2020-05-17, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ja, saknar man empati så kan man ju tycka så.

Jag har själv haft ett par äldre på "hem". Ensamma (deras vänner är borta och barn kan inte ersätta), skröpliga, dålig syn/hörsel, TVn enda "nöjet". Tro mig, många av dessa, de flesta skulle jag vilja säga, bryr sig inte. Som en kvinnlig anhöirg sa, (innan Corona) "Kan han inte ta hem mig nu!" (han=Gud).

Många är senila o dementa. Värst är det för de som är klara i huvet att vara beroende av att nån kommer (föhoppningsvis) och byter blöjor på dem. Rullstolsbundna, sängliggande, kan inte gå ut på egen hand osv.

Vi yngre anhöriga är de som själviskt vill att de ska vara kvar i livet oavsett hur sjuka de är eller hur torftigt deras liv är. Så vi kan hälsa på dem en halvtimme varannan vecka...
Senast redigerad av MrStreamer 2020-05-17 kl. 17:17.
Citera
2020-05-17, 17:14
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Min åsikt är att man borde ha infört strikt protokoll och full skyddsutrustning för all personal som är i kontakt med äldre på äldreboenden eller i hemtjänsten.
Att det är svårt eller jobbigt är inget motargument.
Om det inte finns resurser eller inte går att ta fram resurser så vilar ansvar tungt på dom som inte har tagit det ansvar dom blivit utsedda till att hantera.

Det är de som jobbar i intensivvården som klagar över hur tungt och svettigt det är att ha heltäckande skyddsutrustning dagarna i ända. De som jobbar i äldrevården tigger och ber om att få skydd överhuvudtaget men de får inte.
Snåla vårdgivare men också en enorm nationell brist. Det kan knappast ha undgått dig heller tråden har tusentals inlägg om skyddsmateriel som hamnar i andra länder men inte i Sverige.

Men då kommer vi in på det usla beredskapen och en handfallen regering som litade på EU som sket i Sverige och snodde vår materiel. Och Kina som bunkrade när de började ana vad som höll på att hända. Vi och våra ansvariga anade aldrig något.
Citera
2020-05-17, 17:15
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Många forskare verkar vara väldigt tveksamma till flockimmunitet innan ett vaccin kommer. Vaccin ger flockimmunitet och inte tvärtom.

Naturligtvis vet ingen att vi kan nå flockimmunitet, det är bara Tegnells killgissningar.
Citera
2020-05-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Känner faktiskt en beundran och nästan snudd på avundsjuka på de övriga nordiska länderna. Hade varit trevligt att känna den tryggheten och stoltheten i Sverige, att regerande värnar om liv och hälsa och arbetar och attackerar viruset effektivt och modernt från 4 hörn. När de övriga nordiska länderna öppnar kommer de att kunna punkt eliminera lokala smittkedjor på ett defensivt sätt. Skäms över Sveriges hantering, den bygger på en 150 år gammal strategi i månt och mycket och de bara ser på utan att agera särskilt kraftfullt. Illa och slappt skött samt en annan massa felaktiga utlåtanden och pinsamt käbbel.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sveriges-dodsgenomsnitt-hogre-an-de-varst-drabbade/

Fast knappt någon dör ju såtillvida de inte tillhör de etablerade riskgrupperna?

Det är dessa som vi inte kunnat skydda.All kraft borde läggas här och ingen på rekommendationer som är helt meningslösa för den stora andelen av befolkningen.

Vi måste prioritera rätt.Det gör vi inte när vi förbjuder fotbollsmatcher inför tomma läktare och samtidigt misslyckas med att testa nyckelpersonal som jobbar inom utsatta yrken och med de som verkligen är utsatta för risk av Covid 19.
Citera
2020-05-17, 17:17
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Har Folkhälsomyndigheten och Socialdemokraterna någon fest inplanerad när dom har lyckats döda 5000 äldre? Kanske Grand Hotell i Stockholm?

- En fest? Men då skulle dom ju riskera att själva smittas. Är samhällets toppar villiga att riskera sin egna hälsa?

Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Sverige ligger på 364 döda per miljon och Frankrike på 422. Men vi knappar in med 5-6 per dag, så om inte FHM fuckar upp det så passerar vi snigelätarna om 1.5 vecka!

Men vi har högre ambitioner än så

****FLEST DÖDA I HELA VÄRLDEN****

Vi är en EPIDEMIOLOGISK STORMAKT.

Det betyder att vi måste besegra mikronationen San Marino. Inget annat duger.

De ligger på 1209 döda per miljon. Detta innebär 12368 dödsfall i Sverige.

Min damer och herrar. Detta ligger inom räckhåll. Men vi måste öka takten.

Gratis lunch på IKEA.
Fritt lösgodis på leklanden.
Stäng ner biltrafiken med vägbyggen.
Starta luftfuktarna i grönsaksdiskarna.

Heja Sverige!
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Känns som man läser minst 4-5 inlägg liknande ditt om dagen där man ironiserar över att antalet döda stiger kontra andra länder. Det är inte kreativt.

- Är det fel att individer reagerar med ilska och uppgivenhet när dom ser tragiken som utspelas i Sverige?

När man beskådar Anders Tegnells agerande, så är det mycket lätt att få intrycket att han försöker maximera smittspridningen, och därmed dödsfallen. Istället för att motverka epidemin, så har Anders Tegnell lagt sina krafter på att tillrättavisa alla som har försökt hejda Covid-19. Skolor har bett elever stanna hemma för att minska risken för osynlig smittspridning. Men då har Anders Tegnell kommit och predikat om elevernas närvaroplikt. Anders Tegnell har protesterat mot än den ena än den andra åtgärden mot Covid-19. Vilket intryck kan man tänkas få av ett sådant agerande?
Citera
2020-05-17, 17:18
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vilken "panik"? Personligen håller jag mig hemma men går ut för promenader i friska luften. Jag jobbar på distans och beställer mat med hemleverans för att slippa gå i affärer. Vad har det med "panik" att göra? Kallar du det "panik" när folk använder bilbälte också? Folk som vaccinerar sig mot influensa eller borstar tänderna för att slippa få karies, de har kanske också "panik"?

Absolut inte, däremot alla stängda gränser och lockdowns är ren och skär panik. Fruktansvärt destruktiva åtgärder som kommer att ta decennium att återhämta oss ifrån
Citera
2020-05-17, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Många bär även andra sjukdomar, tex tuberkulos eller hepatit men det var länge sedan man slutade med obligatoriska tester inom äldromsorgen, oklart om det görs tester inom sjukvård, har själv aldrig blivit testat och ändå jobbat länge inom vården. Skulle jag jobba i Finland så hade jag fått visa både läkaintyg och bevis på giltig vaccinationskydd. Kan inte fatta den svenska likgiltigheten...

Det äckligaste är ändå restaurangbranchen, där krävs det inte heller några läkarintyg eller hepatit tester, känner en person som hade hudtuberkulos och jobbade som kock. Kul.
Nej några tester görs automatiskt inte på personal, inte ens på patienter, och det är nog som ”Muhammed” skriver att personalomsättningen har en stor del av skulden.
Öppna dörrar mellan olika enheter där både personal och patienter fritt kunnat röra sig emellan covid-drabbade enheter och inte covid-drabbade enheter.
Undermålig skyddsutrustning, dåliga möjligheter för att utföra handhygien som i många fall utförs i avdelningsköket, eller på personaltoaletten.
Man är också mycket snabba med att friskförklara patienter. Detta görs av läkare via telefon när de ansetts symptomfria i två dagar, trots att de fortfarande kan uppvisa milda symptom.
Då topsningen som inte alls är helt tillförlitlig visar negativt svar betraktas patienten ofta som frisk, trots att symptombilden säger något helt annat.
Detta leder till att personalen luras in i en falsk trygghet, och kan dra smittan vidare.
Jag har också haft kontakt med vårdanställda, och på vissa håll finns uppenbara brister.
Frågan är om detta är ett strukturellt svenskt fenomen, och följdfrågan blir: vad ska vi göra åt det?
Citera
2020-05-17, 17:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Ja, socialdemokrater är ju verkligen kända för att vara maktgalna, kallhamrade och hjärtlösa.
Du bör nog friska upp dina kunskaper om politiska partier. Passa på att läsa lite om hur länge de multisjuka gamla människorna lever i snitt efter att de hamnat på äldreboende. En av fem dör inom en månad. Den största gruppen av döda i Covid 19 är över 85 år gamla.
De som är något yngre och löper risk att dö av Covid 19 på grund av riskfaktorer bör skydda sig själva genom att sätta sig i frivillig karantän.
Hur ska de som tillhör riskgrupper eller delar hushåll med någon ur riskgruppen kunna isolera sig när de är tvugna att arbeta?
Citera
2020-05-17, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Känner faktiskt en beundran och nästan snudd på avundsjuka på de övriga nordiska länderna. Hade varit trevligt att känna den tryggheten och stoltheten i Sverige, att regerande värnar om liv och hälsa och arbetar och attackerar viruset effektivt och modernt från 4 hörn. När de övriga nordiska länderna öppnar kommer de att kunna punkt eliminera lokala smittkedjor på ett defensivt sätt. Skäms över Sveriges hantering, den bygger på en 150 år gammal strategi i månt och mycket och de bara ser på utan att agera särskilt kraftfullt. Illa och slappt skött samt massor av felaktiga utlåtanden och pinsamt käbbel.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sveriges-dodsgenomsnitt-hogre-an-de-varst-drabbade/

Knappast. Varje nytt fall kommer leda till flera och drastiska åtgärder måste till IGEN.
Som bekant så kan man smitta många innan man ev hamnar på sjukan (om man ens behöver söka vård) och det upptäcks. Då har denne redan kunnat träffa hundratals...
Återigen "lockdown"-länderna köper sig lite tid. Inget mer.
Senast redigerad av MrStreamer 2020-05-17 kl. 17:23.
Citera
2020-05-17, 17:20
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Jag har själv haft ett par äldre på "hem". Ensamma (deras vänner är borta och barn kan inte ersätta), skröpliga, dålig syn/hörsel, TVn enda "nöjet". Tro mig, många av dessa, de flesta skulle jag vilja säga, bryr sig inte. Som en kvinnlig anhöirg sa, (innan Corona) "Kan han inte ta hem mig nu!" (han=Gud).

Många är senila o dementa. Värst är det för de som är klara i huvet att vara beroende av att nån kommer (föhoppningsvis) och byter blöjor på dem. Rullstolsbundna, sängliggande, kan inte gå ut på egen hand osv.

Vi yngre anhöriga är de som själviskt vill att de ska vara kvar i livet oavsett hur sjuka de är eller hur torftigt deras liv är. Så vi kan hälsa på dem en halvtimme varannan vecka...

Inte lätt att ta hem en dement morfar att dela sovrum med barnen. Förr hade man ofta en bäddbar utdragskökssoffa men inte nu längre. Dementa är oerhört tungvårdade det kräver ständig passning och det är inte många som kan stanna hemma från jobbet och sköta dem.
Citera
2020-05-17, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det är de som jobbar i intensivvården som klagar över hur tungt och svettigt det är att ha heltäckande skyddsutrustning dagarna i ända. De som jobbar i äldrevården tigger och ber om att få skydd överhuvudtaget men de får inte.
Snåla vårdgivare men också en enorm nationell brist. Det kan knappast ha undgått dig heller tråden har tusentals inlägg om skyddsmateriel som hamnar i andra länder men inte i Sverige.

Men då kommer vi in på det usla beredskapen och en handfallen regering som litade på EU som sket i Sverige och snodde vår materiel. Och Kina som bunkrade när de började ana vad som höll på att hända. Vi och våra ansvariga anade aldrig något.
Ja, jag inser att det inte är lätt.
Men jag tycker inte om att många tar det med en axelryckning och säger att dom ändå skulle dött.
Och att vi är dåligt förberedda verkar vara en naturlag sol ingen kan hållas ansvarig för.
Hur ska vi någonsin kunna förbättra oss med sådan inställning?
Citera
2020-05-17, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Absolut inte, däremot alla stängda gränser och lockdowns är ren och skär panik. Fruktansvärt destruktiva åtgärder som kommer att ta decennium att återhämta oss ifrån

Människoliv gör före precis allting annat. Det må vara destruktivt, men om det kan det hålla ner dödstalen så är det ingenting att tveka över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in