Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Donald Trumps metodik nämnde jag ingenting om, och jag vet för lite för att kunna tillföra någonting i den diskussionen. Mitt intryck är att han är kaxig och bullrig.
Både Trump och postmodernister ljuger. De har ingen ideologisk övertygelse för att vara sanningsenliga och anser att de har rätt att ljuga.
Citat:
- Ja, Socialdemokraterna kan klanta till det. Men beträffande Covid-19 så verkar klanterierna ha skedd hos Folkhälsomyndigheten redan innan frågan nådde regeringen. Men jag kan ha uppfattat saken fel.
Ja men regeringen hade kunnat göra mitigering redan i januari när vi normalbegåvade fattade att det var en pandemi på gång. De hade kunnat göra som Taiwan och direkt beställa testkit och masker från inhemska företag för att säkerställa läget i februari-mars.
Nu verkar det som det fortfarande saknas testpinnar, i andra halvan av maj (!). Nästan ett halvår efter att Kina larmade omvärlden.
Citat:
Kan du förklara vad du menar? Har du något exempel? Jag misstror inte ditt påstående, men jag är nyfiken på vad du tänker på.
Han talar mot sig själv. Han kan säga precis vad han vill för att han vet att folk inte kommer ihåg vad han sagt tidigare.
Citat:
- På
IMDB får jag 3 träffar på "Contagion".
Steven Soderberghs från 2011. Väldigt realistisk bortsett från några detaljer.
Citat:
- Ifall ett land är beroende av ett konstant flöde över gränserna, så uppstår givetvis stora problem ifall gränserna behöver stängas. Det är en fördel att vara någorlunda självförsörjande, och gärna sitta på beredskapslager. Nästa epidemi kan vara ännu mycket farligare än Covid-19, och då behöver man kunna stänga gränserna snabbt, utan alltför mycket tveksamheter över dom bekymmer som uppstår med stängda gränser.
Men det är en spillover-effekt av att stänga ner gränser som leder till problem och dödsfall ex. att viktiga transporter inte sker. Så virusets dödlighet måste vägas mot risken att folk dör till följd av nedstängningarna. När det rör sig om ett virus med ett par procents dödlighet så går det helt enkelt inte att isolera viruset helt, det går bara att minska smittspridningen. Vilket inte är så "bara", Taiwan och Nya Zeeland har i princip allt under kontroll nu.
Citat:
- Ifall man vill undvika panik i gruppen icke utbildade personer, där jag själv ingår, så är oärlighet det sista man ska ägna sig åt.
Jag förstår vad du menar och jag håller med men det finns en typ av lögn som alla pysslar med varje dag och det är att undanhålla viss information. Det är den typen av lögn som FMH, WHO och andra gjort sig mest skydliga till och det är för att det är en integrerad del av en av de viktigaste strategierna man kan välja under en pandemi. Se Soderberghs "Contagion" och Bill Gates-mockup symposiet häromåret där de simulerade en pandemi så fattar du varför.
Citat:
Vi icke utbildade personer vill kunna lita på att experterna gör sitt uppdrag korrekt, och ger allmänheten korrekt information. När vi icke utbildade personer har upptäckt att vi har blivit lurade, så är det svårt att återfå tilliten till den som har lurat oss.
Men de kommer inte göra det om informationen kommer att orsaka fler skador än viruset. Folk klarar inte att göra intelligenta beslut om de inte kan tolka informationen. Det leder till hamstring av toalettpapper, rivningar av 5G-master osv.
Citat:
- Jag vet ingenting om MERS. Kan den sjukdomen sprida sig över gränser utan att förlita sig på människors rörlighet?
Min poäng är att MERS sprider sig fortfarande så här drygt tio år efter.
Citat:
- Men det gjordes ju inte ens några försök att stoppa spridningen. Flygplanen fortsatte att landa med resenärer från länder med pågående smittspridning. Ifall det hade gjorts några verkliga försök att hejda epidemin, så hade jag haft större tilltro till påståenden att epidemin inte hade kunnat stoppas. Nu har jag övergått till att misstro som Folkhälsomyndigheten påstår.
Ja
men du väljer ord som "stoppa" vilket är fel. "Hejda" hade varit ett bättre ord. Vi hade kunnat
minska spridningen genom att stoppa flygningar från smitthärdar, eller åtminstone haft tvångskarantän på personer som reste därifrån.
Kanske såpass mycket att vi kunnat undvika en samhällssmitta inom Europa helt.
Men det hade inte räckt om enbart Sverige gjort det och det fattade nog Tegnell och FMH.