2020-05-18, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Rent krasst undrar man hur Anders Tegnell resonerar. Att flockimmunitet skulle vara det enda sättet att lösa problemet med pandemin är ett uttalande som lika gärna skulle kunna kommit från en snickarlärling.

Coronavirus är inget nytt fenomen. Det finns mig veterligen fem (eller möjligen sex) kända Coronavirus som drabbar människor. SARS och MERS är sannolikt de mest kända, men mindre känt är HCoV-OC43 och HCoV-229E. De virusen orsakar influensaliknande symptom och i 0.1% -0.5% av dessa fall leder infektionen till lunginflammation.

Både HCoV-OC43 och HCoV-229E florerar flitigt i influensatider sedan 60-talet när de upptäcktes. MEN, och det här är viktigt: 80% av patienterna som smittas av dessa virus är återinfekterade trots antikroppar. Majoriteten av patienterna har alltså varit smittade vid tidigare tillfälle. Någon immunitet uppnås således inte.

Frågan som man bör ställa sig är alltså på vilka grunder Anders Tegnell utgår från att man blir immun mot just det här Coronaviruset när det bevisligen finns fler exempel på att så inte är fallet. Det börjar bli ganska gott om rapporter där patienter återinfekterats.

Vad pysslar den där Anders Tegnell med egentligen? Killen är farlig.

Tack för ett utmärkt inlägg. Debattklimatet blir nog sundare och sundare i hela Sverige.

Att FHM och Tegnell är farliga, de har massor med medborgare tjatat om under hela våren. FHM:s strategi villar inte på något vetenskapligt underlag alls. Man chansar hejvilt och har absolut ingen aning om vad man sysslar med.

Jag får mer och mer intrycket att Tegnell är en grandios aspie, som hamnat på helt fel ställe, och hans kollegor är antagligen likadana. Den här människotypen är totalt livsfarlig, och kan förstöra hur mycket som helst. Det bästa är att Tegnell och liknande människor har starkt begränsad makt.

Sätt dom i ett laboratorium, ge dem matteproblem eller ett jättearkiv, ge dom något ofarligt som är långt från politik och allmänhet, och ge dom fan inte plattformen som Tegnell har nu.
Citera
2020-05-18, 09:57
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Min tanke var snarare att eftersom viruset sprids via resande så borde det spela större roll vart vi åker och vilka som besöker oss än vem som verkar bo närmast. Bor man nära gränsen blir det säkert annorlunda, men de flesta bor inte alldeles vid gränsen.

Om jag aldrig umgås med herr A i huset bredvid, men ofta hälsar hos på fröken B på andra ån, så är risken större att smitta sprids mellan mig och fröken B än mellan mig och herr A. Geografisk närhet är ibland av underordnad betydelse, särskilt när vi så lekande lätt kunnat resa ut i stora världen utan att först behöva promenera över grannens tomt.

Förvisso, men det står väl klart nu att smittan funnits tidigare än man trott, och hur blev somalierna i Stockholm smittade? via fotbollsresor till London, skidor i alperna?
Citera
2020-05-18, 09:58
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Inte ens Giesecke lyder FHM.

"Giesecke, som fyller 71 år i september, säger att han träffat sina barnbarn i helgen. Det tycker han att fler äldre bör kunna göra.

– Är barnbarnen förkylda eller sjuka kan man låta bli det. Men att träffa friska barnbarn tycker jag inte det är något problem. Även inomhus. Det gjorde jag själv i lördags, säger han i SVT. "

Hur vet han att dom är friska när 99% inte får några symptom enligt han själv?
Citera
2020-05-18, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Om han vill träffa sina barnbarn så kan han väl göra det men hålla tyst om det.
Vilka signaler sänder det annars om hur man ska förhålla sig till rekommendationerna.

Precis. Varför gå ut i kvällstidningar som någon jäkla opinionsbildare? Han är lite mysko den där mannen.
Citera
2020-05-18, 09:59
Medlem
Det verkar ju som att ett problem med corona är att immunförsvaret överreagerar vilket leder till problem med lungorna och så.
Det verkar som om läkare och forskare undersöker antivirala läkemedel men jag undrar om inte läkemedel mot autoimmuna sjukdomar och allergier kan vara en väg framåt.
Är det nån som vet om det förekommer tester med sådana?
Citera
2020-05-18, 10:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Google is your friend.

Även Tegnell talade om flockimmunitet i maj:

https://omni.se/tegnell-stockholm-kan-na-flockimmunitet-i-maj/a/zGJjjb

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4916&artikel=7456831

Vilket alltså inte är samma sak som att ha flockimmunitet som strategi.

Däremot kan man anse att inte bara Sverige utan nästan alla länder kommer att nå flockimmunitet innan det finns ett vaccin på plats.
Citera
2020-05-18, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det verkar ju som att ett problem med corona är att immunförsvaret överreagerar vilket leder till problem med lungorna och så.
Det verkar som om läkare och forskare undersöker antivirala läkemedel men jag undrar om inte läkemedel mot autoimmuna sjukdomar och allergier kan vara en väg framåt.

Jag tror det finns studier om att behandling med Interleukin 6 i rätt stund kan undvika den så kallad Cytokine Storm. Det kan man säkert göra med biologicals (ie: monoclonal antikroppar) som andra biologicals som Stellara, etc som används idag för psoriasis och andra autoinmun sjukdomar.
Citera
2020-05-18, 10:05
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Hmmm, Ferguson fick avgå för något snarlikt (dock värre) kanske FHM låter snubben äntligen gå i pension.
Ja, nu får FHM allt se till att WHO gör sig av med sina rådgivare
Citera
2020-05-18, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Typ som Facebook? Nej tack.
Jag håller inte på med Facebook men hör hur det är. Störs av alla som jag tror har en politisk agenda i tråden istället för att ha åsikter om viruset och är inte S eller något annat. Blev Jag tvungen att välja i skiten blev det SD.

Fejkade konton skulle lättare avslöjas vilken stör en del precis samma som med invandringen på andra forum. Är du en sån bakom ditt anonyma namn? Räcker det inte med att du redan är anonym?

Die Dumme Schweden yttrar sig nu om viruset och dansar kumbaya på de andra forumen som hyllar S. En skam för Fria Tankar i min värld.

Bara en liten bokstav ihop med din avatar och du skulle känna fara, Jösses livet krymper?
Senast redigerad av shivashambo 2020-05-18 kl. 10:08.
Citera
2020-05-18, 10:06
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen

Som jag förstår det så får man tyst syrebrist på grund av att viruset försämrar röda blodkroppars syreupptag, det leder i sin tur till kraftig oxidativ stress, inflammationer och koagulation. Behandling ska göras med syrgas, blodförtunnande, antioxidanter och kortison.

Källa: https://covid19criticalcare.com/wp-content/uploads/2020/04/MATHTreatmentProtocol.pdf
Senast redigerad av madchance 2020-05-18 kl. 10:09.
Citera
2020-05-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Rent krasst undrar man hur Anders Tegnell resonerar. Att flockimmunitet skulle vara det enda sättet att lösa problemet med pandemin är ett uttalande som lika gärna skulle kunna kommit från en snickarlärling.

Coronavirus är inget nytt fenomen. Det finns mig veterligen fem (eller möjligen sex) kända Coronavirus som drabbar människor. SARS och MERS är sannolikt de mest kända, men mindre känt är HCoV-OC43 och HCoV-229E. De virusen orsakar influensaliknande symptom och i 0.1% -0.5% av dessa fall leder infektionen till lunginflammation.

Både HCoV-OC43 och HCoV-229E florerar flitigt i influensatider sedan 60-talet när de upptäcktes. MEN, och det här är viktigt: 80% av patienterna som smittas av dessa virus är återinfekterade trots antikroppar. Majoriteten av patienterna har alltså varit smittade vid tidigare tillfälle. Någon immunitet uppnås således inte.

Frågan som man bör ställa sig är alltså på vilka grunder Anders Tegnell utgår från att man blir immun mot just det här Coronaviruset när det bevisligen finns fler exempel på att så inte är fallet. Det börjar bli ganska gott om rapporter där patienter återinfekterats.

Vad pysslar den där Anders Tegnell med egentligen? Killen är farlig.

Jag undrar varför ingen ställer såna relevanta frågor till de olika tomtar som i media pratar om flockimmunitet.
Eller jag vet. Det är inkompetenta journalister. Eller så är det så att sponsringen media fått senaste veckor gör att man vill vara lite schyssta mot den linjen regeringen valt...
Citera
2020-05-18, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Och han har aldrig hört talas om asymptomatisk smittspridning....
Speciellt vanligt verkar det ju vara hos just barn. Inte jättebra att ha barn på förskola och skola och sedan låta dem umgås med 70+. Det är komplett vansinne.
Lite lustigt hur olika man ser på det ändå, med t ex Schweiz som ej vänder sig emot att barnen träffar de äldre då man inte ser barnen som betydande spridare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in