2020-05-17, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Har du missat att vårt land och omvärlden har åtgärder för att förhindra en allt för stor död? Att diskutera med er är helt meningslöst, ni har inte vad som krävs för att förstå.

Där är flera i denna tråden som inte är skapta för att förstå, utan bara agitera
Citera
2020-05-17, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det beror på det som vi har försökt tala om för flera här i tråden. SARS-COV2 är inte influensa; det tillhör coronafamiljen av virus och är sålunda inte jämförbart direkt. Tyvärr är den specifika kunskapen väldigt liten kring dessa virus. Man kände till två lindriga som har funnits bland människan i alla tider innan SARS bröt ut och man upptäckte två till när man började titta på SARS. Sedan har MERS kommit till och nu SARS-COV2.

Det gör att forsning var i det närmaste obefintlig före år 2000. Sedan har iofs forskning kommit igång. Men SARS var ett begränsat utbrott och det försvann av sig själv. MERS är inte alls smittosamt direkt. Så kunskapsläget är fortfarande begränsat.

Nu står vi alltså med ett coronaviruset som har spridit sig som en pandemi och infekterat människor över hela världen. Det är första gången i känd medicinsk historia som ett coronavirus har gjort det. Av de skälen är det därför för det första det bäst att vi antar det värsta då vi inte med säkerhet kan säga hur det kommer att utspela sig.

Att då grunda sina beslut på empiri om ett helt annat virus är direkt ovarsamt och dumdristigt. Naturligtvis har alla virusinfektioner likheter emellan sig. Men med Spanska sjukan har man t.ex. egentligen bara gemensamt att båda utlöser det hyperinflammatorisk läget hos patienterna vilket får allvarliga konsekvenser och dödar i stor antal. Men rent epidemiskt och i övrigt sjukdomsförlopp vet vi inte om det finns några likheter.

Dock börjar vi kunna detta virus bättre. Har man som jag morbida intressen i det här så är det rena julafton i ny kunskap som genereras. Vad gäller smittspridning så verkar det handla om klusterutbrott där vissa förutsättningar måste råda. Viruset verkar vara som mest smittsamt i slutet av den asymtomatiska fasen t.ex. Ju mer vi känner till just om detta desto bättre blir vi. Det är därför också jag tror på våra grannländers strategier. Har man fått kontroll på det första okontrollerade utbrottet så kan man sedan kväsa klusterutbrott betydligt effektivare.

Kan du förklara vilka egenskaper det är som skulle göra detta till en klustersmitta?
Hur går smittspridning till för att smitta på detta sätt?

Det sägs också sprida genom luften, denna tex påstår det smittar i luften u hela 14 minuter.
Jag får inte det att gå ihop med klustersmitta.

https://worldisraelnews.com/study-just-talking-leaves-coronavirus-in-the-air-up-to-14-minutes/

Jag får inte det att gå ihop med vad som ser ut att vara en inte alltför stor spridning i Sverige heller trots öppenheten i samhället.
Citera
2020-05-17, 12:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Man borde göra som i Wuhan, testa allihop på en vecka. Borde iofs även tas Antikropp-test tillika. Bara att hoppas på det, köpte aktier i Roche bara utifall att

Det är ju det WHO säger: "testa, testa, testa!" Och vi skulle ju ha testat hundratusen personer i veckan sedan några veckor tillbaka nu, enligt (om jag minns rätt nu) Hallengren. Men det sker inte. Jag vet inte var flaskhalsen är? Regionledningarna?
Citera
2020-05-17, 12:18
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Har du missat att vårt land och omvärlden har åtgärder för att förhindra en allt för stor död? Att diskutera med er är helt meningslöst, ni har inte vad som krävs för att förstå.

Ett virus dödlighet har inte att göra med ett lands restriktioner din lilla imbecill.
Citera
2020-05-17, 12:19
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
KÄLLA på det fetade tack.
Finns ingen källa på hemtjänst men avlidna på äldreboenden har de senaste 3 veckorna varit ca 50% av de avlidna vilket naturligtvis är långt ifrån "nästan alla":
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-19-final.pdf
Å andra sidan har 30% av de över 80 hemtjänst och man kan nog tänka sig att det är de svagaste som har det och därmed torde de vara överrepresenterade bland de avlidna.
Senast redigerad av crisscross 2020-05-17 kl. 12:22.
Citera
2020-05-17, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Har du någonsin varit i Kambodja? Om du varit det, så hade du förstått varför de inte har några döda. Högst dysfunktionellt land inte relevant att använda när man pratar siffror.

Kan så vara,men att Covid 19 är ett försumbart problem i den grava majoriteten av underutvecklade länder(där Kambodja ingår)är fakta och inget annat.

Vi måste se till fakta här..om inte så blir ju allt pannkaka a la Anders Tegnell.
Citera
2020-05-17, 12:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ett virus dödlighet har inte att göra med ett lands restriktioner din lilla imbecill.

Dödligheten som begrepp i immunologin, avser hur många procent som dör av dem som smittas, ja. Men hur många som smittas - och därmed också hur många som dör - avgörs av landets restriktioner.
Citera
2020-05-17, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Eller Kambodja där inte en enda människa har dött i Covid 19?
Å andra sidan så skall ju priset som betalas för en lockdown vägas emot.
Den ekvationen kan aldrig en åtgärd som nedstängning vinna..inte med de siffror som vi nu har som faktaunderlag.

I Sverige..ett av de hårdast drabbade länderna i världen..så är risken för under 70 åringar att dö i Covid 19 så löjligt låg att den faktiskt är helt försumbar.

Att med detta som bakgrund förespråka lockdowns är ju vansinningt.

Och varför ska vi stänga ner nu när de svaga som smittades i första vågen redan dött?

Är det inte bättre att bara fortsätta på den inslagna vägen och förmå Alla, även "de riskfria" att anamma rådande restriktioner så vi kan stoppa smittan och kanske till och med kasta in lite testande och isolera de positiva istället?

Gillar egentligen inte denna typ av kommunikation i forum då jag tycker den förstör trådarna med en massa, korta nära onelinerinlägg som endast spolar informationen som faktiskt betyder något genom systemet så snabbt att de allra flesta som inte slaviskt följer tråden missar den och så kommer samma sak upp igen och igen och igen.

Detta håller förvisso tråden "levande" men kvalitén blir så låg att det inte har någon betydelse så skriv gärna ner Era tankar och funderingar och svara på inlägg men försök att lägga lite mer tid på att dels formulera och även fylla inlägget så att det får en linje man kan följa och diskutera och inte bara leder till det vi nu gör, ställa onelinerfrågor med tillhörande svar.
Citera
2020-05-17, 12:21
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är ju det WHO säger: "testa, testa, testa!" Och vi skulle ju ha testat hundratusen personer i veckan sedan några veckor tillbaka nu, enligt (om jag minns rätt nu) Hallengren. Men det sker inte. Jag vet inte var flaskhalsen är? Regionledningarna?

Förmodligen för dyrt, kan inte se någon annan orsak. I Finland får man nu testa sig även om man bara haft lindriga symptom, i Sverige tycks väl fortfarande bara vårdpersonal (och döda) testas, märkligt
Citera
2020-05-17, 12:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snoken16
Får jag lite försynt fråga om hur du kommit fram till att det endast är 14 länder som har en högre dödlighet än Danmark?
Borträknat mikrostaterna.
Citera
2020-05-17, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag hörde Tegnell säga att smitta kommit även andra vägar. Men han sa nog inte mest. Och jag väntade mig följdfrågor om hur mycket och vilka är de länder som bidragit mest. Men som vanligt så gjorde journon inte sitt jobb.

Att det har kommit smitta från annat håll, bl a från Finland (norröver), är klart men det är intressant om det handlar bara om några enstaka eller horder. Men FHM avhände sig möjligheten att skaffa sig kunskap om det då de skippade spårningen. De avhände sig också möjligheten att skapa kunskap om hur många som smittats under transporter. Nu är det bara döda busschaffisar och sjuka taxichaffisar som tyder på det.

Jag tror detta är ny information, och det är konstigt att inga journalister grävt mera i det. Studera figur 1 i följande rapport https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/sweden-estimate-of-the-effective-reproduction-number.pdf
Där framkommer att det var ett cirka 80 inhemska fall i slutet av februari, medan importfallen var mindre för hela februari. Det har antagligen lagts schablonmässigt till slutet av februari, men bör antagligen spridas ut på hela månaden (så bör man göra om man inte ska få den vansinninga R-kurvan som nu presenteras för februari och mars). Frågan är om detta doldes för att motivera att inte göra något mer, eller om det var så att fallen upptäcktes först senare. Importfallen är dock betydligt fler i början av mars. Detta är ganska konstigt. I alla fall visar det att det var ganska omfattande inhemsk smittspridning redan i februari. Vad Tegnell har för information angående import från andra länder borde också redovisas öppet. Det är märkligt att ingen journalist pressar FHM på det.
Citera
2020-05-17, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Kolla Aftonbladet innan de låser artikeln. Det ser ut som Corona angriper hjärnan. De symptom som patienter har efter de tillfrisknar ger en bild av att hjärnan är infekterad.

Länk Professor: Risk för hjärnskador hos coronapatienter
Att covid-19 angriper lungorna är väl dokumenterat.

Andningsproblem från hjärnan
Han menar att andningsproblem som många coronapatienter drabbas av inte bara har med lungorna att göra, utan kan häröra från en hjärninflammation.

Hans farhågor baseras på rapporter från läkare vid intensivvårdsavdelningarna.

– Doktorer vittnar om att patienter som kommer in är förvirrade och har ett ändrat beteende. De är inte klara i huvudet och en del är aggressiva. Anhöriga känner inte igen dem, säger han.

Hos vissa patienter är symtomen kortvariga. Bengt Winblad fruktar dock bestående skador hos många som skrivs ut från sjukhusen. Det handlar framför allt om försämrat minne och intellektuell förmåga.

– Många patienter som kommer ur respirator kan knappt gå, vilket talar för att en neurologisk påverkan. Rehabiliteringstiden är lång, säger han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in