Citat:
Ursprungligen postat av
Mangelina
Nej, jag sjuder den sakta i kastrull (inga ben).
Hankatten äter gladeligen, oavsett torsksort, men hon vägrar allt förutom dyra krokfångade.
Samma sak är det med henne och vatten. När vi åkte utomlands tog mina föräldrar han om katterna. Hon vägrade att dricka deras vatten, så de fick åka in till stan, hem till oss och hämta vatten i PET-flaskor....vet inte om man ska skratta eller gråta
Jag skrattar och ruskar på huvet, minns från när vi diskuterade sist att den här kissen är extremt bra på att dressera sina ägare!
Har tjatat nog om att torrfoder och i viss mån fisk inte är bra kattmat i
(FB) Stora tråden om kattmat. så jag tar inte den diskussionen. Jag förstår att prinsessan inte är lätt att vänja om till annan mat. Men har lärt mig lite mer sen sist och vill ge tips som förhoppningsvis går att följa.
"I rent kött finns det rikligt med fosfor och om katten inte får kalk att balansera upp det med börjar den fosforrika kosten förbruka kattens egna kalkreserver, nämligen benen. Ifall katten till exempel bara äter filéer och benfri fisk, utvecklar den med tiden en dödlig kalciumbrist (paper bone disease), som hos kattungar kan leda till en smärtsam död. Katten behöver därför få i sig tillräckligt mycket ben. "
Ni bör se till att katten får i sig kalk (kalcium) och då kan man ge
kalktabletter. Att ge kokta torskben tror jag inte, de är rätt grova och ska man ge ben ska det vara rått. Till er prinsessa tror jag kalktablett är bättre än ben.
Torksfilédieten ger inte tillräckligt med
taurin heller. Inälvor och speciellt hjärta innehåller mycket taurin, men det förstörs vid upphettning. Taurinbrist ger hjärtpåverkan som faktiskt kan bli så illa att det är dödligt. Därför tillsätts det alltid i tillräckliga mängder i kattmat.
Jod är ett annat ämne som katter kan få brist på, men i havsfisk borde det finnas tillräckligt av det.
Katter vilt tillstånd äter sina byten hel och hållen, så de här bristerna uppkommer inte. Det är därför jag närmast predikar om barf och nyttan av råmat. Du kan väl läsa lite här, det förklaras bättre än vad jag kan.
https://www.mushbarf.com/sv/barf/rad-och-tips-barf-utfodring-av-katt/