2020-05-17, 17:37
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Hill´s bytte utseende på sina blötfoderburkar och passade tydligen på att ändra sitt recept aningen också. Efter det vägrade katten att äta den och vi tänkte som du; blir hon tillräckligt hungrig så äter hon.

Katten åt inte på fyra dagar, kan ha varit längre också. Blev helt undervätskad och håglös och vi var tvungna att tvångsvattna henne med pipett. Så jag vet inte om jag håller med, eller så är hon bara bra mycket envisare än normalkatten

Oj. Ja, hon är envisare än normalkatten. Definitivt.

Äter hon något våtfoder nu?

Man brukar råda att sakta fasa in ett nytt foder, men det funkar ju inte om det ska vara den exakta smaken hon är van och det inte finns....
Citera
2020-05-17, 17:47
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Jag skrattar och ruskar på huvet, minns från när vi diskuterade sist att den här kissen är extremt bra på att dressera sina ägare!

Har tjatat nog om att torrfoder och i viss mån fisk inte är bra kattmat i (FB) Stora tråden om kattmat. så jag tar inte den diskussionen. Jag förstår att prinsessan inte är lätt att vänja om till annan mat. Men har lärt mig lite mer sen sist och vill ge tips som förhoppningsvis går att följa.

"I rent kött finns det rikligt med fosfor och om katten inte får kalk att balansera upp det med börjar den fosforrika kosten förbruka kattens egna kalkreserver, nämligen benen. Ifall katten till exempel bara äter filéer och benfri fisk, utvecklar den med tiden en dödlig kalciumbrist (paper bone disease), som hos kattungar kan leda till en smärtsam död. Katten behöver därför få i sig tillräckligt mycket ben. "

Ni bör se till att katten får i sig kalk (kalcium) och då kan man ge kalktabletter. Att ge kokta torskben tror jag inte, de är rätt grova och ska man ge ben ska det vara rått. Till er prinsessa tror jag kalktablett är bättre än ben.

Torksfilédieten ger inte tillräckligt med taurin heller. Inälvor och speciellt hjärta innehåller mycket taurin, men det förstörs vid upphettning. Taurinbrist ger hjärtpåverkan som faktiskt kan bli så illa att det är dödligt. Därför tillsätts det alltid i tillräckliga mängder i kattmat.

Jod är ett annat ämne som katter kan få brist på, men i havsfisk borde det finnas tillräckligt av det.

Katter vilt tillstånd äter sina byten hel och hållen, så de här bristerna uppkommer inte. Det är därför jag närmast predikar om barf och nyttan av råmat. Du kan väl läsa lite här, det förklaras bättre än vad jag kan. https://www.mushbarf.com/sv/barf/rad-och-tips-barf-utfodring-av-katt/
Oj, det är mycket att ta hänsyn till. Tack för ditt engagemang och ditt svar!
Citera
2020-05-17, 17:50
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Oj. Ja, hon är envisare än normalkatten. Definitivt.

Äter hon något våtfoder nu?

Man brukar råda att sakta fasa in ett nytt foder, men det funkar ju inte om det ska vara den exakta smaken hon är van och det inte finns....
Tro mig, vi har försökt alt. Hon är så sjukt picky, så det går inte ens att lura henne

Dessvärre äter hon inget blötfoder (Jag har provat alla möjliga märken och variante). Hon vägrar ju, men den andra katten gör det gladeligen. Honan får typ räkor och annat istället, som jag vet inte är bra heller, men nåt annat än torrfoder vill man ju ge henne 😔
Citera
2020-05-17, 18:14
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Tro mig, vi har försökt alt. Hon är så sjukt picky, så det går inte ens att lura henne

Dessvärre äter hon inget blötfoder (Jag har provat alla möjliga märken och variante). Hon vägrar ju, men den andra katten gör det gladeligen. Honan får typ räkor och annat istället, som jag vet inte är bra heller, men nåt annat än torrfoder vill man ju ge henne 😔

Nej då, jag tror dig. Av alla kräsna katter jag hört talas om, tar hon priset! (fast det väl ju inget att stå efter... ja du fattar....)

Sen är det givetvis så att man får överväga vad som är bäst. Att katten riskerar ålderssjukdomar och ett kortare liv men man slipper bråka, eller Stora Övertalningskampanjen som i hennes fall lär bli en pina för er båda, om det över huvud taget kommer att lyckas. Hon verkar ju hellre svälta sig sjuk än att ändra matvana.

Men det här med kalciumbristen är en helt ny kunskap för mig. Jag tänkte i vart fall värt att nämna det kan avhjälpas med kalktabletter som finns på apotek och djuraffärer. Tveksam om de smakar gott men kanske kan man krossa dem och strö över torsken? I vart fall hankatten kan äta det? Prinsessan Kräsen kan få finna sig i att man petar ner kalktablett i halsen som man gör med medicin. Benskörhet/osteoporos är smärtsamt, ingenting man önskar sin kisse...
Citera
2020-05-17, 18:36
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Nej då, jag tror dig. Av alla kräsna katter jag hört talas om, tar hon priset! (fast det väl ju inget att stå efter... ja du fattar....)
Ja, hon är ingen prinsessa på det viset, utan den ökända "queen of fucking everything"

Citat:
Men det här med kalciumbristen är en helt ny kunskap för mig. Jag tänkte i vart fall värt att nämna det kan avhjälpas med kalktabletter som finns på apotek och djuraffärer. Tveksam om de smakar gott men kanske kan man krossa dem och strö över torsken? I vart fall hankatten kan äta det? Prinsessan Kräsen kan få finna sig i att man petar ner kalktablett i halsen som man gör med medicin. Benskörhet/osteoporos är smärtsamt, ingenting man önskar sin kisse...
Ja, det var ny kunskap för mig också, så tack för tipset. Märkligt att veterinärer påstår att katter numera kan stå på enbart torrfoder...

Näe, att krossa och lägga i hennes mat funkar inte. Hon detekterar allt och vägrar. Vi har fått spruta all "medicin" direkt i munnen, annars går det inte, så tablettvarianten direkt i strupen i så fall.

Hon är så känslig så hon ibland försöker skrapa över vattenskålen. Vet inte om det har med diskningen/dålig sköljning att göra eller vad, men så jobbar hon (ytterst sällan dock, tack och lov)
Citera
2020-05-17, 19:03
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Märkligt att veterinärer påstår att katter numera kan stå på enbart torrfoder...

Tack och lov är det allt fler som inte säger det, yngre veterinärer av vad jag märkt.

Fast kan kan de ju, däremot mår de inte bra av det.

En veterinär jag var till nyligen är en gammal brumbjörn, duktig kirurg men han har noll koll på maten han försökte sälja. Jag försökte diskutera, att bl a pga kolhydratinnehållet vill jag inte ge torrfoder. Då menade han på att det inte finns några kolhydrater i! (helt fel). När jag invände mot det, viftade han bort det med att jag fick prata med "flickorna därute". Jag tror det är ganska typiskt för hur det brukar vara.

I veterinärutbildningen ingår det knappt nån kostlära och speciellt inte för katt. Foderföretagen däremot har vidareutbildningar och de går givetvis ut på att kränga deras dyra veterinärfoder. Jag tycker det är skamligt att de rekommenderar kostbehandling för var och varannan sjukdom, utan att man gjort ordentliga undersökningar av katten eller att någon vetenskaplig grund finns.

Vem skulle acceptera att ens läkare försökte sälja torrmat för människa vid varenda besök?
Citera
2020-05-17, 19:09
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
En veterinär jag var till nyligen är en gammal brumbjörn, duktig kirurg men han har noll koll på maten han försökte sälja. Jag försökte diskutera, att bl a pga kolhydratinnehållet vill jag inte ge torrfoder. Då menade han på att det inte finns några kolhydrater i! (helt fel). När jag invände mot det, viftade han bort det med att jag fick prata med "flickorna därute". Jag tror det är ganska typiskt för hur det brukar vara.
Då ska du få höra nåt ännu värre (apropå noll koll):
Vi hade en bengal vid ett tillfälle; en veterinär (äldre kvinna) i Hammarby Sjöstad här i Stockholm påstod att bengalers saliv är desinficerande Kan du förstå...
Hade ju varit praktiskt såhär i coronatider
Senast redigerad av Mangelina 2020-05-17 kl. 19:14.
Citera
2020-05-18, 00:42
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Då ska du få höra nåt ännu värre (apropå noll koll):
Vi hade en bengal vid ett tillfälle; en veterinär (äldre kvinna) i Hammarby Sjöstad här i Stockholm påstod att bengalers saliv är desinficerande Kan du förstå...
Hade ju varit praktiskt såhär i coronatider

Bara bengaler? Den upptäckten får hon Nobelpris för!

Det finns en allmän folktro att katters saliv närmast är magisk, men att det skulle vara rasbundet var en nyhet.
Citera
2020-05-18, 06:48
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
.....................

"I rent kött finns det rikligt med fosfor och om katten inte får kalk att balansera upp det med börjar den fosforrika kosten förbruka kattens egna kalkreserver, nämligen benen. Ifall katten till exempel bara äter filéer och benfri fisk, utvecklar den med tiden en dödlig kalciumbrist (paper bone disease), som hos kattungar kan leda till en smärtsam död. Katten behöver därför få i sig tillräckligt mycket ben. "

Ni bör se till att katten får i sig kalk (kalcium) och då kan man ge kalktabletter. Att ge kokta torskben tror jag inte, de är rätt grova och ska man ge ben ska det vara rått. Till er prinsessa tror jag kalktablett är bättre än ben.

...............................
Morgontrött och sätter teet i halsen, men vänta nu lite här.... Har det konstaterats att katten har kalkbrist? Överskott med kalk ställa till ordentliga problem i form av urinsten och kalkinlagringar i njurarna.
Citera
2020-05-18, 12:44
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Morgontrött och sätter teet i halsen, men vänta nu lite här.... Har det konstaterats att katten har kalkbrist? Överskott med kalk ställa till ordentliga problem i form av urinsten och kalkinlagringar i njurarna.

Ok, Myrten, det brukar alltid vara värt att lyssna till dig. Självklart ska man inte överdosera kalktabletterna utan tanken är att balansera upp att just den här katten äter så mycket torsk.

En kompis frågade varför man ska ge kycklingvingar, vad som är bra med ben, och då hittade jag detta jag citerade tidigare:

"När man utfodrar katten är det viktigt att se till att förhållandet mellan kalcium och fosfor i kattens kost är i balans. En av de enskilt viktigaste delarna i kattens BARF-kost är de råa benen, till exempel kycklingvingar, -ryggar eller en hel, mald kyckling. Från kosten behöver katten få i sig kalk och fosfor i förhållandet 1,2 : 1. Alltså lite mer kalk än fosfor.

I rent kött finns det rikligt med fosfor och om katten inte får kalk att balansera upp det med börjar den fosforrika kosten förbruka kattens egna kalkreserver, nämligen benen. Ifall katten till exempel bara äter filéer och benfri fisk, utvecklar den med tiden en dödlig kalciumbrist (paper bone disease), som hos kattungar kan leda till en smärtsam död. Katten behöver därför få i sig tillräckligt mycket ben. "
https://www.mushbarf.com/sv/barf/rad-och-tips-barf-utfodring-av-katt/

Jag utgår från att man i köpt kattfoder balanserar upp halten. Köttbiprodukt = benmjöl. Ägg ingår i vissa torrfoder och det är med skal och allt som jag förstått saken.

Men hur gör man då med katter som TS? Att torsk och räkor inte är bra mat är TS på det klara med, men att det blir mindre dåligt om man tillsätter kalk som komplettering?

Benskörhet/osteoporos gällande människa har jag haft anledning att läsa på om och har snuddat vid det gällande katt i samband med tidig kastrering. Men hur pass ofta gör man bentäthetsmätningar på katt? Hur pass vanligt är osteoporos? Av vad jag förstått går det inte se på vanlig slätröntgen? Rejält smärtsamt är det i alla fall med kompressionsfrakturer.

En äldre släkting till mig har en katt som fick ett ovanligt benbrott i bakhasens "häl-led". Veterinären sa hon inte hade blivit påkörd, utan det var en kompressionsfraktur av nåt slag. Att hon landat på alla fyra men på hårt underlag. Först ville man amputera, men efter många turer och flera operationer räddade man benet. Den katten lever, trots mina försök att prata kostlära, på ren köttfärs, grytbitar, rostbiff och någon enstaka påse Latz.

Inte förrän jag läste om fosfor/kalciumbalansen ovan satte jag det i samband med osteoporos. Tänker att det eventuellt kan handla om det. Vad tror du Myrten?
Citera
2020-05-18, 12:53
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Bara bengaler? Den upptäckten får hon Nobelpris för!

Det finns en allmän folktro att katters saliv närmast är magisk, men att det skulle vara rasbundet var en nyhet.
Jasså, alla raser ...trodde inte att utbildade människor kunde vara SÅ vidskepliga (läses: korkade)
Citera
2020-05-19, 06:55
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ok, Myrten, det brukar alltid vara värt att lyssna till dig. Självklart ska man inte överdosera kalktabletterna utan tanken är att balansera upp att just den här katten äter så mycket torsk.

En kompis frågade varför man ska ge kycklingvingar, vad som är bra med ben, och då hittade jag detta jag citerade tidigare:

"När man utfodrar katten är det viktigt att se till att förhållandet mellan kalcium och fosfor i kattens kost är i balans. En av de enskilt viktigaste delarna i kattens BARF-kost är de råa benen, till exempel kycklingvingar, -ryggar eller en hel, mald kyckling. Från kosten behöver katten få i sig kalk och fosfor i förhållandet 1,2 : 1. Alltså lite mer kalk än fosfor.

I rent kött finns det rikligt med fosfor och om katten inte får kalk att balansera upp det med börjar den fosforrika kosten förbruka kattens egna kalkreserver, nämligen benen. Ifall katten till exempel bara äter filéer och benfri fisk, utvecklar den med tiden en dödlig kalciumbrist (paper bone disease), som hos kattungar kan leda till en smärtsam död. Katten behöver därför få i sig tillräckligt mycket ben. "
https://www.mushbarf.com/sv/barf/rad-och-tips-barf-utfodring-av-katt/

Jag utgår från att man i köpt kattfoder balanserar upp halten. Köttbiprodukt = benmjöl. Ägg ingår i vissa torrfoder och det är med skal och allt som jag förstått saken.

Men hur gör man då med katter som TS? Att torsk och räkor inte är bra mat är TS på det klara med, men att det blir mindre dåligt om man tillsätter kalk som komplettering?

Benskörhet/osteoporos gällande människa har jag haft anledning att läsa på om och har snuddat vid det gällande katt i samband med tidig kastrering. Men hur pass ofta gör man bentäthetsmätningar på katt? Hur pass vanligt är osteoporos? Av vad jag förstått går det inte se på vanlig slätröntgen? Rejält smärtsamt är det i alla fall med kompressionsfrakturer.

En äldre släkting till mig har en katt som fick ett ovanligt benbrott i bakhasens "häl-led". Veterinären sa hon inte hade blivit påkörd, utan det var en kompressionsfraktur av nåt slag. Att hon landat på alla fyra men på hårt underlag. Först ville man amputera, men efter många turer och flera operationer räddade man benet. Den katten lever, trots mina försök att prata kostlära, på ren köttfärs, grytbitar, rostbiff och någon enstaka påse Latz.

Inte förrän jag läste om fosfor/kalciumbalansen ovan satte jag det i samband med osteoporos. Tänker att det eventuellt kan handla om det. Vad tror du Myrten?

Fast den äter ju torrfoder, tolkar jag iaf DÄs inlägg som. sen i vilken mängd...

Det går att kolla kalkbrist med blodprov, görs på tikar och kossor hela tiden. Även fosfatvärdet. Högt kalkvärde är lite mer komplicerat, och vill man ha exakta värden så är det lite mer komplicerat men ifall det är ren brist borde man kunna se på vanligt rutinprov.
Hos växande valpar (borde vara samma på kattungar) så är kvoten kalk o fosfor jätteviktig, för de kan inte reglera detta i kroppen. Vuxna djur kan det. Bara de får tillräckligt av båda. kattungar och valpar är dock känsligare för ren brist då de som sagt har svårt att reglera kalknivån.
Om den vuxna katten äter enbart fisk o liknande, ja då behöver den troligen tillskott, och då behöver djurägaren verkligen läsa på för det är bara ett av problemen, som du redan nämnt.
Sen finns det hos katt en hormonell sjukdom som orsakar urkalkning, hyperparatyroidism.

Edit: är som sagt lite trögtänkt på morgnarna, men iaf.
Ren brist kalk är ej troligt isåfall skulle katten krampa. det handlar isf om kvoten mellan kalk o fosfor. Men som sagt - en VUXEN katt/hund kan reglera det här rätt bra i kroppen. En kattunge/valp kan det inte utan kan få diverse sjukdomar/skador om kvoten är fel..
Senast redigerad av Myrten 2020-05-19 kl. 07:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in