Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Man blir berörd när man ser Expressens reportage där äldre men talbara patienter som verkar hyfsat pigga avlider inom några dygn. Varför inte låta patienterna få forsat syrgas och låta dom somna in än att ta bort syrgasen och låta dom kvävas.
Detta är ju jättesvårt. Att avbryta behandling innebär att koppla bort maskinerna, men jag håller med dig. Visst är det fruktansvärt.
Ett problem med syrgasen är att den kan döda - har du så dåliga lungor att du är döende, kan syrgasen till slut döda dig. Man skruvar upp syrgasen, patienten lugnar sig, och man skruvar lite till, och kroppen missuppfattar så att säga.
Den får det syre den ska ha, och lägger ner den svaga andningen. Det är därför syrgas ska skötas av proffs, och inte snabbutbildad lånepersonal. Man kan inte improvisera. Du kan tex döda en vanlig KOL-patient, om du vräker på för mycket syrgas.
När det gäller covidpatienter, tror jag att man kalkylerar krasst. Antingen dör patienten under maximal syrgasbehandling, men utan monitor och allt det andra, eller så dör den utan syrgas och alla maskiner. Att vräka på syrgas är ju att aktivt döda patienten, och det är väl det man vill undvika, men egentligen ska du fråga en läkare.
Jag är USKA och skrapar bara på ytan.
Patienten kvävs ju hur som helst, men frågan är vad som är hemskast.