2020-05-17, 18:11
Bannlyst
Feminsmen vill ah jämlikhet för kvinnor, men en del feminister vill skada män och de förstör för en demokratisk feministisk jämlikhetsrörelse.
Citera
2020-05-17, 18:39
Medlem
Därför att feminism bara är en fasad för kulturmarxismen. Nyttiga idioter som lyder globalisternas agenda.
Citera
2020-05-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Långt jakande svar på en ja eller nej fråga.

Det finns alltid folk på marginalen. Att tvinga folk, som inte redan gör det frivilligt, att leva efter din mall och dina idéer om vad jämställdhet är kommer inte att ge färre människor på gränsen, bara andra människor. Antagligen fler, eftersom ingen välfärd skapas medan folk på gränsen kommer att få det svårare. Till det kommer såklart det faktumet att förtryck inte har ett egenvärde för andra än förtryckare.

Ett par där båda tjänar låga 20000 i månaden och båda går ner till 75% kommer att ha ut i snitt 24500 kr efter skatt. Det går att leva ett fantastiskt liv för 24500 kr i månaden. Till och med om man temporärt måste hyra en för dyr lägenhet.

Den enda anledningen till att införa kvotering i Sverige är att man vill styra människor för styrandets skull. Sossefasoner kallar vissa det.

Det finns förstås en anledning till, elefanten, men det problemet existerar ju inte så då är det inget argument för att kvotera i jämställda Sverige.

Ja, eftersom frågan är mer komplex än att jag bara kan leverera ett ja eller nej svar.

Jag vill inte förtrycka någon, jag vill bara att det ska finnas utrymme för folk att få balans och jämlikhet i livspusslet. Jag vill inte att någon ska dra det tyngsta lasset för något som är bådas ansvar.

Om hyran ligger på 12 000-14 000/månad och de har studieskulder etc. att betala kan räkningarna mycket väl ligga på 19 000/månad. Då har de 5000 kvar till mat och förnödenheter, busskort, bensinpengar etc. (som de måste ha för att kunna ta sig till sina respektive arbeten) det är inte mycket för en barnfamilj med minst två barn. De kommer gå back. Hade de gemensamt haft 30 000 kronor efter skatt, hade det funkat bra och de hade kanske tom. haft lite pengar till ett litet sparkapital om det kommer kärva tider. Eller till privat pensionssparande.
Citera
2020-05-17, 19:55
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, eftersom frågan är mer komplex än att jag bara kan leverera ett ja eller nej svar.
Det håller inte eftersom antingen kvoteras det eller inte. Om man är för kvotering kan man förvisso hävda att det finns grader, dvs ska män tvingas ta ut minst si eller så många procent, men kvotering är ja eller nej.

Citat:
Jag vill inte förtrycka någon, jag vill bara att det ska finnas utrymme för folk att få balans och jämlikhet i livspusslet. Jag vill inte att någon ska dra det tyngsta lasset för något som är bådas ansvar.
Sverige är ett av världens rikaste länder samtidigt som det har ett av världens lägsta lönespridning.

Dagens svenskar är ett av hela världshistoriens mest bortskämda och privilegierade människor.
Citat:
Om hyran ligger på 12 000-14 000/månad och de har studieskulder etc. att betala kan räkningarna mycket väl ligga på 19 000/månad.
Jag har aldrig träffat någon som bott i en lägenhet för 12000 kronor mot sin vilja. De kanske existerar, men jag är väldigt tveksam. Förvisso har jag aldrig någonsin träffat någon som har 12000 i hyra överhuvudtaget, faktiskt. Jag bor för det mesta på hotell och jag har aldrig någonsin lagt 12000 kronor på boende en månad.

Det är 100% självförvållat om man betalar 12000 i hyra. 14000 är helt galet om man får ut 25000.

Studieskulder och bara 15000 kr i månaden? Jaha, det var 100% frivilligt att plugga Genusvetenskap, man kanske skulle tänkt på karriärmöjligheter istället?
Citat:
Då har de 5000 kvar till mat och förnödenheter, busskort, bensinpengar etc. (som de måste ha för att kunna ta sig till sina respektive arbeten) det är inte mycket för en barnfamilj med minst två barn. De kommer gå back.
5000 kr räcker fint tills man flyttar ifrån den vansinnigt dyra lägenheten.

Minst två? Man kanske, bara ett tips, ska fundera över att skaffa en tredje unge om bådas nettolön är 25000 med studielån och en hyra på 14000 kr.

Tillkommer inte rätt sköna tusenlappar i barnbidrag förresten?
Citat:
Hade de gemensamt haft 30 000 kronor efter skatt, hade det funkat bra och de hade kanske tom. haft lite pengar till ett litet sparkapital om det kommer kärva tider. Eller till privat pensionssparande.
De som tjänar minst kommer alltid tycka att livet vore mycket enklare om de bara tjänade liiiiiiite till, oavsett vad de tjänar.

Varför duger 30000 om inte 25000 duger? Du hade bara lagt till några tusenlappar på hyra och bensinpengar och sagt att om de bara tjänade 35000, hade de klarat sig bättre.

Förresten får ju din fiktiva trebarnsfamilj 4500 kr i barnbidrag så de kommer ju upp i summan du önskar.
Citera
2020-05-17, 20:25
Medlem
Citat:
Det håller inte eftersom antingen kvoteras det eller inte. Om man är för kvotering kan man förvisso hävda att det finns grader, dvs ska män tvingas ta ut minst si eller så många procent, men kvotering är ja eller nej.

Sverige är ett av världens rikaste länder samtidigt som det har ett av världens lägsta lönespridning.

Dagens svenskar är ett av hela världshistoriens mest bortskämda och privilegierade människor.

Jag har aldrig träffat någon som bott i en lägenhet för 12000 kronor mot sin vilja. De kanske existerar, men jag är väldigt tveksam. Förvisso har jag aldrig någonsin träffat någon som har 12000 i hyra överhuvudtaget, faktiskt. Jag bor för det mesta på hotell och jag har aldrig någonsin lagt 12000 kronor på boende en månad.

Det är 100% självförvållat om man betalar 12000 i hyra. 14000 är helt galet om man får ut 25000.

Studieskulder och bara 15000 kr i månaden? Jaha, det var 100% frivilligt att plugga Genusvetenskap, man kanske skulle tänkt på karriärmöjligheter istället?

5000 kr räcker fint tills man flyttar ifrån den vansinnigt dyra lägenheten.

Minst två? Man kanske, bara ett tips, ska fundera över att skaffa en tredje unge om bådas nettolön är 25000 med studielån och en hyra på 14000 kr.

Tillkommer inte rätt sköna tusenlappar i barnbidrag förresten?

De som tjänar minst kommer alltid tycka att livet vore mycket enklare om de bara tjänade liiiiiiite till, oavsett vad de tjänar.

Varför duger 30000 om inte 25000 duger? Du hade bara lagt till några tusenlappar på hyra och bensinpengar och sagt att om de bara tjänade 35000, hade de klarat sig bättre.

Förresten får ju din fiktiva trebarnsfamilj 4500 kr i barnbidrag så de kommer ju upp i summan du önskar.

Det jag menar är att jag inte vet om jag är för eller emot, eftersom jag ser både för och nackdelar med båda. Jag kan därmed inte ge dig ett ja eller nej svar på din fråga.

Jag vet ensamstående damer med barn som bor i svindyra lägenheter för att inga andra finns att få. Så jodå, det finns.

Bor man i eller nära en storstad och det endast är nybyggen man kan få tag på, så kan det kosta en rejäl slant.

Har man två barn får man 1375:- per barn. Förskoleavgift/skolavgift kostar sin del, sedan tillkommer andra kostnader såsom barnförsäkringar etc. Så dessa pengar försvinner som smör i solen. Tack och lov för barnbidrag, annars hade det varit än mer knapert för låginkomsttagare och de hade inte haft en chans att både ge sina barn ett drägligt boende och extra tid med föräldrarna. Då hade det blivit att hårdprioritera "hm, ska barnen få ett eget rum, som de förvisso får dela med sina syskon och gå i förskolan från 7.00-17.00 dagligen från 1.5 års ålder eller ska vi fyra bo i en tvåa i ett ok område eller en 3:a i ett särskilt utsatt område".

Barn kostar mycket pengar (värt varenda slant, men man måste dvs. ha råd med detta och det kan bli svårt att förena att både ha råd och tid om man är låginkomsttagare). Så om du och din partner lever ensamma karar ni er säkert väldigt bra på era inkomster som ni har det nu. Men när barn kommer in i bilden behöver ni hårdprioritera.
Citera
2020-05-17, 21:03
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Jag vet ensamstående damer med barn som bor i svindyra lägenheter för att inga andra finns att få. Så jodå, det finns.
Hur passar ensamstående in i diskussionen om att dela på bördan?

Om inte annat, det faktum att ensamstående med barn uppenbarligen kan bo i svindyra lägenheter enligt dig talar starkt emot att par med två löner inte har råd med det.
Citera
2020-05-17, 23:00
Medlem
Citat:
Hur passar ensamstående in i diskussionen om att dela på bördan?

Om inte annat, det faktum att ensamstående med barn uppenbarligen kan bo i svindyra lägenheter enligt dig talar starkt emot att par med två löner inte har råd med det.

Beror ju som sagt på vad folk tjänar.
Citera
2020-05-18, 11:58
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Beror ju som sagt på vad folk tjänar.
Ja, det är ju självklart.

Men nu handlar det tydligen om den grupp människor som har minst två barn med allergier, får ut endast 12500 kronor trots högskoleutbildning och csn-skuld, men ändå bor i lägenhet som kostar minst 12000 kronor i månaden.

För att de ska kunna stressa ner.
Citera
2020-05-18, 12:07
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Där ser du, feminism funkar, men han, pappan till barnen och som hade lägenheten som hon med hjälp av staten stal från honom kan mycket väl vara uteliggare idag.
11§, 8 kap i Äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230

Normalt studsar dock män tillbaks på ett eller annat sätt, men det är fortfarande ett sätt att flytta rättigheter och tillgångar från män till kvinnor på mäns bekostnad.

Inga andra finns att få är bullshit. Flytta ut i förorten då, för det är ingen mänsklig rättighet att få bo i innerstan på vår bekostnad.
Citera
2020-05-18, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Där ser du, feminism funkar, men han, pappan till barnen och som hade lägenheten som hon med hjälp av staten stal från honom kan mycket väl vara uteliggare idag.
11§, 8 kap i Äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230

Normalt studsar dock män tillbaks på ett eller annat sätt, men det är fortfarande ett sätt att flytta rättigheter och tillgångar från män till kvinnor på mäns bekostnad.

Inga andra finns att få är bullshit. Flytta ut i förorten då, för det är ingen mänsklig rättighet att få bo i innerstan på vår bekostnad.

Vad menar du? Har du hört talas om växelvis boende? Barn som bor varannan vecka i huset hos pappan och med mamman varannan vecka i den svindyra lägenhet hon har fått ordna (för att ingen annan billigare lägenhet finns att få) vid separationen?

Folk med barn brukar gärna vilja bo nära förskola/skola och sina jobb. Så slipper de kanske dyra omkostnader med bil.
Citera
2020-05-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ja, det är ju självklart.

Men nu handlar det tydligen om den grupp människor som har minst två barn med allergier, får ut endast 12500 kronor trots högskoleutbildning och csn-skuld, men ändå bor i lägenhet som kostar minst 12000 kronor i månaden.

För att de ska kunna stressa ner.

Ja, ibland behövs det en dyr lägenhet för att lösa livspusslet. Att bo en timme från jobb/förskola/skola är inte ett alternativ för alla.
Citera
2020-05-19, 01:04
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Vad menar du? Har du hört talas om växelvis boende? Barn som bor varannan vecka i huset hos pappan och med mamman varannan vecka i den svindyra lägenhet hon har fått ordna (för att ingen annan billigare lägenhet finns att få) vid separationen?

Folk med barn brukar gärna vilja bo nära förskola/skola och sina jobb. Så slipper de kanske dyra omkostnader med bil.
Hur många undanflykter har du egentligen?
Vad är oddsen att de har både lyxlägenhet och hus, tror du?

Och hur dyr tror du vilken bil som helst är jämfört med dem?

Det bor över 100 000 män hipp som happ, för att de blivit utkastade från sina egna hem för att kvinnan redan fått allt hon behöver från honom. Kan vi börja där?

Det finns alltid billigare lägenheter om du jämför med en svindyr, eller har du logiska utmaningar också?
I den riktiga världen där folk tar lite ansvar för sitt handlande vore detta en riktigt kort diskussion, men prova du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in