2020-05-19, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
En fundering på förmiddagen...

Långt in i tråden har jag varit osäker på vem som är GM. Jag har nu kommit till den slutsatsen att jag är ganska övertygad om vem som är den skyldige.

Nu verkar SD (än så länge) komma undan iom sina sagda kontakter med LW väldigt nära inpå mordet (hans uppgifter finns inget bevis från LW ang kontakten på kontoret den 11:e och ev senare).

En fråga som kanske är dum... kan Åkl nu vid nästa omgång lista upp alla indicier som pekar mot SD?
Visa upp allt tex hur han ändrat sig efter fått tillgång till FUP, hur han haft så dåligt minne redan dagen efter LW var försvunnen. Även HD:s dåliga minne...
Får Åkl visa på hur de som ska döma kan lägga ihop 1 plus 1 i all oändlighet?

Det har väl hänt tidigare att mördare har blivit dömda på indicier...

Ja, åklagaren kan peka på vad åklagaren vill peka på. Ett tips är att läsa överklagan så får du en känsla för hur åklagaren tänker och var hon anser att tingsrätten har gått bort sig.

Överhuvudtaget bör tingsrätten (i allvarliga brottsmål) ses som en enda stor generalrepetition inför hovrättsförhandlingen. Domen ger ju också hjälp för åklagaren så att denne kan förändra och förbättra i den mån det är möjligt inför hovrätten.
Citera
2020-05-19, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Ja, åklagaren kan peka på vad åklagaren vill peka på. Ett tips är att läsa överklagan så får du en känsla för hur åklagaren tänker och var hon anser att tingsrätten har gått bort sig.

Överhuvudtaget bör tingsrätten (i allvarliga brottsmål) ses som en enda stor generalrepetition inför hovrättsförhandlingen. Domen ger ju också hjälp för åklagaren så att denne kan förändra och förbättra i den mån det är möjligt inför hovrätten.
Har du sett den? Kan du i så fall lägga upp överklagan (om det inte redan är gjort).
Citera
2020-05-19, 10:52
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Har du sett den? Kan du i så fall lägga upp överklagan (om det inte redan är gjort).
Jag skulle också vara tacksam om någon kan lägga upp den.
Jag hittar den inte i startinlägget och inte i något inlägg sedan överklagandet tillkännagavs.
Citera
2020-05-19, 10:55
Medlem
Squamas avatar
Förefaller märkligt och osannolikt att begära anstånd ytterligare tre veckor och sen från semestern damma in en färdig överklagan någon dag efter beslutet är taget. Åtminstone från min horisont.
Citera
2020-05-19, 10:57
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Kanske SD la in ett spionprogram i hennes telefon?

Det som du skriver i ditt andra stycke låter som en väldigt intressant teori. Men varför lämnade han dörren öppen? Fanns det fö inte en kamera i hallen? I sådana fall har han inte gått in.

Apråpå att leta. Det bästa vore ju om han tappat något i området där mordet skedde som aldrig återfunnits. Men det vore kanske att hoppas på för mycket.

Tror ni det blir nån överklagan?

Ser att du har fått svar på dina frågeställningar vid det här laget, men tankar om spionprogram skrev jag om i tråden i dec -18 och med tanke på hur vittnen har reagerat på hur SD så snabbt kunnat veta saker, så misstänker jag att han använt osynligt spionprogram på HD också.
Jag tror att de flesta som har varit nära SD bör fabriksåterställa sina digitala enheter och ändra alla sina lösenord.
Citera
Medlem
Smhfs avatar
Det ska bli intressant att se/läsa om det inkommit ngt nytt material som Therese Johansson och Åsa Hiding fått fram, eftersom de överklagat till HR. eller hoppas de på att HR ska döma utifrån den mkt välskrivna TR-domen, på ett mer analyserande sätt?
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Jag har ställt frågan i 2 dagar nu till Hovrätten........

Har ni fått in överklagan ännu ????

Samma svar i 2 dagar......

Hej,

Nej, inte ännu.

Med vänlig hälsning
Gxxxxxx Wxxxxxxx
Registrator, Avdelning 2

Mycket märkligt.
Jag har såklart frågat hur det kommer sig att Åklagaren har överklagat och att detta diskuteras
i media och i olika forum, men att Hovrätten EJ har fått in nån överklagan.
Väntar på svar.
Citera
2020-05-19, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack

Hej,

Nej, inte ännu.

Med vänlig hälsning
Gxxxxxx Wxxxxxxx
Registrator, Avdelning 2

Mycket märkligt.
Jag har såklart frågat hur det kommer sig att Åklagaren har överklagat och att detta diskuteras
Väntar på svar.

Du söker på fel ställe: en överklagan lämnas över till tingsrätten som kontrollerar om den har kommit in i rätt tid (eftersom de har förkunnat domen), den förs sedan vidare till hovrätten.

Vill man snabbt ha en överklagan så vänder man sig sålunda direkt till tingsrätten, om man nu inte tycker om att vänta...
Citera
2020-05-19, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack

Hej,

Nej, inte ännu.

Med vänlig hälsning
Gxxxxxx Wxxxxxxx
Registrator, Avdelning 2

Mycket märkligt.
Väntar på svar.
Överklagan går först till Tingsrätten. De kollar att den kommit inom stipulerad tid. Därefter skall man samla ihop alla handlingar som skall medfölja överklagan till Hovrätten. Det kan säkert dröja några dagar till innan Hovrätten får in den.
Citera
2020-05-19, 11:06
Medlem
Citat:
Du söker på fel ställe: en överklagan lämnas över till tingsrätten som kontrollerar om den har kommit in i rätt tid (eftersom de har förkunnat domen), den förs sedan vidare till hovrätten.

Vill man snabbt ha en överklagan så vänder man sig sålunda direkt till tingsrätten, om man nu inte tycker om att vänta...

Så var kan jag läsa överklagan som Du tipsade mig om?
Citera
2020-05-19, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Det ska bli intressant att se/läsa om det inkommit ngt nytt material som Therese Johansson och Åsa Hiding fått fram, eftersom de överklagat till HR. eller hoppas de på att HR ska döma utifrån den mkt välskrivna TR-domen, på ett mer analyserande sätt?

Domen kanske är grammatiskt välskriven men den har flera alltför snabba "bortviftanden" och punkter som man sett naivt på. Där kommer åklagaren att visa på styrkan i åtalet. Ev finns det mer att lyfta fram eftersom hon behöver extra tid till mitten av juni.
Citera
2020-05-19, 11:13
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:

Jodå, det vet jag.

Men svaret igår från Tingsrätten var samma.
Ett stort Nope, du får vända dig till Hovrätten.

Då vände jag mig till Hovrätten och dom sa att jag skulle vända tillbaka till Tingsrätten, vilket jag
självklart vet är den rätta vägen.
Nope igen, överklagan går till Hovrätten........ He he he he, det är sant !!!

Nu har jag skickat både till Hovrätt och Tingsrätt.... Ha ha ha ha.

Nej från Hovrätten, för ca 20 minuter sen

Väntar svar från Tingsrätten.....
Svarar dom nu att jag ännu en gång skall vända mig till Hovrätten så sätter jag "ta mej faen" i bilen och åker upp till vakten i luckan och gör mig olycklig............

Tingsrätten SKALL ha överklagan ... Det vet jag väl. !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in