2020-05-18, 19:41
Medlem
Kollade på intervju med Amanda Lind, och jag tycker mig kunna höra mellan raderna att hon/de satt lite eld i röven på FHM att komma med en snabbare återkoppling än "vi kikar på det i början på juni". Enligt henne pågår intensiva diskussioner mellan parterna. Låter ju lovande (att de i alla fall pratar med varandra).

Idag kom ju också ett besked om sommarkollo för barn, dvs man särbehandlade dessa bland "sommaraktiviteter" som behövde snabbare besked än början på juni. Kanske snyggt inslängd info för att förbereda inför fotbollsinfo senare i veckan. Liksom för att visa att man inte gav med sig och prioriterade fotbollen först.
Senast redigerad av Burkgurka 2020-05-18 kl. 19:45.
Citera
2020-05-18, 20:06
Medlem
"Att det blir en inledning på allsvenskan inför tomma läktare står klart."
Är det bestämt? Jag trodde inget var bestämt mer än att man sagt att det skall vara start i juni.
https://fotbolldirekt.se/2020/05/18/allsvenskan-kan-inledas-med-regionala-moten-minska-resandet
Citera
2020-05-19, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Kollade på intervju med Amanda Lind, och jag tycker mig kunna höra mellan raderna att hon/de satt lite eld i röven på FHM att komma med en snabbare återkoppling än "vi kikar på det i början på juni". Enligt henne pågår intensiva diskussioner mellan parterna. Låter ju lovande (att de i alla fall pratar med varandra).

Idag kom ju också ett besked om sommarkollo för barn, dvs man särbehandlade dessa bland "sommaraktiviteter" som behövde snabbare besked än början på juni. Kanske snyggt inslängd info för att förbereda inför fotbollsinfo senare i veckan. Liksom för att visa att man inte gav med sig och prioriterade fotbollen först.

Hon sa dock att FHM har sista ordet.
Citera
2020-05-19, 01:07
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Ja, det är det jag varit inne på också, att en begränsad publik kostar rätt mycket även den och att det i praktiken kan bli en förlustaffär. Frågan är vad iaf "noll-punkten" går för respektive klubb beträffande att ta in en del publik och att inte ha någon publik alls.
Som sagt, det krävs otroligt mycket för att hålla isär folk inne på arenan, vid mål etc är det ju inte så att någon tänker att "ojoj nu ska jag främst hålla distansen" istället för att glädjekrama den som är närmast etc. Likadant vid kiosker och toaletter, visst markeringar i all ära men på dom flest arenor idag är det ju otroligt svårt att fixa det. Det kommer krävas mycket folk som arbetar med att se till att distansen hålls och då hamnar dessa nära oss i publiken...

Beträffande kollektivtrafiken kan man ju lätt jämföra hur det ser ut på vagnar och bussar när vi spelat tränings/cupmatcher på Valhalla med cirka 3000pers, det är rätt knökat på vagnar och bussar från Scandinavium och Korsvägen under en stund då och då snackar vi ändå om en spårvagnshållplats med 3-4 linjer samt en av stadens största knutpunkter i Korsvägen. Stört när omöjligt att fixa distans etc då.

Rimligen då klubbarna som är mest beroende av publikintäkter. ÖFK har väl sagt att det inte går en match utan publik utan att det skiter sig men där går väl nån obskyr Kindberg-kompis in bara...
Jag tänkte inte ens på publikintäkterna först utan på tv produkten. Om klubbarna skulle gå plus minus noll på att släppa in, säg en sjättedel av publiken, så är det guld värt för de som ser den på tv. Just allsvenskan är inte en produkt som mår bra av att tittarna ser kvalitén på fotbollen utan någon inramning.

Man hade fått släppa ut en avdelning i taget både i halvlek och efter matchen. Det borde vara lätt att fixa. Särskilt efter matchen. Samtidigt så borde avsaknaden av bortasupportrar göra att publikvärdar och säkerhet kan minska betydligt.
Citera
2020-05-19, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag tänkte inte ens på publikintäkterna först utan på tv produkten. Om klubbarna skulle gå plus minus noll på att släppa in, säg en sjättedel av publiken, så är det guld värt för de som ser den på tv. Just allsvenskan är inte en produkt som mår bra av att tittarna ser kvalitén på fotbollen utan någon inramning.

Man hade fått släppa ut en avdelning i taget både i halvlek och efter matchen. Det borde vara lätt att fixa. Särskilt efter matchen. Samtidigt så borde avsaknaden av bortasupportrar göra att publikvärdar och säkerhet kan minska betydligt.
Med begränsning om max 50 pers så faller det då matchen skulle räknas som ett event, oavsett om man delar upp det i sektioner.
Citera
2020-05-19, 07:30
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka

Hon sa också att hon inte gör ett skvatt som inte FHM sagt (vilket givetvis rätt, Fröken Amanda Lind kan mindre om smittspridning är FHM) så det säger inte så mycket egentligen.
Att det pågår diskussioner visste vi ju redan så intet nytt under solen där.

Beträffande kollon är det ju inte heller nåt nytt egentligen, man har hela tiden låtit ungdomsverksamheter pågå om än utan föräldrar på "våravslutningar" etc. Dessutom sa man att dylika kollon inte får ha speciellt stora grupper och ingen får åka utanför sin region så det är fortsatt restriktioner där, egentligen inget vidare nytt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Svensson
"Att det blir en inledning på allsvenskan inför tomma läktare står klart."
Är det bestämt? Jag trodde inget var bestämt mer än att man sagt att det skall vara start i juni.
https://fotbolldirekt.se/2020/05/18/allsvenskan-kan-inledas-med-regionala-moten-minska-resandet

Det har väl inte stått skrivet i sten men det har ju samtidigt inte funnits en enda människa som trott på att allsvenskan skulle kunna starta med publik/normal publik.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_

Fast det blir ju knappast nån värdig inramning med så lite folk på plats och utan klackarna ändå så även om det syns lite utspritt folk på tv ger det knappt något för stämningen.

Man kan givetvis släppa vissa sektioner i taget men det skulle ta bra lång tid att få ut alla om endast en sektion åt gången ska ut och "försvinna" innan nästa kommer ut o.s.v.
Visst krävs det mindre säkerhet när inga motståndarfans finns på plats men samtidigt krävs det fler för att se till att distansen etc hålls.

Det ska ju också till tillstånd från polisen att arrangera matcher, förutom att man sagt att man inte tillåter högriskmatcher under sommaren pga låg bemanning i dessa tider så är frågan hur smittan påverkar dessa tillstånd? Har ingen aning om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Svensson
Med begränsning om max 50 pers så faller det då matchen skulle räknas som ett event, oavsett om man delar upp det i sektioner.

Fast om det endast är 50pers som skulle tillåtas som publik kommer ingen klubb i eliten att öppna upp, alternativet med sektioner och varannan rad etc handlar om större publik än så. För bara 50 pers skulle det tveklöst kosta mer än det kommer in.
Citera
2020-05-19, 08:52
Medlem
Citat:
Hon sa också att hon inte gör ett skvatt som inte FHM sagt (vilket givetvis rätt, Fröken Amanda Lind kan mindre om smittspridning är FHM) så det säger inte så mycket egentligen.
Att det pågår diskussioner visste vi ju redan så intet nytt under solen där.

Beträffande kollon är det ju inte heller nåt nytt egentligen, man har hela tiden låtit ungdomsverksamheter pågå om än utan föräldrar på "våravslutningar" etc. Dessutom sa man att dylika kollon inte får ha speciellt stora grupper och ingen får åka utanför sin region så det är fortsatt restriktioner där, egentligen inget vidare nytt.

Det har väl inte stått skrivet i sten men det har ju samtidigt inte funnits en enda människa som trott på att allsvenskan skulle kunna starta med publik/normal publik.

Fast det blir ju knappast nån värdig inramning med så lite folk på plats och utan klackarna ändå så även om det syns lite utspritt folk på tv ger det knappt något för stämningen.

Man kan givetvis släppa vissa sektioner i taget men det skulle ta bra lång tid att få ut alla om endast en sektion åt gången ska ut och "försvinna" innan nästa kommer ut o.s.v.
Visst krävs det mindre säkerhet när inga motståndarfans finns på plats men samtidigt krävs det fler för att se till att distansen etc hålls.

Det ska ju också till tillstånd från polisen att arrangera matcher, förutom att man sagt att man inte tillåter högriskmatcher under sommaren pga låg bemanning i dessa tider så är frågan hur smittan påverkar dessa tillstånd? Har ingen aning om det.

Fast om det endast är 50pers som skulle tillåtas som publik kommer ingen klubb i eliten att öppna upp, alternativet med sektioner och varannan rad etc handlar om större publik än så. För bara 50 pers skulle det tveklöst kosta mer än det kommer in.

Ändå bra när ansvarig minister tydligt trycker på att hon förstår att det är viktigt med ett så tidigt besked som möjligt, för att klubbarna skall kunna förbereda sig osv. Även om det fortfarande bara att ord så känns de mer positiva än ”vi kikar på sommaraktiviteterna först om några veckor”. Eller en bekräftelse på att det pågår mer i bakgrunden än vad det låtit som.

Angående publik. Skulle det inte kunna finnas ett mervärde för de stora klubbarna att släppa in t ex 25 hemmafans plus 25 VIP-gäster (sponsorer) om gränsen höjs från 50 till 100 - (eller att man ser varje läktare som en egen sammankomst)? Eller så få som 5 fans till och med. Dvs ett litet antal utvalda som släpps in ett par timmar före och riggar upp diverse flaggor och andra prylar som syns (och kanske även hörs). Sydkoreanska sexdockor kan ju dock undvikas... men alltså skapa en läktarsektion som höjer värdet för både spelare och kanske TV-publik, så det liksom inte är totalt öde. Bara en idé - kanske inte är praktiskt genomförbart?
Citera
2020-05-19, 09:33
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Citat:

Jag tror att man skulle kunna ha ca 20 % av läktarkapaciteten till aug/sept om man bara visste att man hade en disciplinerad publik som följer regelverket.
Citera
2020-05-19, 11:46
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag tror att man skulle kunna ha ca 20 % av läktarkapaciteten till aug/sept om man bara visste att man hade en disciplinerad publik som följer regelverket.

Folk kan ju inte ens uppföra sig vettigt på Ica så det är nog att hoppas för mycket.
Citera
2020-05-19, 12:37
Medlem
Citat:
Ja men med de regler som gäller nu får man inte ha mer än 50 på ett evenemang, det hjälper inte hur snälla de personerna är.
Citera
2020-05-19, 15:43
Medlem
Sabuni är smart och fattar att det finns politiska poäng att hämta i frågan. Första partiledaren som lägger sig i debatten. Trycket ökar. Kan inte se något annat än att ett besked tvingas fram under veckan.

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/sabunis-besked-efter-patryckningen-lofven-kommer-inte-agera-for-allsvenskan/

Man siktar förresten på att inleda med korta resor, dvs anpassa spelschemat efter geografi. (ännu en korrekt gissning från mig, alltså). Såklart illa att lag blir av med derbyn, men att det skulle bli ett spelschema med dubbla fullsatta derbyn är det väl ändå ingen som innerst inne trott på.
https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/nya-spelschemat-tar-hansyn-till-avstand---oppnar-for-tidiga-derbyn-utan-publik/
Senast redigerad av Burkgurka 2020-05-19 kl. 15:46.
Citera
2020-05-19, 15:47
Medlem
Citat:

Hur har du tänkt det skulle fungera för oss med årskort? Lotta ut platser eller?

Fotbollen kommer inte att komma igång vare sig om politiker beblandar sig eller inte.

Det är av den enkla anledningen att om vi ska spela fotboll måste alla idrotter i Sverige också få dra igång. Och det kommer inte att hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in