2020-05-17, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Personer mellan 0-70 år bör inte bry sig om FHM så kallade rekommendationer.

De är utifrån känt faktaunderlag uppenbart helt felaktiga.

Vi tackar Anders Tegnell.Han hade inte kunnat göra ett sämre jobb ens om han fick ett andra försök.

Det är en jätteskandal,alltihop.

Detta skall tydligen diskuteras i kvällens Aktuellt/Agenda. Blir intressant att se vem som är med och vad som kommer fram.
Citera
2020-05-17, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Då förstår jag. Det är ju Tengnell ord hela vägen och hans analys. Problemet var att enligt han att när han sa det så skulle redan den ändringen påbörjat i början av maj.

Men jag tror inte ett dugg på det. Jag tror inte Norge kommer ha en enda dag fler döda än Sverige någon gång under den pandemin. Det är Sverige som inte kommer ha koll är min uppfattning.
Norge har väldigt mycket lägre andel av sin, väldigt mycket mindre, befolkning över 65 år, så Norges "slutstation" uppskattar jag till 2300. Det är för övrigt tydligt hur Finland har gått fortare fram än Norge just på grund av äldre befolkning. Från början låg Finland bäst till i Norden.
Citera
2020-05-17, 14:45
Medlem
Citat:
Tror du verkligen på att detta Coronavirus kommer att försvinna helt?
Jag kan bara konstatera att du inte tar i beaktande närmast all vetenskap som finns på området.
Förklara för mig varför folk blir förkylda år från annat trots att R talet befinner sig på i stort sett noll stora delar av året?

Jag tror inte att jag vet om någon som är det minsta insatt i Coronavirus och dess problematik som tror att detta virus går att utrota.

Således finner jag ditt resonemang vara verklighetsfrånvänt och närmast faktaresistent.

Hade det funnits större incitament att stoppa den "vanliga förkylningen" om den resulterade i 1% mortalitet?

Vad tror Ni de har för åsikt om Ert resonemang i NZ som Ni nämde tidigare i diskussionen?

Är de övertygade att alla i landet behöver bli smittade eller har de en annan målsättning?

Hur tror Ni att de som har stor spridning i samhället kommer behandlas av de länder som inte har mer än enstaka eller inga fall?
Skulle det vara bra för oss att ligga på samma nivå när det kommer till c19 som de vi vill interagera med i omvärlden?
Om så, är det då rimligt att faktiskt lägga till de få extra åtgärder vi behöver för att närma oss deras nivå på smitthantering och spridning när de åtgärderna inte är annat än att Alla bara följer rekommendationerna om distans och interaktion med personer de inte normalt måste träffa utöver att testa och isolera de positiva?

Om det resulterar i att vi får en virusfri zon där vi kan resa utan restriktioner och har strikt kontroll på de varor och personer som reser in eller att vi får en jämn spridning tillsammans med de länder omkring oss som nu försöker stoppa är irrelevant, det viktiga är att vi försöker så vi inte särbehandlas av de i vår omgivning.

Att vi på vägen "riskerar" att rädda de svaga i samhället är bara bonus...

Jag ser bara uppsidor, inga nedsidor, vilken nedsida ser NI?
Citera
2020-05-17, 14:45
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Personer mellan 0-70 år bör inte bry sig om FHM så kallade rekommendationer.

De är utifrån känt faktaunderlag uppenbart helt felaktiga.

Vi tackar Anders Tegnell.Han hade inte kunnat göra ett sämre jobb ens om han fick ett andra försök.

Det är en jätteskandal,alltihop.
Nja, rekommendationerna om att hålla avstånd och tvätta händerna mm är bra. Men att vara rädd för att avlida - där har ju framför allt tidningarna hjälpt till att skrämma upp de som inte är i riskgruppen.
Citera
2020-05-17, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Sverige har ungefär en estoniakatastrof/tsunamikatastrof av dödsfall i covid-19 per vecka nu.

Enligt FHM motsvarar deras siffror 72 procent av den verkliga dödligheten, som fås fram genom analys av överdödlighet. Så 72 döda per dag enligt FHM blir 100 döda per dag i verkligheten. Idag har över 5000 dött om eftersläppning och underksattning tas med (se https://adamaltmejd.se/covid/ för korrigering av eftersläpning). 100 döda per dag i 50 dagar till blir 10000 döda totalt. 100 döda per dag i ytterligare 100 dagar ger 15000 döda. Hur mycket till ska vården klara av? Tänk även på alla cancerpatienter som får försenad behandling och alla de som får sina lungor förstörda, många av dessa är relativt unga. Och då är Sverige fortfarande en bra bit ifrån flockimmunitet, och det är större risk för en andra våg till hösten i Sverige då vi kommer ha många fler spridda fall jämfört med länder som tagit till hårdare restriktioner och masstestning.

Varken människoliv eller ekonomi kommer räddas av regeringens passiva och lättsinniga inställning. Att ta in Harriet Wallberg som samordnare för masstestning kanske inte var så lyckat med tanke på att det var hon som rekryterade Macchiarini som KIs rektor (som hon fick sparken för). Under hennes ledarskap kommer inte masstestning att byggas ut (senaste veckan har tom utbyggnaden stannat av helt).

Överhuvudtaget verkar svenska myndigheter vara inkapabla att hantera katastrofsituationer, när något nytt uppkommer. Alla medelmåttor känner sig direkt hotade av att behöva göra något utanför regelboken, vilket kräver åtminstone en gnutta av innovationsförmåga och att kunna tänka utanför boxen. De gör allt för att inte behöva göra något. Alla politiker och ansvariga kommer skylla ifrån sig, och det är de verkligen duktiga på att göra - detta gäller representanter från alla åtta riksdagspartier. Man kan kalla det för medelmåttornas tyranni.
Citera
2020-05-17, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Danskarnas epicentrum har ju legat runt Köpenhamn. Gott om osmittade i resten av landet som kan skapa nya smitthärdar i den andra vågen.

Man har ju satt upp stora testcentra utomhus runt om i Danmark, men danskarna har inte precis vallfärdat dit.
Danskarna har lyckats förvånansvärt dåligt med tanke på deras omfattande lockdown, som de till skillnad från andra länder satte in i rätt tid.
Citera
2020-05-17, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Detta skall tydligen diskuteras i kvällens Aktuellt/Agenda. Blir intressant att se vem som är med och vad som kommer fram.

Man behöver egentligen endast säga faktan att mellan 0,02-0,01 PROCENT av den arbetsföra befolkningen riskerar att dö i Covid 19.
Varje begränsande rekommendation måste ses i ljuset av dessa fakta.

F-n..risken torde vara större att man sätter en bit hamburgare i halsen och dör av det än av Covid 19.

Trots dessa fakta skall alltså folk inte kunna se inhemsk fotboll,inte kunna resa med EGEN bil inom landet mer än två timmar?

Vi snackar om saker som är vanvettiga här..regi Anders Tegnell från scen FHM.
Citera
2020-05-17, 14:48
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det funkar inte så. Det finns högar med cirka 270 dödsfall och väntar på att bli registrerade just nu. Men det händer inte så mycket på helgerna.
Dödstalen i snitt ligger runt 60-70 och en del har redan rapporterats. 270 låter då högt.
Citera
2020-05-17, 14:48
Medlem
Om det nu inte var flockimunitet som regeringen ville uppnå varför gjorde man då inte lockdown som övriga världen? Tål inte den svenska ekonomin det eller varför envisas man med låta alla gå till atrbetet och fortsätta hålla skolorna öppet? Det är något som är jävligt lurt här.
Citera
2020-05-17, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Nja, rekommendationerna om att hålla avstånd och tvätta händerna mm är bra. Men att vara rädd för att avlida - där har ju framför allt tidningarna hjälpt till att skrämma upp de som inte är i riskgruppen.

De är ju gamla gedigna råd gångbara även under vilken vanlig förkylningssäsong som helst.
Den sociala distanseringen är alltför omfattande dock,och följderna av den motsvarar inte den försvinnande lilla risken det skulle innebära att helt ta bort denna rekommendation.
Citera
2020-05-17, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tja, jag vet inte om jag vill recensera de som röstar på SD på ett eller annat vis.

Sveriges strategi har byggt på att hela befolkningen ska bli smittad. Det ska bara ske långsamt i "lagom takt" för att citera Tegnell. Då ska inte så många behöva dö enligt FHM. På så vis ska en immunitet byggas upp (för i annat fall skulle ju inte deras kurvor peka nedåt i slutet av perioden, om ingen immunitet byggs upp, så det är en förutsättning för deras ansats). Nu pekar väl egentligen all tillgänglig data och det vi vet om sjukdomen och dödsfrekvens på att denna teori inte stämmer. Frågan som jag då ställer mig är varför man inte ändrar strategi. Ändrar strategi från att smitta i lagom takt, till att inte smitta alls. Rädda så många som möjligt från att bli smittade. Rädda de tills vi har vaccin som kan distribueras. Det borde ju vara det naturliga och så jobbar ju andra länder. Man testar och smittspårar de fall som dyker upp efter en karantän på kanske två månader.

Men snälla...det är ett virus som inte kommer att försvinna utan cirkulera år efter år.
Smittan är här, vi kan inte börja från noll med smittspårning av enskilda fall. Alla kommer att få det om man inte kan framställa ett vaccin extremt snabbt - vilket inte är troligt. Strategin är inte att vi ska smittas utan att vi kommer att smittas - och då vill vi att det ska ske i långsam takt så att sjukvården kan hinna med. Om vi uppnår flockimmunitet så är det jättebra, men alldeles oavsett så måste vi hitta ett sätt att förhålla oss långsiktigt till viruset. Ett sätt att göra detta är att hålla avstånd, inte samlas många människor samt att tvätta händerna.
Sverige har hela tiden försökt att undvika att smitta gamla människor som kan dö, tyvärr har det funnits hinder på vägen i form av dåligt med skyddsutrustning m.m. VAD är det som fortfarande är oklart??? HUR är det möjligt att människor fortfarande inte fattar allt detta??
Andra länder har gigantiska problem med Covid 19, men det har visst några här missat.
Citera
2020-05-17, 14:50
Medlem
Citat:
Man behöver egentligen endast säga faktan att mellan 0,02-0,01 PROCENT av den arbetsföra befolkningen riskerar att dö i Covid 19.
Varje begränsande rekommendation måste ses i ljuset av dessa fakta.

F-n..risken torde vara större att man sätter en bit hamburgare i halsen och dör av det än av Covid 19.

Trots dessa fakta skall alltså folk inte kunna se inhemsk fotboll,inte kunna resa med EGEN bil inom landet mer än två timmar?

Vi snackar om saker som är vanvettiga här..regi Anders Tegnell från scen FHM.

Kul att höra att det både finns folk som tycker FHM gör för mycket och de som tycker de gör för lite.

Vårdanställda tillhör nog inte de senare i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in