2020-05-13, 22:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag har lyckligtvis ett jobb som är bergsäkert.

Det finns inga bergsäkra jobb. Inte ens inom sjukvården.
Citera
2020-05-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nej jag tillhör inte dom värsta alarmisterna. Jag hävdade tidigt att det kommer att dö runt 4000--5000 personer, men jag inser nu att jag var för optimistisk. Som det ser ut nu är nog tyvärr en 8000---10000 en mer trolig siffra. Faktiskt trodde jag att det skulle gå över mycket fortare, att man skulle kunna gå på fotboll i början av juni.
Ja det återstår att se hur det går i dom andra nordiska länderna, dom har väl minst lika bra testkapacitet men det verkar som om smittan är mycket lägre där, dom har ju inte alls det antalet smittade som Sverige.

Men när de öppnar upp kommer smittan närmast garanterat att öka.
Frågan är hur mycket.
Men som halvnorsk önskar jag Norge allt gott.
Citera
Medlem
Citat:
Ni hävdar att det kommer dö 20-30000 tusen svenskar till i vårt öppna samhälle närmsta åren.
Samtidigt så verkar ni räkna med att öppna samhällen i våra grannländer av någon mystisk anledning inte ska öka dramatiskt.
Jag begriper faktiskt inte det.

Du begriper inte så mycket du om du fortfarande inte begripit lagget på 3-4 veclpr-

Varför skulle det inte öka dramatiskt hos de när de har en försiktigare taktik än oss?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Om man inte utvecklar antikroppar så kommer inte vaccin heller att fungera.

Man har länge försökt att ta fram fungerande vaccin mot andra corona-virus utan framgång.
Finns väl inte mycket som tyder på att man skall lyckas nu heller.
Citera
2020-05-13, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det finns inga bergsäkra jobb. Inte ens inom sjukvården.

Well, är man lärare inom Stockholms stad med massa år i ryggsäcken krävs mer eller mindre att samtliga skolor i stan stängs ned.
Citera
2020-05-13, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Du begriper inte så mycket du om du fortfarande inte begripit lagget på 3-4 veclpr-

Varför skulle det inte öka dramatiskt hos de när de har en försiktigare taktik än oss?

Det kommer öka hos dem.
Hur mycket är ju knäckfrågan.
Citera
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Givetvis kommer vår strategi bedömas efter olika saker. T.ex när och om vaccin kommer som du påpekar.

Och som jag också påpekade har Sverige valt en strategi med mycket nedsida och lite uppsida. Det är rätt udda. Men tids nog kommer det säkert komma en haverikommission som utreder hur det kunde gå till. Det här kommer sannolikt att vara det huvudsakliga samhällsämnet åtminstone för några år framåt.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Men när de öppnar upp kommer smittan närmast garanterat att öka.
Frågan är hur mycket.
Men som halvnorsk önskar jag Norge allt gott.
Förhoppningsvis kan man slå ner nya utbrott snabbt om man löpande testar/smittspårar och isolerar. Utan att behöva backa på lättnaderna i restriktionerna.
Citera
2020-05-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
https://www.svt.se/nyheter/sexuella-overgrepp-mot-barn-okar-kraftigt

Sägs ingenting alls där om att det handlar om lockdownen i sig, eller att det skulle vara nån motsatsrelation så att man inte skulle kunna rädda äldre. De pratar ju om att det ökat i coronans spår, och troligen även i Sverige:

Eftersom studien bedrivs på engelska och sker via Darknet är det omöjligt för de att veta var i världen personerna befinner sig. Men det vore naivt att tro att ökningen inte också gäller Sverige, enligt Christoffer Rahm

Nee, sorry, underkänt på källa i relation till det vi pratade om. Men nice try! Att försöka få opinion för att låta äldre dö....
Citera
Medlem
Det intressanta när vi summerar en liten längre period med detta virus är ju överdödligheten under t ex 6 eller 12 månader.

Hur ser den ut? Om den nu finns, vilket den förmodligen gör.

Varje dag avlider ca 246 personer i vårt land är av ngn orsak (ålder, sjukdom, olyckor, mord o s v).

Vi fick ju i år bort nästan alla dödsfall i influensa/vinterkräksjuka p g a vår sociala distansering och handtvättande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Tegnell redan polisanmäld:

https://www.friatider.se/tegnell-polisanmald-massdoden-bland-aldre

För er som inte vågar klicka:

"Brotten som Tegnell gjort sig skyldig till är vållande till annans död, vållande till kroppsskada, grovt tjänstefel samt brott mot smittskyddslagens krav på att smittskyddet ska bedrivas vetenskapligt och att smittskyddsåtgärder ska vidtas. Brottet faller under allmänt åtal, någon målsägande behövs därför inte för att åklagare ska kunna väcka åtal", står det i polisanmälan."

GUD min skapare..

En som har jobbat som allmänläkare i ca 6 år anser sig vara bättre expert än en som har epidemiologi som sin specialitet o som dessutom har jobbat med pandemipatienter på plats (när andra inte vågade) 😳

Visst är det bra med självförtroende-men också bra att ha självinsikt..

Nu har FHM o Tegnell börjat få stöd i Finland.

En av kritikerna har ändrat sig o säger atti ljuset av det vi vet NU, erkänner han att han hade FEL o anser att Sverige har gjort helt rätt.

Jag ska länka senare när jag hittar artikeln..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Och som jag också påpekade har Sverige valt en strategi med mycket nedsida och lite uppsida. Det är rätt udda. Men tids nog kommer det säkert komma en haverikommission som utreder hur det kunde gå till. Det här kommer sannolikt att vara det huvudsakliga samhällsämnet åtminstone för några år framåt.

Vi är av olika uppfattning där och det respekterar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in