2020-05-17, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbrorbertil22
Funkar det att sätta på flygplansläge för att traska under radarn eller måste mobiltelefon vara avstängd? Har ingen betydelse egentligen, bara en undran..
Ingen aning. Personligen så tror jag inte han brydde sig, eller tänkte på det. Han traskade på motorvägen en halvtimme tills polisen fick samtal om honom. Batteriet kan ha tagit slut ex.vis. Eller så bryr sig inte polisen om att redogöra för varje minut i tidsplanen - och det kan man se i resten av tidsplanen också att man hela tiden bara redovisar de viktiga sakerna.
Citera
2020-05-17, 15:57
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Jag pratade inte om den i fickan. Utan den marinblåa luren.

Sluta med härskare teknik det funkar inte raring

Sen är det ganska tydligt av framkommen text att först efter hemkörningen kopplade man namnet till Wilma. Så inte en jävel kollade hans fickor. Eller behöver jag text tydning.

Puss 💋
Då kunde du kanske skrivit det då... Puss.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Dels det. Och dels frågat grannarna. De lyhörda.
Då kunde den här skiten ha varit uppklarad, för flera månader sedan.
Ingen brydde sig om stackars Wilma. Då. Och det får dom nu leva med, detta bohuslänska WT folk.
Den frågan har jag också ställt mig flera gånger; varför ingen, INGEN av grannar eller nära bekanta kontaktade polisen? Flera sade ju att de var oroliga; men ingen informerade polisen om det.
Citera
2020-05-17, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Det är en bortförklaring som inte duger från socialtjänstens sida.
Föräldrar kan och ska bli fråntagna vårdnaden när de inte klarar av det, oavsett orsak. Föräldern kan t ex lida av sjukdom eller ha drogproblem. Det allmänna ska då kunna träda in och trygga barns uppväxt, liv och hälsa. Här har, verkar det som, rätt lång tid gått med Wilma vistandes i farlig miljö.
Förvånar tyvärr inte om socialtjänsten återigen varit långsamma!
Att Wilmas mamma inte klarade av att ta hand om henne kanske inte bara berodde på henne utan hennes sambo kan ha omöjliggjort det om han inte tyckte om att W var där. Ws mamma kanske inte hade något att säga till om i sitt eget hem.
Citera
2020-05-17, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Att vara gravid, ensamstående, kan vara ett sätt att få en bostad av soc. eller?
Ensamstående mödrar är antagligen de, efter nyanlända, som har lättast att få stödboender genom socialtjänsten i form av en egen lägenhet. Så där har du något faktiskt.

Samtidigt så var hon fortfarande 17 år gammal och jag tror att hon i slutändan hade fått kämpa ganska länge för att få ett eget boende, men det hade nog kunnat ske ifall hon blev 18 och faktiskt födde ett barn.

Utan ett barn så hade det varit otroligt svårt för Wilma i hennes situation, i min bedömning. Hon hade, som kuratorn sa, helt enkelt blivit hemskickad till pappan eller mamman.
Citera
2020-05-17, 16:03
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ett sidospår bara. Ibland får man gå tillbaka ett inlägg - precis som jag ofta gör - för att hitta tråden. Frågan var varför man tog in tyska hundar istället för hundar som Ace och Ben som användes vid Kim Wall-mordet vid sök över vatten.

Läste att det fanns ett förhinder.
Minns dock inte var. Men tror han var på nått annat
Citera
2020-05-17, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Med risk för att betraktas som dumskalle nu...

Under förhör då man frågar kusinen om han träffat Wilma nångång:
Träffade du henne någon gång?

R. K*urdo: Ja det gjorde jag, jag har träffat henne några gånger.
B*aban har ett förhållande Wilmas syster Emelie.
Emelie hade en lägenhet i Uddevalla tidigare och Wilma bodde hos Emelie på den tiden.
Så det var jag träffade henne och lärde känna henne-

(sida 658)

Jag måste uppenbarligen ha missat nåt?
Kan man läsa om detta nånstans?
B*aban själv nämner ingenting om detta.

Väktaren "kusin" som var i besök en snabb sväng i uddevalla.. (samtidigt som wilma bragts om livet)
So close but yet so far away..
Svartsjuk på sin kusin.
Var han kär i wilma??
Ja,man kan få spel för att man aldrig kan få det man vill ha..
Citera
2020-05-17, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag tror advokaterna (för dom är två) sagt rätt ut till Tishko att han MÅSTE kunna förklara hur huvudet kan finnas i hans garderob, hur Wilmas blod kan finnas i hela lägenheten, samtliga spår (DNA etc.) pekar mot honom själv. Samtidigt som spåren visar att ingen annan har varit inne i lägenheten, inkl. att Tishko själv säger att ingen annan varit där när han varit hemma och att ingen heller haft tillgång till nyckel. Då valde tyvärr Tishko den både korkade och dåliga förklaringen att någon planterat dessa spår (vilket kan motbevisas på MÅNGA punkter). Här hade nog försvaret helst velat att Tishko erkände Brott mot griftefriden, men fortsatte lägga locket på i Mord-delen.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12716291
Lyssnar man på advokaten i detta klippet säger hon: "Vi har en väldigt omfattande utredning, som vi kunnat gå igenom och det finns heller inga svar på hur denna kvinnan HAR DÖTT. Det är fortfarande ett frågetecken, trots den omfattande utredningen, vad som ORSAKAT HENNES DÖD" och "Det finns teknisk bevisning, men det ger inget svar på HUR DEN HÄR KVINNAN HAR DÖTT".
Med andra ord siktar advokaten bara in sig på Mord-delen och säger bara att just döden/mordet inte kan bevisas. Troligen för att hon vet att loppet är kört (och att det krävs en mycket bättre förklaring) vad det gäller griftefridsbrottet, dvs styckningen. Jag tror därför försvaret kommer lobba för att Tishko styckat den redan döda kroppen (eller möjligen att han tagit emot väskan med huvudet i, av annan person), men att han varit så påverkad och/eller psykotisk så att han inte vetat vad han gjort och inte kan komma ihåg detta.
Jag tror du är rätt ute.

Incidierna är som sådana att det krävs en väldigt bra förklaring för att tro annat än att Tishko bragt Wilma om livet. Dels finns viss bevisning, och dels saknas rimliga alternativ.

Den enda möjligheten Tishko har att påverka, är att erkänna grov misshandel och ta straffet, inklusive vållande samt griftefridsbrott. Jag tror inte han kommer frias helt för att ha förorsakat Wilmas död. Blånekande kommer definitivt inte fungera.

En sak jag tänker på. Att Tishko bevisligen befattat sig med huvudet (14 fingeravtryck på tejp och folie) räcker för fällande dom för griftefridsbrott.
Jag väntar mig alltså en fällande dom i TR, (samt att domen oavsett utgång överklagas till HR). När kan en större sinnesundersökning isåfall genomföras, och hur troligt är det att detta sker? Kan man göra det även om domen överklagas, och hur kan utslaget isåfall påverka rättegång i HR?
Citera
2020-05-17, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Jag tror du är rätt ute.

Incidierna är som sådana att det krävs en väldigt bra förklaring för att tro annat än att Tishko bragt Wilma om livet. Dels finns viss bevisning, och dels saknas rimliga alternativ.

Den enda möjligheten Tishko har att påverka, är att erkänna grov misshandel och ta straffet, inklusive vållande samt griftefridsbrott. Jag tror inte han kommer frias helt för att ha förorsakat Wilmas död. Blånekande kommer definitivt inte fungera.

En sak jag tänker på. Att Tishko bevisligen befattat sig med huvudet (14 fingeravtryck på tejp och folie) räcker för fällande dom för griftefridsbrott.
Jag väntar mig alltså en fällande dom i TR, (samt att domen oavsett utgång överklagas till HR). När kan en större sinnesundersökning isåfall genomföras, och hur troligt är det att detta sker? Kan man göra det även om domen överklagas, och hur kan utslaget isåfall påverka rättegång i HR?
Håller helt med dig. Griftefridsbrottets straffvärde är max 2 år. Det lär ätas upp av den grova misshandeln, eller vållande till annans död (grovt brott). Det senare ger max 6 år. Och grov misshandel 10 år. Mellan tummen och pekfingret.

Sen handlar det om rimligt tvivel. OM rätten anser att mord utförs, och att det inte finns några tvivel om detta, så åker han på livstid.

Det här verkar kunna gå hur som helst.
Citera
2020-05-17, 16:14
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Var står det att ingen mast pingar? Eller pingar. Man har ju följt mobilens rörelser till 20.00 i Ljungskile, efter det så skriver man att 21.56 så befinner han sig på E6:an i polisens PM. Vari ligger problemet med masten?

Står i förhör med T att han enligt honom sökte gångvägen att gå tillbaka från Ljungskile men det fanns inga gångvägar så blev motorvägen.
Han hävdade att alla tåg gått för kvällen. Vidare fins tågtidtabellen inlagd, som motbevisar det.

Utöver det finns det bilder i FUP från hans mobil vilken väg han gick. Tror de fick fram det från Google maps.
Citera
2020-05-17, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Står i förhörd med T att han enligt honom sökte gångvägen att gå tillbaka från Ljungskile men det fanns inga gångvägar så blev motorvägen.
Han hävdade att alla tåg gått för kvällen. Vidare fins tågtidtabellen inlagd, som motbevisar det.

Utöver det finns det bilder i FUP från hans mobil vilken väg han gick. Tror de fick fram det från Google maps.
Att han gick hem tror jag berodde på att Göteborgsbiljetten som köptes med Ws kort, skulle visa att hon minsann åkt till Göteborg - vilket han tipsade polisen om också. Sen kan han ju knappast åka tillbaka med tåget ju. Så liiite planerade han tydligen. Sen att gå omkring och flaxa med armarna var ju inte så intelligent.
Men det är ju bara min teori - han kanske bara var skyhög och totalt ovetande om det mesta. Fan vet.
Citera
2020-05-17, 16:17
Medlem
Citat:
Han kommer ju bli förhörd i rätten, men kan neka att svara. Det är ju försvaret som skall slå hål på den bevisning som finns. Frågan är hur de skall göra det, utan att framstå som idioter. I detta fall tror jag det blir svårt för försvaret att göra annat än att få ner rubricering och straffvärde. Något frikännande kan de knappast räkna med.

Förhörs han fortsatt i häktet?
Citera
2020-05-17, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Förhörs han fortsatt i häktet?
Ingen aning. Tror jag inte faktiskt. Förundersökningsprotokollet är ju sammanställd, utskriven och delgiven alla som skall ha den (Tishko, advokater och åklagare). Men han har ju förtroende för en häktesvakt - så om något kommer upp i samtalen med honom så lär ju polisen få veta.

T sa ju till häktesvakten att "vill dom ha en mördare skall de få en mördare" samt "hon fick vad hon förtjänade den horungen" (nåt liknande). Han erkände sig skyldig till dråp för häktesvakten. Men sen förklarade han med att han var ju skyldig till hennes död genom att han lät henne gå. Men det var nog tillrättalagt när han hörde sin groda hoppa ur munnen ang dråp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in