2020-05-18, 14:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Inte i grundskolan. Det är absolut inte självinstruerande utan det krävs många gånger extremt tydliga förklaringar , en till en, eftersom många inte förstår. Sedan har du grupper om 25 elever som läser svenska som andraspråk vilka inte ens förstår väldigt enkla ord i en text. Det tar ofta löng tid för dem att begripa ordets innebörd och även om de slår upp vad det betyder i en ordlista förstår de ändå inte betydelsen.

Det är absolut inte något som är enkelt.

https://skolvarlden.se/artiklar/lararen-var-arbetsborda-under-corona-ar-overmaktig

Många har ju ändå föräldrar som kan hjälpa till. Ofta tror jag föräldrar har mer tid för sina barn och deras inlärning än vad än lärare har som måste hjälpa 25 andra.
Citera
2020-05-18, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Du fattar att jag håller med dig .
Problemet är folket ingjuts /skydd/andra är skyddade.

Du tror inte Mr/Ms Jöns kommer "tumma" lite på karantän/smita iväg och handla/avstånd för "de har "skydd". Massa "".

Jo speciellt efter att FHM massivt propagerat för att munskydd inte hjälper.

Priset för detta syns redan i dödsstatistiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Varför skulle de söka vård om de redan utvecklat antikroppar?

De kanske behöver rehabilitering. Deras lungor kan fungera sämre osv. Detta vet man inte. Jag menar därför att en korrekt utförd vetenskaplig studie ska försöka välja ut personer slumpmässig. Väljer man de som besöker en vårdcentral får man en bias. Det är som att göra en opinionsmätning genom att besöka vårdcentraler - inget seriöst opinionsinstitut skulle göra det. Men nu vet jag inte hur det är, och det borde vara någon journalist som ställer den frågan till FHM, hur de har gjort sin antikroppstudie. Har de gjort sitt urval slumpmässigt eller har de valt ut testpersonerna via vårdcentralerna som Tegnell indikerade idag på presskonferensen.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Donald Trumps metodik nämnde jag ingenting om, och jag vet för lite för att kunna tillföra någonting i den diskussionen. Mitt intryck är att han är kaxig och bullrig.

Både Trump och postmodernister ljuger. De har ingen ideologisk övertygelse för att vara sanningsenliga och anser att de har rätt att ljuga.

Citat:
- Ja, Socialdemokraterna kan klanta till det. Men beträffande Covid-19 så verkar klanterierna ha skedd hos Folkhälsomyndigheten redan innan frågan nådde regeringen. Men jag kan ha uppfattat saken fel.

Ja men regeringen hade kunnat göra mitigering redan i januari när vi normalbegåvade fattade att det var en pandemi på gång. De hade kunnat göra som Taiwan och direkt beställa testkit och masker från inhemska företag för att säkerställa läget i februari-mars. Nu verkar det som det fortfarande saknas testpinnar, i andra halvan av maj (!). Nästan ett halvår efter att Kina larmade omvärlden.

Citat:
Kan du förklara vad du menar? Har du något exempel? Jag misstror inte ditt påstående, men jag är nyfiken på vad du tänker på.

Han talar mot sig själv. Han kan säga precis vad han vill för att han vet att folk inte kommer ihåg vad han sagt tidigare.

Citat:
- På IMDB får jag 3 träffar på "Contagion".

Steven Soderberghs från 2011. Väldigt realistisk bortsett från några detaljer.

Citat:
- Ifall ett land är beroende av ett konstant flöde över gränserna, så uppstår givetvis stora problem ifall gränserna behöver stängas. Det är en fördel att vara någorlunda självförsörjande, och gärna sitta på beredskapslager. Nästa epidemi kan vara ännu mycket farligare än Covid-19, och då behöver man kunna stänga gränserna snabbt, utan alltför mycket tveksamheter över dom bekymmer som uppstår med stängda gränser.

Men det är en spillover-effekt av att stänga ner gränser som leder till problem och dödsfall ex. att viktiga transporter inte sker. Så virusets dödlighet måste vägas mot risken att folk dör till följd av nedstängningarna. När det rör sig om ett virus med ett par procents dödlighet så går det helt enkelt inte att isolera viruset helt, det går bara att minska smittspridningen. Vilket inte är så "bara", Taiwan och Nya Zeeland har i princip allt under kontroll nu.

Citat:
- Ifall man vill undvika panik i gruppen icke utbildade personer, där jag själv ingår, så är oärlighet det sista man ska ägna sig åt.

Jag förstår vad du menar och jag håller med men det finns en typ av lögn som alla pysslar med varje dag och det är att undanhålla viss information. Det är den typen av lögn som FMH, WHO och andra gjort sig mest skydliga till och det är för att det är en integrerad del av en av de viktigaste strategierna man kan välja under en pandemi. Se Soderberghs "Contagion" och Bill Gates-mockup symposiet häromåret där de simulerade en pandemi så fattar du varför.

Citat:
Vi icke utbildade personer vill kunna lita på att experterna gör sitt uppdrag korrekt, och ger allmänheten korrekt information. När vi icke utbildade personer har upptäckt att vi har blivit lurade, så är det svårt att återfå tilliten till den som har lurat oss.

Men de kommer inte göra det om informationen kommer att orsaka fler skador än viruset. Folk klarar inte att göra intelligenta beslut om de inte kan tolka informationen. Det leder till hamstring av toalettpapper, rivningar av 5G-master osv.

Citat:
- Jag vet ingenting om MERS. Kan den sjukdomen sprida sig över gränser utan att förlita sig på människors rörlighet?

Min poäng är att MERS sprider sig fortfarande så här drygt tio år efter.

Citat:
- Men det gjordes ju inte ens några försök att stoppa spridningen. Flygplanen fortsatte att landa med resenärer från länder med pågående smittspridning. Ifall det hade gjorts några verkliga försök att hejda epidemin, så hade jag haft större tilltro till påståenden att epidemin inte hade kunnat stoppas. Nu har jag övergått till att misstro som Folkhälsomyndigheten påstår.

Ja men du väljer ord som "stoppa" vilket är fel. "Hejda" hade varit ett bättre ord. Vi hade kunnat minska spridningen genom att stoppa flygningar från smitthärdar, eller åtminstone haft tvångskarantän på personer som reste därifrån. Kanske såpass mycket att vi kunnat undvika en samhällssmitta inom Europa helt. Men det hade inte räckt om enbart Sverige gjort det och det fattade nog Tegnell och FMH.
Citera
2020-05-18, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Ok jag provar igen:

Detta betyder alltså att rekommendationen är avstånd + munskydd. Men är naturligtvis bättre än inget skydd alls vid nära kontakt.

Där har du problematiken som smyger sig in som inneboende längtan.

Nära kontakt.

Nära kontakt är omöjligt utan halv/helmask/åtgärder avseende förhindra kontaktsmitta.

Folk vill fylla restaurangerna, restaurangerna vill fylla restaurangerna.

Säger bara att "munskydd" är verkningslösa gällande nära avstånd.

Det är utbyte av luft som sprider smittan.

Aerosoler 0-7 um hinner inte "sjunka" om dessa utbyts närmre än 2 meter samt distribueras under en längre tid, i ett mindre utrymme, som tex buss/tunnelbana mm.

Det är dessutom i regel "tyst" på tunnelbana/kollektivtrafik.

Munskydd i en bar = skrik/pys/stänk/ åt sidorna om munskyddet, fingrande på munskyddet, sen biran, sen bardisken.

Distributionsmässigt "riktas" utluften åt sidorna.

Vet inte vilken smittskyddseffekt den riktade luften har.

Återigen visst kan det minska "nivåer" - därav mitt inlägg om Covid-19 storlek, samt att det endast behövs 1 viral partikel.

Det gör mig inte till en motståndare av munskydd.

Agda 92 tycker jag dock borde få helmask på sig när hon vårdas.

Inte en vårdare med kladdigt/använt munskydd vilket pyser utandningsluft åt sidorna samtidigt som denna vårdare stånkar och lyfter Agda.
Senast redigerad av snuttis 2020-05-18 kl. 14:42.
Citera
2020-05-18, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Haha
Ditt sätt att rädda ditt tokfel skulle få vilken mytoman som helst att jubla.

Snacka om att dribbla med siffror....

Inget att jubla över, jag gissade fel helt enkelt. Helt ärligt, trodde det skulle vara TOLV gånger skillnad i döda mellan Sve och Dan men jag gissade fel.

Sedan om Sve förbättrat sina positioner eller Dan försämrat sina situationer, det vete katten!

Jublar knappast över det.
Citera
2020-05-18, 14:39
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nej jag visste inte det, trodde det var mindre än 70 varje dag.
Har inte pratat om folkmord du tänker på någon annan.
Tegnell pratar om ca en vecka tillbaka då 7-dagars medelvärde ligger på ca 70. Denna sida försöker beräkna dagsläget genom att använda en modell som tar hänsyn till historisk eftersläpning. Enligt den ligger vi på ca 60 om dagen just nu(gråa staplar):
https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
2020-05-18, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteMuhammed
Inget att jubla över, jag gissade fel helt enkelt. Helt ärligt, trodde det skulle vara TOLV gånger skillnad i döda mellan Sve och Dan men jag gissade fel.

Sedan om Sve förbättrat sina positioner eller Dan försämrat sina situationer, det vete katten!

Jublar knappast över det.

Det blir över 100 två dagar denna vecka om nu inte Kristi himmelsfärd kommer emellan.
Citera
2020-05-18, 14:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Står i Dagens Industri nu att "Tegnell ser positiv trend". Är väl senaste tre dygnen han avser då antalet inrapporterade fall alltid sjunker under helgen? Det andra är då möjligen att inte lika många dör inom äldreomsorgen som tidigare. Dels beror det på att de "redan gått åt" och dels beror det på att frågan som skyddsmaterial för de anställda har seglat upp på dagordningen. Vad gäller smittspridningen i det öppna samhället däremot, tror jag vi är långt ifrån någon ljusning. Att vi skulle uppnått någon flockimmunitet, eller ens vara i närheten av någon sådan har ju skjutits i sank senaste tiden. Frågan är ens om vi ligger på 5%. Jag tror inte det.

I vanlig ordning berör de nog inte att Sverige ligger i topp senaste veckan beträffande antalet avlidna/capita jmf med andra länder.
Citera
2020-05-18, 14:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag hatar verkligen innerligt muppen på Dagens ETC.

Men de är ju ändå dom enda som ställer vettiga relevanta frågor..
Tänk om alla journalister kunde lägga sig på den nivån.

Varför hatar du dem om de ställer relevanta frågor? Är det inte just det som är det viktigaste för en journalist?
Citera
2020-05-18, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Varför hatar du dem om de ställer relevanta frågor? Är det inte just det som är det viktigaste för en journalist?

Jag tål inte uppsynen bara..

Synd att dom lägger in honom i bild, för jag gillar verkligen frågorna
Citera
2020-05-18, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Där har du problematiken som smyger sig in som inneboende längtan.
Nära kontakt.
Nära kontakt är omöjligt utan halv/helmask/åtgärder avseende förhindra kontaktsmitta.
Folk vill fylla restaurangerna, restaurangerna vill fylla restaurangerna.
Säger bara att "munskydd" är verkningslösa gällande nära avstånd.
Det är utbyte av luft som sprider smittan.
Aerosoler 0-7 um hinner inte "sjunka" om dessa utbyts närmre än 2 meter samt distribueras under en längre tid, i ett mindre utrymme, som tex buss/tunnelbana mm.

Jag länkade ju redan till en finsk studie som motsa att de är verkningslösa.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/14/tester-visar-att-ansiktsskydd-av-tyg-gor-att-vi-kan-ga-narmare-varann-och

Munskydd skyddar inte från att bli smittad men minskar mängden virus som smittar andra.

Har båda munskydd minskar naturligtvis den totala viruskoncentrationen i in och utandningsluften.

Plus studien jag länkade till ger ju en detaljerad beskrivning av hur man smittar genom ett vanligt samtal och samtidigt rekommenderar munskydd för att minska denna smittorisk.

https://www.nytimes.com/2020/05/14/health/coronavirus-infections.html
Senast redigerad av zirconium2020 2020-05-18 kl. 14:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in