2020-05-17, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Det har väl framkommit rätt tydligt att de mestadels kommunicerade via Telegram.
Jag gissar att SD strategiskt växlade mellan den appen och sms den kvällen för att just bränna in beviset för att han INTE träffade Lena den kvällen: "Har lite måsten" och "hepp, du kom aldrig in igen".
Vad som skrevs i Telegram lär vi inte få veta. Inte så länge man inte hittar hennes mobil (antar jag?)

drunknar, det här är väl det mest sannolika, raderat eller ej.
Citera
2020-05-17, 11:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Nej de säger att det finns mycket som talar till Stefans nackdel men att det inte räcker riktigt ända fram.
Nja, det är väl i så fall bara två saker man tar upp i domen som möjligen skulle kunna tala till SD:s nackdel:

Det ena är formuleringen på sid.38 om att SD rent tidsmässigt skulle ha haft utrymme att döda LW. Att man skriver så här är ganska märkligt, särskilt som man samtidigt inte med ett enda ord nämner det SD själv har anfört som sitt alibi, dvs. att en mänsklig aktivitet registrerades på hans dator kl. 23:34.

Det andra är formuleringen på sid.28 om att det är klarlagt att det fanns blod på SD:s tvättmaskin. Här går alltså tingsrätten längre än NFC:s expert Daniel Wiberg, som i sitt vittnesmål menade att man inte hade kunnat objektivt konstatera att det var blod.

Om syftet med de här två formuleringarna i domen var att ge en så korrekt bild av verkligheten som möjligt, eller om det snarare handlade om ett försök av tingsrätten att nu i efterhand rättfärdiga sitt beslut om häktning på sannolika skäl i augusti 2019, det är naturligtvis svårt att säga.
Citera
2020-05-17, 11:32
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, det är väl i så fall bara två saker man tar upp i domen som möjligen skulle kunna tala till SD:s nackdel:

Det ena är formuleringen på sid.38 om att SD rent tidsmässigt skulle ha haft utrymme att döda LW. Att man skriver så här är ganska märkligt, särskilt som man samtidigt inte med ett enda ord nämner det SD själv har anfört som sitt alibi, dvs. att en mänsklig aktivitet registrerades på hans dator kl. 23:34.

Det andra är formuleringen på sid.28 om att det är klarlagt att det fanns blod på SD:s tvättmaskin. Här går alltså tingsrätten längre än NFC:s expert Daniel Wiberg, som i sitt vittnesmål menade att man inte hade kunnat objektivt konstatera att det var blod.

Om syftet med de här två formuleringarna i domen var att ge en så korrekt bild av verkligheten som möjligt, eller om det snarare handlade om ett försök av tingsrätten att nu i efterhand rättfärdiga sitt beslut om häktning på sannolika skäl i augusti 2019, det är naturligtvis svårt att säga.
Det här inlägget summerar det bra
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Tack, notknapparen!
Senast redigerad av StefanDavidsson 2020-05-17 kl. 11:34.
Citera
2020-05-17, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

En okänd aktivitet uppstod vid den pilske kanin-hövdingen och Mållganísten SD's Laptop under Måndags-kvällen den 14:e Maj året 2018, vilken ägde rum klockan: 23:34:16 och till klockan: 23:34:17.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-17, 11:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Enligt min tro kommer inte den sk "inbjudan" från out of the blue.
Det har raderats.

"Kakan" är en logisk följd av en överenskommelse om att träffas.

Jag har hela tiden hävdat att det "saknas" en del av konversationen på kvällen, vilket gör att den inte blir logisk. Det hänger saker i luften. Som att han inte svarar på om han kommer eller inte och att det är Lena som skickar en bild till SD och ändå "tycker SD att det är Lena som inte svarar.

Jag tror att mordet har funnits i sinnet en så lång tid, och att planerna varit så långt gångna, att det inte längre gick att hindra.

HD höll på att gå förlorad och Lena inte längre gick att kontrollera.

Varför skulle den inte komma från "out of the blue"? De umgicks ju till och från tvärtom mot vad en del påstått sig veta. Det var väl därför SD matade in loggarna efteråt, för de hade smygit med umgänget. De kunde inte logga cacher de tagit tillsammans så HD såg det.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-05-17 kl. 12:10.
Citera
2020-05-17, 11:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Det har väl framkommit rätt tydligt att de mestadels kommunicerade via Telegram.
Jag gissar att SD strategiskt växlade mellan den appen och sms den kvällen för att just bränna in beviset för att han INTE träffade Lena den kvällen: "Har lite måsten" och "hepp, du kom aldrig in igen".
Vad som skrevs i Telegram lär vi inte få veta. Inte så länge man inte hittar hennes mobil (antar jag?)

Ja visst använde de Telegram och verkade växla som du skriver. Men just mordnatten fanns redan en inbjudan till fika från Lena och SD kunde bara gått dit och knackat på. Han var klok nog att aldrig tacka nej till fikat utan skrev bara att han hade måsten. Vilket indikerar till Lena att han kanske kommer när han är klar med alla måsten.
Senast redigerad av Rosamund 2020-05-17 kl. 11:56.
Citera
2020-05-17, 11:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Den pilske kanin-hövdingen och Mållganísten SD fick en transmittering från LW i form av en bild på en Cash-Logg, en stund senare gick Mållganísten SD till attack.

Från och med det att L*na Wesstr*m hade transmitterat en bild till Mållganísten SD klockan: 23:01:13 dröjde det 22 minuter och 30 sekunder innan L*na Wesstr*m vid det då aktuella tillfället lämnade sin bostadsrätt.

Mvh/ @JokerMannen

Jag vet inte varför du har en sådan fixering vid Mållgan. Det har ju rört sig människor i området i hyfsat tidsnära samband mellan senaste observationen/kontakten av BO och till det hon upptäcktes vara försvunnen. Och dessa observationer enligt vittnen som inte har koppling till SD öht.

En av LWs grannar möter en person som viker av när hon är ute och går med hunden på kvällen.
Börgare/räddningstjänst (vad är korrekt benämning?) ser en person med en kasse som går på motorvägen i hyfsad geografiskt och tidsnära samband.
En annan av LWs grannar noterar att en lutauiskregad bil med åtminstone två personer i kör runt tidigt på morgonen då han är på väg till jobbet.

Alla dessa observationer är knappast observationer av SD.

Det verkar ju som att det var rätt många som åkte iväg i nära tid till LW försvann. Aktuella pojkvännen stack till Norge ändå, en tidigare fling drog till Kina, kompisen PJ till Göteborg som dock väl var en arbetsresa vad det verkar.
Men det verkar som att många i LWs bekantskapskrets, även hon själv, åker på tider när det då ännu inte var skollov, så klart är väl resor och hotell/stugor billigare,så det i sig är väl inte konstigt.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-05-17 kl. 12:09.
Citera
2020-05-17, 11:58
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror inte på några saknade SMS från mordnatten. SD var knappast så dum att han skriftligt bad om ett möte. Han visste redan om att Lena väntade på honom med hjärtkaka. Det var bara att gå dit och knacka på, dörren eller fönstret.

Nej det tror inte jag heller. Jag tror inte heller han skulle våga ta en så stor risk att knacka på rutan eller liknande. Telegram? Annat som kan raderas efteråt när mobilen fiskas upp ur fickan?
Citera
2020-05-17, 12:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Nej det tror inte jag heller. Jag tror inte heller han skulle våga ta en så stor risk att knacka på rutan eller liknande. Telegram? Annat som kan raderas efteråt när mobilen fiskas upp ur fickan?

Att boka ett möte med ett mordoffer till den tidpunkt som mordet sker är en graverande omständighet. Vet inte om någon som planerar ett mord skulle begå det misstaget. Inte ens på Telegram. Den person som har ett planerat möte med offret blir ju per automatik misstänkt, i synnerhet när det dessutom finns motiv.

Att försiktigt knacka på fönsterrutan och signalera till henne att komma ut är nog ändå det bästa alternativet. Då hinner inte Lena säga till någon annan att hon ska ut och prata med SD heller vilket hon kunde ha gjort om mötet var planerat en stund i förväg.
Senast redigerad av Rosamund 2020-05-17 kl. 12:08.
Citera
2020-05-17, 12:13
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Att boka ett möte med ett mordoffer till den tidpunkt som mordet sker är en graverande omständighet. Vet inte om någon som planerar ett mord skulle begå det misstaget. Inte ens på Telegram. Den person som har ett planerat möte med offret blir ju per automatik misstänkt, i synnerhet när det dessutom finns motiv.

Att försiktigt knacka på fönsterrutan och signalera till henne att komma ut är nog ändå det bästa alternativet. Då hinner inte Lena säga till någon annan att hon ska ut och prata med SD heller vilket hon kunde ha gjort om mötet var planerat en stund i förväg.

Men det blir inte graverande om mobilen tas med efter mordet och meddelandet skickats på sätt som man vet kan raderas ordentligt. Det ska alltså vara omöjligt att återskapa utan att ha tillgång till LWs mobil, om det ens skulle gå då. Och blir det inget möte så finns ingen anledning att radera eller oroa sig för att det utreds. Gällande samlade indicierna kring detta så finns redan sådana mängder att det inte handlar om att folk ska kunna veta utan snarare en fråga om att undvika att lämna bevis som kan användas av åklagare i domstol.

Däremot ett vittne som tittar ut genom ett fönster är svårare att planera för och dessutom så vet inte mördaren om han blivit sedd med LW eller inte. Stor risk som inte går att gardera sig mot ordentligt.
Senast redigerad av drunknar 2020-05-17 kl. 12:15.
Citera
2020-05-17, 12:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det behöver inte vara kyrkligt alls. När en djupt deprimerad person blir någon annan i sitt uttryckssätt kan det nog vara hyfsat skrämmande för partnern. Samtidigt som det nog finns ett motstånd till att lämna den sjuke, man kanske inte vill lämna den sjuke om man väntar att denne ska bli frisk och bli sig själv igen.
För ganska länge sedan blev det uppståndelse då en man från Nederländerna vill jag minnas gick ut och biktade sig offentligt med att han hade varit otrogen mot sin svårt cancersjuka fru. Han hade inte klarat att lämna henne, han hade sett det som självklart att finnas där praktiskt när hon var dålig såväl fysiskt av sjukdomen och mediciner som bryter ned och ävenstarka smärtstillande samt psykiskt.
Men han kunde inte dela medsig av sin oro, ångest etc i äktenskapet med den sjuka frun.
Det var nog inget religiöst i det.

Inte säkert heller från HDs föräldrar, dottern var svårt sjuk svärsonen stannade och såg efter henne tålmodigt ändå och hon blev bättre efter några år. Jag tänker det som förälder är svårt att i de fallet vara särskilt njugg om att barnets partner sökt sig till en annan relation. Hade han inte gjort det så kanske han inte orkat vara den som uppmärksammar hur HD har det?

SD säger att han stannade för att hon mådde för dåligt helt enkelt. Det kunde bli tal om självmord om han lämnade henne innan hennes mående blev mer stabilt. Lena ställde inget krav på att han skulle vara singel för att hon skulle inleda förhållande med honom så då behövde han inte välja.
Citera
2020-05-17, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minamo
Det här kyrkliga ?
Får nån olustig känsla i tex när HD pappa säger att alla kan göra fel om sex års vänsterprassel . Eller när vänner till davidssons säger dem grät om skilsmässan . Lite gud förlåter varning . Kan det finnas så starkt tryck i den tron i församlingen så man håller ihop och håller varann om ryggen ?

Det blir så mycket missförstånd feltryckningar och konstiga sammanträffande så det i sig borde va bevis nog .

Blodet vid samlag låter mest som nån sexfantasi SD har och vill få sexet att låta grovt med nån robust jätte kuk i nästa andetag har han problem med att knyta skorna . Men ändå är vigt djungelsex så blodet sprutar inga problem .

Å sen hans stressade sjuka skrattande på dem flesta frågor . Och hur han hjälteförklara sig med lögnen om dessa skumma typer han sprang ifrån i skogen och han skulle få lögnen att verka som att det va misstänkta gärningsmän i krokarna som överföll kvinnor . Det är så uppenbart det är han !!

Vad jag kunnat läsa mig till är det LW, UW och evt JG som var troende. SD kallar sig ateist. HD med familj vet vi inget om men hade hon varit stadigt rotad i kyrkan borde hon krävt att de skulle gift sig före första barnets ankomst, tänker jag.
Däremot säger Sillen att kärnfamilj var viktigt för HD. Kanske kom gråten ( som jag inte läst om) från känslan av att det projektet misslyckats? Säkert hade även hon en stark bindning till SD också.
HDs pappa om att vem som helst kan... tycker jag är litet urgubbssvenskt tänk. Inte så snällt mot HD. Känns som om hon kanske fått växa upp med att det viktigaste är att putsa på fasaden.

Annars håller jag med dig om att historien om ungdomarna i skogen är obegriplig om inte SD vill bli misstänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in