2020-05-17, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag tror att det absolut sista som Sveriges ekonomi för närvarande behöver är en lockdown.
Jag tror att folk generellt mår mycket sämre sittandes under en sten istället för att leva sitt vanliga normala liv.
Jag tror vidare icke på att det finns någon uppsida då viruset inte kommer att försvinna bara för att vi går till lockdown.

Det finns med andra ord ingenting positivt..allt är bara grava negativa följder.

Men, vem förespråkar lockdown?

Har Ni och övriga som tycker det är ok att sprida en samhällsfarlig smitta någon låsning vid det?

Det enda vi behöver göra är exakt vad vi gör, bara att Alla gör det även "de riskfria", distansering och hög hygien.
Lägg till testa och isolera de positiva för att snabba på processen, thats it, ingen lockdown.
Spridningstakten säger att det räcker och går snabbare ju fler som följer.

Tills vi har testresultat som säger hur immuniteten ser ut är det enda vettiga vägen, har vi hög immunitet däremot så kan vi släppa restriktionerna och köra på för då har sannolikt de flesta som ska insjukna/dö sannolikt redan gjort det.
Att testerna alternativt resultatet från testerna uteblir/ej redovisas kan bero på att resultatet inte är vad de hoppats på när det kommer till immunitet, snarare tvärtom, det jag sett tyder på det när det trycks på om strikt hygien, håll distansen och den utökade skyddsstrategin inom vården och äldrevården.

Oavsett hur hårt vår ekonomi tar stryk i detta så är det inte pga. att vi håller distansen och tvättar händerna, det beror inte på att krogar får stänga för svenskar inte går ut eller att idrott inte pågår, det beror på att resten av världen håller stängt och ända tills de öppnar så kommer vi vara där vi är.

Det vi kan göra är att se till att få vara med sedan när det öppnas upp igen, får vi inte det för vi betraktas som spetälska så kommer vi få reda på vad ekonomisk katastrof är.

Så, är det vettigt att försöka lägga sig på samma nivå som de länder vi vill interagera med genom att få ner smittspridningen till deras nivå under detta fönster vi har när inget vi gör påverkar vår ekonomiska position mot omvärlden eller ska vi köra på så mycket det går istället och hoppas på att krog och nöjeslivet ska rädda den svenska ekonomin?

Börjar ana en viss desperation hos Er, har ni möjligen investeringar i högriskpapper som snart faller ut?
Känns som det då Ni närmast agiterar istället för diskuterar...
Citera
2020-05-17, 22:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det tycker inte jag.

Han var påtagligt skakad och osäker i Agenda. Jag tycker det visar på att Albert har mer moral och intellektuell hederlighet än Tegnell.

Synd att inte Hedemo konfronterade Albert med att Belgiens epidemiolog menar att vi kan lära oss leva med viruset, som hiv, tills behandling och vaccin kommer. Albert tror fortfarande att flockimmunitet är vägen framåt, men jag tror Albert nu plågas av att det kan bli riktigt många dödsfall.

Glöm inte alla med bestående eller långvariga men. Mycket lidande bland de som varit svårt sjuka men överlevt som vi bör ta med i utvärderingen av flockimmunitetsstrategin
Citera
2020-05-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bra brittiskt reportage från ett sjukhus om rehabilitering av covid19 patienter. De står i för ett enormt arbete att rehabilitera alla som varit allvarligt sjuka men blivit friska.

Kommer rehabiliteringen fungera i Sverige? Pratas inte så mycket om det här ännu men borde bli ett jätteproblem här med?

https://youtu.be/4Sujxp1Zy2I
Pratades nog om det en 20-25min i helgstudion imorse.
Citera
2020-05-17, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Då kanske vi kan testa mer, börja smittspåra alla, isolera smittade och öka på regeln att man kan gå till jobbet efter två dagar. Det kan man göra utan att förlora ansiktet.

Bonuspoäng för krav på munskydd på platser där avstånd inte kan garanteras. Tåg, båt, buss, flyg, köpcentra, sjukhus etc.
Bonuspoäng för karantän av utländska resenärer.

Sedär..du har redan gjort mer nytta på en minut än vad hela FHM har mäktat med under mer än två månader.
Så går det om man använder lite sunt förnuft.
Citera
2020-05-17, 22:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Glöm inte alla med bestående eller långvariga men. Mycket lidande bland de som varit svårt sjuka men överlevt som vi bör ta med i utvärderingen av flockimmunitetsstrategin
Sant. Bra poäng.
Citera
2020-05-17, 22:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Instämmer. Djupast sett handlar det om moral, om ondska. Det finns en anledning till att Sverige är i princip ensamt om sin "strategi" bland alla världens länder. Det är inte därför att våra "experter" är bäst i världen, eller sämst i världen. Det är att i Sverige är det okej att instrumentalisera människoliv, att chansa med människoliv som insats. Samtidigt som vi officiellt är en moralisk supermakt. Man kan tycka att den klyftan är så uppenbar att alla måste se den, men tvärtom är det just den uppblåsta självbilden som gör omoralen möjlig. Den grandiosa nationella självbilden, allmänt internaliserad, gör att många, kanske de flesta, inte ser omoralen. Om man går till historien framträder detta mönster tydligt i totalitära skräckstater där de grandiosa anspråken på moralisk överlägsenhet får legitimera ogärningar.

Björn Olsen pratade om det här också. Landet Sverige som präglats av försiktighetsprincipen har nu övergett den o rycker på axlarna när äldre o sjuka dör.

Förändringen av Sverige skrämde honom
Citera
2020-05-17, 22:43
Medlem
Citat:
Bra brittiskt reportage från ett sjukhus om rehabilitering av covid19 patienter. De står i för ett enormt arbete att rehabilitera alla som varit allvarligt sjuka men blivit friska.

Kommer rehabiliteringen fungera i Sverige? Pratas inte så mycket om det här ännu men borde bli ett jätteproblem här med?

https://youtu.be/4Sujxp1Zy2I

On folk dör för vi inte lägger dem på IVA så behöver de inte rehabiliteras!
Citera
2020-05-17, 22:45
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Då kanske vi kan testa mer, börja smittspåra alla, isolera smittade och öka på regeln att man kan gå till jobbet efter två dagar. Det kan man göra utan att förlora ansiktet.

Bonuspoäng för krav på munskydd på platser där avstånd inte kan garanteras. Tåg, båt, buss, flyg, köpcentra, sjukhus etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Sedär..du har redan gjort mer nytta på en minut än vad hela FHM har mäktat med under mer än två månader.
Så går det om man använder lite sunt förnuft.

Bara att hålla med.
Samt att se till att nära anhöriga till (troligt) smittade inte går till jobbet under en period (isolera alla i ett hushåll om någon har Corona).
Citera
2020-05-17, 22:49
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det tycker inte jag.

Han var påtagligt skakad och osäker i Agenda. Jag tycker det visar på att Albert har mer moral och intellektuell hederlighet än Tegnell.

Synd att inte Hedemo konfronterade Albert med att Belgiens epidemiolog menar att vi kan lära oss leva med viruset, som hiv, tills behandling och vaccin kommer. Albert tror fortfarande att flockimmunitet är vägen framåt, men jag tror Albert nu plågas av att det kan bli riktigt många dödsfall.

Bra att man får lite sammanfattning. Kunde inte sluta kolla in det absurda bordet och tappade all koncentration.

Men måste säga att svensk media börjar likna sig själv nu. Den är på ytan snäll men på djupet vass. Den var bara väldigt svårstartad vad gäller corona. Annars måste jag gå mot strömmen här på Flashback och tycka att svensk media kan vara riktigt bra.
Citera
2020-05-17, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Bara att hålla med.
Samt att se till att nära anhöriga till (troligt) smittade inte går till jobbet under en period (isolera alla i ett hushåll om någon har Corona).

Tyvärr så skiter ju Tegnell konsekvent i det oumbärliga värdet av att testa i riktig omfattning,så de groteska dödstalen i riskgrupperna kommer fortsatt att rulla på.

Jag tror att Sverige till slut kommer att hamna som nummer ett på dödslistan.

Struntar man i att testa,framförallt nyckelpersonal..FORTFARANDE..så finns det bara en mycket logisk följd av det.

Tack FHM för den bredsidan.
Citera
2020-05-17, 22:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

När man släpper viruset fritt blir smittspårning väldigt svårt då systemet blir överbelastat. Hela poängen med "lock down" är att snabbt komma ner till en nivå där smittspårning är genomförbar.

Möjligtvis kan it lösningar med mobilappar mm hjälpa i vårt läge. Men Tengele tror ju inte på appar för smittspårning....
Citera
2020-05-17, 22:53
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja och nu börjar vi se hur barnen som var "immuna" eller "symtomfria" börjar utveckla skador på inre organ:

https://edition.cnn.com/2020/05/14/health/children-inflammatory-disease-covid-19-intl/

Lysande idé att experimentera med en hel generation unga så här.
"These children have also shown significant cardiac symptoms and have proved difficult to evaluate clinically, often appearing less unwell than their very abnormal blood tests and cardiac investigations would suggest," said Kenny, who was not involved in the new study."

Så det kanske bara är toppen på isberget som kommer in, de verkar må bättre än de gör rent medicinskt. Hur många barn är hemma med invärtes skador utan att veta om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in