2020-05-14, 09:39
Medlem
Nu går det ju som sagt att söka K anställning som jägare utan utbildning, men man bör veta att normalt har de som gjort utbildningen på förbandet förtur till anställningen. Därefter kommer de kolla på ditt CV och slutligen tester. Har du 3 månaders GMU mot hemvärnet och inte kan tillföra något alldeles speciellt(rekommendation eller civil utbildning till sjuksköterska inom akutvård kanske) kommer du inte bli kallad till tester. Sen är det ju de du gör på testerna som påverkar i kombination med attityd och tidigare utbildning. På AJB skulle nog en spaningssoldat eller jägare från K3 gå före en ubåtsman om inte ubåtsmannen utmärkt sig väldigt.

Sen är det ju så att FM utbildar mot befattningar, syftet är att man skall krigsplaceras efter 9 månader och inte söka andra jobb. Alltså en fråga om resurser.
Citera
2020-05-14, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Nu går det ju som sagt att söka K anställning som jägare utan utbildning, men man bör veta att normalt har de som gjort utbildningen på förbandet förtur till anställningen. Därefter kommer de kolla på ditt CV och slutligen tester. Har du 3 månaders GMU mot hemvärnet och inte kan tillföra något alldeles speciellt(rekommendation eller civil utbildning till sjuksköterska inom akutvård kanske) kommer du inte bli kallad till tester. Sen är det ju de du gör på testerna som påverkar i kombination med attityd och tidigare utbildning. På AJB skulle nog en spaningssoldat eller jägare från K3 gå före en ubåtsman om inte ubåtsmannen utmärkt sig väldigt.

Sen är det ju så att FM utbildar mot befattningar, syftet är att man skall krigsplaceras efter 9 månader och inte söka andra jobb. Alltså en fråga om resurser.

Förstår de med resurserna osv men vilken utbildning skulle du rekommendera då för att lättast komma in ?
Citera
2020-05-14, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ComfyyY
Förstår de med resurserna osv men vilken utbildning skulle du rekommendera då för att lättast komma in ?
Jägare AJB, går inte det K3. Annars en spaning eller skyttebefattning, jag skulle säga att I19 spaning är det närmaste du kan komma och kommer hjälpa dig mer än skytte på P7. Men mycket kommer hänga på hur du presterar oavsett utbildning.

Sen varför ska du bli jägare på AJB, skytte på P7 är oxå kul så var inte för låst till nått.
Citera
2020-05-15, 08:53
Medlem
Fan va alla är kåta på jägare.... satt griller i huvudet på varenda 18-åring, hur kul kan det va?
Citera
2020-05-16, 12:37
Medlem
[quote=CHerlieperker123|71562754]
Citat:
Ursprungligen postat av Ghast46
Hur kommer det sig att det fungerar så? För mig låter det konstigt eller ingår en grundläggande utbildning inom befattningen när man väl blivit godkänt för en annan befattning än den man gjorde under GMU?[/QUOTE

...Under din anställning kommer du att få kompletterande utbildning i det du saknar för att officiellt bli t.ex. jägarsoldat detta innebär samma prov som dem som gör värnplikt dock får du lön etc.

Ah, det där förklarar saken.

Citat:
Ursprungligen postat av Svetsarenstefan
Fan va alla är kåta på jägare.... satt griller i huvudet på varenda 18-åring, hur kul kan det va?

Jag blev också förvånad över det. Måste bero på att det känns mer allvarligt och utmanande.
Citera
2020-05-18, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av khimiya
Har någon mer frågor om mönstringen, exempelvis träning eller tips inför intelligenstest och psykolog-intervju är det bara att skicka ett pm, jag hjälper gärna till.

Hur går psykologtestet till? Vad frågar dom om? Vad ska man undvika att säga?
Citera
2020-05-18, 19:47
Medlem
Det står på rekryt sidan att de inte tar emot fler antagningar efter 18:e maj. Ingen information på hur länge. Någon som jobbar på FM som kan svara på det?
Citera
2020-05-18, 21:38
Medlem
kjellouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghast46
Det står på rekryt sidan att de inte tar emot fler antagningar efter 18:e maj. Ingen information på hur länge. Någon som jobbar på FM som kan svara på det?
Se nedanstående tweets

https://twitter.com/Rekryteringsmyn/status/1262291424067964928

https://twitter.com/Rekryteringsmyn/status/1262316972425072640
Citera
2020-05-19, 15:29
Medlem
[quote=ComfyyY|71564843]
Citat:
Ursprungligen postat av CHerlieperker123

Men borde inte de vara svårare då man måste vänta på att de ska söka jägare o kanske fler som vill bli de ?

Dem söker jägare minst en gång per år, skulle inte säga att det är svårare. Det är en helt vanlig anställningsintervju med tester som vilket jobb som helst.

Framförallt så märker även många efter grundutbildningen att jägar/spaning inte är så jävla roligt som man kan tro och söker sig till andra tjänster där det är mer pang pang och fart typ Säksoldat eller skyttesoldat etc
Citera
2020-05-20, 12:11
Medlem
Hallå där stridspittar. Hoppas ni kan hjälpa mig med någonting som driver mig till vansinne. När jag gjorde lumpen för hundra år sedan hade vi något slags kasern/nattvakt som fick hänga på sig ett rejält tingest runt halsen. Som en stor bricka över bröstet fäst i en kedja man hade runt halsen. Jag sitter och försöker komma på vad den där makapären kallades men kan inte hitta någonting. Har tittat igenom åtskilliga PDF:er om utrustning i svensk militärhistoria men hittar verkligen ingenting. Någon som vet vad jag talar om?

Evigt tacksam
Citera
2020-05-20, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosbiusDesigns
Hallå där stridspittar. Hoppas ni kan hjälpa mig med någonting som driver mig till vansinne. När jag gjorde lumpen för hundra år sedan hade vi något slags kasern/nattvakt som fick hänga på sig ett rejält tingest runt halsen. Som en stor bricka över bröstet fäst i en kedja man hade runt halsen. Jag sitter och försöker komma på vad den där makapären kallades men kan inte hitta någonting. Har tittat igenom åtskilliga PDF:er om utrustning i svensk militärhistoria men hittar verkligen ingenting. Någon som vet vad jag talar om?

Evigt tacksam
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vakthavande_bef%C3%A4l
Dagbricka
Citera
2020-05-20, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vakthavande_bef%C3%A4l
Dagbricka

Ahh där har vi det, tack som tusan!
Citera