2020-05-19, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det är för tidigt att dra några slutsatser och befolkningen är med all säkerhet extra försiktiga.
Trots det är iallafall jag lite förvånad att det inte har ökat överhuvudtaget.

Jag håller med. Jag hade förväntat mig en ökning. Jag gläds såklart åt att det går bra i andra länder och att dom lyckas få koll på detta, MEN jag måste erkänna att jag samtidigt tycker det är lite småjobbigt för det innebär ju att vi kanske valt fel spår. Men man måste nog avvakta några månader, tills höstperioden drar igång för att få en tydligare bild över utvecklingen.
Citera
2020-05-19, 10:12
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Färre sökande till The biggest loser alltså?

Ursäkta kunde inte låta bli! Är inte oempstisk. Lovar!

Ja absolut man är en loser i coronatider om man är fet. Fetma är nog väldigt signifikant och det drar ju med sig annat som högt blodtryck, diabetes, njursvikt, hjärtsvikt eller arytmi. Ligger man på rygg måste man ju lyfte den feta magen vid varje andetag dessutom bli andningsvägen trång apné.
Citera
2020-05-19, 10:13
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Ajdå.

BBC fortsätter att attackera Sverige med blåslampan.

Nu har de ett inslag om äldreboenden.

Mycket ifrågasättanden om upplägget vi kör med här...

Ett moraliskt dilemma är det tydligen, det här med att stänga in äldre på ett ställe.
Citera
2020-05-19, 10:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
17 May: 1214
16 May: 2138
15 May: 1721
14 May: 1551
13 May: 1575
12 May: 1377

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/spain/
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Intressant. Diskrepans i data. Skumt.

18 May: 469
17 May: 439
16 May: 515
15 May: 643
14 May: 849
13 May: 661
12 May: 594

John Hopkins:

https://github.com/CSSEGISandData/COVID-19/blob/master/csse_covid_19_data/csse_covid_19_time_series/time_series_covid19_confirmed_global.csv

https://forumfiles.com/t8j3b31co4/Screenshot_2020-05-19_at_09.01.44_png
Det är nog som Takadongtakadang skriver. Runt 500-600 de senaste dagarna.

Det stämmer även med Wikipedia som använder "Minesterio de Sanidad" som källa.

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_Spain#cite_note-gov-updates-392
Citera
2020-05-19, 10:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Enligt definitionen i länken tidigare i tråden behövde pandemier inte vara dödliga.

Iofs, men den här är det, om man har otur. Fotvårtor är bara äckligt.
Citera
2020-05-19, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Nu menade jag ju inte antikropps-tester (tester som visar tidigare infektion) utan pcr-tester (tester som visar pågående infektion, dvs samtidigt också om personen är smittsam). Antikroppstester är helt ointressanta för att stoppa/dämpa infektionskedjor.

Och där sticker Sverige ut ganska rejält. Korrigerat för befolkningsmängd testar Danmark ~4,5 ggr så mycket som Sverige, Norge 2,3 ggr så mycket och t.o.m. Finland (där vi hade det riktigt besvärligt i början) 1,5 ggr så mycket.

Vad är det som är så jävla speciellt med Sverige att man måste uppfinna hjulet själva på nytt för precis allting?
Eller snarare, hur kan det komma sig att den ursäkten sväljes så okritiskt av folk och media?

Norge har 43 döda/miljon, Finland 54, Danmark 95 och Sverige har i dagsläget rapporterat 366 döda/miljon invånare.
Och ändå så går det att argumentera att andra länder använder för osäkra test eller på annat sätt gör fel.

Nä, Sverige borde testa mycket mer än vad man gör. Ett riktigt misslyckande jfrt med andra länder. Men jag tycker anti-kroppstesterna är viktiga för att få en bild över immunitetsläget i hela landet. Detta underlag är ju viktigt för att ta beslut om fortsatt strategi och för att veta om vi kan börja släppa på vissa restriktioner eller tajta till. Är inte dessa tester fullt tillförlitliga så kan det ju bli katastrofbeslut.
Citera
2020-05-19, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Frågan är vad som kommer hända om tio år när nästa stora influensa kommer? Inte ett skit tror jag. 2020 kommer gå till historien som året då världen fick hjärnsläpp.
Nästa stora influensa blir väl behandlad som alla andra eller tror du att det förändras? Orsaken till åtgärder nu var ju att det var ett nytt virus som är dödligare än förkylning och influensa och man var tvungen att minimera antal döda med åtgärder. Hade länder inte gjort något så kunde sjukvården ha slagits ut mycket snabbt och resulterat i ännu fler döda av alla möjliga orsaker.

Det här är väl ändå något ni kan förstå?

Det är trist att våra besparingar minskar, vi blir arbetslösa och vissa icke livskraftiga företag går i konkurs men det är trots allt bara ting och pengar som kan återskapas, det kan vi inte med döda.

Dom länder som kämpade hårt och verkligen offrade sig för en tanke på ett omtänksamt samhälle kan känna stolthet senare för 2020 och gå vidare starka. Dom som gnäller lär väl försätta att gnälla på välfärd, vänster, höger, skatt och annat.
Citera
2020-05-19, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Jag tror att problemet ligger i att AT är van att endast prata med personer som motsvarar andra länders AT. Dvs de han möter i vardagen delar kunskaps och erfarenhetsbas.

Ja, så kan det vara. Jag tycker Karin Tegmark Wisell är mycket bättre. Även FHM´s GD, Johan Carlson skulle må bra av en intensivkurs i retorik.....
Citera
2020-05-19, 10:18
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Va?

Även om han tycker som alla är det inte hans beslut. Han är inte diktator på FHM.
Nej naturligtvis inte men det är ju heller ingen svärmhjärna som har fattat det beslutet. Det kokar ned till att NÅGRA tycker så och det hade varit intressant att veta vilka dessa personer är.
Citera
2020-05-19, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, något fel är det. Annars kan man inte vara så där likgiltig över att ha så många liv på sitt samvete, och stå och säga i TV att det är "intressant" att smittan tar fart i den här landsändan, och liknande...

Det sa även Jan Albert, professor i smittskydd på Karolinska institutet.

Tallinger däremot tar till känsloargument när han vill skydda en handfull kriminella mördare och våldtäktsmän som befinner sig på rättspsykiatriska avdelningarna och KAN riskera smitta.
Citera
2020-05-19, 10:20
Medlem
arbetets avatar
Hurra! Internationella media tar nu upp hur vi behandlar våra äldre och förvägrar dem adekvat sjukhusvård. BBC har ett inslag om det och det är förödande för Sverigebilden (video):

Coronavirus: What's going wrong in Sweden's care homes?
/.../Now, increasing numbers of workers are also coming forward to criticise regional healthcare authorities for protocols which they say discourage care home workers from sending residents into hospital, and prevent care home and nursing staff from administering oxygen without a doctor's approval, either as part of acute or palliative (end-of-life) services.

'We were told not to send them in'
"They told us that we shouldn't send anyone to the hospital, even if they may be 65 and have many years to live. We were told not to send them in," says Latifa Löfvenberg, a nurse who worked in several care homes around Gävle, north of Stockholm, at the beginning of the pandemic.

"Some can have a lot of years left to live with loved ones, but they don't have the chance... because they never make it to the hospital," she says. "They suffocate to death. And it's a lot of panic and it's very hard to just stand by and watch."

/.../
How do other countries prioritise patients?

Sweden is not alone in asking healthcare workers to consider the fragility of patients when deciding whether or not to send them to hospital.

But representatives of care homes in other parts of Europe have told the BBC they do not share Swedish critics' concerns about a lack of access to treatment.

In the UK, the National Care Association says it believes care has been available for Covid-19 patients "no matter how old or sick" they are.

The Association of German Aid for the Elderly and Disabled says every patient with coronavirus symptoms is seen by a doctor and there hasn't been a single patient who has not received the care they needed. In some cases, entire care homes have been moved into hospitals. Many homes also keep emergency oxygen on site.

The Danish Nurses Association says that all patients in need of oxygen are currently sent to hospital. This could be reviewed if there is a shortage of ventilators, although age would not affect future guidelines.
https://www.bbc.com/news/world-europe-52704836

Jag tror som sagt att det kommer att bli ett efterspel till hela hanteringen.
Citera
2020-05-19, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Ja, så kan det vara. Jag tycker Karin Tegmark Wisell är mycket bättre. Även FHM´s GD, Johan Carlson skulle må bra av en intensivkurs i retorik.....

Jag känner mig mer trygg med personer som vet vad de gör pga sin kompetens - än de som kan snacka för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in