2020-05-19, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
De filmsnuttar man sett från IVA, i expressen nyligen, visar att det är många invandrare och de allra flesta, även svenskarna är feta.

Färre sökande till The biggest loser alltså?

Ursäkta kunde inte låta bli! Är inte oempstisk. Lovar!
Citera
2020-05-19, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kallas karma. Paolo Roberto, kollektiv skuld och allt det där. Men visst, det är männen det är synd om.

Vi verkar ha drabbats av en feministisk pandemi. Utom i Finland där flest kvinnor dör.
Väldigt jämnt i Finland. Har legat på runt 50/50 hela tiden. Just nu 52% kvinnor.
Citera
2020-05-19, 10:03
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
MEN jag tycker Anders Tegnell är dålig i intervjusituationer. Han lyckas inte sätta vårt angreppssätt i en kontext som känns relevant.

Jag tror att problemet ligger i att AT är van att endast prata med personer som motsvarar andra länders AT. Dvs de han möter i vardagen delar kunskaps och erfarenhetsbas.
Citera
2020-05-19, 10:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Tidigare har dom sagt att testerna dom använder inte fungerar tillförlitligt innan man fått symptom.
Vet inte om dom använder samma tester fortfarande.

OK, men då borde det skrivas ut, att det är anledningen. Om man inte VILL sätta igång konspirationsteorier, såklart.
Citera
2020-05-19, 10:05
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
17 May: 1214
16 May: 2138
15 May: 1721
14 May: 1551
13 May: 1575
12 May: 1377

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/spain/
Intressant. Diskrepans i data. Skumt.

18 May: 469
17 May: 439
16 May: 515
15 May: 643
14 May: 849
13 May: 661
12 May: 594

John Hopkins:

https://github.com/CSSEGISandData/COVID-19/blob/master/csse_covid_19_data/csse_covid_19_time_series/time_series_covid19_confirmed_global.csv

https://forumfiles.com/t8j3b31co4/Screenshot_2020-05-19_at_09.01.44_png
Citera
2020-05-19, 10:05
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
FHM har denna morgon lagt ut en uppdaterad vägledning för när människor ska betraktas som smittfria. Såg något konstigt:

Symtomfria personer bör generellt inte provtas, men om det ändå skett så kan man bedöma dem som smittfria först sju dagar efter positivt prov.

Varför ska symptomfria personer inte provtas? För att man INTE ska hitta positiva personer och kunna isolera dem i sju dagar? Det borde väl vara bättre ju fler smittade man hittar, eller?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/maj/ny-vagledning-om-smittfrihet-efter-covid-19/

Provtagning är fortfarande en flaskhals det grälas om vems ansvar det är. Det kräver ju resurser och vanliga provtagningsställen tar inte emot de som har sjukdomssymptom. Jag lämnade nyligen ett blodprov det fanns inga extra skydd alls, inga skyddskläder. Det var upp till oss som satt i kö att inte trängas för mycket.
Stockholms nyaste och kanske största provtagningsställe men jag upplevde att det var mindre än en tredjedels personalstyrka. De som jag tyckte fattades var de med utländsk bakgrund.

Om provtagningspersonalen inte vågar jobba var får man då tag i dem som ska utföra alla prov?
Citera
2020-05-19, 10:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Och nu Norge.

Nye FHI-beregninger: Viruset er mindre utbredt, men mer dødelig

Folkehelseinstituttet regner med at bare litt over en halv prosent av oss har vært smittet av koronaviruset til nå. Det gjør også at viruset er mer dødelig for de som blir smittet.

https://www.nrk.no/norge/nye-fhi-beregninger_-viruset-er-mindre-utbredt_-men-mer-dodelig-1.15021397
0.7% dödlighet rapporterar norrmännen.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Eller så har media lärt sig att pandemier säljer och fångar uppmärksamhet. Så massmedia kommer att avgöra vad som händer nästa epidemi. Det kommer att rabblas dödsfall, äldreboenden kommer att uppmärksammas, och om så bara ett enda barn insjuknar kommer detta att vara huvudnyhet i en vecka. FHM kommer att ifrågasättas, statsministerns avgång krävas vem det än är och någon eller något kommer att utses till syndabock.

Nuvarande pandemi ändrar allt, hädanefter kommer epidemier att mjölkas till sista droppen för snöd vinnings skull. Alla kommer att bli epidemikåta, ingen kommer att prata om något annat en hel vinter. Epidemiers framfart kommer börja mätas i hur många böcker som skrivs om dem efteråt. För ingen tror väl att det är över när det väl är över?

Det där var en riktigt intressant tanke. Och jag befarar att du kan ha rätt.

Och om det blir så, så kommer det att vara mycket svårt för oss vanliga att bilda oss en vettig uppfattning om hur stort problemet riktigt är, och ännu mer hur stora riskerna egentligen är ute i samhället.
Litet som med kidnappningar eller mord på barn.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tror inte att han känner sig som en ensam soldat.

Jag tror han har ett lika avancerat känsloliv som en diskho.
Citera
2020-05-19, 10:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Provtagning är fortfarande en flaskhals det grälas om vems ansvar det är. Det kräver ju resurser och vanliga provtagningsställen tar inte emot de som har sjukdomssymptom. Jag lämnade nyligen ett blodprov det fanns inga extra skydd alls, inga skyddskläder. Det var upp till oss som satt i kö att inte trängas för mycket.
Stockholms nyaste och kanske största provtagningsställe men jag upplevde att det var mindre än en tredjedels personalstyrka. De som jag tyckte fattades var de med utländsk bakgrund.

Om provtagningspersonalen inte vågar jobba var får man då tag i dem som ska utföra alla prov?

Du menar att man inte ska provta symptomfria p.g.a. begränsad provtagningskapacitet, alltså? Men uppenbart smittar ju även symptomfria...

Ja, jag vet inte. Det här (hela coronahanteringen) är så otroligt dåligt skött på alla nivåer.
Citera
2020-05-19, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det är samma visa varje kväll, tråden spårar ur av onyanserat hat och mörker. Denna tråd har dragit till sig människor som uppenbart inte mår bra psykiskt
Ja många alarmister verkar njuta av att fantisera om extremhöga C19-dödstal som i verkligheten aldrig nås. Dessutom så tar de inte till sig den enkla faktan att olika länder har olika förutsättningar och registrerar C19 döda på olika sätt.
Citera
2020-05-19, 10:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Jag tror han har ett lika avancerat känsloliv som en diskho.

Ja, något fel är det. Annars kan man inte vara så där likgiltig över att ha så många liv på sitt samvete, och stå och säga i TV att det är "intressant" att smittan tar fart i den här landsändan, och liknande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in