2020-05-19, 12:22
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, känns som en favorit i repris på något sätt, nu blev den bevisuppgift som ska komma senast den 17/6 väldigt intressant, vad kan det vara månne?

Men du har helt rätt, den är välskriven och argumenterar väl för åklagarens sak, vi får se om det räcker.

Ja, det skall helt klart bli intressant.

Läser man på sid 11 i överklagan så står följande.

Vid en helhetsbedömning konstaterar åklagarsidan att förekomsten av alla dessa indicier och bevis, vilka alla talar i samma riktning, är helt orimlig för det fall Stefan Davidsson inte begått gärningen. Det är alltså ställt utom allt rimligt tvivel att Stefan Davidsson har mördat Lena Wesström.

Så nu vill det nog till....... kära Åsa o Tette.

Men, som sagt tidigare, Åkl har mycket väl formulerat en överklagan näst intill perfekt.
Nästan imponerande.
Dom är tydliga med vad dom tycker vara felbedömt, och hur det borde ha blivit bedömt.
Argumenterar väl i "osäkra indicie-delar"
Personligen så tycker jag det är en jäkligt välskriven överklagan, i klass med Domen som också var väldigt välskriven.
Kan man nu peta in lite nytt, och även förtydliga lite gammalt, så vet i fan om dom inte kommer lyckas.
Men, vi får se vad dom kompletterar med, som sagt.

Sid 11.
Åklagarsidan noterar därutöver följande. Tingsrätten har, som åklagaren ser det, gjort en rad felaktiga uttalanden respektive felslut i domen.
Senast redigerad av FrankIsBack 2020-05-19 kl. 12:24.
Citera
2020-05-19, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Ja, det skall helt klart bli intressant.

Läser man på sid 11 i överklagan så står följande.

Vid en helhetsbedömning konstaterar åklagarsidan att förekomsten av alla dessa indicier och bevis, vilka alla talar i samma riktning, är helt orimlig för det fall Stefan Davidsson inte begått gärningen. Det är alltså ställt utom allt rimligt tvivel att Stefan Davidsson har mördat Lena Wesström.

Så nu vill det nog till....... kära Åsa o Tette.

Men, som sagt tidigare, Åkl har mycket väl formulerat en överklagan näst intill perfekt.
Nästan imponerande.
Dom är tydliga med vad dom tycker vara felbedömt, och hur det borde ha blivit bedömt.
Argumenterar väl i "osäkra indicie-delar"
Personligen så tycker jag det är en jäkligt välskriven överklagan, i klass med Domen som också var väldigt välskriven.
Kan man nu peta in lite nytt, och även förtydliga lite gammalt, så vet i fan om dom inte kommer lyckas.
Men, vi får se vad dom kompletterar med, som sagt.
Vad man skall ta hänsyn till nu är om HR kan se alla indicier SAMMANTAGET och inte som tingsrätten ENSKILT. Det beror helt på vem och vilka som sitter bakom skranket och bedömer målet.

Det verkar kunna gå hur som helst. Men Stefan, om du läser här, njut av din sommar: risken finns att du blir inlåst på mycket lång tid.
Citera
2020-05-19, 12:26
Medlem
FrankIsBacks avatar
Det underlättar såklart med ett mordvapen.... men.

Tingsrätten har sett det som en brist i utredningen att mordvapnet inte har hittats, men det är inte ovanligt att allvarliga våldsbrott inklusive mord klaras upp utan att mordvapnet kan lokaliseras. De flesta tillhyggen som används tvättas rent och att man hittar ett mordvapen behöver på intet sätt betyda att man samtidigt hittar några spår som påverkar utredningen vare sig åt ena eller andra hållet.
Citera
2020-05-19, 12:38
Medlem
FrankIsBacks avatar
Då blir det troligtvis 21 nya rättegångsdagar med början i September om Åkl får bestämma.

(Ett tips till Hovrätten: Lyssna på Rättegången på Youtube, så kommer ni förberedda)

Handläggning
Parterna bör närvara personligen.

Beräknad tidsåtgång för förhandlingen: 21 dagar
Dag 1-3 Åklagarens sakframställan
Dag 4 Försvarets sakframställan Dag 5 Syn
Dag 6-18 Uppspelning av förhör (inga parter närvarande)
Dag 19 Eventuella tillkommande förhör
Dag 20 Åklagarens plädering
Dag 21 Försvarets plädering

Förhören åberopas genom uppspelning av förhör vid tingsrätten. Tiden för uppspelning är för närvarande inte känt för mig.
Citera
2020-05-19, 12:40
Medlem
Kallekanons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Flera saker som TR verkar har missförstått.

Båda på sidan 9

• Inloggning har skett på LWs Onekonto inte Googlekonto.

Resonemanget kring tidsåtgång avs LWs mobilförflyttning och SDs förflyttning

Jag tycker ÅK slår hål på flera av TRs bedömingar på sidan 11.
Känns som om TR slarvat lite här.

Dessa missar visar inte på ett korrekt resonemang utan en felbedömning.
Därför kan man ju ifrågasätta hur pass ”välskriven dom” detta är. Grammatiskt korrekt.
..detaljer är viktiga....

Det fetade delen, var något jag också reagerade på. Följer inte tråden slaviskt, men är det här syftat att slå hål på det alibi som SD syftar han har i och med uppkopplingar och ev förekommande eller icke förekommande registrerade händelser på hans dator etc?
Citera
2020-05-19, 12:40
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Den är välskriven.
Den är på 32 sidor.
Åsa vill ha förhandling i September.

Mitt herrskap..... Varse go !!

https://docdro.id/La10xw1

Tack för uppladdningen!

Åklagarsidan har gjort ett mycket gott jobb med tydliggörandet. Problemen med de fundamentala delarna verkar dock kvarstå så nog lär det vara någon kioskvältare som ska utgöra komplementeringen.

Kommer man få ta del av uppdateringen som sker eller offentliggörs det först vid HR-förhandlingen?
Citera
2020-05-19, 12:42
Medlem
Citat:
Den är välskriven.
Den är på 32 sidor.

Tack! Håller med om att hoppet höjs. Jag hade gärna sett mer fläsk på benen om att andra GM kan uteslutas, trots att andra GM är ologiska.

Inte för att jag tycker att NFC ska lägga ner all annan verksamhet, men åh så skönt det vore med ngt spår av GM på platsen också. Kanske inte finns i blodstänken alls, men....
Citera
2020-05-19, 12:43
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekanon
Det fetade delen, var något jag också reagerade på. Följer inte tråden slaviskt, men är det här syftat att slå hål på det alibi som SD syftar han har i och med uppkopplingar och ev förekommande eller icke förekommande registrerade händelser på hans dator etc?

Typ så, även om alibit aldrig blivit aktuellt att ifrågasätta då bevisningen strandade. TR ställde sig frågande till om SD öht haft tidsfönster att dumpa telefonen och sedan öppna PDF i datorn klockan midnatt.
Citera
2020-05-19, 12:57
Medlem
Citat:
Den är välskriven.
Den är på 32 sidor.

Tackar tackar!
Mycket välskriven överklagan som tar upp en del ”missar” TR gjort då de friade SD.
De tar t.ex upp ringen där inget annat DNA förutom SD:s har kunnat hittas, trots att LW träffat många andra människor under dessa dagar innan mordet och mest troligt tvättat händerna många gånger.
Just detta har stört mig
Citera
2020-05-19, 12:58
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad man skall ta hänsyn till nu är om HR kan se alla indicier SAMMANTAGET och inte som tingsrätten ENSKILT. Det beror helt på vem och vilka som sitter bakom skranket och bedömer målet.

Det verkar kunna gå hur som helst. Men Stefan, om du läser här, njut av din sommar: risken finns att du blir inlåst på mycket lång tid.

Yes, åklagarna vill att HR ska frångå de principer som Högsta Domstolen slagit fast gäller vid indiciemål likt detta, vi får se om HR gör det.

Med tanke på att Svea HR friade i Sätramordet trots DNA från den misstänkte som fälldes i TR på de tomhylsor som hittades på brottsplatsen så ser åtminstone jag några svårigheter i åklagarnas resonemang.
Citera
2020-05-19, 13:12
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Tackar tackar!
Mycket välskriven överklagan som tar upp en del ”missar” TR gjort då de friade SD.
De tar t.ex upp ringen där inget annat DNA förutom SD:s har kunnat hittas, trots att LW träffat många andra människor under dessa dagar innan mordet och mest troligt tvättat händerna många gånger.
Just detta har stört mig

Nåja. De många andra människorna har BO gissningsvis inte haft sex med regelbundet. Som lekman förvånas jag över markeringen i formuleringen att detta skulle tala starkt för att SD är gärningsman. Det finns en rimlig förklaring till DNA-spåren och teknikern har tillstått att det inte finns något exakt hållbarhetsdatum för dylika spår. Hon hade väl dessutom inga andra avvärjningsspår, typ under naglarna.
Citera
2020-05-19, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, åklagarna vill att HR ska frångå de principer som Högsta Domstolen slagit fast gäller vid indiciemål likt detta, vi får se om HR gör det.

Med tanke på att Svea HR friade i Sätramordet trots DNA från den misstänkte som fälldes i TR på de tomhylsor som hittades på brottsplatsen så ser åtminstone jag några svårigheter i åklagarnas resonemang.

Ja, det krävs nog en viss tur med rättens sammansättning, men det behöver inte vara så oerhört mycket mer liberal syn på bevisvärdering för att det ska kunna dömas för mord:

Lägger åklagarna stor fokus på att visa hur de har uteslutit alternativa gärningsmän och att rätten vid en sammanvägd bedömning finner att bevisen ger möjlighet att döma för mord:
då slår förklaringsbördan in och där ligger SD back flera kilometer med sina ändrade historier och märkliga förklaringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in