2020-05-19, 10:21
Medlem
Trump says he's taking hydroxychloroquine, unproven drug he's touted for COVID-19
https://abcnews.go.com/Politics/trump-taking-hydroxychloroquine-unproven-drug-touted-covid-19/story?id=70751728

Vanliga biverkningar inkluderar muskelproblem, nedsatt aptit, diarré och hudutslag. Allvarliga biverkningar inkluderar synproblem, muskelskada, kramper och låga nivåer av blodkroppar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Klorokin#Hydroxiklorokin
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Han har haft fel om allt.
Han bär ansvaret till att fler människor har dött här än i övriga Norden.

Men på riktigt...... Är det verkligen Anders Tegnell som bär det ansvaret? Du ser inte en större problembild nånstans i omgivningen som lett fram till de dödstal vi har?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Jag håller med. Jag hade förväntat mig en ökning. Jag gläds såklart åt att det går bra i andra länder och att dom lyckas få koll på detta, MEN jag måste erkänna att jag samtidigt tycker det är lite småjobbigt för det innebär ju att vi kanske valt fel spår. Men man måste nog avvakta några månader, tills höstperioden drar igång för att få en tydligare bild över utvecklingen.
Ja, Sverige kan sitta på svarte Petter.
Det såg tidigare helt oundvikligt att stoppa smittspridning i längden.
Och kanske är det också så.
men det finns tendenser nu som tyder på att det kanske går att bli av med smittan helt med andra metoder.
Citera
2020-05-19, 10:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
17 May: 1214
16 May: 2138
15 May: 1721
14 May: 1551
13 May: 1575
12 May: 1377

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/spain/
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Intressant. Diskrepans i data. Skumt.

18 May: 469
17 May: 439
16 May: 515
15 May: 643
14 May: 849
13 May: 661
12 May: 594

John Hopkins:

https://github.com/CSSEGISandData/COVID-19/blob/master/csse_covid_19_data/csse_covid_19_time_series/time_series_covid19_confirmed_global.csv

https://forumfiles.com/t8j3b31co4/Screenshot_2020-05-19_at_09.01.44_png
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är nog som Takadongtakadang skriver. Runt 500-600 de senaste dagarna.

Det stämmer även med Wikipedia som använder "Minesterio de Sanidad" som källa.

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_Spain#cite_note-gov-updates-392
Nej, ni har båda rätt.

Den lägre siffran är nog bara PCR-positiva.

Den högre siffran (Worldometers) verkar vara PCR-positiv PLUS de som testat positivt för antikroppar.

Intressant!
Citera
2020-05-19, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag känner mig mer trygg med personer som vet vad de gör pga sin kompetens - än de som kan snacka för sig.

Så är det, håller med. Men tycker Karin besitter båda kompetenserna.
Citera
2020-05-19, 10:23
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hurra! Internationella media tar nu upp hur vi behandlar våra äldre och förvägrar dem adekvat sjukhusvård. BBC har ett inslag om det och det är förödande för Sverigebilden (video):

Coronavirus: What's going wrong in Sweden's care homes?
/.../Now, increasing numbers of workers are also coming forward to criticise regional healthcare authorities for protocols which they say discourage care home workers from sending residents into hospital, and prevent care home and nursing staff from administering oxygen without a doctor's approval, either as part of acute or palliative (end-of-life) services.

'We were told not to send them in'
"They told us that we shouldn't send anyone to the hospital, even if they may be 65 and have many years to live. We were told not to send them in," says Latifa Löfvenberg, a nurse who worked in several care homes around Gävle, north of Stockholm, at the beginning of the pandemic.

"Some can have a lot of years left to live with loved ones, but they don't have the chance... because they never make it to the hospital," she says. "They suffocate to death. And it's a lot of panic and it's very hard to just stand by and watch."

/.../
How do other countries prioritise patients?

Sweden is not alone in asking healthcare workers to consider the fragility of patients when deciding whether or not to send them to hospital.

But representatives of care homes in other parts of Europe have told the BBC they do not share Swedish critics' concerns about a lack of access to treatment.

In the UK, the National Care Association says it believes care has been available for Covid-19 patients "no matter how old or sick" they are.

The Association of German Aid for the Elderly and Disabled says every patient with coronavirus symptoms is seen by a doctor and there hasn't been a single patient who has not received the care they needed. In some cases, entire care homes have been moved into hospitals. Many homes also keep emergency oxygen on site.

The Danish Nurses Association says that all patients in need of oxygen are currently sent to hospital. This could be reviewed if there is a shortage of ventilators, although age would not affect future guidelines.
https://www.bbc.com/news/world-europe-52704836

Jag tror som sagt att det kommer att bli ett efterspel till hela hanteringen.

Det var en vågad gissning. Verkligen.
Citera
2020-05-19, 10:24
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du menar att man inte ska provta symptomfria p.g.a. begränsad provtagningskapacitet, alltså? Men uppenbart smittar ju även symptomfria...

Ja, jag vet inte. Det här (hela coronahanteringen) är så otroligt dåligt skött på alla nivåer.

Jag menar att man inte har folk som kan ta prover. När man knappt får de som tar prover varje dag att våga gå till jobbet, hur ska man då fixa det?

Vet inte hur de gör i andra länder men att lära upp någon att sticka en pinne i näsan och stoppa ner den i en kapsel kan vilken normalbegåvad som helst lära sig på en timme. Man behöver inte ens vara utbildad i provtagning.
Men landet Sverige är byråkratiskt högstående och allt ska utföras enligt strikta ansvar, regler och rutiner. Massor av människor är arbetslösa och skulle kunna anställas som provtagare men detta hindras effektivt av att vi blivit så förbannat omständiga.

Om Sverige kommer i krig kommer ingenting att fungera. Förmågan att snabbt ta initiativ, fatta egna beslut, organisera och göra det som behövs har gått förlorad.
Citera
2020-05-19, 10:24
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Om jag har räknat rätt:

9576 / 7 / 4,5 = 304
Siffrorna skulle motsvara ett genomsnitt på 304 per dag i Sverige, samma tidsperiod.

4,5 är för att Spaniens befolkning är så mycket större än Sveriges.
Tycker ändå att det är helt fel att endast räkna storleken på befolkningen. Man måste ta med befolkningstätheten i beräkning för att kunna göra en rimlig jämförelse.

Gör man det ser det ut så här:
https://forumfiles.com/bc75be13o6/Screenshot_2020-05-19_at_09.20.53_png
Citera
2020-05-19, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ja absolut man är en loser i coronatider om man är fet. Fetma är nog väldigt signifikant och det drar ju med sig annat som högt blodtryck, diabetes, njursvikt, hjärtsvikt eller arytmi. Ligger man på rygg måste man ju lyfte den feta magen vid varje andetag dessutom bli andningsvägen trång apné.

Jo jag vet. Inte särskilt trevligt med övervikt när pulsen går upp.
Citera
2020-05-19, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, Sverige kan sitta på svarte Petter.
Det såg tidigare helt oundvikligt att stoppa smittspridning i längden.
Och kanske är det också så.
men det finns tendenser nu som tyder på att det kanske går att bli av med smittan helt med andra metoder.

Det kanske är så enkelt, som också spekulerats om i tråden, att viruset helt enkelt blivit snällare och den uthållighet som Sveriges strategi bygger på inte behövs... Då valde vi fel spår.
Men oavsett vår val så vore det en fantastisk utveckling. De ansvariga får väl ta emot en rejäl mängd skit för sina beslut, men om nåt år så är det glömt.
Citera
2020-05-19, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hurra! Internationella media tar nu upp hur vi behandlar våra äldre och förvägrar dem adekvat sjukhusvård. BBC har ett inslag om det och det är förödande för Sverigebilden (video):

Coronavirus: What's going wrong in Sweden's care homes?
/.../Now, increasing numbers of workers are also coming forward to criticise regional healthcare authorities for protocols which they say discourage care home workers from sending residents into hospital, and prevent care home and nursing staff from administering oxygen without a doctor's approval, either as part of acute or palliative (end-of-life) services.

'We were told not to send them in'
"They told us that we shouldn't send anyone to the hospital, even if they may be 65 and have many years to live. We were told not to send them in," says Latifa Löfvenberg, a nurse who worked in several care homes around Gävle, north of Stockholm, at the beginning of the pandemic.

"Some can have a lot of years left to live with loved ones, but they don't have the chance... because they never make it to the hospital," she says. "They suffocate to death. And it's a lot of panic and it's very hard to just stand by and watch."

/.../
How do other countries prioritise patients?

Sweden is not alone in asking healthcare workers to consider the fragility of patients when deciding whether or not to send them to hospital.

But representatives of care homes in other parts of Europe have told the BBC they do not share Swedish critics' concerns about a lack of access to treatment.

In the UK, the National Care Association says it believes care has been available for Covid-19 patients "no matter how old or sick" they are.

The Association of German Aid for the Elderly and Disabled says every patient with coronavirus symptoms is seen by a doctor and there hasn't been a single patient who has not received the care they needed. In some cases, entire care homes have been moved into hospitals. Many homes also keep emergency oxygen on site.

The Danish Nurses Association says that all patients in need of oxygen are currently sent to hospital. This could be reviewed if there is a shortage of ventilators, although age would not affect future guidelines.
https://www.bbc.com/news/world-europe-52704836

Jag tror som sagt att det kommer att bli ett efterspel till hela hanteringen.

Det får man verkligen hoppas.
Om dessa uppgifter stämmer samtidigt som dom officiella uttalanden på PK var att det fanns överkapacitet så är det svårt att finna ord för denna hantering.
Citera
2020-05-19, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag känner mig mer trygg med personer som vet vad de gör pga sin kompetens - än de som kan snacka för sig.

Inte helt oväsentligt hur man förmedlar information. Osäkra uttalanden leder till förvirring som i sin tur leder till...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in