2020-05-18, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Hon pratade en hel del med JJ under sina sista levnadsdagar - både i telefonsamtal och chatt. I FUP (Aktbil. 158) finns transkriptioner från en hel del inspelade samtal och där framgår att han fanns med i mobilen när hon under lördagskvällen gick och tittade till cachen som SD menat var utsatt för muggelrisk för att det hade röjts mycket vid platsen. Under samtalet framgår att hon inte alls tyckte cachen låg för öppet, men att den behövde nya "batterier". Hon nämner även att "de andra tittar på Eurovison". Det är alltså för att titta till sin cache hon lämnar födelsedagskalaset för Ar*n som hölls hemma hos UW.

LW tyckte alltså att cachen som SD ville att de skulle ordna med på fredagskvällen inte var utsatt för muggelrisk, däremot behövdes nya batterier. Vi är flera som upplever att det saknas något i chatten mellan LW och SD från måndagskvällen och kanske det handlar om att SD erbjöd sig att komma förbi med batterier och att de skulle ta sig till cachen tillsammans. Därför valde hon bra skor och fleecejackan? Jag tror inte hon lämnade dörren på glänt. Nej, den har nog öppnats efteråt av SD då han smugit in för att kontrollera om han glömt någon detalj.

En annan sak som framkommer från transkriptionerna är att JJ talade med LW om att något var fel på checkern till cachen "Ord som beskriver världen", men det visade sig under samtalets gång att det inte var något fel. Kanske hon blev påmind om tankar kring SD och tider som varit? Hon ser HD:s FTF-logg och tycker att den ska bort eftersom hon inte tagit loggen?
Det handlar alltså om den cache vars loggremsa LW skickade en bild på till SD strax innan hon blev mördad.

PS SD hade enligt Medinsyn väldigt bra koll på vilka som LW hade kontakt med under kvällen och det tycker jag framgår i FUP att det stämde bra. Det är också intressant att han hade så bra koll vilka LW hade kontakt med under kvällen.
Annars kanske SD har fler trådvänner (inte bara polisvänner) som kan vidimera vem som var den sista kontakten som inte fick svar. Ds

Kanske SD la in ett spionprogram i hennes telefon?

Det som du skriver i ditt andra stycke låter som en väldigt intressant teori. Men varför lämnade han dörren öppen? Fanns det fö inte en kamera i hallen? I sådana fall har han inte gått in.

Apråpå att leta. Det bästa vore ju om han tappat något i området där mordet skedde som aldrig återfunnits. Men det vore kanske att hoppas på för mycket.

Tror ni det blir nån överklagan?
Citera
2020-05-18, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Finns det nån som känner folk som letar kåk i Hjärsta och har sug på att lämna bud på S kåk? Han kanske är redo att sälja?
Det vore bäst för alla barnen.

Est*er har skrivit igen. Gör ont i ens hjärta att läsa, men S skulle väl fnittra...
www.bildtagg.se/bild/z4z3ak307kh8hu0jkba6ktil
Jag tror den kåken blir svårsåld. Och värdet på resten av kåkarna i området har nog också sjunkit för en tid framöver - och inte bara pga Covid-19 och samhällsläget. Vem vill ha en mördare till granne?

Tack för länken. Det är hjärtskärande att läsa. Och hon har ju rätt. När ska det ta slut? När ska män sluta slå ihjäl sina flickvänner bara för att de KAN? Vad har dessa män för förebilder i sina fäder, den största förebilden i uppväxten? För att inte tala om mödrarna - är de kvinnohatare pga en taskig mamma? Det ligger nog en del uppväxtpsykologi bakom.
Citera
2020-05-18, 22:01
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Konspirationsteorierna i denna tråd vet inga gränser. Nu är det alltså lagman BL som begår tjänstefel och sätter sin ära och karriär på spel. Varför? Jo, för att domen inte blev den som man önskade och förväntade sig.

Lagman BL var snarare rättvis i domen med tanke på alla katastrofala brister som varit i utredningen. Domen håller samma klass som HR-domar. Varför ska BL göra en djävlig dom p g a personlig vendetta när han vet att HR kommer granska den ut och in?

Undrar vilken som blir nästa man/kvinna att hoppa på i denna utredning, domen är det definitivt inget fel på, den är mkt välskriven.
Citera
2020-05-18, 22:15
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror den kåken blir svårsåld. Och värdet på resten av kåkarna i området har nog också sjunkit för en tid framöver - och inte bara pga Covid-19 och samhällsläget. Vem vill ha en mördare till granne?

Tack för länken. Det är hjärtskärande att läsa. Och hon har ju rätt. När ska det ta slut? När ska män sluta slå ihjäl sina flickvänner bara för att de KAN? Vad har dessa män för förebilder i sina fäder, den största förebilden i uppväxten? För att inte tala om mödrarna - är de kvinnohatare pga en taskig mamma? Det ligger nog en del uppväxtpsykologi bakom.

Hur tänkte du nu, om SD:s kåk är till salu och blir såld så lär ju inte SD bo kvar...
Citera
2020-05-18, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Hur tänkte du nu, om SD:s kåk är till salu och blir såld så lär ju inte SD bo kvar...
Du är fan inte ens läskunnig. Jag skrev att SDs kåk blir nog svårsåld. Jag skrev OCKSÅ, i en alldeles fristående mening, att nu är grannkåkarnas värde lägre då en mördare bor i området. Scrolla över mina inlägg är du snäll - du kan inte läsa och drar fel slutsatser.
Citera
2020-05-18, 22:27
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du är fan inte ens läskunnig. Jag skrev att SDs kåk blir nog svårsåld. Jag skrev OCKSÅ, i en alldeles fristående mening, att nu är grannkåkarnas värde lägre då en mördare bor i området. Scrolla över mina inlägg är du snäll - du kan inte läsa och drar fel slutsatser.

> NÅ Varför tror du att SD:s hus blir svårsåld grannarna kanske uppskattar att få en ny granne , du är den otrevligaste människa här, det är många hus/lght som är svårsålda pga corona om du följer med i media, du kanske inte har tid när du sitter här 24/7.
Senast redigerad av Smhf 2020-05-18 kl. 22:33.
Citera
2020-05-18, 22:32
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Kanske SD la in ett spionprogram i hennes telefon?

Det som du skriver i ditt andra stycke låter som en väldigt intressant teori. Men varför lämnade han dörren öppen? Fanns det fö inte en kamera i hallen? I sådana fall har han inte gått in.

Apråpå att leta. Det bästa vore ju om han tappat något i området där mordet skedde som aldrig återfunnits. Men det vore kanske att hoppas på för mycket.

Tror ni det blir nån överklagan?

Mycket sannolikt att han hade full kontroll över hennes telefon och dator.

Dörren lämnades troligen på glänt för den typen av kodlås hon hade på dörren låter väldigt högt när man stänger/låser.

Kamera i hallen var det ex-maken UW som hade.

Och idag överklagades domen i TR.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/aklagare-overklagar-dom-efter-mord-pa-kvinna-pa-vaster

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-05-18, 22:34
Medlem
T34Panzers avatar
.

Jag har hela tiden undrat VARFÖR INTE ÅK begärt att fler tester gjorts.
Att inte fler kritiska bevis skickats till utlandet.

Jag ger tyvärr intet mycket för NFC. Det handlar inte bara om arbetsbelastning. Ofta står det (inte bara i denna FUP) i deras redovisningar:
”... dessa är inte lämpade för DNA-analys med NFC:s standardmetodik.”

Är det en kunskapsfråga?
Eller en utrustningsfråga?
Eller är det en ekonomisk fråga?

Bla detta har jag undrat länge över:

”Nationellt forensiskt center (NFC) har fått frågan om vad detta är för något, säger Therese Johansson.
NFC ska inte ha velat utreda vad kommunikationerna bestått av.
Länk till inlägg

Nähä. Bestämner dom verkligen själv vad dom ska analyseras/undersökas?!?

Och som nu Honan återger i sitt läsvärda inlägg:

”...åklagarens Direktiv daterat 180919 (Aktbil. 167, s 21) då hon skriver:

"Det måste ske en förbättring på den tekniska biten"

"- Utifrån vad som framgick igår måste självklart SAMTLIGA Lena Wesströms kläder och skor som hon hade vid återfinnandet skickas till NFC för fullständig analys (DNA, blod, sperma,fibrer etc)."

Av ovan citering framgår att teknikerna har slarvat med något fundamentalt som inte ÅH skulle behövt påminna om. Det borde vara gängse rutiner, så varför följdes inte dessa?

ÅH påtalar alltså detta i september -18, men tydligen hjälpte det inte eftersom det under hösten -19 framkom att det inte begärts undersökning av en visuellt synlig spermafläck på Lenas kjol. När den åter skickas iväg till NFC visar det sig att det var SD:s sperma.”

Jag delar Honans åsikt om att att Polisen (utredare, tekniker?) och/eller NFC inte utfört tester till belåtenhet.

Och är poliserna/krimteknikerna i Örebro verkligen att lita på? Hur står det till med Tony ”dykarkompisen” Möörk och Peter ”Porrpastorn” Wickström och deras eventuella lojalitet gentemot kompisen Stefan Davidsson? Vänskapskorruption? Jag känner mig tyvärr inte helt övertygad om att sådan inte skulle finnas bara för att vi befinner oss i Sverige och på 2000-talet.

Hur mycket mer ska gå fel, eller slarvas med i detta fall??

Jag hoppas verkligen att man anlitar andra forensiska företag, som har metoder som klarar av sådant som NFCs ”standard-metodik-DNA-analyser” inte reder ut.

En mördare går fortfarande lös i Örebro....
Senast redigerad av T34Panzer 2020-05-18 kl. 23:16.
Citera
2020-05-18, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
......

En mördare går fortfarande lös i Örebro.

Jag hoppas verkligen att man anlitar andra forensiska företag, som har metoder som klarar av sådant som NFCs ”standard-metodik-DNA-analyser” inte reder ut.
Håller helt med dig, nu måste alla resurser till för att få de bästa analyser som kan göras av kläder, dator-och mobiltrafik mm.
Citera
2020-05-18, 23:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
/.../
Tidslinje

23:00:25------------skickar SD arbetsmail
23:00:55------------SD-->LW "Kom precis. Svarar på jobbmail. Har lite måsten"
23:01:13------------LW-->SD, bild på loggremsa (L*enas sista bild till SD)
23:21:58------------LW-->JJ "haha"
23:22:02------------LW-->JJ "kom på själv?" Lenas sista meddelande
23:22:38------------JJ-->LW L*ena läser inte meddelandet
23:23 ca------------LW påbörjar promenad från hemmet
23:25- 23:36-------LW pågående aktivitet, stillastående
23:38:43-----------LWs mobil, sista registrerade punkten. En bit utanför fyndplatsen (A 166/22)
23:30-23:33 SKRIK
Citat:
Ursprungligen postat av Aktbil. 163 Del B, s. 763f
”Står utanför och hittar ej”
”Kommer ut”
...eller (rådvill geocachare som missat omplaceringen av gamla cachen):
"Står vid bortre änden av planket och hittar bara ett hål i marken"
"På väg"

23:23 ca------------LW påbörjar promenad från hemmet
23:28-29 Bakhåll
23:30 Vittnet EL blir väckt av sin sambo (som redan hört skrik), tar sin mobil på nattduksbordet och noterar tiden: 23:33; hör tre höga, hjärtskärande (ångestladdade) kvinnoskrik; 2-3 min (Vittnet uppger 23:28 - 23:31 i TR men 23:30-33 i tid. förhör)
23:33 Skriken har upphört (EL tittar reflexmässigt på sin mobil)
Citera
2020-05-18, 23:00
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det jag fetat, ja det blir jävligt intressant. Jag tror inte åklagaren kommer vilja peta i det, däremot kommer försvaret säkert göra det. I synnerhet om de läst här de senaste två-tre veckorna

Det kan jag verkligen hålla med om.
Att be NFC om en ny analys är nog bara slöseri med tid då de varken vill - eller kan- klara av det

Eftersom NFC INTE VELAT UTREDA DETTA i förra omgången.
Får de verkligen själv bestämma det?

” Nationellt forensiskt center (NFC) har fått frågan om vad detta är för något, säger Therese Johansson. NFC ska inte ha velat utreda vad kommunikationerna bestått av.” ”
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Det är dags att låta andra mer sofistikerade forensiska företag att titta på detta.
Citera
2020-05-18, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det kan jag verkligen hålla med om.
Att be NFC om en ny analys är nog bara slöseri med tid då de varken vill - eller kan- klara av det

Eftersom NFC INTE VELAT UTREDA DETTA i förra omgången.
Får de verkligen själv bestämma det?

” Nationellt forensiskt center (NFC) har fått frågan om vad detta är för något, säger Therese Johansson. NFC ska inte ha velat utreda vad kommunikationerna bestått av.” ”
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Det är dags att låta andra mer sofistikerade forensiska företag att titta på detta.
Det är vad jag undrat också. Kan NFC ens NEKA till det? Är de inte skyldiga att ta tag i en sån sak om de blir ombedda till det? "Nä, det vill vi inte utreda", får man till svar när man begärt utredning. Om det är viktigt för att lösa ett mord, hur i helsicke kan man ens uttrycka sig så från NFCs håll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in