2020-05-17, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det räcker med rimligt tvivel så går "mord" bort som rubricering. Men han gräver sin egen grop. Han sitter och flinar i förhör efter förhör. Han tiger eller säger "inga kommentarer". Han säger att det är "polisens jobb att ta reda på vad som hänt" (fritt ur minnet - ej ordagrant). Han är inte samarbetsvillig för fem öre.
(Och mitt i allt kissar han på sig sittande på en stol. Varför ber man inte om att få gå på toaletten?)
Ja, det är väldigt märkligt. Han har ju inte direkt tänkt över sin "damage control" här. Dessutom ljuger han ju om stort och smått de gånger han talar, även om sånt som är enkelt att kontrollera. Alltifrån det om att Wilma tagit med sig sina tillhörigheter, till att han satt hemma när man med säkerhet vet att han var i Ljungskile, till att han helt saknar kännedom om vad som hänt.

Min bild har varit att advokaten har gjort ett svagt intryck. Efter att ha gått igenom FUP förstår jag vidden av hur komplicerat hennes uppdrag är. Inte jättemånga halmstrån att greppa i förundersökningen, och Tishko har inte varit enkel att jobba med, kan jag tänka mig.
Citera
2020-05-17, 13:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Han spelar ut det berömda psykiskt sjuk kortet, Han går all in för vård i stället för fängelse. Är vad jag tror.
Själv tror jag att han har ungefär lika stor förmåga som en möbel när det kommer till planering och konstruktivt tänkande.

Det handlar inte om att han försöker SPELA mentalt störd. Han ÄR mentalt störd, helt enkelt.
Citera
2020-05-17, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag tror inte heller han kommer ändra historia i Tingsrätten. Han är i alldeles för dålig form för att knåpa ihop någonting som stämmer överens med utredningen och inte kan överbevisas.
Han kommer ju bli förhörd i rätten, men kan neka att svara. Det är ju försvaret som skall slå hål på den bevisning som finns. Frågan är hur de skall göra det, utan att framstå som idioter. I detta fall tror jag det blir svårt för försvaret att göra annat än att få ner rubricering och straffvärde. Något frikännande kan de knappast räkna med.
Citera
2020-05-17, 13:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fefee
Förstå mig rätt nu , är inte ute att skuldbelägga föräldrarna , för de har det oerhört svårt nu , men jag har läst igenom Fupen. Så många som visste hur Wilma hade det, hur nedtryckt hon var, hur illa förhållandet var .....nånstans känner jag ! Varför gjorde inget nåt? Känns som att alla visste om att detta inte skulle sluta bra , oavsett denna tragiska utgång eller på annat sätt . Det va kompisar , kompisar föräldrar , föräldrar etc. Jag vet att det inte är lätt i den åldern att tillrättavisa , o visa den rätta vägen för ungdomarna. Men det är sorgligt att läsa att så många visste hur Thsiko kunde vara . Vi medmänniskor måste bli bättre att ropa på hjälp för den person som i detta fall är kvinna inte är förmögen att göra det själv . Nu vet man inte hela historien såklart o man ska va försiktig att uttala sig mer än vad man behöver. Känner bara en stor sorg efter ha läst fupen!

Visst är det hemskt och tragiskt.
För Wilma är det för sent.
Vad som är lika hemskt är att det på flera ställen runt om i landet utspelas liknande scenarion just nu. Där flickorna fortfarande lever men är i dåligt psykiskt skick som desperat behöver hjälp. Men vi kan inte hjälpa för vi vet inte var dom är.
Citera
2020-05-17, 13:52
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Förstå mig rätt nu , är inte ute att skuldbelägga föräldrarna , för de har det oerhört svårt nu , men jag har läst igenom Fupen. Så många som visste hur Wilma hade det, hur nedtryckt hon var, hur illa förhållandet var .....nånstans känner jag ! Varför gjorde inget nåt? Känns som att alla visste om att detta inte skulle sluta bra , oavsett denna tragiska utgång eller på annat sätt . Det va kompisar , kompisar föräldrar , föräldrar etc. Jag vet att det inte är lätt i den åldern att tillrättavisa , o visa den rätta vägen för ungdomarna. Men det är sorgligt att läsa att så många visste hur Thsiko kunde vara . Vi medmänniskor måste bli bättre att ropa på hjälp för den person som i detta fall är kvinna inte är förmögen att göra det själv . Nu vet man inte hela historien såklart o man ska va försiktig att uttala sig mer än vad man behöver. Känner bara en stor sorg efter ha läst fupen!

Det sorgligaste var nog deras sms kontakt.
Hon var verkligen ett barn.

När jag läste det kändes det som om hon absolut inte förstod själv att hon tryckte på alla hans on knappar samtidigt.

Om hon varit min ditter hade hon aldrig fått bo hos honom. Jag hade varit som en hök och inte trott att det fixar sig.
Min erfarenhet av liknande män gör bara bilden av honom ännu klarare.

Han är totalt utom all gudomlighet som finns. Han är djävulen personifierad
Citera
2020-05-17, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Själv tror jag att han har ungefär lika stor förmåga som en möbel när det kommer till planering och konstruktivt tänkande.

Det handlar inte om att han försöker SPELA mentalt störd. Han ÄR mentalt störd, helt enkelt.
Fängelserna är fulla av mentalt störda individer. Att bli kryssad med det juridiska begreppet "allvarlig psykisk störning" är något helt annat.
Citera
2020-05-17, 13:56
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Han spelar ut det berömda psykiskt sjuk kortet, Han går all in för vård i stället för fängelse. Är vad jag tror.
Håller med om detta; och det kommer att bli värre under rättegången.

Citat:
Jag tror inte heller han kommer ändra historia i Tingsrätten. Han är i alldeles för dålig form för att knåpa ihop någonting som stämmer överens med utredningen och inte kan överbevisas.
Han kommer bara att spela galen under rättegången; då han inser att det är kört.

Citat:
Fängelserna är fulla av mentalt störda individer. Att bli kryssad med det juridiska begreppet "allvarlig psykisk störning" är något helt annat.
Precis; för han är på en helt annan nivå. Men, galen är han inte. Bara dum i huvudet och en misshandlande mördare.
Citera
2020-05-17, 13:56
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Men att han åkt in och ut på psyk. under häktningstiden hjälper honom egentligen inte. Detta eftersom det ända som spelar roll är om han var allvarligt psykiskt störd VID GÄRNINGEN.

Ang. straffsatsen är detta också en myt. Eftersom rättspsykiatrisk vård är tidsobestämt. Man kan alltså få sitta längre på rättspsyk. än i fängelse. Så den chansningen hoppas jag inte han tar för hans egna skull...

Men tittar vi på helheten är han ju inte den skarpaste kniven i lådan. Han har sett för mkt deckare
Han tror nog att det inte går att bedöma om han är sjuk mm

Han kommer ändå inte förstå sin skuld eftersom han ägde henne. Det visar sms kontakten tydligt
Citera
2020-05-17, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejenduvillha
Ja, fy.. Han har nog gjort sånt som "vanliga" människor inte brukar göra när de får en break från jobbet...Usch, jag fattar inte hur han lyckats med detta, lämnat så mkt tekniska spår i lägenheten men sedan när det gäller kroppen så hittar man inget.. Det är så många frågor som uppstår: har han varit helt själv? Om inte, vem/vilka har varit med?

Ja lite weard att man inte hittat kroppen. Förmodligen väl nergrävd och styckad i mindre delar.
Hmm.. tror det stora sökandet i ån tyvärr var bortkastat.
Ponera att han grävde ner nåt i Ljungskile, så är det väl inte otroligt att han fortsatt gräva även vad gäller kroppen.
Frågan är var.. om han var hemma på dagen han jobba kan han ju knappast kört iväg jättelångt.
Han var hemma flera ggr.. eller kan han använt morsans kuga som likbil blodet på solskyddet flyger inte ditt.
Citera
2020-05-17, 13:58
Medlem
Citat:
Han kommer ju bli förhörd i rätten, men kan neka att svara. Det är ju försvaret som skall slå hål på den bevisning som finns. Frågan är hur de skall göra det, utan att framstå som idioter. I detta fall tror jag det blir svårt för försvaret att göra annat än att få ner rubricering och straffvärde. Något frikännande kan de knappast räkna med.

Saken är enkel: Dom behöver överhuvudtaget inte bry sig om ifall dom framstår som idioter. Detta för att deras ända uppdrag är att föra klientens talan och arbeta för det denne vill.

Ta Johan Eriksson i Akilov-fallet. Står och pläderar för att Akilov skall få ett tidsbestämt straff, när han under ett terroristbrott mördat 5 personer och försökt att mörda ytterligare 119 personer OCH dessutom erkänt detta. Det är klart Johan Eriksson visste att detta var både idiotiskt och omöjligt, men han gjorde det klienten ville!
Citera
2020-05-17, 13:59
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja lite weard att man inte hittat kroppen. Förmodligen väl nergrävd och styckad i mindre delar.
Hmm.. tror det stora sökandet i ån tyvärr var bortkastat.
Ponera att han grävde ner nåt i Ljungskile, så är det väl inte otroligt att han fortsatt gräva även vad gäller kroppen.
Frågan är var.. om han var hemma på dagen han jobba kan han ju knappast kört iväg jättelångt.
Han var hemma flera ggr.. eller kan han använt morsans kuga som likbil blodet på solskyddet flyger inte ditt.

Jag känner i hela ryggmärgen att de hittar henne. De måste hitta henne

Snälla snälla hitta henne

Tänkte på solskyddet Vem satt vid ratten?
Senast redigerad av Willow1 2020-05-17 kl. 14:03.
Citera
2020-05-17, 14:00
Medlem
Citat:

Kan verkligen inte annat än att hålla med. Förhör med kuratorn vittnar om att även denne inte gjort sitt jobb. Utdrag ur fup:

I telefon i månadskiftet okt/nov nu sa hon kan inte säga exakt men att det var slut med killen Tishko. Då kommer jag ihåg att hon sa "– Kan du ringa till Socialtjänsten och säga att jag behöver en bostad. " Då sa jag "– Jag är ledsen Wilma men du har mamma och pappa, två vårdnadshavare"

Att kuratorn inte gör något annat i detta läget än att säga, "ledsen Wilma", måste vara tjänstefel å det grövsta. Wilma var minderårig och ingen hjälpte henne. Fy fan för vårt samhälle!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in