2020-05-18, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Och utrikesministern tycker att vi blir "diskriminerade"? Va? Haha, snacka om dålig självinsikt och förmåga till reflektion över läget i landet.... Vad tycker hon de skulle ha gjort istället? Släppt in tusentals smittade svenskar, eller vadå. Och riskera rasera allt deras hårda arbete mot smittan...

Vi tycker inte att det är bra att man gör skillnad på olika EU-länder såhär. Jag och regeringen är noga med att säga att man inte ska diskriminera mellan olika länder när man nu öppnar, (från artikeln).

Det underliga i hela historien är att Danska medborgare får röra sig fritt i Sverige utan konsekvenser från den sittande regeringen. Det är ett rent populist-beslut således.
I Norge får mig veterligen, norska medborgare som varit i Sverige, sitta i 10 dagars karantän. Där finns det åtminstone ett viss logik beslutet.
Citera
2020-05-18, 17:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Tror du att det är politikerna i länder som Tyskland, Spanien, UK, Österrike osv, där politikerna får stå i rampljuset för dom beslut man gör gällande covid-19, är dom som står för den kompetensen?

Givetvis är smittskydd en av dom absolut viktigaste parametrarna i hur man hanterar en pandemi. Men det måste vägas samman med en rad andra parametrar. I slutändan är det politiska avvägningar och beslut som måste tas tas av politiker som kan stå till svars inför dom beslut som tagits. Väl underbyggda av expertmyndigheterna givetvis.

Ta UK t ex. Witty verkar fortfarande tycka att dom skulle fortsatt med samma strategi som Sverige haft. Boris Johnson svängde 180 grader och slutade lyssna på sina närmaste rådgivare bara för att Bozo Ferguson släppte en pajasrapport.
Citera
2020-05-18, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Angående morfinplan och dess effekt på Cov-2 sjuka patienter, hänvisar jag till nedanstående artikel som talar för sig själv. Om en patient har svårt att andas och får morfin då slår man ut syre receptorerna och patienten slutar kämpar för att gå syre i sig. Det är ingen lindring. Detta ett effektivt medel att ta livet av såna patienter, speciellt om de är gamla.
När det gäller att förbruka resurser på de gamla, för det första det handlar inte om jätte mycket resurser. En sygas tub och ett dropp kostar inte så hemskt mycket för vården.
De här människorna har byggt upp ett samhälle. Ska de inte få belasta vården för en syrgas tub som kostar 500 spänn och lika mycket för ett dropp ?!
Nu pratar vi om palliativ vård. Syrgas ingår i den palliativa vården i hela världen. Det är internationella riktlinjer. Men inte just nu i Sverige.
Rädda liv känner ingen ålder. Hur kan du säga att en 85 åring lever på övertid ?
Känner många 85 åringar som trivs väldigt bra med livet.
Man kan diskriminera bort de äldre från vården pga deras ålder !
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27418553/

Men det är ju precis samma sak med syrgasen som också kan slå ut den egna andningen. Därför kan man inte påstå att syrgas vore lösningen. Du kan döda en patient med andningssvårigheter med syrgas likaväl som med morfin.

Jag har inte sagt att åldringarna inte får kosta eller att syrgas är dyrt. Jag säger att det inte är lösningen trots att många alarmister tycks tro det. Och att vi inte kan trolla fram fler läkare/sjuksköterskor hur mycket vi sen än skulle vilja (om det råder brist på dem).

Det är många som lever över 90+, men likaväl måste även du erkänna att medellivslängden i Sverige för män är 81 och för kvinnor 85. Den som lever längre än de flesta – lever ju på ”övertid”. Hen borde vara nöjd.
Citera
2020-05-18, 17:27
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag bara tillämpar samma tankesätt som råder vid höga dagssiffror. Eftersläpning ignoreras då, och vi är värst i världen i döda per dag per capita heter det då.

Men det kanske bara går att ignorera eftersläpning vid höga dödstal? Verkar vara en regel i tråden.

Håller med om att det är så. Det är idiotiskt att kolla på siffrorna för en enskild dag. Tyvärr är inte siffrorna särskilt uppmuntrande om man använder ett längre tidsspann dock.
Citera
2020-05-18, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Och en papaya var infekterad...:-).

Jag är jävligt frustrerad av att vi inte kommit igång med tester i stor volym. Riktigt svagt. Men samtidigt så förstår jag att det tar tid att validera och kvalitetssäkra olika typer av tester som poppar upp på marknaden. Dålig kvalitet på tester är sämre än inga tester, så jag får ge mig till tåls....

Jag skulle också vilja testa mig. Men inte om jag ändå inte kan lita på resultatet.

Tydligen är fingertoppstesterna minst pålitliga. Tråkigt nog.
Citera
2020-05-18, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Går man in på socialstyrelsen har det legat mellan 30 och 50 ungefär de senaste åren där dödsorsak varit influensa. Vi ligger f n på knappt 60 st covidoffer under 50 år. Gissningsvis en del som hade dukat under i influensa annars. Ser ut som inläggningskurvorna pekar uppåt igen. Folk började slappna av runt Valborg och det visar sig nu. Hoppas jag har fel och vi har nått peaken men jag är tveksam.

Influensasäsong varar i ca 32 veckor, enligt Socialstyrelsen. Vi har bara haft covid-dödsfall sen 11 mars, blir väl ca 9 veckor nu.

Så ja som jag sagt där, dödligheten verkar bra mycket större i covid än influensa, enligt tillgänglig info. Covid försvinner nog inte helt, på ett tag, så vi kommer också att få många fler döda tyvärr. Om man tittar på "platån", så går den väldigt, väldigt sakta neråt. Dödstalen kommer sannolikt fortsätta in i sommaren.

Men detta är mitt sista inlägg för att påvisa att covid är allvarligare än influensa. Det är nog det mest söndertjatade ämnet i denna tråd..
Citera
2020-05-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Helsingörs gränshandel med diverse ölbutiker vill ha tillbaka svenskarna. Men det är väl det.

Vet inte det, besöker Netto Tårnby en eller ett par gånger i veckan (den butiken har öppet hela dygnet förresten) och då betalar jag minimalt för Carlsberg Elephant, Tuborg Fine Festival eller Carlsberg Master Brew dryga 15 DKK.
Citera
2020-05-18, 17:34
Medlem
virvelbaggs avatar
Efter att Spanien har gått ut med att bara 5% har varit smittade av corona har vi fått lära oss att deras tester inte är så bra då de kanske är snabbtest och att de inte fått med alla då en del varit så lindrigt sjuka att testen inte kan mäta deras antikroppar och gud vet vad. Tydligen tar dok Norge dessa tester på mer allvar. Kanske inte så konstigt att resultaten vinklas så olika i olika länder då de gynnar eller miss gynnar regeringen och rådande makthavare (som FoHM i Sverige som nog aldrig haft så mycket makt tidigare och får bestämma hur mycket som helst nu). Det är ändå lite komiskt att de Spanska testen nästan fick det till att ha varit fler smittade i Sverige en man först trodde och att i Norge får man det till att de troligen är färre som har haft smittan en man tidigare trodde.
https://www.nrk.no/norge/nye-fhi-beregninger_-viruset-er-mindre-utbredt_-men-mer-dodelig-1.15021397
Citera
2020-05-18, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det har du rätt i. Det kanske är just dessa 40+ som kräver syrgas till äldrevården för att de inte står ut med sin egen dödsångest?
Ja, och det är givetvis också mycket svårt att känslomässigt hantera att sina egna föräldrars dödlighet.
Citera
2020-05-18, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Undrar vilket informationsläge som Danmark, Norge, Finland, Österrike och Tyskland har? Varför ringer inte FHM till dom och frågar?
Bra fråga. Mig veterligen har inget av dessa länder en vetenskapligt underbyggd långsiktig plan.
Citera
2020-05-18, 17:38
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Bra fråga. Mig veterligen har inget av dessa länder en vetenskapligt underbyggd långsiktig plan.
Nej för att du vet inte så mycket. Hur skulle du kunna veta deras långsiktiga plan?
Citera
2020-05-18, 17:38
Medlem
Merwinnas avatar
Folk slappnar av nu - och det är verkligen inte bra! För en månad sedan var det tre-fyra pers på varje buss här där jag bor, ensamresenärer, alla spred ut sig så att de fick maximalt avstånd till varandra, och alla satt alldeles stilla och stela, och bara andades genom näsan med ångest i blicken, typ. Idag var bussen mer än halvfull, och folk satt i grupper och pratade med varandra. Verkade inte vara rädda. Är det likadant där ni bor (om ni reser med kollektivtrafiken)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in