2020-05-18, 22:49
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Du hänvisar till fria tider.
Tack, det räcker för mig.
Jösses.
God natt.

Ville bara kolla. Du fick två länkar och du valde rasa över en länk som ej passade din egen agenda.
Faktan i länkarna var den samma men du reagerade mer över sidan.

jag säger inte jösses utan det bekräftar mer att det PK-media vågar inte skriva något, men när någon annan skriver så blir det fel fokus.

Godnatt och tack ändå för du bekräftar att fakta är inte så viktigt utan var vem som skriver den
Citera
2020-05-18, 22:49
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Har du en källa på att de gjort så gott de kunnat? Har en oberoende utredning gjorts av internationellt samfund för att se om FHM och regering gjort allt de kan? Eller är det subjektivt tyckande?

Man behöver inte ha ond avsikt för att misslyckas fatalt. Att misslyckas pga naivitet/inkompetens osv, så att andra människor dör i onödan, händer ibland. Men resultatet är lika olyckligt för de drabbade, tyvärr. Därför bör man ju också välkomna oberoende internationell granskning, tänker jag, om man är säker på att man gjort sitt bästa.

Så du tycker att naivitet och inkompetens präglar myndigheten? Är det inkompetenta personer som arbetar med dessa frågor?

Jag kan hålla med om att delar av deras strategi har haft brister, men jag tycker fortfarande att det är svårt att konstatera att det är misslyckat. Inte än. Alternativet hade kanske i slutändan varit värre - det vet man inte ännu.
Citera
2020-05-18, 22:51
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Man kan inte sluta kalla en massmördare, när en massmördare fortsätter utsätta oskyldiga människor för döden.
Men jag får ju ändå vara glad att nu börjar till och med de flesta Tegnell dyrkare erkänna att han har och haft fel.
Tegnell har ett stort ansvar i det hela då hans riktlinje har fått fortsätta och han har ju övertygat alla om att hans strategi är rätt.

Så massmördaren är ett bra och ärligt namn"

Massmördare är en extremt dålig definition.

Tror inte Tegnell är den enda som fått gissa sig fram vad gäller olika saker, gällande detta okända och nya virus som ingen vet något om. Ibland har man rätt, ibland har man fel.
Citera
2020-05-18, 22:55
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace

Tror inte Tegnell är den enda som fått gissa sig fram vad gäller olika saker, gällande detta okända och nya virus som ingen vet något om. Ibland har man rätt, ibland har man fel.

Det är ingen lek detta. En hel värld går ihop och hjälps åt men det är ett land som går sin egen väg.
Tror inte det är läge att säga (se svart text) till alla anhöriga till de döda, De som dog som inte fick vård och de människor som blev offer för slarv.
Citera
2020-05-18, 22:56
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Han är skyddad av svensk lagstiftning samt åtnjuter även en majoritets svenskars skydd.
Tror det är viktigare än psykiskt labila person på Flashback.

Det är obehagligt att se och höra Tegnell idag 18. mai 2020.

Mottot att ”inte se (något ont), inte höra (något ont), inte säga (något ont)” ger uttryck för en buddhistisk tanke om att den som inte exponeras för ondska inte heller kommer att reflektera denna ondska i sitt tal och sina gärningar.
Citera
2020-05-18, 22:58
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Regeringen kan inte avskeda Folkhälsomyndighetens anställda, de kan avsätta generaldirektören.

- Ajdå. Det var illa. Då får vi hoppas att generaldirektören gör något åt problemet Tegnell.

Tack för att du besvarade min fråga!

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns inget som säger att Stockholm kommer att ha fler smittbärare än andra städer när hösten kommer.

- Förvisso. Men kommer dom andra städerna att vilja ha fler smittbärare inför hösten?

Citat:
Dessutom har vi (till skillnad från andra) ingen uppsida i vår smittspridning, då vi redan är över puckeln och fortsätter med samma grad av social distansering. Semestertider och turism innebär ingen risk för oss. Om tio turister kommer hit med covid så märks det inte. Samma sak i valfri osmittad stad, och du har en epidemi.

- Det innebär kanske inte någon risk för er att ta emot besökare. Men invånare i andra städer som kommer på idén att besöka Stockholm, kanske inte möts av uppskattning när dom kommer hem? Kommer Stockholms invånare att vara välkomna besökare till andra delar av Sverige?

Citat:
I andra länder så är mainstream åsiktskorridoren de som vill ha lockdown och kasta nyckeln.

- Jag vill ha återvandring, och därefter låsa Sveriges gränser. Men jag vill inte kasta bort nyckeln. Gränsen ska kunna låsas upp för skötsamma besökare. (Som inte bär på sjukdom)

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vet inte, men det är fortfarande inte Tegnell som bestämmer över myndigheten och regeringen får inte bestämma över myndigheten.

- Det hade kunnat vara ett fungerande system, ifall man från början hade säkerställt att myndigheterna befolkades av ärlig och kompetent personal.

Det behövs ett system för att hålla personal ansvarig när dom missköter sig. (Det tangerar det som du tidigare förklarade, att regeringen borde förberett lagarna för den här sortens kriser. Du hade en bra poäng.) Jag blir helt galen på Anders Tegnell. Allt han har gjort har varit gediget uselt.

Citat:
Svårt att svara på men man blir dum i huvudet av vissa doktriner.

- Bra svar!

Citat:
Pandemier kommer alltid oavsett om de är designade i labb eller från naturen. Det finns betydligt farligare virus än det här ute i naturen just nu.

- Det tvivlar jag inte på. Jag är upprörd att det inte redan fanns beredskap för en epidemi. Man kunde inte förutspå när epidemin skulle komma. Men man kunde förutse att det skulle hända.

Jag är varm anhängare av atomkraft. Men det är en verksamhet som behöver hanteras av personal som upprätthåller maximal säkerhet. Samma sak borde gälla statsepidemiologen. Kan man stänga av ett atomkraftverks säkerhetssystem, och när olyckan har inträffat, skylla ifrån sig genom att säga att man inte visste att säkerhetssystemen skulle behövas just idag? Det skulle vara vansinne. Vem har monterat ner Sveriges beredskap för epidemier?

Citat:
Det bästa systemet vi kan ha på den fronten är nog att höja allmänbildningen hos samtliga. Folk ska klara att läsa vetenskaplig litteratur på hyfsad nivå. Folk ska också klara sig utan att behöva gå och handla mat i ett par veckor.

- Bra svar! En fungerande skola, i synnerhet grundskola, är viktigt för samhället. Tyvärr har skolan infekterats av ideologier som inte har varit gynnsamma för eleverna.
Citera
2020-05-18, 22:58
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Ville bara kolla. Du fick två länkar och du valde rasa över en länk som ej passade din egen agenda.
Faktan i länkarna var den samma men du reagerade mer över sidan.

jag säger inte jösses utan det bekräftar mer att det PK-media vågar inte skriva något, men när någon annan skriver så blir det fel fokus.

Godnatt och tack ändå för du bekräftar att fakta är inte så viktigt utan var vem som skriver den

Personer som är mer intresserade av budbäraren än innehållet bör man aldrig ta seriöst.
Citera
2020-05-18, 23:02
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:

Det är tyvärr ingen idé att du försöker. Tappert försök dock. Låt dem härja. Bättre att lägga energi på något annat än att stånga sig blodig här.
Citera
2020-05-18, 23:06
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det är tyvärr ingen idé att du försöker. Tappert försök dock. Låt dem härja. Bättre att lägga energi på något annat än att stånga sig blodig här.

Precis. Samma med Hitler. Han var mycket med någon massmördare var han inte.

En läkare som ger felaktiga råd så att 1000 st patienter dör är således inte heller någon massmördare. Han är bara inkompetent.

Och gerillaledaren som brände upp all mat i byn så att 4000 st personer svalt till döds är möjligtvis oansvarig, men ingen massmördare.

Det lustiga med virus är att varken de som skapar viruset eller de som låter viruset sprida sig fritt i samhället kan ställas till svars för människors död.

Så var det med det.
Senast redigerad av wedonthavetime 2020-05-18 kl. 23:13.
Citera
2020-05-18, 23:12
Medlem
volvo 240s avatar
Ni hnåller på och tjatar om Tegnell, det är Kinas president Xi som bör ställas inför rätta i nån internationell domstol med tanke på hur de har mörkat och ljugit och med största sannolikhet fortsätter ljuga. Inte en chans att Kina endast har ca 4000 dödsfall. Den fan som dessutom utsett sig till prsident på livstid.. medierna gapar om Trump och Putin medan det riktiga hotet kommer ifrån Kina. En människa är inte värd en droppe vatten ens där.
Citera
2020-05-18, 23:13
Medlem
Citat:
Så du tycker att naivitet och inkompetens präglar myndigheten? Är det inkompetenta personer som arbetar med dessa frågor?

Jag kan hålla med om att delar av deras strategi har haft brister, men jag tycker fortfarande att det är svårt att konstatera att det är misslyckat. Inte än. Alternativet hade kanske i slutändan varit värre - det vet man inte ännu.

Som jag försökte nyansera med, bakomliggande orsakerna är oklara till det massiva misslyckandet. Om det är naivitet och inkompetens, blandat med högmod. Eller bara ren ondska. Är ej utrett.

Jag tippar dock på en blandning av inkompetens och högmod, prestige. Det verkar vara vanligare i såna här scenarion än ren ondska. Jmf Tjernobyl-katastrofen.

Jo jag vet att många som håller på FHM hoppas på att det skall visa sig i slutändan att de gjort "rätt". Oklart när i framtiden det skall visa sig att de "hade rätt", i att tillåta tusentals att dö. Argumenten för detta blir också alltmer grumliga och oklara, för mig, det framstår tyvärr mest som halmstrån....
Citera
2020-05-18, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
SARS hade rensat betydligt bättre även bland nuvarande icke riskgrupper.
Med SARS så hade väl hela befolkningen varit en enda stor riskgrupp?

Mer eller mindre, SARS2 kan nästan ses som ett naturligt vaccin. Men om de inte kom närmre än det här var det ändå inte så jävla bra. Om vi ska se till hur mycket timmar, hjärnkapacitet, pengar och tillgångar det garanterat plöjts ner i det här. Ännu sämre är samhällets respons och beredskap när kunskapen som vanligt finns där men inte används.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in