2020-05-18, 19:25
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coyote60
Lagligt att sälja sex ,men kriminellt köpa.
killar är skurkar och tjejer är änglar.

Inte konstigt att kriminella ligor tar business till Sverige , de gynnar ju att sälja o trafficking.

Jo det kan tyckas lite märkligt att ett land som för ett officiellt narrativ att alla sexsäljande kvinnor är offer för människohandlare samtidigt väljer en lagmodell som gör deras situation helt laglig.
Citera
2020-05-18, 19:25
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Man kan nog anta att sexköpare inte har särskilt mycket empati för andra människor ja. Om man är en hänsynsfull empatisk person som vill andra människor väl har jag väldigt svårt att se hur det går ihop med att köpa sex.

Tjaa... det samma kan ju sägas om fortkörare som riskerar andra människors liv, rattfyllon, folk som låter skumma polacker bygga trädäck orimligt billigt, folk som köper brasilianskt nötkött, kör bensinbil, etc. etc. etc. Menar du att alla som gjort något av ovanstående saknar empati för andra människor?

Eller varför menar du annars att "man kan anta" att de inte har empati för andra människor? Låter snarare som att du antar detta pga. att du blivit indoktrinerad av moraliska fundamentalister?
Senast redigerad av GrillTekniker 2020-05-18 kl. 19:30.
Citera
2020-05-18, 19:36
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Tjaa... det samma kan ju sägas om fortkörare som riskerar andra människors liv, rattfyllon, folk som låter skumma polacker bygga trädäck orimligt billigt, folk som ger pengar till tiggare, etc. etc. etc. Menar du att alla som gjort något av ovanstående saknar empati för andra människor?

Människor som kör vårdslöst är inte särskilt hedersvärda i min bok. Dock vill jag inte likställa det med empatilöst på samma sätt som jag gör med sexköp.
Varför jag är av åsikten att empatilöshet och sexköp hör ihop är att man utför en handling direkt mot en person, mellan fyra ögon. Under tiden mannen använder hennes kropp, till faktiskt det intimaste som finns, och som är biologiskt avsett för njutning och för att göra barn, så kan han inte bry sig särskilt mycket om ifall hon har ont, har det skönt, gillar det, eller inte. Han vet heller ingenting om hennes bakgrund, och det är rätt så klarlagt att många prostituerade har trasig bakgrund och psykisk ohälsa. Det finns säkert en och annan som gör det för att de VILL, och har god psykisk hälsa, men de tillhör inte majoriteten.
Man kan inte veta vem man köper sex av, om personen är utnyttjad, traffickad eller vad som ligger bakom. Att ändå använda denna människa för sin egen njutning genom att be henne utföra en avsugning, utföra ett samlag med henne, ( man hör dessutom talas om en del övergrepp), det kan inte bli annat än empatilöst, hänsynslöst och dessutom hyfsat självgott och självcentrerat. "Jag har rätt till".

Hur man kan drista sig till att tycka att det är fullt ok att be en annan människa, mot betalning, att suga av en främmande mans kuk, är faktiskt helt obegripligt.
Empatilöst? JA.
Citera
2020-05-18, 19:37
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Man kan nog anta att sexköpare inte har särskilt mycket empati för andra människor ja. Om man är en hänsynsfull empatisk person som vill andra människor väl har jag väldigt svårt att se hur det går ihop med att köpa sex.

Du tror alltså inte att det finns folk som säljer sex av fri vilja? I Paolo Roberto tråden postade någon den här länken där kvinnor, män (och transpersoner) lägger ut annonser och helt ärligt verkar det inte som någon blir tvingad till det. https://www.rosasidan.ws
Citera
2020-05-18, 19:39
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Det verkar ju som att de flesta feminister - iallafall de som hörs och syns mest - tror att ett sexköp går till så att ett äckligt svin till mansgris kommer in till en fastkedjad stackars hora som lever i total misär, är psykiskt nerbruten och egentligen bara vill fly därifrån.

Han våldtar sedan henne och njuter av att se henne plågas och lida.

Det är vinnarna som styr narrativet, och vi kvinnor är vinnarna i sexdebatten. Vi utnyttjar med bravur den svagbegåvade svenska mannens naivitet, och dessutom behåller vi knullpengarna. - Man får inte vara dum, sörru !
Citera
2020-05-18, 19:42
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Människor som kör vårdslöst är inte särskilt hedersvärda i min bok. Dock vill jag inte likställa det med empatilöst på samma sätt som jag gör med sexköp.
Varför jag är av åsikten att empatilöshet och sexköp hör ihop är att man utför en handling direkt mot en person, mellan fyra ögon. Under tiden mannen använder hennes kropp, till faktiskt det intimaste som finns, och som är biologiskt avsett för njutning och för att göra barn, så kan han inte bry sig särskilt mycket om ifall hon har ont, har det skönt, gillar det, eller inte. Han vet heller ingenting om hennes bakgrund, och det är rätt så klarlagt att många prostituerade har trasig bakgrund och psykisk ohälsa. Det finns säkert en och annan som gör det för att de VILL, och har god psykisk hälsa, men de tillhör inte majoriteten.
Man kan inte veta vem man köper sex av, om personen är utnyttjad, traffickad eller vad som ligger bakom. Att ändå använda denna människa för sin egen njutning genom att be henne utföra en avsugning, utföra ett samlag med henne, ( man hör dessutom talas om en del övergrepp), det kan inte bli annat än empatilöst, hänsynslöst och dessutom hyfsat självgott och självcentrerat. "Jag har rätt till".

Hur man kan drista sig till att tycka att det är fullt ok att be en annan människa, mot betalning, att suga av en främmande mans kuk, är faktiskt helt obegripligt.
Empatilöst? JA.

Suck, det gamla vanliga dravlet om "trasig bakgrund". Det hittar du i alla yrkeskategorier och fritidsintressen. Har hittills aldrig hört någon oroa sig för att asbestsanerare är trasiga och "utsatta" människor med dödslängtan. Inte heller extremsportutövare, äventyrare eller andra som gör saker som de flesta av oss avstår eftersom vi anser att riskerna är för stora.

Tack iallafall för att du försöker besvara trådens frågeställning. Jag uppfattar det som att du tror att ett sexköp går till så att köparen går in i ett rum och har sex med säljaren utan att de överhuvudtaget pratar med varandra? Finns säkert en hel del sådana fall, men även fall där köparen betalar för sällskap, och där det rentav aldrig blir något sex.
Senast redigerad av GrillTekniker 2020-05-18 kl. 19:47.
Citera
2020-05-18, 19:43
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Du tror alltså inte att det finns folk som säljer sex av fri vilja? I Paolo Roberto tråden postade någon den här länken där kvinnor, män (och transpersoner) lägger ut annonser och helt ärligt verkar det inte som någon blir tvingad till det. https://www.rosasidan.ws

Jag skrev ju att det finns säkert exempel på kvinnor som gör det för att de vill men knappast majoriteten. Och det är det faktum att man aldrig vet om personen gör det av vilja eller andra orsaker.
Vad som bekymrar mig i frågan utöver fri vilja, är hur det är ställt i huvudet på en man som köper sex.
Citera
2020-05-18, 19:50
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Suck, det gamla vanliga dravlet om "trasig bakgrund". Det hittar du i alla yrkeskategorier och fritidsintressen.

Tack iallafall för att du försöker besvara trådens frågeställning. Jag uppfattar det som att du tror att ett sexköp går till så att köparen går in i ett rum och har sex med säljaren utan att de överhuvudtaget pratar med varandra? Finns säkert en hel del sådana fall, men även fall där köparen betalar för sällskap, och där det rentav aldrig blir något sex.

Ja jag vet inte hur ett sexköp går till, jag kan vara se på frågan objektivt utifrån vad man läser och ser i statistiken.
Men ingen kan väl påstå att det är en hälsosam transaktion mellan människor?
Jag anser inte heller att det är hälsosamt att jag skulle ha en fattig arbetare från Indien som arbetar i min trädgård om dagarna medan jag sitter och tittar på. Det vore också anledning att ifrågasätta människosynen hos mig, eller min förmåga till empati, om jag hade gjort en sån sak.
Det handlar i grunden om att man använder sig av en annan människa i en utsatt position. Istället för att visa denna människa respekt så väljer vissa att använda dem för sin egen njutning eller fördel. Det finns dessvärre gott om såna människor, och mänskligheten är inte särskilt vacker på många håll.
Men, det ändrar inte det faktum att de som har förmåga till empati och som har lyckats få någon form av grundläggande syn att människor är värda något för sig själva, inte bara för andra, kommer tycka att sexköp och annat utnyttjande är gräsligt.
Citera
2020-05-18, 20:02
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Jag anser inte heller att det är hälsosamt att jag skulle ha en fattig arbetare från Indien som arbetar i min trädgård om dagarna medan jag sitter och tittar på. Det vore också anledning att ifrågasätta människosynen hos mig, eller min förmåga till empati, om jag hade gjort en sån sak.

Snälla, utveckla hur du tänker nu? Ser denna typen av argument ibland och förstår det inte.

Om du betalat indiern 1500 kr/timmen, vad är isåfall problemet?
Citera
2020-05-18, 20:05
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Jag skrev ju att det finns säkert exempel på kvinnor som gör det för att de vill men knappast majoriteten. Och det är det faktum att man aldrig vet om personen gör det av vilja eller andra orsaker.
Vad som bekymrar mig i frågan utöver fri vilja, är hur det är ställt i huvudet på en man som köper sex.

En man som köper sex av kvinna som blir hotad/tvingad till prostitution är naturligtvis mycket fel. Men hur många blir egentligen tvingade? Även om man är fattig och söker sig till rikare länder och prostitution så handlar det oftast inte om vare sig tvång eller att man svälter, utan man söker genvägar till lyxgrejer och det fina livet. Kolla bara alla tjejer som säljer sex på ställen som Dubai. Ingen tvingar dem. De måste inte göra det. Det finns andra jobb och andra sätt att tjäna pengar.
Sen finns det ännu en kategori och det är de som kombinerar sexjobb med nöje, de som är sexberoende och liknande.
Senast redigerad av stone_sleeper 2020-05-18 kl. 20:08.
Citera
2020-05-18, 20:27
Medlem
RysktTrollkontos avatar
Med vilken rätt uttalar du, Ziaya, dig om ensamhet? Vad vet du om total avsaknad av närheten till en annan människa?

Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Jag skrattar, med viss frustration, åt din förvrängda uppfattning. Väldigt många sexköpare är familjefäder med god ekonomi som vill ha lite tjofadderittan vid sidan om. Kvinnorna gör det för stålarna och kärlek har inget med det att göra.

Visst. På den punkten håller jag med dig. Familjefäder, som har gott om pengar och som får all den kärlek de någonsin kan önska och behöva från sin kära hustru och sina barn, är det inte det minsta synd om.

Bilden av de älskade familjefäderna som får både kärlek hemma och som har råd att betala för ännu mer av den varan tjänar dock bara som kontrast till att förstärka armodet för den grupp jag skriver om. Jag skriver om de män som lever ett liv helt i avsaknad av mänsklig närhet. Jag skriver om de ensamma män som efter månader av sparande står redo att betala motsvarande en förmögenhet för bara ett par ögonblick av beröring från en annan mänsklig varelse och som för blott denna längtans skull riskerar att dömas till långa fängelsestraff, att hängas ut till allmänt förakt och att betraktas som vore de värre än mördare. Är det rätt?

Och de kvinnor, som lever med sådant överflöd av mänsklig närhet och vars närhet är så åtrådd att de till och med kan kräva betalt för den, de går fria och betraktas närmast som offer. Är det rätt?

Jag frågar dig, återigen, Ziaya, med vilken rätt uttalar du dig? Har du över huvud taget någon förmåga till medkänsla med ensamma människor?
Citera
2020-05-18, 20:38
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Jag skrattar, med viss frustration, åt din förvrängda uppfattning. Väldigt många sexköpare är familjefäder med god ekonomi som vill ha lite tjofadderittan vid sidan om. Kvinnorna gör det för stålarna och kärlek har inget med det att göra.

Det var en ganska klockren beskrivning av min situation i alla fall. Men visst, familjefäder kan nog vara vanligare.

Citat:
Svar på TS. Alla feminister tror inte att alla torskar njuter av att förnedra. De inser bara att torskarna skiter i om kvinnan njuter eller inte. De köper fitta helt enkelt. De köper även makten att bestämma över knullet. En del intalar sig så klart att det är en lycklig hora de drar över, oavsett om det är så eller inte.

Nej, det är säljaren som bestämmer över knullet, inte köparen.

Citat:
De som köper fattiga östeuropéer på undangömda lägenhetsbordeller går däremot säkert igång på förnedring och tvång.

Ja, det finns betydligt bättre ställen om man vill köpa sex. Skulle själv aldrig sätta min fot i en undangömd lägenhetsbordell. Men att alla som gör det går igång på tvång och förnedring tvivlar jag på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in