Citat:
Ursprungligen postat av
Myrten
Morgontrött och sätter teet i halsen, men vänta nu lite här.... Har det konstaterats att katten har kalkbrist? Överskott med kalk ställa till ordentliga problem i form av urinsten och kalkinlagringar i njurarna.
Ok, Myrten, det brukar alltid vara värt att lyssna till dig. Självklart ska man inte överdosera kalktabletterna utan tanken är att balansera upp att just den här katten äter så mycket torsk.
En kompis frågade varför man ska ge kycklingvingar, vad som är bra med ben, och då hittade jag detta jag citerade tidigare:
"När man utfodrar katten är det viktigt att se till att förhållandet mellan kalcium och fosfor i kattens kost är i balans. En av de enskilt viktigaste delarna i kattens BARF-kost är de råa benen, till exempel kycklingvingar, -ryggar eller en hel, mald kyckling. Från kosten behöver katten få i sig kalk och fosfor i förhållandet 1,2 : 1. Alltså lite mer kalk än fosfor.
I rent kött finns det rikligt med fosfor och om katten inte får kalk att balansera upp det med börjar den fosforrika kosten förbruka kattens egna kalkreserver, nämligen benen.
Ifall katten till exempel bara äter filéer och benfri fisk, utvecklar den med tiden en dödlig kalciumbrist (paper bone disease), som hos kattungar kan leda till en smärtsam död. Katten behöver därför få i sig tillräckligt mycket ben. "
https://www.mushbarf.com/sv/barf/rad-och-tips-barf-utfodring-av-katt/
Jag utgår från att man i köpt kattfoder balanserar upp halten. Köttbiprodukt = benmjöl. Ägg ingår i vissa torrfoder och det är med skal och allt som jag förstått saken.
Men hur gör man då med katter som TS? Att torsk och räkor inte är bra mat är TS på det klara med, men att det blir mindre dåligt om man tillsätter kalk som komplettering?
Benskörhet/osteoporos gällande människa har jag haft anledning att läsa på om och har snuddat vid det gällande katt i samband med tidig kastrering. Men hur pass ofta gör man bentäthetsmätningar på katt? Hur pass vanligt är osteoporos? Av vad jag förstått går det inte se på vanlig slätröntgen? Rejält smärtsamt är det i alla fall med kompressionsfrakturer.
En äldre släkting till mig har en katt som fick ett ovanligt benbrott i bakhasens "häl-led". Veterinären sa hon inte hade blivit påkörd, utan det var en kompressionsfraktur av nåt slag. Att hon landat på alla fyra men på hårt underlag. Först ville man amputera, men efter många turer och flera operationer räddade man benet. Den katten lever, trots mina försök att prata kostlära, på ren köttfärs, grytbitar, rostbiff och någon enstaka påse Latz.
Inte förrän jag läste om fosfor/kalciumbalansen ovan satte jag det i samband med osteoporos. Tänker att det eventuellt kan handla om det. Vad tror du Myrten?