2020-05-17, 17:06
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag får inte det intrycket. Han vill bara inte in i fängelse. Skriften känns nästan som ett erkännande. "Ni kommer inte längre lösa mordet, eftersom jag inte kommer kunna berätta - jag tar livet av mig istället". Inget direkt citat - utan vad han menade. Tror jag.

Men hur i helskotta kunde han få tag på petflaska och tvättmedel? Har man verkligen sånt inne i cellen?
De får tempos till vatten, ev petflaskor när de köper dricka från kioskvagnen.
Tvättmedel verkar udda. Kan häktade få tillgång till tvättmedel för att tvätta?
Citera
2020-05-17, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1945
En fundering och med risk för att verka okänslig. Är det möjligt att hacka upp en kropp i så små beståndsdelar att den kan spolas ner i avloppet? På det sättet vore ju kroppen borta?!

Jag tänkte samma grej tidigare när jag läste fup.
Kan tänka att det mesta som inte är ben går att spola ned.

Vidrigt
Citera
2020-05-17, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoken19
Det var ju bla anledningen till att hon fick skyddad identitet.

P är farligt,svartsjuk,kontroll freak..
Och på tillfälligt besök i uddevalla när wilma bragts om livet..

Tillfälligheter??
Nu blandar du ihop det Snoken, det var pappan till hennes barn som var elak. P är ju kurd, medan pappan är en svensk kille benämnd CO, E pekade ut honom som potentiell medhjälpare. Mitt intryck av FUP är att det var E's paranoia som talade och polisen verkar ju ha gjort samma bedömning.
Senast redigerad av Olbars 2020-05-17 kl. 17:13.
Citera
2020-05-17, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
De får tempos till vatten, ev petflaskor när de köper dricka från kioskvagnen.
Tvättmedel verkar udda. Kan häktade få tillgång till tvättmedel för att tvätta?

Hur fick han pennan då?
Det går säkert att ta livet av sig med en penna på något sätt
Citera
2020-05-17, 17:10
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoken19
Det var ju bla anledningen till att hon fick skyddad identitet.

P är farligt,svartsjuk,kontroll freak..
Och på tillfälligt besök i uddevalla när wilma bragts om livet..

Tillfälligheter??
Nej det var inte pga av P. De var pappan till systerns barn - C tror jag förnamnet börjar på, som hon fick skyddad identitet pga. Han förhörs i FUP.

Verkar totalt orimligt att C ville mörda W. T har frågat Wilmas syster och hennes barn vid varje kontakt om vart deras skyddade adress är. Han verkade imponerad av C och ville få fram info om var det skyddade boendet låg. W har träffat sin syster i Göteborg så någonstans i närheten bodde systern. T har även sagt att W när de gjorde slut den 14 åkt till Göteborg.

T mgm har oxå o förhör sagt att C kan ha mördat W. Den som ligger närmst att skylla på pga av hans livstil.
Senast redigerad av Pandalina4 2020-05-17 kl. 17:14.
Citera
2020-05-17, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glasspinne555
Jag tänkte samma grej tidigare när jag läste fup.
Kan tänka att det mesta som inte är ben går att spola ned.

Vidrigt
Tror inte han gjort så. Hundar har markerat för lik på vinden. Han var hemma fem gånger på en arbetsdag efter mordet. Säkert har han delat hennes kropp i mindre delar och placerat ut dom i närområdet. Han har inte haft tillgång till bil förutom när han jobbat, och han skall ju hem till brukarna också. Att med tre knivar dela en kropp i så små spolbara delar tror jag inte går - men för all del, jag har inte för vana att pyssla med sånt hantverk i mitt badrum. Jag har ju ingen aning, och det är nog få i samhället som vet om det är görbart med kort om tid och enbart kniv.
Citera
2020-05-17, 17:12
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1945
En fundering och med risk för att verka okänslig. Är det möjligt att hacka upp en kropp i så små beståndsdelar att den kan spolas ner i avloppet? På det sättet vore ju kroppen borta?!

Jag skulle inte se det som troligt. Däremot är jag själv konfunderad över pappans vän som äger "Zam Zam" i Uddevalla. Har förstått det som att den butiken slaktar och säljer hallal-kött (går man in på deras FB-sida så kan man finna bilder på stora köttstycken upphängda på rader). Jag kan tänka mig att butiken även maler kött. Kan det vara så galet att man har malt ner W:s kropp i den butiken? Enligt FUP åker pappan till Zam Zam under helgen mellan den 14-19 november.
Citera
2020-05-17, 17:18
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror inte han gjort så. Hundar har markerat för lik på vinden. Han var hemma fem gånger på en arbetsdag efter mordet. Säkert har han delat hennes kropp i mindre delar och placerat ut dom i närområdet. Han har inte haft tillgång till bil förutom när han jobbat, och han skall ju hem till brukarna också. Att med tre knivar dela en kropp i så små spolbara delar tror jag inte går - men för all del, jag har inte för vana att pyssla med sånt hantverk i mitt badrum. Jag har ju ingen aning, och det är nog få i samhället som vet om det är görbart med kort om tid och enbart kniv.

Jag tror han nyttjat jobbets bilar även när han inte jobbade. Skrivit inlägg med sidnummer till att han setts på jobbet flera ggr vid rummet där bilnycklarna hänger fast han inte var i tjänst.

När hans chef D förhörs framgår det att de inte har fullgod koll/system som bokar/bokför bilarna.
Citera
2020-05-17, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag skulle inte se det som troligt. Däremot är jag själv konfunderad över pappans vän som äger "Zam Zam" i Uddevalla. Har förstått det som att den butiken slaktar och säljer hallal-kött (går man in på deras FB-sida så kan man finna bilder på stora köttstycken upphängda på rader). Jag kan tänka mig att butiken även maler kött. Kan det vara så galet att man har malt ner W:s kropp i den butiken? Enligt FUP åker pappan till Zam Zam under helgen mellan den 14-19 november.
Pappan har ju tydligen Kugan på lördagen (pappan sade att han satt hemma men det stämde varken med T mammas eller med W pappas berättelse), och däri Kugan hittades blod från Wilma.

Sen är det ju Ockhams rakkniv som säger mig att det scenariot är ganska osannolikt. Det är groteskt och långsökt. Borde inte polisen kollat platser där pappan befunnit sig?
Citera
2020-05-17, 17:25
Medlem
En ren spekulation.

Wilma och hennes pojkvän bråkar och i affekt knuffar/slår han till henne så hon tuppar av.

Han släpar in henne i sängen och påbörjar ett sexuellt övergrepp. Men W blir högljudd och gör motstånd så han tar då vad han har tillhands för att tysta henne (folie och tejp). Efteråt lämnar han hemmet för att kyla av sig (ta sig ett drogrus?)

När han kommer hem upptäcker han att hon avlidit.

Således anser han inte att HAN dödat henne.

Han tar kontakt med pappan för konsultation om vad han ska göra, och förklarar att han inte mördat henne utan det var en olyckshändelse. Därav sitter pappan i förhör och garanterar att sonen inte dödat W (medvetet).
Pappan tar sedan klanen till hjälp för att undanröja kroppen och bevisen. Man lyckas transportstycka och forsla undan kroppen, men väskan med huvudet hinner man inte få iväg innan polisen kommer dom på spåret och byter lås.

Anledningen till att Ts fingeravtryck finns på tejpen/foliet beror på att han virade in huvudet i det INNAN det avlägsnades från kroppen.

Att han mådde illa och spydde på jobbet kanske berodde på att det var lite magstarkt att se huvudet skiljt från kroppen?

Kroppen har nog forslats bort långt från området och 'försvunnit' på ett sätt som gör att alla inblandade är säkra på att den inte kommer hittas. Köttkvarn? Uppeldad? Krossad i en skrotbil?

Slutsats: W avled av misstag, klanen har försökt rädda T och hade inte polisen bytt lås till lägenheten så hade dom kanske hunnit rensa upp brottsplatsen så pass att dom lyckats.
Citera
2020-05-17, 17:26
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Pappan har ju tydligen Kugan på lördagen (pappan sade att han satt hemma men det stämde varken med T mammas eller med W pappas berättelse), och däri Kugan hittades blod från Wilma.

Sen är det ju Ockhams rakkniv som säger mig att det scenariot är ganska osannolikt. Det är groteskt och långsökt. Borde inte polisen kollat platser där pappan befunnit sig?

Det är groteskt och långsökt, jag instämmer. Å andra sidan är ett huvud i garderoben väldigt groteskt också. I ett av förhören i FUP (någon kurdisk barndomsvän) framgår det att familjen har varit med om en hel del i sitt liv och att man i princip kan vara kapabel till mycket (så som jag har tolkat det åtminstone).

Jag är absolut inte säker på den här teorin då jag lutar åt att MGM agerat ensam, men jag har inte kunnat utläsa av FUP att man har genomsökt "Zam Zam" särskilt mycket. Med tanke på att pappan använder bilen där W:s blod hittas för att åka till "Zam Zam" mellan den 14-19 november.
Citera
2020-05-17, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag tror advokaterna (för dom är två) sagt rätt ut till Tishko att han MÅSTE kunna förklara hur huvudet kan finnas i hans garderob, hur Wilmas blod kan finnas i hela lägenheten, samtliga spår (DNA etc.) pekar mot honom själv. Samtidigt som spåren visar att ingen annan har varit inne i lägenheten, inkl. att Tishko själv säger att ingen annan varit där när han varit hemma och att ingen heller haft tillgång till nyckel. Då valde tyvärr Tishko den både korkade och dåliga förklaringen att någon planterat dessa spår (vilket kan motbevisas på MÅNGA punkter). Här hade nog försvaret helst velat att Tishko erkände Brott mot griftefriden, men fortsatte lägga locket på i Mord-delen.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12716291
Lyssnar man på advokaten i detta klippet säger hon: "Vi har en väldigt omfattande utredning, som vi kunnat gå igenom och det finns heller inga svar på hur denna kvinnan HAR DÖTT. Det är fortfarande ett frågetecken, trots den omfattande utredningen, vad som ORSAKAT HENNES DÖD" och "Det finns teknisk bevisning, men det ger inget svar på HUR DEN HÄR KVINNAN HAR DÖTT".
Med andra ord siktar advokaten bara in sig på Mord-delen och säger bara att just döden/mordet inte kan bevisas. Troligen för att hon vet att loppet är kört (och att det krävs en mycket bättre förklaring) vad det gäller griftefridsbrottet, dvs styckningen. Jag tror därför försvaret kommer lobba för att Tishko styckat den redan döda kroppen (eller möjligen att han tagit emot väskan med huvudet i, av annan person), men att han varit så påverkad och/eller psykotisk så att han inte vetat vad han gjort och inte kan komma ihåg detta.

Wilma hade väl nycklar till lägenheten?
Och i så fall hade en alternativ gärningsman också tillgång till lägenheten efter att ha dödat henne.

Sen ang. fingeravtryck och DNA på flera lager tejp och aluminiumfolie, beakta följande tankegångar hos en alternativ gärningsman eller hans uppdragsgivare:

"Kolla om det finns någon aluminiumfolie och tejp redan använd som kan ha Tishkos fingeravtryck på, tex i ugnen eller i kylen eller någon annanstans i lägenheten, använd då den. Försök också hitta något som kan ha Tishkos DNA på och skrapa ut det på tejp och aluminiumfolie. Och förstås, ha handskar och mössa på dig under hela uppdraget, så att inte ditt DNA och fingeravtryck hamnar någonstans i lägenheten."

Eller:

https://www.wikihow.com/Fake-Fingerprints

Hur motbevisar man det?

Och enligt Wilmas syster så hade ju Tishko tydligen kontakter i undre världen.
Och Tishko har väl sagt något i förhör om att gangsters försöker sätta dit honom?
Och enligt ett avsnitt av Brottsjournalen med GW, så finns det tecken på att kriminella har börjat bekämpa sina fiender på ett för fienderna förnedrande sätt, alltså att de inte nöjer sig med att döda dem. Ungefär så sa de i programmet minns jag iallafall. Och det är väl ganska förnedrande att först få sin flickvän mördad, och sen själv åka fast för mordet?
Och en flickvän till en fiende ses troligen som lika hemsk som fienden, eller helt enkelt ses som en fiende också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in