2020-05-17, 14:29
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Tycker gott dem kan publicera veckosiffror istället för dagssiffror om det inte finns kompetens nog att publicera dagligen.

Det håller jag med om.

Men jag menar samtidigt att man behöver ha en förmåga tillverka daglig statistik eftersom det går så fort. Jag skulle gissa att det brister i regionerna för att det är en hel del formalia kring dödsfall eftersom det påverkar folkbokföring och en massa saker.

Man kunna införa en fristående snabbstatistik genom en enkel webbsida. Den skulle kunna se ut så här:

Citat:
Personnummer: [_________________________]
Dödsdatum: [________________________]

(Registrera) (Ta bort)

Det driftsätter vilken IT-avdelning som helst på någon dag eller två, och behöver inte ha krav på sig att fyllas i av läkare utan det kan göras av vilken undersköterska som helst.

Men tyvärr så är väl det bästa det godas fiende i det här fallet.
Citera
2020-05-17, 14:29
Medlem
Citat:
Sveriges dödstal per capita högre än Spaniens och Italiens – ligger på Storbritanniens nivå, enligt siffror i Financial Times
https://twitter.com/Expressen/status/1261974149226024960

Fattar inte Tegnell vad han gjort?
Citera
2020-05-17, 14:31
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Sveriges strategi är uppenbarligen sämst i världen. Varför fortsätter svenska folket stödja Regeringen och FHMs Anders Tegnell?

För att Tegnell va först med att inse att Covid-19 inte är farligt för den friska allmänheten naturligtvis. Man kan sedan inte klandra honom för hur dålig den svenska ålderdomsvården och hemtjänst är. Däremot börjar jag nu tvivla på FHM eftersom dom inte släpper på alla onödiga restriktioner. UD är i övrigt ett skämt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Sveriges strategi är uppenbarligen sämst i världen. Varför fortsätter svenska folket stödja Regeringen och FHMs Anders Tegnell?

Jag vet inte för vilken gång i ordningen, men skilj på strategi och genomförande! Strategin gick ut på att hålla nere antal smittade och skydda de utsatta. Sedan visade sig decenniers nermontering av välfärden ( till förmån för migration), äldreboenden och sjukhus hade nästan noll krisberedskap, varpå smittan raskt flyttade in bland de äldre, via personal som var smittade. Hade testkapacitet förberetts, hade mycket smitta bland äldre kunnat undvikas, men FHM failade där i sitt utförande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Men overall är folk generellt nöjda med både regeringen och FHM, det är det intrycket jag fått iallafall. Många bestörta över situationen inom äldrevården får medges.
Som när man frivilligt går in i gaskammaren.
Citera
2020-05-17, 14:32
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tku01
5 döda senaste dygnet. Kan vi hoppas på 0 i veckan? Vänt snabbare än man kunde tro.
Bör väl vara 5 som har avlidit på sjukhusen runt om i Sverige. Resten av eftersläpningen som kommer senare har avlidit på äldreboenden. Tyder väl på att merparten som avlider är i hög ålder.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Epidemin klingar av i Sverige och går i snigeltakt efter julis utgång, och det är svårt att bedöma en eventuell andra våg, om en alls blir av.

För Finland, Danmark och Norge kommer den kalla årstiden och lättade restriktioner att sätta fart på deras smittspridning när hösten kommer. Jag tror att de vid det laget accepterar dödstal på svensk nivå för att få det överstökat, och det bör inte ta mer än någon månad.

Källa på det fetade tack.
Citera
Medlem
Larasofts avatar
Region Stockholm väntar på förtydligande av grupp 3 samhällsviktiga funktioner innan man skalar upp testningen. Ella Bolin anger att skälet är att inte skapa ojämlik vård.

Nu handlade saken väl inte om vård utan att bidra till Sveriges planering för epidemin?
Citera
2020-05-17, 14:33
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Epidemin klingar av i Sverige och går i snigeltakt efter julis utgång, och det är svårt att bedöma en eventuell andra våg, om en alls blir av.

För Finland, Danmark och Norge kommer den kalla årstiden och lättade restriktioner att sätta fart på deras smittspridning när hösten kommer. Jag tror att de vid det laget accepterar dödstal på svensk nivå för att få det överstökat, och det bör inte ta mer än någon månad.

Då förstår jag. Det är ju Tengnell ord hela vägen och hans analys. Problemet var att enligt han att när han sa det så skulle redan den ändringen påbörjat i början av maj.

Men jag tror inte ett dugg på det. Jag tror inte Norge kommer ha en enda dag fler döda än Sverige någon gång under den pandemin. Det är Sverige som inte kommer ha koll är min uppfattning.
Citera
2020-05-17, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Bör väl vara 5 som har avlidit på sjukhusen runt om i Sverige. Resten av eftersläpningen som kommer senare har avlidit på äldreboenden. Tyder väl på att merparten som avlider är i hög ålder.

För en person under 70 år så är den generella risken att dö i Covid 19 ungefär 0,01-0,02 procent.

Har du ingen allvarlig underliggande sjukdom så minskar risken till nära 0,00.
Citera
2020-05-17, 14:34
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Döda senaste månaderna
17 februari 0
17 mars 119 +119
17 april 1442 +1323
17 maj 3694 +2252
17 juni ?

17 februari 0
17 mars 8 +8
17 april 1840 +1832
17 maj cirka 3935 +2095
17 juni cirka 4849 +914
Citera
2020-05-17, 14:35
Moderator
Chantres avatar
Citat:

Danskarnas epicentrum har ju legat runt Köpenhamn. Gott om osmittade i resten av landet som kan skapa nya smitthärdar i den andra vågen.

Man har ju satt upp stora testcentra utomhus runt om i Danmark, men danskarna har inte precis vallfärdat dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in