Citat:
Ursprungligen postat av
GrillTekniker
Tjaa... det samma kan ju sägas om fortkörare som riskerar andra människors liv, rattfyllon, folk som låter skumma polacker bygga trädäck orimligt billigt, folk som ger pengar till tiggare, etc. etc. etc. Menar du att alla som gjort något av ovanstående saknar empati för andra människor?
Människor som kör vårdslöst är inte särskilt hedersvärda i min bok. Dock vill jag inte likställa det med empatilöst på samma sätt som jag gör med sexköp.
Varför jag är av åsikten att empatilöshet och sexköp hör ihop är att man utför en handling direkt mot en person, mellan fyra ögon. Under tiden mannen använder hennes kropp, till faktiskt det intimaste som finns, och som är biologiskt avsett för njutning och för att göra barn, så kan han inte bry sig särskilt mycket om ifall hon har ont, har det skönt, gillar det, eller inte. Han vet heller ingenting om hennes bakgrund, och det är rätt så klarlagt att många prostituerade har trasig bakgrund och psykisk ohälsa. Det finns säkert en och annan som gör det för att de VILL, och har god psykisk hälsa, men de tillhör inte majoriteten.
Man kan inte veta vem man köper sex av, om personen är utnyttjad, traffickad eller vad som ligger bakom. Att ändå använda denna människa för sin egen njutning genom att be henne utföra en avsugning, utföra ett samlag med henne, ( man hör dessutom talas om en del övergrepp), det kan inte bli annat än empatilöst, hänsynslöst och dessutom hyfsat självgott och självcentrerat. "Jag har rätt till".
Hur man kan drista sig till att tycka att det är fullt ok att be en annan människa, mot betalning, att suga av en främmande mans kuk, är faktiskt helt obegripligt.
Empatilöst? JA.