2019-02-17, 17:43
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Tack för input! Grejen med henne är att hon är jättekinkig med mat. Vi köpte SciencePlans blötfoder på burk förut, som hon tyckte om, men dom började sälja den i småburkar och passade tydligen på att ändra lite i innehållet också, för hon vägrade att äta den. Jag har efter det provat alla jordens blötfoder, både dyra och billiga, men hon fullständigt vägrar och går hellre hungrig. Så som det ser ut nu äter hon, förutom torrfodret, torsk, räkor, tonfisk och ost. T.o.m. med torsken är hon så kinkig så bara krokfångat från Norge duger...

Aha ok, jag vet precis hur det kan bli. Katter är bra på att uppfostra sina ägare.

Torsk, räkor, tonfisk och ost är inte bra kattmat heller, vilken prinsessa du har!

Men för att komma tillrätta med allt det här, finns det råd om i länkade tråden och utförligt skrivet. Om du orkar plöja, kolla mot slutet av tråden.
Citera
2019-02-17, 17:59
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Aha ok, jag vet precis hur det kan bli. Katter är bra på att uppfostra sina ägare.

Torsk, räkor, tonfisk och ost är inte bra kattmat heller, vilken prinsessa du har!

Men för att komma tillrätta med allt det här, finns det råd om i länkade tråden och utförligt skrivet. Om du orkar plöja, kolla mot slutet av tråden.
Aj, aj, aj...nåt annat än torrfoder vill man ju ge...
Ska kolla, tack snälla!
Citera
2020-05-16, 22:41
Medlem
Mangelinas avatar
Köpte ett par jalusier som löper på en skida längs fönstrets sidor. Aldrig sovit så bra nu närljuset stängs helt ute, MEN katten har också slutat vakna kring 05-06 när ljuset kommer. Hon brukade krypa bakom rullgardinen och jama enerverande medans hon spanade på de tidiga morgonfåglarna 😼.
Nu slipper jag detta elände; sover bättre än någonsin och misse sover också minst lika länge som jag 😺. Stackarn har tydligen också lidit av morgonljuset...
Citera
2020-05-17, 15:55
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Köpte ett par jalusier som löper på en skida längs fönstrets sidor. Aldrig sovit så bra nu närljuset stängs helt ute, MEN katten har också slutat vakna kring 05-06 när ljuset kommer. Hon brukade krypa bakom rullgardinen och jama enerverande medans hon spanade på de tidiga morgonfåglarna 😼.
Nu slipper jag detta elände; sover bättre än någonsin och misse sover också minst lika länge som jag 😺. Stackarn har tydligen också lidit av morgonljuset...

Tänk att du hörde av dig med en lösning efter över ett år! Bra att veta, så vi på forumet kan tipsa andra med samma problem.
Citera
2020-05-17, 16:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Javisst, att stänga ute morgonsolen funkar bra på de flesta djur, och även människor.
Annars kan ju kattan också vara hungrig och därför jamar.

När det gäller att djur blir kräsna på fodret, är det ägaren det är fel på. Djur kan inte själva välja, och kommer förr eller senare att äta fodret. Givetvis ska det vara ett bra foder, men djuret ska hålla till godo med detta. (Och gör det också, efter en tids "gnäll). Samma sak med bortskämda barn egentligen.
Citera
2020-05-17, 16:14
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Javisst, att stänga ute morgonsolen funkar bra på de flesta djur, och även människor.
Annars kan ju kattan också vara hungrig och därför jamar.

När det gäller att djur blir kräsna på fodret, är det ägaren det är fel på. Djur kan inte själva välja, och kommer förr eller senare att äta fodret. Givetvis ska det vara ett bra foder, men djuret ska hålla till godo med detta. (Och gör det också, efter en tids "gnäll). Samma sak med bortskämda barn egentligen.
Näe, det är inte hunger. Vi har alltid torrfoder ståendes framme så att de kan äta åtminstone det när de vill.

Men att katter kan vara kräsna är sant. Vi har en han- och en hon-Birma och honan är så kräsen så hon endast äter torsk som är krokfångad, ingen annan torsk 😂
Citera
2020-05-17, 16:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Näe, det är inte hunger. Vi har alltid torrfoder ståendes framme så att de kan äta åtminstone det när de vill.

Men att katter kan vara kräsna är sant. Vi har en han- och en hon-Birma och honan är så kräsen så hon endast äter torsk som är krokfångad, ingen annan torsk 😂

Går att träna bort kräsenheten på någon dag. Katten godtar erbjudet foder när den blir tillräckligt hungrig.
Citera
2020-05-17, 17:01
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Ger du torsken rå med ben? eller?
Citera
2020-05-17, 17:05
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Går att träna bort kräsenheten på någon dag. Katten godtar erbjudet foder när den blir tillräckligt hungrig.
Hill´s bytte utseende på sina blötfoderburkar och passade tydligen på att ändra sitt recept aningen också. Efter det vägrade katten att äta den och vi tänkte som du; blir hon tillräckligt hungrig så äter hon.

Katten åt inte på fyra dagar, kan ha varit längre också. Blev helt undervätskad och håglös och vi var tvungna att tvångsvattna henne med pipett. Så jag vet inte om jag håller med, eller så är hon bara bra mycket envisare än normalkatten
Citera
2020-05-17, 17:05
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ger du torsken rå med ben? eller?
Nej, jag sjuder den sakta i kastrull (inga ben).
Hankatten äter gladeligen, oavsett torsksort, men hon vägrar allt förutom dyra krokfångade.
Samma sak är det med henne och vatten. När vi åkte utomlands tog mina föräldrar han om katterna. Hon vägrade att dricka deras vatten, så de fick åka in till stan, hem till oss och hämta vatten i PET-flaskor....vet inte om man ska skratta eller gråta
Senast redigerad av Mangelina 2020-05-17 kl. 17:08.
Citera
2020-05-17, 17:14
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Hankatten äter gladeligen, oavsett torsksort, men hon vägrar allt förutom dyra krokfångade.
Samma sak är det med henne och vatten. När vi åkte utomlands tog mina föräldrar han om katterna. Hon vägrade att dricka deras vatten, så de fick åka in till stan, hem till oss och hämta vatten i PET-flaskor....vet inte om man ska skratta eller gråta
By the way, kom på det nu....: vattnet där visade sig innehålla brandskumsrester stod det senare i lokaltidningen
Citera
2020-05-17, 17:32
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Jag skrattar och ruskar på huvet, minns från när vi diskuterade sist att den här kissen är extremt bra på att dressera sina ägare!

Har tjatat nog om att torrfoder och i viss mån fisk inte är bra kattmat i (FB) Stora tråden om kattmat. så jag tar inte den diskussionen. Jag förstår att prinsessan inte är lätt att vänja om till annan mat. Men har lärt mig lite mer sen sist och vill ge tips som förhoppningsvis går att följa.

"I rent kött finns det rikligt med fosfor och om katten inte får kalk att balansera upp det med börjar den fosforrika kosten förbruka kattens egna kalkreserver, nämligen benen. Ifall katten till exempel bara äter filéer och benfri fisk, utvecklar den med tiden en dödlig kalciumbrist (paper bone disease), som hos kattungar kan leda till en smärtsam död. Katten behöver därför få i sig tillräckligt mycket ben. "

Ni bör se till att katten får i sig kalk (kalcium) och då kan man ge kalktabletter. Att ge kokta torskben tror jag inte, de är rätt grova och ska man ge ben ska det vara rått. Till er prinsessa tror jag kalktablett är bättre än ben.

Torksfilédieten ger inte tillräckligt med taurin heller. Inälvor och speciellt hjärta innehåller mycket taurin, men det förstörs vid upphettning. Taurinbrist ger hjärtpåverkan som faktiskt kan bli så illa att det är dödligt. Därför tillsätts det alltid i tillräckliga mängder i kattmat.

Jod är ett annat ämne som katter kan få brist på, men i havsfisk borde det finnas tillräckligt av det.

Katter vilt tillstånd äter sina byten hel och hållen, så de här bristerna uppkommer inte. Det är därför jag närmast predikar om barf och nyttan av råmat. Du kan väl läsa lite här, det förklaras bättre än vad jag kan. https://www.mushbarf.com/sv/barf/rad-och-tips-barf-utfodring-av-katt/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in