2020-05-18, 10:03
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Å käre värld... Och de som talade FÖR föräldrarna, kanske också var skrämda och hotade till det..?

På artikeln verkar det också, som att Kammarrätten hade fått in uppgifter om de här hoten - men struntade i dem? Det är ju ännu värre i så fall, för att vanliga privatpersoner som fruktar för sitt liv drivs till en omoralisk handling, går ändå på något sätt att förstå. Förmodligen kunde de inte heller föreställa sig att det skulle bli SÅ hemskt som det blev, för flickan.

ja hemskt är det. Men om någon gruppering verkligen hotade vittnen måste väl rimligen någon av föräldrarna varit insyltade och då antagligen pappan. För inte gör dom väl det för att de riskerar förlora 2 små kunder? Langade pappan knark?
Citera
2020-05-18, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuppis
Du är medveten om att arvodet knappast är högt och dessutom ska skattas på?

Man hamnar oftast mellan 6357 till 14 264kr i arvode.
Har du högsta ersättningen får du mindre än 20kr i timmen, som ska skattas på. Men då har du ett barn med grav problematik. Denna tjej hade troligen lägsta pga inte stor problematik. Dvs 8-9 kr i timmen som ska skattas på.

Åh du lär va hemma o vabba när barnet är sjukt, köra barnet till umgänge mm.

Folk tror man blir rik de blir man inte! Oftast täcker ev arvodet det man själv får avstå på annat. Dessutom är det ett jobb! Man ser efter ett annat barn 24/7. Man behandlar det som sitt egna. Ger kärlek, stöttar och hjälper.

Ytterst få personer har ork, tid och engagemang till det.

De är underbetalda

Tack för att du är tydlig på kronan om hur lite familjehem får för att öppna sina hem och hjärtan. Det är en vanföreställning att man blir rik, och det enda sättet att nöta bort fördomarna är att bjuda på fakta.
Citera
2020-05-18, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirLawless77
Nån som har fått fup än?

Jag beställde den innan helgen men har inte fått någon ännu. Antar att de fått många förfrågningar precis som i Wilma fallet. Där fick man massa utskick med dubbletter osv.
Citera
2020-05-18, 10:13
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Den här historien blir bara värre och värre. Personer som vittnat till fördel för föräldrarna i vårdnadsärendet var utsatta för hot och vågade inte säga sanningen om föräldrarnas missbruk.

https://sverigesradio.se/artikel/7475268
Det är fan inte klokt
Dessa jävla idioter anser jag vara medskyldiga till att ett litet barn blir drogat och mördad.
Hoppas att namnen på dessa vidriga människor blir kända
Citera
2020-05-18, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du kan ju inte räkna ut en timlön, när barnet bor där dygnet runt. Vilket otrevligt tänk! Men om du nu ska göra det, så får du i alla fall räkna bort de timmar barnet sover, och de timmar barnet är i skolan eller på dagis.

De flesta familjehem har fler fosterbarn än ett, och då blir det stora summor.

Dessutom nämnde du inte att man får betalt för omkostnaderna också. Dit hör bilkostnader när du kör till umgänge definitivt.

De flesta familjehemsmammor är hemma på heltid, så VAB är aldrig ett problem.

Vad krävs för att du ska öppna din dörr för att vara familjehem. Skulle du göra det gratis?

Hör av dig till kommunen då, de söker garanterat familjehem.

Dvs om du går igenom alla deras protokoll. Utredningar mm.
Inte förekommer i belastningsregistret. Inte har skulder, har god ekonomi, inte beblandar med soc tidigare, har ett tomt rum över hemma osv.

Du inser även att OM man är hemma som "fostermamma" så får man ingen lön. Ingen pension mm. Ganska stor uppoffring.

Varför ska inte natten räknas in eller tid i skolan? Om barnet blir sjukt, samsover med dig etc då

De flesta barn kräver mer än biobarn då de finns en anledning till placering. Du ska sammarbeta med soc ev föräldrar mm. Dina egna barn o du blir "förhörda" minst 4ggr om året av soc. Du ska hålla kontakt o uppdatera dem mm.

Ja vist resan till umgänge betalar omkostnaden. Dvs bensinen. Men din tid dit betalar de inte. Du kan få köra i timmar ibland. Sitta med vid umgängen mm. Kan ta en dag, ibland flera ggr i månaden. Åh vad får du för det?

De allra flesta skulle nog säga nej tack. För deras tid är för dyrbar.

Har man fler än ett fosterbarn är det även mer barn som ska på umgänge, aktiviteter, till kompisar, mer möten med soc, med skolor, sjukvård mm.

Du verkar bara se pengar "de får mycket pengar". Inte vilka uppoffringar de gör.
Citera
2020-05-18, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Jag beställde den innan helgen men har inte fått någon ännu. Antar att de fått många förfrågningar precis som i Wilma fallet. Där fick man massa utskick med dubbletter osv.

Inväntar spänt FUP.

Hoppas verkligen den dyker upp idag, lär bli en lång natt inatt
Citera
2020-05-18, 10:26
Medlem
En tanke: den person som blir utsedd till barnets ombud, kanske inte ska vara jurist utan något helt annat? Barnpsykolog kanske?[/quote]

Tanken har slagit mig med. Jag skulle vilja gå ett steg längre. Hon skulle ha reprentetats av en psykolog som som hade ansvar för henne fram till hon var 18 år. En psykolog som jobbar som tjänsteman, med återinfört tjänstemanna-ansvar.

Det har varit för många kockar och ingen som
ansvarat och sett Esmareldas rätt till att utveckas till en fungerande välmående myndig person. Allt har varit så kortsiktigt efter hon lämnade fosterhemmet. En psykolog skulle anvara för hennes välmående och ställa krav på hennes familjemiljö eftersom hon i grunden från början var en skörare personlighet enligt fostermamman.

Samhällets ansvar har varit så utspritt...Jag blir så förbannad när jag tänker på det.

Ex. Socialen: Esmarelda var bara en av deras ärenden på jobbet.
Ex. Advokaterna Esmarelda var bara några timmars arbete för dem.
Ex Kammarrätt o förvaltningsrätt med dess nämndemän, de var också bara några timmars arbete för dem.
Ex. BVC bara någon enda tid.
Ex. Polisen, ett ärende på någon timma.
Citera
2020-05-18, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Det är fan inte klokt
Dessa jävla idioter anser jag vara medskyldiga till att ett litet barn blir drogat och mördad.

De som vittnat till föräldrarnas fördel är krögarparet Alex Vallin och Chatrine Andersson. De jobbade ihop med både Patrik och Rebecka. Finns längre bak i tråden om deras vittnesmål. Här är en länk där Patrik försvarar deras restaurangs arbetsmiljö.
https://mobil.affarsliv.com/nyheter/norrkoping/restaurangen-vi-foljer-lagarna-om5237541.aspx

Sedan vittnade även Patriks exfru till deras fördel. Framställde Rebecka som den perfekta bonusföräldern och kände sig fullt trygg med att ha sina barn där.
Senast redigerad av Santalucia84 2020-05-18 kl. 10:51. Anledning: Lägga till info
Citera
2020-05-18, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Det är fan inte klokt

Mannen var ju känd våldsam kriminell missbrukare sedan långt tillbaka. Hur i hela fridens namn kan man lägga ett rosa skimmer över "föräldrars rätt" och "barns rätt" till biologisk familj, som domstolen (och lagen?)verkat göra? Jag trodde man följde barnkonventionen i Sverige, barnets bästa ska komma först. Barnets bästa är inte alltid biofamiljen!
Citera
2020-05-18, 10:41
Medlem
myranmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Ja usch, det där fallet (mamman som dödade barnet med plåster) minns jag tydligt, riktigt obehaglig läsning. Men det är det ju alltid när det är allvarlig brottslighet mot små barn. Dock får man vara i alla fall lite tacksam för att de numera inte släpper obduktionsbilder, som de fortfarande gjorde i Arboga-fallet. De bilderna är fastbrända i mitt huvud för alltid.

Arboga och tyska. Var den första FUP jag någonsin läst. Obduktionsbildrna sitter fortfarande kvar på näthinnan.
Även Elin i mördad på väg hem på tunnelbanan. Där var en bild som äcklade mig nå enormt. 🤮

Har inte läst mamman med femtanyl plåstren. När var det?
Citera
2020-05-18, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
En placering ska göras utifrån att barnet ska kunna återgå till sina biologiska föräldrar när det är möjligt, dvs den får inte göras så att det blir omöjligt, att ex v placeringsfamiljen pratar illa om familjen så barnet inte vill tillbaka.

De flesta barn har haft några år med föräldrarna och har någon anknytning, så det är nog bra att barnet får gå tillbaka, men måste få ha kontakt med placeringsfamiljen både för barnet och dem.

Men har barnet ingen anknytning är det tveksamt om de ska tillbaka i vart fall borde det vara en lång inskolning, det är ju ett barn, ett barn ska inte slängas hit och dit, och till skillnad från tonåring kan de inte sätta emot med att rymma eller liknande.

Jag har någonstans läst att tiden för anknytning slutar vid 3 år. 0-3 år kallas anknytningafönstret typ. Detta tar man hänsyn till vid fosterhemsplaceringar vad jag förstått. Kanske var det därför så bråttom att Esmarelda skulle tillbaka till bio-föräldrarna och att de ansökte när hon var 2,5 år.?! Bio-föräldrarna visste att detta kanske var sista chansen att få hem henne. Annars iom att hon fyĺlt 3 så skulle en säkrare uppväxtplacering hos fostermamman rent "vetenskapligt" varit ett bättre alternativ ur domstolens perspektiv.
Citera
2020-05-18, 10:57
Medlem
I

Så socialen och kammarrätten hade även vetenskap om att de drogade, och vittnen blev hotade för att intyga detta.

Ett enkelt drogtest och allt hade varit löst. Hur har det varit så svårt att få till det?
Senast redigerad av Abcc1233 2020-05-18 kl. 11:04. Anledning: Stavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in