2020-05-17, 14:14
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Fängelserna är fulla av mentalt störda individer. Att bli kryssad med det juridiska begreppet "allvarlig psykisk störning" är något helt annat.
Ja. Det är precis det jag säger.
Jag menar att det handlar om ett mentalt fullblodshaveri.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Dom hitta inte spår från någon annan än just dom två i lägenheten (t och w)
Och hur i hela världen kan du veta vilka frågor mamman fick under förhöret?
styvmammans förhör finns ju med i fup. hon blir frågad när hon hjälpt honom städa i lägenheten och vad hon använt för några medel.

s.725-726
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Santalucia84
Har inte läst hela tråden men är ju helt sjukt att mamman och styvmamman nu sitter och saknar och gråter Wilma.. men hon fick alltså inte bo hos mamman och pappan hade utsatt henne för övergrepp? Vad gör typ av övergrepp? De verkade ju ändå ha kontakt nu.. tycker hela familjekonstellationen är helskum

Hela familjesituation för stackars flickan är tragisk. Verkar inte som hon har haft eller hade någon riktig trygghet. Att pappan har utsatt henne för övergrepp är endast användare här som ANTAGIT, inget som är konstaterat.
Citera
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Jaså. Det var konstigt. Hade han inte mobilen med sig? Kanske ville han bli sedd där för att få alibi för han inte vart hemma.

Inte ett jota där. Det var Picasso som fick mig att vakna till
Citera
2020-05-17, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Borde inte kuratorn ringt till föräldrarna eller gjort en orosanmälan? Att bara släppa henne med de orden anser jag vara tjänstefel.

Orosanmälan på vad? Kuratorn verkar inte ha vetat om hennes situation vad jag tolkar det som.
Citera
2020-05-17, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Borde inte kuratorn ringt till föräldrarna eller gjort en orosanmälan? Att bara släppa henne med de orden anser jag vara tjänstefel.
Hon har haft kontakt med socialtjänsten efter detta angående boendesituationen.

Men du måste förstå att socialtjänstlagens grundläggande utgångspunkt är frivillighet och rätten för individen att själv inneha bestämmanderätt för sitt liv och hur det först. Socialtjänsten anser i många avseenden 17-åriga individer som tillräckligt mogna att ta beslut om var och hur de ska bo.

Det var aldrig aktuellt att göra något annat än att erbjuda Wilma stöd rent ekonomiskt eller bostadsmässigt i det fall att hon faktiskt hamnade på gatan. Min bedömning är att det hade vart svårt för henne att få en bostad, då hon uttryckligen hade pappan där on 'kunde' bo i. Hade vart en lång och svår process för att få en stödlägenhet, men jag har inte läst något om socialtjänstens utredning och vad de faktiskt kommit fram till, mer än vad vittnen uppger i FUP.
Citera
2020-05-17, 14:17
Medlem
Citat:
Dom hitta inte spår från någon annan än just dom två i lägenheten (t och w)
Och hur i hela världen kan du veta vilka frågor mamman fick under förhöret?
Det står ju i FUP naturligtvis? Tishkos mor förhördes, och fick två separata frågor i stil med "tog du tag i några rengöringsmedel hemma hos Tishko?".

Bör sägas att syftet med de frågorna är okänt, men jag reagerade på att det var en märkligt specifik fråga ställd två gånger. Jag tror att de misstänker att hon hjälpt till med städningen, av någon anledning.
Senast redigerad av Olbars 2020-05-17 kl. 14:20.
Citera
2020-05-17, 14:19
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Jaså. Det var konstigt. Hade han inte mobilen med sig? Kanske ville han bli sedd där för att få alibi för han inte vart hemma.

Kunde kanske finnas digitalt var den stängdes av. Men jag har för mig att den pingade hemma hos honom.
En tanke till är den mobil de hittade.

Den är av den pingfria äldre typen som är vanlig när man vill hålla sig under radaren.
Det slog mig direkt när jag såg den
Citera
2020-05-17, 14:19
Medlem
Bambambis avatar
Funderar på hur diskussionen går mellan tishko och advokaten 🤔
Hur snacket går ang väskan med huvudet och hans DNA plus fingeravtryck.
Hur kan en människa oavsett yrke försöka med konspirationsteorier när det är uteslutet 🤦🏼‍♀️
Som vissa postares idéer Här om om orealistiska teorier.
Citera
2020-05-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Kruxet är ju att när han flummade runt som fågel fenix med utsträckta armar på motorvägen finns ingen mastsignal
Kl 20.00 rörde sig hans mobil i Ljungskile. Knappt två timmar senare fanns han på motorvägen enligt polisens PM (21.56). Men visst borde det väl finnas mastuppkoppling på motorvägen? Man kanske inte brydde sig om att skriva det i tidslinjen eftersom han bevisligen befann sig på E6:an med tanke på att polis plockade upp honom?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbrorbertil22
Orosanmälan på vad? Kuratorn verkar inte ha vetat om hennes situation vad jag tolkar det som.
Om en minderårig inte har någonstans att bo och hon ber om hjälp med detta så borde hon väl ta kontakt med föräldrarna eller förstå att något inte är som det ska!
Citera
Medlem
Novotars avatar
Att vara gravid, ensamstående, kan vara ett sätt att få en bostad av soc. eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in