Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Ja, eftersom frågan är mer komplex än att jag bara kan leverera ett ja eller nej svar.
Det håller inte eftersom antingen kvoteras det eller inte. Om man är för kvotering kan man förvisso hävda att det finns grader, dvs ska män tvingas ta ut minst si eller så många procent, men kvotering är ja eller nej.
Citat:
Jag vill inte förtrycka någon, jag vill bara att det ska finnas utrymme för folk att få balans och jämlikhet i livspusslet. Jag vill inte att någon ska dra det tyngsta lasset för något som är bådas ansvar.
Sverige är ett av världens rikaste länder samtidigt som det har ett av världens lägsta lönespridning.
Dagens svenskar är ett av hela världshistoriens mest bortskämda och privilegierade människor.
Citat:
Om hyran ligger på 12 000-14 000/månad och de har studieskulder etc. att betala kan räkningarna mycket väl ligga på 19 000/månad.
Jag har aldrig träffat någon som bott i en lägenhet för 12000 kronor mot sin vilja. De kanske existerar, men jag är väldigt tveksam. Förvisso har jag aldrig någonsin träffat någon som har 12000 i hyra överhuvudtaget, faktiskt. Jag bor för det mesta på hotell och jag har aldrig någonsin lagt 12000 kronor på boende en månad.
Det är 100% självförvållat om man betalar 12000 i hyra. 14000 är helt galet om man får ut 25000.
Studieskulder och bara 15000 kr i månaden? Jaha, det var 100% frivilligt att plugga Genusvetenskap, man kanske skulle tänkt på karriärmöjligheter istället?
Citat:
Då har de 5000 kvar till mat och förnödenheter, busskort, bensinpengar etc. (som de måste ha för att kunna ta sig till sina respektive arbeten) det är inte mycket för en barnfamilj med minst två barn. De kommer gå back.
5000 kr räcker fint tills man flyttar ifrån den vansinnigt dyra lägenheten.
Minst två? Man kanske, bara ett tips, ska fundera över att skaffa en
tredje unge om bådas nettolön är 25000 med studielån och en hyra på 14000 kr.
Tillkommer inte rätt sköna tusenlappar i barnbidrag förresten?
Citat:
Hade de gemensamt haft 30 000 kronor efter skatt, hade det funkat bra och de hade kanske tom. haft lite pengar till ett litet sparkapital om det kommer kärva tider. Eller till privat pensionssparande.
De som tjänar minst kommer alltid tycka att livet vore mycket enklare om de bara tjänade liiiiiiite till, oavsett vad de tjänar.
Varför duger 30000 om inte 25000 duger? Du hade bara lagt till några tusenlappar på hyra och bensinpengar och sagt att om de bara tjänade 35000,
då hade de klarat sig bättre.
Förresten får ju din fiktiva trebarnsfamilj 4500 kr i barnbidrag så de kommer ju upp i summan du önskar.