pengar vilket det såklart finns en risk för. Snart har det gått så långt att jag funderar på att börja studera medicin själv och ta saken i egna händer.
Det låter som att vi är ungefär lika gamla, och jag har precis som du också vävnad i ena sidan bröst (och lättare "puffy nipples" på båda sidor trots relativt normal bf%). Detta i kombination av att jag har bristningar i stort sett på hela kroppen pga. att jag i 20-årsåldern gymmade 3 timmar per dag och drack 5 gainomax varje dygn (mellan alla måltider som var exakt var 3:e timme), har gjort att alla läkare jag träffat har anklagat mig för tidigare bruk av steroider. Eftersom jag sagt sanningen, dvs. att jag inte brukat detta, så har det känts som att man inte vill hjälpa mig. Märker att dom är väldigt skeptiska, och det syns i deras kryptiska anteckningar när de skickar remisser mellan mottagningar att de försöker berätta att den här killen minsann "nekar" bruk. Jag har inga knölar under armhålorna, men det är ändå väldigt intressant det du skriver. Som du kanske själv också gjort, vänder man ju på alla stenar för att hitta orsaker. Förra sommaren gjorde jag faktiskt ett test att byta alla hygienartiklar, men ingenting har blivit bättre. Jag har tittat vad allt innehåller och försvisso upptäckt att deodoranten innehöll aluminium vilket kan orsaka sånt här, men å andra sidan är jag helt säker på att min gyno funnits där innan jag började med detta märke.
Tråkigt att du börjar tappa effekt av TRT, är detta vanligt efter en tids behandling? Vad brukar man göra åt det? Högre dos?