Citat:
Snabb googling:"Jämställdhet innebär jämlikhet mellan män och kvinnor."
"Jämlikhet, eller social jämlikhet, är ett socialt tillstånd där alla människor inom ett visst samhälle eller inom en viss isolerad grupp har samma status och respekt, att alla människor är lika mycket värda"
Det betyder inte att alla ska jobba lika mycket eller med samma saker.
Citat:
Så är det säkert men vad har det med något att göra?
Jag tänker att en utarbetat sliten, stressad mamma inte är bra vare sig för mamman, pappan eller barnen.
Citat:
Om du tvingar hela landets familjer till att följa din mall så kommer du att skapa massor av stressade och utarbetade människor.
Delar man mer lika minskar förhoppningsvis risken för detta och det tjänar alla på. Håller du inte med om detta?
Alla familjer vars enmansföretag går i konkurs för att bara ta ett exempel.
Citat:
Jo det är det. Alla familjer med två arbetande vuxna (det är ju dessa vi diskuterar) kan det, såvida de inte frivilligt valt en för hög levnadsstandard.
Nej, det är inte ekonomiskt möjligt att gå ner i tjänstetid utan ersättning för alla i Sverige.
Jag levde tex utmärkt på en lön när jag hade fru, dyr villa och Volvo, och när jag inte längre hade det levde jag på 25% av min ganska nära medelinkomst.
Frivilligt och enkelt.
Citat:
Tur att vi har massor av ekonomiska ersättningar i Sverige då.
Om alla föräldradagar är borta, så får man ingen inkomst för de procent man inte förvärvsarbetar. Låginkomsttagare har inte den lyxen att ge ner i arbetstid utan någon form av ekonomisk ersättning för den tid de går ner i tjänst.
Citat:
Jobbar man mindre får man mindre pengar, det är korrekt. Konstigt vore väl annars.
Föräldraledigheten är pensionsgrundande ja, men inte det jag diskuterar här. Jag diskuterar den tid många kanske går ner i procent på sitt förvärvsarbete,
Citat:
Även singlar, vilket säger att det är frivilligt.
Kvinnor har rent generellt i alla tider gjort/gör mer av sk. obetalt hemarbete än vad män gör.
Citat:
Män får lika mycket betalt för sitt slit som kvinnor.
Om män dubbelarbetar mer, så får iaf. män mer betalt för sitt slit.
Citat:
Då väntar vi män på att få tillbaka de miljoner i transfereringar som går till kvinnor, de år vi dör i förtid, de satsningar som går särskilt till kvinnor inom alla områden även de där män drabbas värst, etc.
Fria människor är bra. Men den enas frihet bör inte innebära den andres ofrihet, då är något skevt och ojämställt. Om du tar alla förmåner och din partner inte får några är det skevt och ojämställt.
Citat:
Att du ska bestämma över andras privatekonomi och fritid är inte jämställt, det är nån sjuk böjelse.
Om du delar lika på förmånerna med din partner blir du kanske lite mer ofri/får färre förmåner, men ni blir iaf. jämställda och din partner får lite mer frihet/lite mer förmåner han/hon också. Det kan väl aldrig vara fel?
Citat:
Du tänker kanske att alla människor ska ha det precis lika bra? Du tänker kanske att vi bör "koncentrera" alla människor till samma ställe där alla får leva på samma villkor, i "läger"?
Eller tänker du att förmåner/frihet bara ska gälla för vissa människor, så att dessa får full frihet/fulla förmåner? Och deras partners inte får någon frihet/inga förmåner alls?