Citat:
Ursprungligen postat av
cucciola
Jobbar du inom vården? Att säga att vården inte kan hantera ett skit är ju verkligen nedvärderande mot dem som sliter och gör sitt bästa i en stor kris. Att ställa in operationer som inte är akuta verkar väl fullständigt logiskt, hur ska man annars göra menar du? Och att säga att tillgång till vård inte hjälper för att bot saknas är ju också alldeles galet - det är ju helt avgörande att få vård i tid för dem som drabbas hårt av Covid 19!
Jag har inte hört någonting om att det finns ett färdigt vaccin som kan börja användas vid årsskiftet, du får gärna säga var du läst det så jag kan läsa om det. Det senaste jag hörde var att det i allra bästa fall kan finnas ett vaccin som är färdigt för ett godkännande om 12-18 månader. Det är en alldeles för lång tid att stänga ned ett land.
Eftersom alla länder går igenom olika faser av Covid 19 så är det ju också olika vilket land som för tillfället har högst dödsfall per capita. Under några dagar har det varit Sverige. Man måste också ta i beaktande att många andra länder faktiskt inte rapporterar lika korrekt om dödstalen som Sverige.
Att fortfarande påstå att man i Sverige "inte gjort någonting" för att skydda de äldre är fel.
Problemet är dock att det verkar se så olika ut på olika ställen, att det borde vara precis samma förutsättningar för alla som jobbar på äldreboenden och inom hemtjänst. Det är för många att ta hand om, för lite utbildad personal , för lite skyddsutrustning och för oklara direktiv. Men det är människor som tar hand om människor och det är inte så himla lätt att bara fixa till problemet i en handvändning även om man säger att samma regler ska gälla för alla.
Och eftersom det är ett virus som påminner så mycket om en vanlig förkylning blir det ännu knepigare. Om Agda 88 år vanligtvis har hosta och pipande andning, ska man ha skyddsutrustning när man sköter om henne nu? Det är nog inte helt enkelt att göra bedömningarna och att jobba i full skyddsmundering dag ut och dag in är troligtvis extremt påfrestande.
Det är från fall till fall och att stänga ned samhället hade ju inte förändrat den problematiken.
Bristerna inom vården var tyvärr kända långt innan vi drabbades av Covid 19. Många av de som jobbar inom vården sliter bokstavligt talat häcken av sig, så jag riktar ingen kritik mot dem. Däremot är ju kapacitet och samordning under all kritik. Det är med andra ord styrningen som brister. Ingen vård är per definition onödig, så att det skulle vara fullkomligt logiskt att skjuta upp operationer och cancerbehandlingar håller jag verkligen inte med om. Det visar istället på ett högst tydligt, men mycket olyckligt sätt vilka brister det finns vad gäller kapaciteten.
Ingen kan idag säga när det kommer finnas ett vaccin. Det handlar bara om olika former av prognoser och olika bedömare gör olika prognoser. Jag väljer att lyssna på dem som jobbar med frågan. Jag finner att de har högst trovärdighet.
https://www.cbsnews.com/news/coronavirus-vaccine-september-oxford-university/
Att olika länder har olika dödstal per capita skiljer sig ut av olika orsaker. Oftast en kombination av slump och vilka åtgärder man vidtagit för att stoppa att viruset kan sprida sig. Att viruset sprider sig mycket i ett land som Sverige, som knappt har vidtagit några åtgärder alls borde ingen vara förvånad över. Det är heller inte konstigt att vi då analogt får höga dödstal. Dessutom har vi ju haft stora brister inom äldreomsorgen, som det skrivits spaltmeter om. Det finns med andra ord många olyckliga omständigheter som samverkar i Sverige.