2020-05-18, 09:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Operationsköerna växer nu kraftigt eftersom mycket vård har styrts om till att rädda Corona-sjuka.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kon-till-operationer-historiskt-stor?fbclid=IwAR2_MyKPIQMxCJ-sEQBEFtLZ9xi68Cx8YpXLexH1hCr8vxtG48C2A0 gkocA

Det är klart bekymmersamt. Får man inte kraftigt ned antalet smittade och personer som behöver sjukhusvård för sin coronainfektion kommer ännu fler personer dö i vårdkön.

Det här med att inte införa lockdown, ta kontroll över smittan, smittspåra och frysa ut sjukdomen har onekligen sitt pris. Nu sitter vi här med fri smittspridning, de högsta dödstalen per capita i hela världen och inte en tillstymmelse till någon flockimmunitet. För mig är det obegripligt hur man kan tycka att det här var rätt väg att gå. Till på köpet får vi ett oräkneligt antal människor som behöver lång rehabilitering från sina infektioner. Vi vet inte hur många människor som får kroniska skador på sina inre organ.

Det här med att "nästan alla kommer bli smittade", som Tegnell yttrat anser jag vara helt galet. Det är total brist på ambition och den här sjukdomen är verkligen inte bra att ha ute i samhället. Vi saknar effektiv bot, effektiva mediciner och ännu finns inget vaccin färdigt att distribueras. I det läger bör man isolera viruset så långt det bara är möjligt.

Jag tycker Sverige borde införa sådana restriktioner man infört i många andra länder. Framförallt borde man stänga förskolor och grundskolor. Det borde vara krav på munskydd i alla offentliga miljöer som behöver hålla öppet. Det är allvar och vi behöver få ned smittspridningen till ett minimum. Det borde gälla året ut, eller egentligen till dess vi har ett vaccin.
Citera
2020-05-18, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Usch, det här ville jag inte veta - skulle inte ha frågat. Jag är glad att jag inte behöver arbeta med detta! Och FAN ta Tegnell som släppte den här smittan lös här i landet!

Det är klart att du ska fråga och veta.

Varje medborgare utanför vården ska veta vilka konsekvenserna är, för vården och patienterna. Sveriges strategi mal sönder vården, och den har alltid varit ett skott i mörkret.

FHM och regeringen hade absolut ingen aning om vad de gjorde när de övergav försiktighetsprincipen.

Det primära borde vara att akta sig, och organisera offensivt efter defensiva åtgärder. Vi har däremot jobbat baklänges, och skadar allvarligt en vårdapparat som var i dåligt skick redan innan coronakrisen.

Det är ständig brist på mediciner, lokaler, personal och utrustning. Och mitt i kaoset står Tegnell och babblar om arbetsro. Han och de som omger honom är totalt dumma i huvudet. Det har aldrig funnits någon arbetsro.

Hur länge tror han att HIA (hjärtavdelningarna) och operationsavdelningarna kan ligga på is eller gå på halvfart? Nuvarande situation håller inte i en vecka till. Personalen som lånats till coronavården måste tillbaka och laga ordinarie verksamheter NU.

Jag befarade detta för 2 månader sedan, att coronaviruset skulle knäcka vården, och så blev det.
Citera
2020-05-18, 09:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Inte ens Giesecke lyder FHM.

"Giesecke, som fyller 71 år i september, säger att han träffat sina barnbarn i helgen. Det tycker han att fler äldre bör kunna göra.

– Är barnbarnen förkylda eller sjuka kan man låta bli det. Men att träffa friska barnbarn tycker jag inte det är något problem. Även inomhus. Det gjorde jag själv i lördags, säger han i SVT. "

Och han har aldrig hört talas om asymptomatisk smittspridning....
Speciellt vanligt verkar det ju vara hos just barn. Inte jättebra att ha barn på förskola och skola och sedan låta dem umgås med 70+. Det är komplett vansinne.
Citera
2020-05-18, 09:49
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Rent krasst undrar man hur Anders Tegnell resonerar. Att flockimmunitet skulle vara det enda sättet att lösa problemet med pandemin är ett uttalande som lika gärna skulle kunna kommit från en snickarlärling.

Coronavirus är inget nytt fenomen. Det finns mig veterligen fem (eller möjligen sex) kända Coronavirus som drabbar människor. SARS och MERS är sannolikt de mest kända, men mindre känt är HCoV-OC43 och HCoV-229E. De virusen orsakar influensaliknande symptom och i 0.1% -0.5% av dessa fall leder infektionen till lunginflammation.

Både HCoV-OC43 och HCoV-229E florerar flitigt i influensatider sedan 60-talet när de upptäcktes. MEN, och det här är viktigt: 80% av patienterna som smittas av dessa virus är återinfekterade trots antikroppar. Majoriteten av patienterna har alltså varit smittade vid tidigare tillfälle. Någon immunitet uppnås således inte.

Frågan som man bör ställa sig är alltså på vilka grunder Anders Tegnell utgår från att man blir immun mot just det här Coronaviruset när det bevisligen finns fler exempel på att så inte är fallet. Det börjar bli ganska gott om rapporter där patienter återinfekterats.

Vad pysslar den där Anders Tegnell med egentligen? Killen är farlig.
Citera
2020-05-18, 09:50
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Observera att detta krav kommer ofta från människor som är emot "åsiktskorridoren" i media ;-)

Ja det är en spännande tankevurpa som försiggår!
Citera
2020-05-18, 09:50
Medlem
Citat:

"Giesecke, som fyller 71 år i september, säger att han träffat sina barnbarn i helgen. Det tycker han att fler äldre bör kunna göra.

– Är barnbarnen förkylda eller sjuka kan man låta bli det. Men att träffa friska barnbarn tycker jag inte det är något problem. Även inomhus. Det gjorde jag själv i lördags, säger han i SVT. "
Rubrik på torsdag" Giesecke inlagd på IVA".
Citera
2020-05-18, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om båda alternativen leder till att patienten avlider och fortsatt syrgasbehandling ger ett skonsammare avslut så varför inte.

Bra fråga. Det handlar troligen om en tolkning. Så länge man aktivt ger behandling ( i detta fall syrgas), så bidrar man aktivt till patientens död, men att göra ingenting innebär för en palliativ patient inte dödshjälp, vållande till annans död osv. Jag håller med dig, men den praktiska och juridiska verkligheten funkar på ett annat plan. Det är svåra grejer det här. Jag tycker också att man borde ge syrgas till sista andetaget.
Citera
2020-05-18, 09:52
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Och han har aldrig hört talas om asymptomatisk smittspridning....
Speciellt vanligt verkar det ju vara hos just barn. Inte jättebra att ha barn på förskola och skola och sedan låta dem umgås med 70+. Det är komplett vansinne.
Låter ungefär lika intelligent som när min premiärminister sprang runt och skakade hand med COVID-19-patienter på intensiven i London. Först smittade han ner ett par ministrar i regeringen innan han blev förd till intensiven där han med nöd och näppe överlevde.

"När huvudet är dumt får kroppen lida"
Citera
2020-05-18, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Ja, exakt. Vi har en aktiv här just nu som fortsätter sprida den dyngan och går regeringens ärende, t.ex Ola Schybert eller vad han heter.

Vet vem du menar. Känns det kommer in lite nya konton då och då som börjar skriva om flockimmunitet och relativiserar om allt ifrån influensa till hur många som dör av lungcancer och allt möjligt tokigt.

Det har såklart funnits tokar av alla de slag i den här tråden. Men dessa har utgjort en väldigt stor del av dom.
Citera
2020-05-18, 09:53
Medlem
Citat:

Hmmm, Ferguson fick avgå för något snarlikt (dock värre) kanske FHM låter snubben äntligen gå i pension.
Citera
2020-05-18, 09:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Låter ungefär lika intelligent som när min premiärminister sprang runt och skakade hand med COVID-19-patienter på intensiven i London. Först smittade han ner ett par ministrar i regeringen innan han blev förd till intensiven där han med nöd och näppe överlevde.

"När huvudet är dumt får kroppen lida"

Så är det ju. Att Sverige som nästan enda land fortfarande håller förskolor och skolor öppna är märkligt. Jag tror det bidrar starkt till smittspridningen. De föräldrar som vill borde ju i vart fall kunna erbjudas distansundervisning för sina barn. Ju färre som är där, desto mindre smittspridning.
Citera
2020-05-18, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Hmmm, Ferguson fick avgå för något snarlikt (dock värre) kanske FHM låter snubben äntligen gå i pension.
Om han vill träffa sina barnbarn så kan han väl göra det men hålla tyst om det.
Vilka signaler sänder det annars om hur man ska förhålla sig till rekommendationerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in