Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
En placering ska göras utifrån att barnet ska kunna återgå till sina biologiska föräldrar när det är möjligt, dvs den får inte göras så att det blir omöjligt, att ex v placeringsfamiljen pratar illa om familjen så barnet inte vill tillbaka.
De flesta barn har haft några år med föräldrarna och har någon anknytning, så det är nog bra att barnet får gå tillbaka, men måste få ha kontakt med placeringsfamiljen både för barnet och dem.
Men har barnet ingen anknytning är det tveksamt om de ska tillbaka, i vart fall borde det vara en lång inskolning, det är ju ett barn, ett barn ska inte slängas hit och dit, och till skillnad från tonåring kan de inte sätta emot med att rymma eller liknande.
Allt beror ju på anledningen till placeringen, tänker jag. I det här fallet var det UPPENBART att de båda idioterna inte skulle ha fått ha ansvar för hjälplösa barn. Så det har egentligen inte med det här fallet att göra. Men GENERELLT så håller jag med dig.
Fosterfamiljerna har det nästan alltid betydligt bättre ställt ekonomiskt än bioföräldrarna - inte minst på grund av de höga ersättningarna. Det får inte bli så att man tar barnen från en ensam mamma, bara för att hon är fattig och utarbetad, och inte riktigt orkar med att sköta hemmet och barnens kläder och hygien eller laga riktiga måltider under en period... och sätter dom i ett fosterhem där fostermamman kan vara hemma (på grund av att hon har lön för det av samhället), och barnen får bo i villa, ha var sitt ljust och luftigt rum, stor trädgård, swimmingpool, kanske en ponny till och med, åka på semesterresor o.s.v.. Fosterhemsmamman har gott om tid att städa, tvätta, laga mat från grunden och pyssla, och kanske har hon hjälp av en "liten pärla" från Polen eller Ukraina också, som subventioneras av RUT.
...och sedan anses det att barnen har det bättre där, så de får stanna under hela uppväxten. Barn kan också resonera kortsiktigt, och vilja vara på det "rikare" stället om de behandlas bra även i övrigt.
Nu vet jag inte hur vanligt det scenariot är i Sverige, men i USA och Storbritannien händer det definitivt. (Där kan det till och med bli frågan om adoption emot biomammans vilja.)