Citat:
Ursprungligen postat av
Frederica
Många bär även andra sjukdomar, tex tuberkulos eller hepatit men det var länge sedan man slutade med obligatoriska tester inom äldromsorgen, oklart om det görs tester inom sjukvård, har själv aldrig blivit testat och ändå jobbat länge inom vården. Skulle jag jobba i Finland så hade jag fått visa både läkaintyg och bevis på giltig vaccinationskydd. Kan inte fatta den svenska likgiltigheten...
Det äckligaste är ändå restaurangbranchen, där krävs det inte heller några läkarintyg eller hepatit tester, känner en person som hade hudtuberkulos och jobbade som kock. Kul.
Nej några tester görs automatiskt inte på personal, inte ens på patienter, och det är nog som ”Muhammed” skriver att personalomsättningen har en stor del av skulden.
Öppna dörrar mellan olika enheter där både personal och patienter fritt kunnat röra sig emellan covid-drabbade enheter och inte covid-drabbade enheter.
Undermålig skyddsutrustning, dåliga möjligheter för att utföra handhygien som i många fall utförs i avdelningsköket, eller på personaltoaletten.
Man är också mycket snabba med att friskförklara patienter. Detta görs av läkare via telefon när de ansetts symptomfria i två dagar, trots att de fortfarande kan uppvisa milda symptom.
Då topsningen som inte alls är helt tillförlitlig visar negativt svar betraktas patienten ofta som frisk, trots att symptombilden säger något helt annat.
Detta leder till att personalen luras in i en falsk trygghet, och kan dra smittan vidare.
Jag har också haft kontakt med vårdanställda, och på vissa håll finns uppenbara brister.
Frågan är om detta är ett strukturellt svenskt fenomen, och följdfrågan blir: vad ska vi göra åt det?