2020-05-17, 12:46
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Tack så mycket, har väldigt dåliga techkunskaper. När SD raderat kanske han gjort så gott han kunnat för att få det att se bra ut och resultatet blev det vi sett. Men stör mig ändå i sådana fall att han lämnat det han lämnat, kunde han inte raderat allt om han ville se ännu bättre ut? Tänker att han kanske bytte chattmetod helt enkelt(Telegram/annan?) mitt i konversationen med LW och att det är därför det saknas stora bitar...?

Är det klarlag att det de facto saknas något i konversationen mellan SD och LW? Människor som känner varandra väl har ju liksom inte anledning att vara övertydliga i sin kommunikation sinsemellan. LW kan mycket väl ha begripit att ett "har mycket att göra" är detsamma som ett klart "Nej". Det är ju trots allt två personer i konversationen där ingen har anledning att vara tydlig av hänsyn till en tredje.
Citera
2020-05-17, 12:57
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Är det klarlag att det de facto saknas något i konversationen mellan SD och LW? Människor som känner varandra väl har ju liksom inte anledning att vara övertydliga i sin kommunikation sinsemellan. LW kan mycket väl ha begripit att ett "har mycket att göra" är detsamma som ett klart "Nej". Det är ju trots allt två personer i konversationen där ingen har anledning att vara tydlig av hänsyn till en tredje.

Ja så kan det vara, men nu utgår jag ifrån att de två ändå möttes upp där vid planket eller i närheten. Tror du det finns utrymme för annan gm? Eller har jag inte fattat vad du menar kanske?
Citera
2020-05-17, 13:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Ja så kan det vara, men nu utgår jag ifrån att de två ändå möttes upp där vid planket eller i närheten. Tror du det finns utrymme för annan gm? Eller har jag inte fattat vad du menar kanske?

Du förutsätter att det fattas delar i konversationen för att den ser konstig ut för dig.

Den kanske inte var konstig alls för LW och SD? TR påpekar ju att tidigare kontakter mellan MGM och BO har liknande mönster?

SD är ju ett under av klarhet jämfört med en del jag råkat på under min livstid, men man lär sig ganska snabbt när ett "vet inte" eller "kanske" är ett nej, eller att man ibland specifikt måste be om klart svar. Jag antar att LW också hade ganska klar uppfattning om SD och vad han avser med sina uttryck men så hade hon ibland ett driv att bestämma, få sista ordet.

Om det finns utrymme för annan GM? Ja, det gör det väl. LW hade ju flera relationer samtidigt som hon var SDs älskarinna, hon anförtrodde sig till andra, exempelvis väninnor och expojkvänner om trassel i relationer och vad som sagts etc. Alla kanske inte ser det som smickrande ifall de fått reda på det.
Och det är då ändå personer i BOs umgänge.

Om de människor som iakttagits i närheten kvällen den 14 och på natten och morgonen efteråt på något sätt varit bekant med LW är väl oklart. De som sågs kanske inte alls haft med saken att göra men det går ju inte att blankt utesluta det när man inte har rätt på vilka de är.

Du och många andra förutsätter liksom det som inte visats. För mig är ett resonemang i stil med "Eftersom X har mördat Y så innebär X utsaga eller frånvaro av utsaga att denna omständighet bevisar att hen är mördare" inte speciellt dugligt.

Visst man kan säkert tro att SD är skyldig eller inte men det är lite krystat att påstå att vissa saker skulle vara ett indicium av någon vikt öht. Intill dess han kan kopplas till platsen och tiden för mordet behöver han egentligen inget alibi så i detta läge ger inte spekulation om det just något. Som ett exempel.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-05-17 kl. 13:35.
Citera
2020-05-17, 13:52
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Dörren stod på glänt när familjen kom, så jag är övertygad om att SD var inne där någon gång mellan direkt efter mordet och timmarna efter. Hon hade en chatt med J*örgen vid 23.20-tiden (det var väl med honom?) som avbröts tvärt. Inget nattis, inget avslut, inget gonatt - vilket hon alltid gjorde enligt J.

Hon pratade en hel del med JJ under sina sista levnadsdagar - både i telefonsamtal och chatt. I FUP (Aktbil. 158) finns transkriptioner från en hel del inspelade samtal och där framgår att han fanns med i mobilen när hon under lördagskvällen gick och tittade till cachen som SD menat var utsatt för muggelrisk för att det hade röjts mycket vid platsen. Under samtalet framgår att hon inte alls tyckte cachen låg för öppet, men att den behövde nya "batterier". Hon nämner även att "de andra tittar på Eurovison". Det är alltså för att titta till sin cache hon lämnar födelsedagskalaset för Ar*n som hölls hemma hos UW.

LW tyckte alltså att cachen som SD ville att de skulle ordna med på fredagskvällen inte var utsatt för muggelrisk, däremot behövdes nya batterier. Vi är flera som upplever att det saknas något i chatten mellan LW och SD från måndagskvällen och kanske det handlar om att SD erbjöd sig att komma förbi med batterier och att de skulle ta sig till cachen tillsammans. Därför valde hon bra skor och fleecejackan? Jag tror inte hon lämnade dörren på glänt. Nej, den har nog öppnats efteråt av SD då han smugit in för att kontrollera om han glömt någon detalj.

En annan sak som framkommer från transkriptionerna är att JJ talade med LW om att något var fel på checkern till cachen "Ord som beskriver världen", men det visade sig under samtalets gång att det inte var något fel. Kanske hon blev påmind om tankar kring SD och tider som varit? Hon ser HD:s FTF-logg och tycker att den ska bort eftersom hon inte tagit loggen?
Det handlar alltså om den cache vars loggremsa LW skickade en bild på till SD strax innan hon blev mördad.

PS SD hade enligt Medinsyn väldigt bra koll på vilka som LW hade kontakt med under kvällen och det tycker jag framgår i FUP att det stämde bra. Det är också intressant att han hade så bra koll vilka LW hade kontakt med under kvällen.
Annars kanske SD har fler trådvänner (inte bara polisvänner) som kan vidimera vem som var den sista kontakten som inte fick svar. Ds
Senast redigerad av Honan6 2020-05-17 kl. 14:10.
Citera
2020-05-17, 14:01
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Dörren stod på glänt när familjen kom, så jag är övertygad om att SD var inne där någon gång mellan direkt efter mordet och timmarna efter. Hon hade en chatt med J*örgen vid 23.20-tiden (det var väl med honom?) som avbröts tvärt. Inget nattis, inget avslut, inget gonatt - vilket hon alltid gjorde enligt J.

>Nå om du är så övertygad om att SD var inne hos LW ngn gång mellan direkt efter mordet och timmarna efter kan du bevisa det?

Sen är du osäker på om det var med J*örgen LW chattade med. Mkt osäkert i dina övertygande.
Citera
2020-05-17, 14:19
Medlem
Citat:
Det behöver inte vara kyrkligt alls. När en djupt deprimerad person blir någon annan i sitt uttryckssätt kan det nog vara hyfsat skrämmande för partnern. Samtidigt som det nog finns ett motstånd till att lämna den sjuke, man kanske inte vill lämna den sjuke om man väntar att denne ska bli frisk och bli sig själv igen.
För ganska länge sedan blev det uppståndelse då en man från Nederländerna vill jag minnas gick ut och biktade sig offentligt med att han hade varit otrogen mot sin svårt cancersjuka fru. Han hade inte klarat att lämna henne, han hade sett det som självklart att finnas där praktiskt när hon var dålig såväl fysiskt av sjukdomen och mediciner som bryter ned och ävenstarka smärtstillande samt psykiskt.
Men han kunde inte dela medsig av sin oro, ångest etc i äktenskapet med den sjuka frun.
Det var nog inget religiöst i det.

Inte säkert heller från HDs föräldrar, dottern var svårt sjuk svärsonen stannade och såg efter henne tålmodigt ändå och hon blev bättre efter några år. Jag tänker det som förälder är svårt att i de fallet vara särskilt njugg om att barnets partner sökt sig till en annan relation. Hade han inte gjort det så kanske han inte orkat vara den som uppmärksammar hur HD har det?

Tänkte mer att en stor del av dem jag hört
I rättegången på yt verkar tillhöra nån speciell
Församling . Att det är därav all förlåtelse förståelse och nästan helgonförklarande av sd .
Får liksom en känsla att församlingen är viktig lite Knutby , lite mordet på Madelene . Just det här hålla ihop ljuga för att skydda varann
Citera
2020-05-17, 14:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
>Nå om du är så övertygad om att SD var inne hos LW ngn gång mellan direkt efter mordet och timmarna efter kan du bevisa det?

Sen är du osäker på om det var med J*örgen LW chattade med. Mkt osäkert i dina övertygande.

Jo, det var JJ som hon chattade med strax innan hon lämnade bostaden utan att avsluta som hon annars brukade (enligt flera).

Om någon har varit inne i bostaden efter mordet, det kan vi bara spekulera om. För mig är det inte längre uteslutet.

Tidslinje

23:00:25------------skickar SD arbetsmail
23:00:55------------SD-->LW "Kom precis. Svarar på jobbmail. Har lite måsten"
23:01:13------------LW-->SD, bild på loggremsa (L*enas sista bild till SD)
23:21:58------------LW-->JJ "haha"
23:22:02------------LW-->JJ "kom på själv?" Lenas sista meddelande
23:22:38------------JJ-->LW L*ena läser inte meddelandet
23:23 ca------------LW påbörjar promenad från hemmet
23:25- 23:36-------LW pågående aktivitet, stillastående
23:38:43-----------LWs mobil, sista registrerade punkten. En bit utanför fyndplatsen (A 166/22)
23:30-23:33 SKRIK
Citera
2020-05-17, 14:31
Medlem
Citat:
Du förutsätter att det fattas delar i konversationen för att den ser konstig ut för dig.

Den kanske inte var konstig alls för LW och SD? TR påpekar ju att tidigare kontakter mellan MGM och BO har liknande mönster?

SD är ju ett under av klarhet jämfört med en del jag råkat på under min livstid, men man lär sig ganska snabbt när ett "vet inte" eller "kanske" är ett nej, eller att man ibland specifikt måste be om klart svar. Jag antar att LW också hade ganska klar uppfattning om SD och vad han avser med sina uttryck men så hade hon ibland ett driv att bestämma, få sista ordet.

Om det finns utrymme för annan GM? Ja, det gör det väl. LW hade ju flera relationer samtidigt som hon var SDs älskarinna, hon anförtrodde sig till andra, exempelvis väninnor och expojkvänner om trassel i relationer och vad som sagts etc. Alla kanske inte ser det som smickrande ifall de fått reda på det.

Om de människor som iakttagits i närheten kvällen den 14 och på natten och morgonen efteråt på något sätt varit bekant med LW är väl oklart. De som sågs kanske inte alls haft med saken att göra men det går ju inte att blankt utesluta det när man inte har rätt på vilka de är.

Du och många andra förutsätter liksom det som inte visats. För mig är ett resonemang i stil med "Eftersom X har mördat Y så innebär X utsaga eller frånvaro av utsaga att denna omständighet bevisar att hen är mördare" inte speciellt dugligt.

Visst man kan säkert tro att SD är skyldig eller inte men det är lite krystat att påstå att vissa saker skulle vara ett indicium av någon vikt öht. Intill dess han kan kopplas till platsen och tiden för mordet behöver han egentligen inget alibi så i detta läge ger inte spekulation om det just något. Som ett exempel.

Visst är SD ett under av klarhet. Det framgår tydligt i hans uttalanden under rättegången. Raka svar utan att tveka. Och indicierna som förs fram mot SD kan man inte ha den ringaste tilltro till. Hans närhet till LW är ovidkommande liksom påstådda mordhot mot LW. Deras kontroverser kan omöjligen göra att SD borde granskas som misstänkt liksom SDs sex års utomäktenskapliga sexuella förbindelser. Nu orkar jag inte räkna upp alla andra indicier som man helt kan bortse från. Och varför ha ett konkret alibi när det inte behövs?
Citera
2020-05-17, 14:39
Medlem
Citat:

Hej @Picasso2

Enligt mitt sätt att se det hela har du helt rätt i detta fallet. Jag är också väldigt övertygad om att den pilske kanin-hövdingen och Mållganísten SD återvände till L*na Wesstr*m's bostadsrätt en tid efter mordet bakom bullerplanket för att sätta Polisen på villospår, detta genom att då ha ställt L*na Wesstr*m's ytterdörr till bostadsrätten i ett gläntläge, den pilske Mållganísten lyckades ju med just detta villospåret vid det då aktuella tillfället ... åtminstone en tid framåt tills L*na Wesstr*m senare därefter upptäcktes brutalt och hänsynslöst döds-misshandlad bakom bullerplanket under Lördags-eftermiddagen den 19:e Maj året 2018 klockan-strax-efter 14:33 då den avlidna kvinno-kroppen hade rapporterats till Polisen av två stycken privat-personer. Även JG var ju på skriv-hugget beträffande den då upptäckte och avlidna kvinno-kroppen bakom bullerplanket.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-17, 14:42
Medlem
drunknars avatar
Citat:

Ok jo du har en poäng där med att de verkar ha många egna sätt att kommunicera men då borde du presentera något slags försök till tolkning av den famösa sista chatten som sätter SD och LW vid planket. Om du inte tror att de möts där så undrar jag hur de kommer till platsen. Visserligen kan det finnas ett mikroskopiskt teoretiskt utrymme för alternativ gm men inget spår av sådan har kunnat visas upp av någon. Den 11/5 hade sådant kunnat pekats på men 14/5 är en annan femma. Och det är ingen domstol vi befinner oss i så ingen behöver kunna bevisa något här men jag tycker något ska presenteras om man inte tror på SD. Ärligt talat blir det ganska löjligt och överdrivet motvalls att ospecificerat hänvisa till annan gm med alla indicier mot SD som finns uppradade. Men det är endast min åsikt.

Han behöver ett alibi för att av "folket" kunna betraktas som oskyldig med tanke på alla indicier som pekar på honom. Sen att det inte räcker i domstol är en sak men domstolar avgör inte vad som har hänt utan vad som går att bevisa har hänt. Stor skillnad.

SD ett under av klarhet? Den bilden undrar jag var du har fått, vittnen i fup beskriver inte honom så direkt och hans insatser i egna förhör pekar rakt åt andra hållet. Vad gör honom till ett under av klarhet?
Citera
2020-05-17, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, det var JJ som hon chattade med strax innan hon lämnade bostaden utan att avsluta som hon annars brukade (enligt flera).

Om någon har varit inne i bostaden efter mordet, det kan vi bara spekulera om. För mig är det inte längre uteslutet.

Tidslinje

23:00:25------------skickar SD arbetsmail
23:00:55------------SD-->LW "Kom precis. Svarar på jobbmail. Har lite måsten"
23:01:13------------LW-->SD, bild på loggremsa (L*enas sista bild till SD)
23:21:58------------LW-->JJ "haha"
23:22:02------------LW-->JJ "kom på själv?" Lenas sista meddelande
23:22:38------------JJ-->LW L*ena läser inte meddelandet
23:23 ca------------LW påbörjar promenad från hemmet
23:25- 23:36-------LW pågående aktivitet, stillastående
23:38:43-----------LWs mobil, sista registrerade punkten. En bit utanför fyndplatsen (A 166/22)
23:30-23:33 SKRIK
En utmärkt tidslinje. Vi lär tyvärr inte få veta om någon traskat in i bostaden i anslutning till mordet, samma natt. Om nu inte SD faller till föga och erkänner. Det kommer ju inte att hända i den här vändan i alla fall. Han är frikänd, det gick inte att styrka ända in i mål. Men jag är övertygad om att det fortfarande är febril verksamhet bakom kulisserna. När mobilen var stillastående på brottsplatsen - det är tio minuter. Tio minuter av dödsmisshandel. Stackars människa.
Citera
2020-05-17, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

PS SD hade enligt Medinsyn väldigt bra koll på vilka som LW hade kontakt med under kvällen och det tycker jag framgår i FUP att det stämde bra. Det är också intressant att han hade så bra koll vilka LW hade kontakt med under kvällen.

Just den saken har jag inte lyckats förstå. Hur kunde SD veta att JS och LW diskuterat mobilladdare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in