2020-05-18, 02:08
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Sorry,men det där är på inga sätt bevisat i dagsläget.
Frågar du mig så handlar det snarare om pressen som på nytt försöker hitta ogrundad panikvinkel eftersom sådant säljer lösnummer.
Vi får se vad det leder till...jag förnimmer apatiska flyktingbarnsyndrom.

Skämtar du eller?
Citera
2020-05-18, 02:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du skall kanske läsa följande artiklar:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v941p/lakaren-reber-zandi-62-dog-av-coronaviruset

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/lakare-sjuk-i-covid-19-har-gatt-bort/

Det går inte att tala till pöbeln, det enda de förstår är våld, tyvärr.
Citera
2020-05-18, 02:20
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jag tror att Tegnell skiter i hur många som dör av COVID-19.

- Det tror jag också. Annars borde Anders Tegnell redan ha reagerat på massdöden.

Citat:
Personer med Autism har ingen empati och därför betyder antalet döda ingenting för herr Tegnell.

- Nej, så är det inte. Empati handlar om att kunna sätta sig in i andra människors känslor. Empati innebär inte nödvändigtvis välvilja. Och man kan ha välvilja utan empati.

Behöver man själv kunna sätta sig in i individers känslor för att kunna visa omtanke?

Ifall Anders Tegnell hellre fokuserar på siffror än på känslor, så är det helt fint. Det går fint, så länge som Anders Tegnell fokuserar på siffrorna med målet att rädda liv. Där har Anders Tegnell misslyckats. Han har inte visat någon ambition att förebygga onödiga dödsfall.
Citera
2020-05-18, 02:36
Medlem
AlbusPercivals avatar
Sa inte Tegnell att Stockholm skulle nå flockimmunitet under Maj månad?
Citera
2020-05-18, 02:38
Medlem
De flesta som dör är gamla och människor med underliggande sjukdom. Främst 70+. Bör folket verkligen inte börja fundera över vad det är som händer? Varför ska inte alla i hemsjukvården alltid ha munskydd? Varför dör gamla människor på boenden i vissa regioner utan att alls ha fått komma in på sjukhus? Varför kontaktar läkare sina kroniskt sjuka patienter och säger att de ska vårdas kvar i hemma eller sina boenden om de drabbas av luftvägssymptom?

För mig så är det hela riktigt sjukt. Varför reagerar inte den stora massan? Varför tycker man att farmor som var frisk innan coronan ska ha palliativ vård?
Citera
2020-05-18, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag håller med. Antal smittade och dödsfall verka fortsätta med samma fart längre tid. Tillsist Sverige antingen blir tvungen att införa lockdown några månader för att få smittan under kontroll eller hamnar högst upp i dödsfall listan vilket är en katastrof för landet.
Tyvärr som det ser ut nu och med tanke på den rådande intelligent nivån hos FHM det senare scenariot verkar vara mer troligt.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Att införa en lockdown nu vore katastrofalt för sittande regering, de kommer aldrig tillbaka till makten. Masstestning är enda vägen framåt. Iofs skiter jag i sittande regering, mina landsmän kommer före, men det kan funka. Sätt hela Stockholm i lockdown och masstesta. Nej, du har inte tid att fundera.

Nejnejnej de kommer ALDRIG köra lockdown. Det blir inte fler restriktioner nu.
Dödstal och inlagda på IVA sjunker extremt sakta och det är gott nog för de. Och då klarar ju sig sjukvården galant enligt FHM vilket verkar vara hela planen och så kommer det ligga på ungefär 50 döda om dagen tills vi om 1-2 år uppnått flockimmunitet och 30 000 döda
INGET kommer ändras det sätter jag mitt liv på.
Citera
2020-05-18, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
De flesta som dör är gamla och människor med underliggande sjukdom. Främst 70+. Bör folket verkligen inte börja fundera över vad det är som händer? Varför ska inte alla i hemsjukvården alltid ha munskydd? Varför dör gamla människor på boenden i vissa regioner utan att alls ha fått komma in på sjukhus? Varför kontaktar läkare sina kroniskt sjuka patienter och säger att de ska vårdas kvar i hemma eller sina boenden om de drabbas av luftvägssymptom?

För mig så är det hela riktigt sjukt. Varför reagerar inte den stora massan? Varför tycker man att farmor som var frisk innan coronan ska ha palliativ vård?

Sossarna ser hellre 10 tusentals svenskar dö än att ge Sossarna fel. Det är allt
Citera
2020-05-18, 03:05
Moderator
Chantres avatar
En intressant artikel om framtiden för viruset. Försvinna eller återkomma.

Citat:
It is urgent to understand the future of severe acute respiratory syndrome–coronavirus 2 (SARS-CoV-2) transmission. We used estimates of seasonality, immunity, and cross-immunity for betacoronaviruses OC43 and HKU1 from time series data from the USA to inform a model of SARS-CoV-2 transmission. We projected that recurrent wintertime outbreaks of SARS-CoV-2 will probably occur after the initial, most severe pandemic wave. Absent other interventions, a key metric for the success of social distancing is whether critical care capacities are exceeded. To avoid this, prolonged or intermittent social distancing may be necessary into 2022. Additional interventions, including expanded critical care capacity and an effective therapeutic, would improve the success of intermittent distancing and hasten the acquisition of herd immunity. Longitudinal serological studies are urgently needed to determine the extent and duration of immunity to SARS-CoV-2. Even in the event of apparent elimination, SARS-CoV-2 surveillance should be maintained since a resurgence in contagion could be possible as late as 2024.
https://science.sciencemag.org/content/early/2020/05/11/science.abb5793

I väntan på vaccin beror spridningen av covid-19 under de närmaste fem åren främst på om viruset blir årligt återkommande, vilket i sin tur beror på hur länge immuniteten varar. Forskarna har jämfört liknande virus som har gett 45 veckor.
Citera
2020-05-18, 03:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Det är nästan 20 år sen som SARS slog till, med en hög dödlighet(~10%) som drabbade individer ur alla åldersgrupper. Är övertygad om att det forskats väldigt mycket på coronavirus i diverse labb sedan dess(förmodligen även innan också, coronavirus är inte nya), frågan är varför det inte finns något vaccin? CDC har tydligen beredskapslagrat ett prototypvaccin(även om det inte finns några vaccin) för SARS.
Har last nånstans att ett vaccin som togs fram mot SARS gav upphov till cytokinstormar, så det var inte så lyckat.
Citera
2020-05-18, 03:38
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Du skall kanske läsa följande artiklar:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v941p/lakaren-reber-zandi-62-dog-av-coronaviruset

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/lakare-sjuk-i-covid-19-har-gatt-bort/
Du svarar alltså ett påstående med anekdotiska fall på läkare som dött. Vad tycker du att det bevisar?
https://feber.se/film/filmregissor-dodad-av-giraff/381743/
Citera
2020-05-18, 03:48
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Nej, det var matematikern Tom Britton. Han var tidigare en favorit bland alarmisterna i tråden då han räknat ut att 100 000 kunde dö. När han tog tillbaka det efter att verkligheten kom ifatt, blev han istället ett hatobjekt då han inte längre konfirmerade alarmisternas katastrofscenario.
Citera
2020-05-18, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival

Det är ändrat nu till Juni.

Eller, nej, förresten. Det blir senare än så, kanske till hösten nån gång, eller... Ja, vad tycker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in