2020-05-18, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Man blir berörd när man ser Expressens reportage där äldre men talbara patienter som verkar hyfsat pigga avlider inom några dygn. Varför inte låta patienterna få forsat syrgas och låta dom somna in än att ta bort syrgasen och låta dom kvävas.

Detta är ju jättesvårt. Att avbryta behandling innebär att koppla bort maskinerna, men jag håller med dig. Visst är det fruktansvärt.

Ett problem med syrgasen är att den kan döda - har du så dåliga lungor att du är döende, kan syrgasen till slut döda dig. Man skruvar upp syrgasen, patienten lugnar sig, och man skruvar lite till, och kroppen missuppfattar så att säga.

Den får det syre den ska ha, och lägger ner den svaga andningen. Det är därför syrgas ska skötas av proffs, och inte snabbutbildad lånepersonal. Man kan inte improvisera. Du kan tex döda en vanlig KOL-patient, om du vräker på för mycket syrgas.

När det gäller covidpatienter, tror jag att man kalkylerar krasst. Antingen dör patienten under maximal syrgasbehandling, men utan monitor och allt det andra, eller så dör den utan syrgas och alla maskiner. Att vräka på syrgas är ju att aktivt döda patienten, och det är väl det man vill undvika, men egentligen ska du fråga en läkare.

Jag är USKA och skrapar bara på ytan.

Patienten kvävs ju hur som helst, men frågan är vad som är hemskast.
Citera
2020-05-18, 09:35
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Ok visst, låt dom stanna men rada upp varenda nickname som har pratat om flockimmunitet/varit för det så vi vet vilka vi aldrig någonsin ska lyssna på/totalignorera när det gäller detta.

Och alla dom som påstod att det skulle ligga hundratals döda på gatorna, att samhället skulle raseras - får de vara kvar då eller??
Citera
2020-05-18, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Smittan går ner av helt naturliga orsaker under sommarmånaderna för att sedan återkomma framåt höst vinter.Det är det naturliga förloppet och det finns ingenting som i nuläget talar emot en andravåg med start i höst som dessutom kommer att vara av kraftigare art än den initiala vars kraft vi nu ser klinga av.

Jämför med fördel spanska sjukans förlopp 1918-1920.Det är visserligen inte samma virus,men mycket talar för ett liknande händelseförlopp ändå.

Vad talar för ett liknande händelseförlopp? För att den eventuella (som det faktiskt är) andravågen absolut kommer att vara av kraftigare art?

Läste en brittisk artikel förra veckan (som jag tyvärr inte hittar nu) där man pekade på farorna med att jämföra Covid 19 med spanska sjukan och förutsätta att den förstnämnda kommer att utveckla sig på samma sätt. Som du själv skriver, det är ett annat virus bland annat. Och det är helt andra tider med läkemedelsbehandlingar, informationsspridning och andra strategier.
Citera
2020-05-18, 09:37
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Cirka 0,01 procent av de som inte tillhör riskgrupp riskerar att dö i Covid 19.
Detta Coronavirus är inte farligt utom för de som tillhör en riskgrupp.

Så är det nog.

Just nu så har 1424 personer under 70 år intensivvårdats, varav 440 dött. Av de som överlevt så har många en tuff väg framför sig. Så riskgruppen är relativt stor, förutom hög ålder.
Citera
2020-05-18, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det gör den säkert. Men hamstrar har ju svårt att hålla avstånd till varandra.

Men de kanske är mer disciplinerade när det gäller att inte röra utsidan av munskyddet med tassen och sen pilla ögat med den?

De kanske också byter munskyddet så fort det har blivit blött samt förvarar de kontaminerade munskydden på ett säkert sätt innan de tvättar dem i 90grader/alternativt slänger dem i tätslutna containrar?
Citera
2020-05-18, 09:39
Medlem
Intressant beräkning om vad FHMs flockimmunitetsstrategi kostat i jämförelse med om Sverige vidtagit tidiga åtgärder. Det har kostat mer för oss att slänga mormor under bussen än om vi hade agerat. Vi har inte alls räddat ekonomin heller och det kommer att spöka långt fram i tiden då barnbarnen frågar vad hände med mormor.

I värsta fall kommer detta att bli en smutsfläck i vår historia och vi kommer att jämföras med Stalins holodomor för vår massdöd av äldre. Folk kommer undra vad hände med den humanitära stormakten och se allt gapande om mänskliga rättigheter som posering och smink på Sverigebilden. Samma undran som då man inte fattade hur ett civiliserat Tyskland kunde förvandlas till en mördarmaskin.

Vad kostar det Sverige om det tar längre tid för oss att få ner coronasmittan än våra nordiska grannländer? Vi vet att gränshandeln mellan Sverige och Norge omsätter 26 miljarder årligen. Det mesta av varorna går åt det ena hållet - alltså från Sverige till Norge. Skälet är att den norska kronan i allmänhet är stark och att punkt- och konsumtionsskatter är högre i Norge.

För varje månad extra som virusspridningen pågår i Sverige förlorar gränshandeln stora belopp. Jag tror inte det är en överdrift att våra nordiska grannar handlar för 50 miljarder årligen i Sverige. Om gränsöppningen fördröjs två månader på grund av att Sverige har kvarstående problem med Covid-19 uppgår den uteblivna volymen till drygt åtta miljarder kronor.

Det är en kostnad som man kunde ha undvikit om man stängt gränserna tidigt, hanterat italienåtervändarna på ett adekvat sätt och organiserat testverksamheten så att den fungerat. Svårt att tro att dessa åtgärder skulle ha kostat åtta miljarder.

https://www.ekonomism.us/entry/sveriges-coronadebacel-kostar-graenshandeln-10-miljarder?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Citera
2020-05-18, 09:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Uppskattningen att mellan 8 000 och 20 000 svenskar kan komma att dö av coronaviruset är inte helt orimlig.
Det säger statsepidemiologen Anders Tegnell till TT med förbehållet att antalet döda helt kommer att bero på hur väl vi lyckas skydda våra äldre.
Något som Sverige inte har varit särskilt bra på hittills.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y325xJ/tegnell-8-00020-000-doda-inte-orimligt

Om man räknar på ett snitt om 30 döda/dygn så kommer vi att ha närmare 10,000 döda i slutet av december, FHM strategi är inte hållbar och mängder av människor kommer att dö i onödan.
Vad tror ni ska krävas för att FHM ska byta strategi och tillämpa en nedstängning?

Det finns inga bevis på att en nedstängning skulle vara bra i längden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Och alla dom som påstod att det skulle ligga hundratals döda på gatorna, att samhället skulle raseras - får de vara kvar då eller??

Vilka är dom? Har läst i tråden sedan starten och kan inte minnas dessa speciellt väl. Inte om man går tillbaka senaste tre månaderna i alla fall. Flockimmunitets-tokarna och 'det är typ som en vanlig influensa'-jönsarna ser man dock på varenda sida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace

Nej, den lilla klicken kan vi ta bort också, den är så pass liten och irrelevant. Huvudsaken är att tegnellkramarna och flockimmunitetsidioterna försvinner för gott/aldrig tas på allvar någonsin
Citera
2020-05-18, 09:41
Medlem
MrSokratess avatar
Inte ens Giesecke lyder FHM.

"Giesecke, som fyller 71 år i september, säger att han träffat sina barnbarn i helgen. Det tycker han att fler äldre bör kunna göra.

– Är barnbarnen förkylda eller sjuka kan man låta bli det. Men att träffa friska barnbarn tycker jag inte det är något problem. Även inomhus. Det gjorde jag själv i lördags, säger han i SVT. "
Citera
2020-05-18, 09:43
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Nej folk lyder rekommendationerna att hålla sig hemma. Ingen förnuftig person går i närheten av en främling. Smittan har inte en chans att sprida sig annat än i de kluster som finns där man inte är så noga med att hålla avstånd och sköta hygienen.

I helvete att folk gör, nästan ingen i min krets bryt sig nämnvärt om detta, flertal planerar att resa land och rike för studenten nu.

Min granne drog iväg med husvagnen till en camping, av att dömma av tagna kort så var det nästan fullt där. Och även om folk sitter i sina lådor så går de ändå alla till samma gemensamma toaletter

Svensken tillhör garanterat den gruppen av människor som glömmer saker snabbt, inte tar risker på allvar och har ett allmänt neeej men det ääär nog ingen fara... sätt att se på saker.

Jag säger det igen, Svenskarna hade mått bra av en lockdown under minst 3 månader.
Citera
2020-05-18, 09:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Detta är ju jättesvårt. Att avbryta behandling innebär att koppla bort maskinerna, men jag håller med dig. Visst är det fruktansvärt.

Ett problem med syrgasen är att den kan döda - har du så dåliga lungor att du är döende, kan syrgasen till slut döda dig. Man skruvar upp syrgasen, patienten lugnar sig, och man skruvar lite till, och kroppen missuppfattar så att säga.

Den får det syre den ska ha, och lägger ner den svaga andningen. Det är därför syrgas ska skötas av proffs, och inte snabbutbildad lånepersonal. Man kan inte improvisera. Du kan tex döda en vanlig KOL-patient, om du vräker på för mycket syrgas.

När det gäller covidpatienter, tror jag att man kalkylerar krasst. Antingen dör patienten under maximal syrgasbehandling, men utan monitor och allt det andra, eller så dör den utan syrgas och alla maskiner. Att vräka på syrgas är ju att aktivt döda patienten, och det är väl det man vill undvika, men egentligen ska du fråga en läkare.

Jag är USKA och skrapar bara på ytan.

Patienten kvävs ju hur som helst, men frågan är vad som är hemskast.
Om båda alternativen leder till att patienten avlider och fortsatt syrgasbehandling ger ett skonsammare avslut så varför inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in