2020-05-17, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Tja,länder som Nya Zeeland och Kambodja registrerar nol.Flera andra länder likaledes.
Så..om det är en pandemi så är den av löjligt låg standard.

Definitionen av PANDEMI

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pandemi

"En pandemi (av grekiska pandemias, ”hela folket”), förr farsot, är en epidemi som får spridning över stora delar av världen och drabbar många individer."

Båda stämmer och sen kan du relativisera hur mycket du vill att land A eller B inte har många fall, det är bara löjligt.
Citera
2020-05-17, 12:01
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Va?

Det är mycket vanligt att de allvarligt sjuka, även yngre, drabbas av proppar.

Jomenvisst, mycket vanligt att någon vinner på lotto också.
Citera
2020-05-17, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Detta mumlandet, är det ett argument för eller mot det jag skrev?

Så jag vet hur jag ska bemöta det alltså, förstår inte riktigt vad Ni menar.

Håller Ni med om att vi påverkas av omvärlden eller inte?
Har denna påverkan en praktisk betydelse hur vi kan och ska agera eller är det betydelselöst för oss vad resten gör?

Så vi lirar samma sport så att säga, lättare att diskutera då.

Det har tyvärr varit en global reaktion emot detta Coronavirus som baserat sig på panik,och inte på fakta.Detta synes uppenbart när vi nu har lite fakta att dra slutsatser ifrån.
Ja,Sverige är omvärldesberoende.
Det visste jag redan.
Citera
2020-05-17, 12:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Är man alltså långtidssjuk efter några veckor? Han kanske har kronisk mensvärk
11 veckor and counting. Han beskrev sig själv som långtidssjuk. Klicka på visa mer i citatet och ögna igenom hela så ser du.
Citera
2020-05-17, 12:03
Medlem
arbetets avatar
Det reportaget var väldigt intressant och jag rekommenderar alla att titta på det:

Svett, skräck och syrebrist – detta är viruskriget inifrån

Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Kampen för liv

https://www.expressen.se/nyheter/qs/svett-skrack-och-syrebrist-detta-ar-viruskriget-inifran/
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
” När Tove Fall, professor i molekylär epidemiolog, var med i Helgstudion i går sa hon att länderna som nu öppnar troligtvis inte får en stor andra våg.

– Jag tror inte det. Om de här länderna är uppmärksamma, som man är nu, och har alla tester i ordning. Om man står redo och läkarna känner igen sjukdomen snabbt. Är man så uppmärksam kommer man kunna hejda utbrottet. Men jag tror inte man ska räkna med att det inte blir några utbrott alls.”
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Om det är så som hon beskriver och samtidigt så att även WHO påstående att viruset alltid kommer finnas så är det en jättestor och bra nyhet för då innebär det ju viruset blivit mindre aggresivt och har en tendens att inte göra folk sjuka längre.
I så fall är jag den första att säga att vi i Sverige har haft fel strategi.
Men om det är så att viruset återuppstår i samma skepnad som i våras till hösten så tycker jag Sverige gjort rätt.
Men jag hoppas verkligen att Tove har rätt.
För då är det här snart över.

Man får tänka på att ju mer erfarenhet vi får av covid-19, desto bättre motåtgärder kan sättas in. Detta gäller smittspårning, taktik, mediciner mm.

Detta kommer att leda till att fler liv kan räddas.

Så mycket pekar på att Sverige valt helt fel taktik.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Hur i jessu namn kan någon veta säkert med dagens undermåliga testande? Det är en kvalificerad gissning av en kvalificerad människa. Således tusen gånger mera trovärdig än du och dina kretina gelikar.
Han uppger att upp till en halv miljon kunde varit smittade den 5:e april vilket är fullständigt löjeväckande! vidare kan du knappast hänvisa till gissningar som en källa om det ska vara trovärdigt.
Jag vet inte vad du vill uppnå med dina inlägg, men du framstår som en väldigt korkad person.
Citera
2020-05-17, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Definitionen av PANDEMI

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pandemi

"En pandemi (av grekiska pandemias, ”hela folket”), förr farsot, är en epidemi som får spridning över stora delar av världen och drabbar många individer."

Båda stämmer och sen kan du relativisera hur mycket du vill att land A eller B inte har många fall, det är bara löjligt.

Lite som den vanliga bonnaförkylningen således,eller influensa..kanske till och med kräksjuka..hangover..:-)
Citera
2020-05-17, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Eftersom man trodde att det inte smittade asymptomatiskt så tyckte man det räckte att uppmana folk att söka vård om de fick symptom. För att begränsa spridningen räcker ju att få ner R under 1, så det hade inte varit en katastrof om någon enstaka slunkit igenom. Det borde ha dött ut ändå.

Tror fokus låg for hårt på just alpresenärerna. FHM har senare sagt att mest smitta tycks ha kommit från helt andra destinationer som folk också reste till under sportlovet, storstäder som New York och London till exempel. Man ska även komma ihåg att inte vara Sverige utan stora delar av Västeuropa har skollov ungefär tid, vissa började något tidigare till och med, så det bör ha varit ett enormt resande och spridande över hela Europa och Amerika innan man förstod hur mycket som redan hunnit spridas i det tysta.

Så sportlovsresandet handlade inte alls bara om svenska alpresenärerna utan om att hela Västeuropa åkte kors och tvärs och beblandade sig med varann i ett kritiskt skede. Rena julafton för viruset.

Jag hörde Tegnell säga att smitta kommit även andra vägar. Men han sa nog inte mest. Och jag väntade mig följdfrågor om hur mycket och vilka är de länder som bidragit mest. Men som vanligt så gjorde journon inte sitt jobb.

Att det har kommit smitta från annat håll, bl a från Finland (norröver), är klart men det är intressant om det handlar bara om några enstaka eller horder. Men FHM avhände sig möjligheten att skaffa sig kunskap om det då de skippade spårningen. De avhände sig också möjligheten att skapa kunskap om hur många som smittats under transporter. Nu är det bara döda busschaffisar och sjuka taxichaffisar som tyder på det.
Citera
2020-05-17, 12:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/experterna-det-sager-de-nya-siffrorna-om-sverige/

100 per bekräftat fall tror den experten exempelvis
Artikeln är från 5 april, hahaha.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Hur i jessu namn kan någon veta säkert med dagens undermåliga testande? Det är en kvalificerad gissning av en kvalificerad människa. Således tusen gånger mera trovärdig än du och dina kretina gelikar.
Den är dock knappast trolig eftersom gissningen ovan ger vid handen att över 50% smittats i Sörmland och 44% i Stockholm. Det finns inget som tyder på det. Det mesta talar för att det är 30-75 gånger och att det är väldigt olika per stadsdel, stad och region beroende på hur testningen har sett ut. Att man på senare tid testar fler och fler med milda symptom bland sjukvårdepersonal gör också att siffran sjunker med tiden. Tyvärr finns det nog inget enkelt sätt att räkna ut detta på hela populationen.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
covid-19 är det mest dödliga som drabbat Sverige på decennier. Kanske på 100 år.

Snart 4000 döda och det bara tickar på. Det kommer att sluta med 8000 - 20000 döda spår vissa.

Detta trots ganska massiva motåtgärder - både i Sverige och EU. Jämför med hur det skulle sett ut om man inte gjort något alls. Antal döda skulle varit mångdubbelt.

Nä antal döda hade legat på samma nivå, lockdowns har enbart negativa följder. I princip alla dödsfall kommer inom äldrevård och hemtjänst, där och enbart där borde massiva insatser skett. Tyvärr för svensk del så ligger problematiken djuprotat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in