2020-05-13, 16:39
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Har det gått en vecka när Jonas Sjöstedt INTE hotar med att fälla svetsaren? Det är bara förhandlingstaktik och PR.

Haha jo, men han borde väl gå till handling någon gång. Kanske passar på att utnyttja situationen för att vinna extra fisk i korgen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Löfvén sade på PK att ekonomin är inget problem i äldrevården, all utrustning och personal som behövs ska finnas tillgänglig.
Då ställer man ju sig ännu mera undrande till varför det inte fanns tillgängligt tidigare och inte finns det nu.
Vilka andra grunder finns till att inte skydda våra äldsta och svagaste?

Fordi de ældre betegnes som et kødbjerg og Sverige's største problem.

Fordi der ingen opposition er i Sverige og ingen varetager de ældres interresser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
FHM har redan tappat det totalt. De vet inte ett skit mer än vilken random gissare som helst. 100 tusen positiva är något mindre än 5%. Det bor 2,2 miljoner i länet.

Jag utesluter inte att antal insjuknade eller antal döda per dygn kan komma att öka kraftigt. Om det leder till mer restriktioner eller inte vet jag inte. Vården lär inte ha en chans.

Vad är det som de har tappat?

Tycker mer det låter som att du själv tappat det om vi ska vara ärliga.

Självklart vet de långt mycket mer än någon random snubbe på Flashback

Vården har klarat detta galant och nu har ju trycket på vården minskat markant, så vad menar du med att de inte har en chans? Låter mer som dina egna fabler och trams.
Citera
2020-05-13, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Massor av konkurser och företag som aldrig kommer igen.

Massor av arbetslösa, varav vissa aldrig kommer in på arbetsmarknaden igen.

Social misär som orsakar brottslighet, psykiska problem och allmän desperation.

En isolering som möjliggjort ökat våld i relationer och som också leder till depression hos många.

Barn som förlorat viktiga månader i skolan och som riskerar sämre framtida möjligheter på arbetsmarknaden. De blir dessutom deprimerade under lockdownen och saknar sina kompisar.

Folk får inte chansen att röra sig lika mycket under en lockdown och riskerar därmed sämre hälsa.

Kommuner och regioner i de olika lockdown länderna ruineras, vilket kommer att inverka på folkhälsan i framtiden.

Stater får sina statsfinanser helt förstörda, vilket omöjliggör stöd till befolkningen under framtida kriser och katastrofer.

Jag skulle kunna fortsätta ett tag till. Men jag nöjer mig med att konstatera att det ovanstående försämrar den totalafolkhälsan, nu, och på sikt, inte för miljoner människor, inte för tiotals miljoner människor, utan för hundratals miljoner människor.
Men tycker du inte våra sjuka 80-åringar är värda det?
Citera
2020-05-13, 16:41
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Nej, Svenska myndigheter avråder från utlandsresor för att inte i onödan få in nya varianter av viruset.
Det svaret säger sig självt.
Så tänket är? Vi ska ha ett öppet samhälle för att bygga gruppimmunitet. Samtidigt stänger vi utåt för att inte få in version 2 av samma smitta? Hur ska vi då få gruppimmunitet mot version 2?
Det lirar inte.
Citera
2020-05-13, 16:41
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Jag förstår inte riktigt det här med oklarheterna runt immunitet.

Det finns ju tusentals som redan bekräftat vart smittade i December i Kina, dvs. typ 6 månader sen.

Varför kan man inte masstesta de, för att få en bild av hur mycket antikroppar de fortfarande har i kroppen. Jämföra det med andra Corona-virus man har bättre koll på runt immunitet, för att göra en kvalificerad gissning på hur länge immuniteten kvarstår.

Förstår att det är ett extremt komplext område, men det borde väl finnas bättre gissningar idag än allt mellan 3 månader till 3 års immunitet?

Det finns bättre gissningar idag än för tre månader sedan. Men förväntar du dig verkligen att allt ska gå väldigt mycket snabbare det här året än 2014, när vi senast upplevde ett likartat hot (Ebola)? Det är ju snarare så att narkolepsi-skandalen gör att en del, exempelvis i Sverige, är ännu mera måna om att inte hoppa över några steg.

Det är riktigt att många hade hoppats på att bättre fungerande blodprovstestning skulle finnas redan inom några månader från att virusets gensekvens hade publicerats.

Det visade sig att de hade fel. Inget företag har ännu kommit på hur man kan testa för T-cellsberoende immunitet, och immunoglobuliner har visat sig vara mindre tillförlitliga än man hoppades.
Citera
2020-05-13, 16:43
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Jag förstår inte riktigt det här med oklarheterna runt immunitet.

Det finns ju tusentals som redan bekräftat vart smittade i December i Kina, dvs. typ 6 månader sen.

Varför kan man inte masstesta de, för att få en bild av hur mycket antikroppar de fortfarande har i kroppen. Jämföra det med andra Corona-virus man har bättre koll på runt immunitet, för att göra en kvalificerad gissning på hur länge immuniteten kvarstår.

Förstår att det är ett extremt komplext område, men det borde väl finnas bättre gissningar idag än allt mellan 3 månader till 3 års immunitet?
Tydligen ska alla i Wuhan (11 mille) testas inom kort, då lär man få hyfsat bra underlag för diverse frågeställningar. Såvida kineserna delar med sig av resultaten, förstås.
Citera
2020-05-13, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Angående avrådan om utlandsresor t o m 15e juli, borde någon journalist fråga om ifall det egentligen handlar om att inget utland vill ta in folksmittade svenskar.

Men nu är det ju inte det som det handlar om överhuvudtaget? Du följer inte media hör jag...
Citera
2020-05-13, 16:44
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Men tycker du inte våra sjuka 80-åringar är värda det?

Självfallet är det inte värda ett skit. Det är de själva som röstat fram de som avvecklat våra beredskapslager. Det är även de som sett till att vi har fått det samhälle vi nu har. De kan gott drunkna i Corona.
Citera
2020-05-13, 16:45
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Fast i så fall hade man ju infört 14 dagars karantän för folk som reser in i landet. Som många andra länder.

Det handlar primärt om att man inte vill att folk skall fastna i utlandet.
Nej, det handlar inte primärt om att man vill undvika att folk ska fastna. Det handlar primärt om att man vill begränsa resandet så mycket som möjligt. Om du lyssnar uppmärksamt så försöker man begränsa resandet också inom landet.
Citera
2020-05-13, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej! Jag menar bara att jag hoppas att solen skiner! Inget annat, jag håller avstånd och agerar exemplariskt.

Det är klart att man kan hoppas på dåligt väder så att folk stannar inne men va fan, jag vill ha solsken.
Jag tänkte mest på att det nog blir väldigt trångt på våra få stränder i sommar.
Alla är hemma och lediga eller permitterade eller har möjlighet att åka till stranden även om dom jobbar då dom jobbar hemma.
Citera
2020-05-13, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Kvalificerat skitsnack.
Det vägs blöjor och det ska sparas in på det ena och det andra.
Röfven är ute och cyklar igen..
Ja, fick avsmak när jag hörde detta samtidigt som man vet vad som skett och fortfarande sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in